Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Holmestrand
    Opplevde denne konserten med Gary Burton som Tor Hammerø beskriver nedenfor. På Lucullus i Molde hvor Storyville Jazzclub holdt hus den gangen, spilte noen av jazzens største navn for 2-300 mennesker.
    Lærlingen Pat Metheny på gitar.
    «En totalt ukjent 19-åring kom til Molde i 1974. Ingen visste navnet hans en gang. Med sin 12-strengers gitar stod han beskjedent litt langt bak på scena i Gary Burton Quintet. Det var liksom ingen tvil om at det var Mick Goodrick med sin 6-strenger som var gitarsjefen i bandet. Uansett blei den langhåra unggutten - han var hele et år eldre enn meg - lagt godt merke til og ikke minst på jammene på den legendariske klubben Lucullus seint på kvelden. Da var det han som var sjefen. Pat Metheny hadde presentert seg for aller første gang.»

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.412
    Torget vurderinger
    4
    Sarah Vaughan i Berlin filharmonien 9 november 1969. Hennes stil var nok i beste fall en eksotisk duft fra fortiden allerede i 1969. Men, skåret ned til margen med kun en pianotrio bak seg og fokus på eminent formidling av klassikere, med teknisk briljans, kunstnerisk eleganse, menneskelig sjarm og nærhet var hun likevel essensen av hva vokal jazz var og er.
    Alt nydelig gjengitt i gloriøs mono av The Lost Recordings.
    IMG_1321.jpeg

jallajalla

Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Antall liker
    86
    Denne gikk meg helt under radaren ved utgivelse! Skammer meg som en hund....Helt fantastisk plate!!! Har bøtet bort skammen med en kopi i fysisk format på vei med budbil....

Livet

1736138993872.png

Mats_H

Medlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    0
    Heissann! Her er det mye kunnskap ser jeg :)

Jeg er ny i jazzverden, men har blitt litt tatt med storm. Derfor er jeg på utkikk etter flere plater :)
    Hittils er det ganske "easy going" jazz jeg har hørt på og liker.

Kan jeg spørre dere om råd til de neste 5-10 platene jeg bør høre på?

Nevner favoritter hittil. Bare klassikere!
    Chet Baker - Chet
    Getz/Gilberto
    Kenny Burell - Midnight Blue
    Dave Brubeck - Time Out
    Miles Davis - Kind of blue
    Errol Garner - Concert by the sea(denne har jeg ikke hørt igjennon ordentlig enda)
    John Coltrane - A love supreme

Jeg spiller på vinyl så prøver unngå streaming der jeg kan🤓

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.969
    Vinyl er dyrt, så jeg vil anbefale steaming før du bestemmer å kjøpe inn eksemplarer av det sorte gullet. Jeg synes det er stas med de beste, mest forseggjorte utgavene av de platene som spilles oftest.

Så er det det bare å gå bakover i tråden å finne gode tips. Det er flere gjengangere her...og det er jo et kvalitetstegn i min bok.

Et råtips på slutten: Sonny Rollins, Saxophone Colossus fra 1956. Gjennombruddet og en av hans mest tilgjengelige plater.

Mats_H

Medlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    0
    Vinyl er dyrt, så jeg vil anbefale steaming før du bestemmer å kjøpe inn eksemplarer av det sorte gullet. Jeg synes det er stas med de beste, mest forseggjorte utgavene av de platene som spilles oftest.

Så er det det bare å gå bakover i tråden å finne gode tips. Det er flere gjengangere her...og det er jo et kvalitetstegn i min bok.

Et råtips på slutten: Sonny Rollins, Saxophone Colossus fra 1956. Gjennombruddet og en av hans mest tilgjengelige plater.
    Yes, jeg må jo høre igjennom kjapt på streaming så gå for innkjøp. Spesielt når det blir mange :)
    Nå har jeg fått en streamer løsning jeg synes er ok også siste 14 dagene også :)

Takk for tips! De platene jeg har er gode pressinger.

Hører nå på plata som ble tipset om i innlegget før mitt. Kanonbra!

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Holmestrand
    Heissann! Her er det mye kunnskap ser jeg :)

Jeg er ny i jazzverden, men har blitt litt tatt med storm. Derfor er jeg på utkikk etter flere plater :)
    Hittils er det ganske "easy going" jazz jeg har hørt på og liker.

Kan jeg spørre dere om råd til de neste 5-10 platene jeg bør høre på?

Nevner favoritter hittil. Bare klassikere!
    Chet Baker - Chet
    Getz/Gilberto
    Kenny Burell - Midnight Blue
    Dave Brubeck - Time Out
    Miles Davis - Kind of blue
    Errol Garner - Concert by the sea(denne har jeg ikke hørt igjennon ordentlig enda)
    John Coltrane - A love supreme

Jeg spiller på vinyl så prøver unngå streaming der jeg kan🤓
    Du er alt godt i gang.
    Sjekk Jazzklubben på NRK radio.
    Mye bra.

Jan Johansson, Jazz på svenska er et must.
    Keith Jarret, Køln-konserten.
    Vil du ha vinyl, så er disse bankers.
    Arne Domnerius, Jazz at the pawnshop.
    Garbarek, Arild Andersen
    Steinar Raknes.
    🤗
    Chick Corea, Pat Metheny,

Sist redigert:

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.412
    Torget vurderinger
    4
    Hva med å prøve seg på noen kvinnelige vokalister ?
    Billie Holiday har de fleste hørt noe av før så hun er lett å like, men etterhvert som man graver i historien finner man mer og mer dybde i både tekstene og stemmen. Jeg er glad i de senere utgivelsene hennes på Verve anbefaler glatt Songs For Distingue Lovers. BB har fortsatt Acoustic Sounds sin fantastisk gode reissue til gammel pris.
    Selv er jