Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    839
    Takk for tips Trane.
    Selv hørte jeg hele dette konsertopptaket på dobbel cd i går siden det var en lang fredag. En forrykende konsert dette måtte ha vært for 40 år siden.

R-4455222-1365345183-3361.jpeg.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.460
    Torget vurderinger
    4
    Sleeper er såvisst ingen "sleeper" ! ;)

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Takk for tips Trane.
    Selv hørte jeg hele dette konsertopptaket på dobbel cd i går siden det var en lang fredag. En forrykende konsert dette måtte ha vært for 40 år siden.

Vis vedlegget 538330
    Er vel et must have for de som liker Keith Jarrett sin ”european group" periode! Garbarek er strålende på denne skiva:)

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Nubya Garcia ‎– When We Are. Bra vinyl!

cover.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.460
    Torget vurderinger
    4
    Flott sak den AP-boksen, Jim.
    Sikler litt på en slik, men det er jo ikke flust av dem rundt omkring.

Er der 33 eller 45 versjonen ?

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Det er 33, kjøpte den da den kom ut på slutten av 90 tallet. Du må nok på brukten enten du vil ha denne eller 45 men som du sier så kryr det ikke av dem der heller. 33 kom i 2500 ex., husker ikke helt hvor mange som kom ut i 45 utg. men mener at det var ganske få.

Men AP har vel gitt dem ut enkeltvis etter det også og da presset hos QRP. De er garantert ikke dårligere.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Nå er det en nydelig utgivelse av tubaisten Michel Godard som spilles; "Soyeusement - Live in Noirlac", tatt opp live i en kirke i Frankrike av Dirk Sommers. All analog rett inn i en Studer. Har den på tape og en nydelig vinyl pressing fra Pallas. En fantastisk klang fra kirkerommet, spesielt på tapen så får man denne tilstedefølelsen som vi liker så godt, det låter svært!

Tapen er 1:1 fra masteren, den samme masteren som ble brukt for å lage vinylen.

Mye info i hefte/på cover; hvilke mikrofoner som brukes til alle instrumentene, utstyr til opptak, mastring etc. etc....

Musikken er ikke så lett å sette i bås men worldjazz, kan man kalle det det? Med bl.a. Steve Swallow på el.bass, alt annet er akustisk.

IMG_2337.jpg

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.068
    Det er 20 grader i nord og en fin forsmak på sommeren. Da passer det med litt Sergio Mendes - "Mas que nada" fra det gylne 1967.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Det er Fredag og her er det ganske så overskyet og dermed innevær. Da drar man frem noe som ble utgangspunktet for så mye annet bra. Her er vi på favoritt musikk.

Man kan alltid diskutere disse Mosaic boksene med alternate takes etc. som kommer i kronologisk rekkefølge, men jeg synes det er utrolig kjekt å sitte med hefte og lese om hvem/hvor/når disse opptakene ble gjort. Sammen med historien til det hele. Disse boksene gir en stor eierglede.

IMG_2516.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.460
    Torget vurderinger
    4
    Mosaic-boksene er fantastiske utgivelser som det ligger mye jobb og entusiasme bak.
    Noen av dem står på ønskelista, men nettopp det med kronologiske alternative takes er faktisk noe jeg misliker sterkt. De bør i tilfellet samles til slutt eller på egne skiver, ikke ødelege setlista på orginalutgivelsen. Selv for den mest ihuga fan er det vel begrenset hvor mange ganger man har interesse av å høre take1, take2, take 3.....av samme låt.

Heldigvis er disse boksene nå så dyre på bruktmarkedet at jeg "slipper" å bekymre meg veldig over problemstillingen. :(

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    20.281
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    ”Smooth" trio, men ikke kjedelig! Det hele høres veldig uanstengt ut, men kvalitet i hver tone.

D8784BD1-724D-4D76-B847-FC8E7D0BC794.jpeg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Mosaic-boksene er fantastiske utgivelser som det ligger mye jobb og entusiasme bak.
    Noen av dem står på ønskelista, men nettopp det med kronologiske alternative takes er faktisk noe jeg misliker sterkt. De bør i tilfellet samles til slutt eller på egne skiver, ikke ødelege setlista på orginalutgivelsen. Selv for den mest ihuga fan er det vel begrenset hvor mange ganger man har interesse av å høre take1, take2, take 3.....av samme låt.

Heldigvis er disse boksene nå så dyre på bruktmarkedet at jeg "slipper" å bekymre meg veldig over problemstillingen. :(
    Enig i at alternate takes kunne vært på egne plater i slutten, det ble jo ofte diskutert men Cuscuna var veldig bestemt på dette med kronologisk rekkefølge.

Har alle Miles boksene med unntak av Blackhawk boksen men tenker at det får bli sånn. Sjekket brukten og det er da noen heftige priser på disse som du skriver. Har Impex utgivelsen og det er mer enn godt nok.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.460
    Torget vurderinger
    4
    Blackhawk er vel nettopp den jeg er mest lysten på. ;)

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    :)

Da er Impex utgivelsen en meget god erstatning, veldig bra lyd! Selv om Mosaic boksen inneholder begge dagene så er det nok å glede seg over med dbl. LP`en også. Men kanskje den også er gone, kom vel ut i 2000 ex...

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Det nærmer seg MaiJazz`en og Jan Garbarek kommer i år også. Her en teaser fra forrige gang. Tror han kommer med de samme folka.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Sliter med profilen til Maijazz. Altfor mye World. Håper på nytt blod i ledelsen slik at det blir litt mer fart i sakene (les: mer crossover). Får dog håpe de ikke blir rammet av SAS streiken.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Sanders & Laswell-With a heartbeat. Sugger avgårde i hvilepuls tempo med nydelig fargelegging av bl.a Gurtu. Ganske Laswellskt det hele.

IMG_2489.jpg

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Fra den ene levende legenden til en annen. Sonny Rollins sammen med kompet til Coltrane. Her på en nydelig utgivelse fra Speakers Corner 2007.

IMG_3784.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.460
    Torget vurderinger
    4
    Sanders & Laswell-With a heartbeat. Sugger avgårde i hvilepuls tempo med nydelig fargelegging av bl.a Gurtu. Ganske Laswellskt det hele.

Vis vedlegget 539262

Jeg trodde først det var vinyl du spilte, men finner bare digitalis på discogs.
    Er det bare at du "snobber ned" og spiller gammeldags CD ? :p

Har stor sans for Bill Laswell og de fleste av hans mange spennende prosjekter.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Ok, det er lørdag og det er IPA og snaps. Da må man blåse litt ut. Black Sabbath meets John Coltrane. Fire! er en av mine store favoritter på dagens jazz scene. Dette er rett og slett heavy saker! Her på hvit vinyl fra RG.

IMG_3789.jpg

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Distinctive; nå går det i Moving på vinyl, høyt...

Fått med deg dette? Det er ikke så langt fra fjellhytta mi så hvis jeg er der så kanskje jeg bare laffer over sør-øst enden av vidda og hører Bugge spille om morgenen...det hadde vært kanon! Og enig med han; det er ikke mange plasser som er flottere. Programmet kan sikkert diskuteres men her er omgivelsene det viktigste....

https://www.smp.no/ntb/innenriks/20...-fjellfestival-på-Hardangervidda-18844768.ece

https://uvdal.no/blog/events/imingfjellfestivalen/

Sist redigert:
    Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.889
    Apro Laswell. Her en trio fra begynnelsen av 80 tallet. Vet ikke om det er jazza punk elle punka jazz, uansett så er det tøffe saker.

IMG_3782.jpg

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.460
    Torget vurderinger
    4
    Tror egentlig KoB er solid implantert i DNA’et nå, men noen ganger må man likevel plukke fram en av grunnstenene.
    Selve grunnstenen, arnestedet for COOL, waaay cool. Har det noen gang eksistert et menneske mer cool enn Miles?
    Kanskje var han for cool for sitt eget beste, for folk blir jo overrasket om de ser bilder hvor han smiler. Men, han hadde humor og selvironi, selvom han var en bad motherfucker....som han ville sagt det selv. Han mislikte bare intenst når hans sorte brødre, bevisst eller ubevisst, tok på seg klovnerollen. Han tilga aldri Satchmo det.

E772B77E-1005-4F92-90A1-4E3C4EE73FEB.jpg

Men, altså, Kind of Blues, her i 45 runders MoFi. Kanskje den beste versjonen noensinne rent lydmessig. Likevel, som alltid når jeg hører Wilders paanoooraaamaaa stereomiks savner jeg noe. Jeg ender alltid med å plukke frem MOV sin pressing av 2013 mono mixen hvor Miles er sitt vante jeg. Om enn hes og smålåten cool og smooth, så likevel insisterende up your face med en tilstedeværelse som var umulig å overse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn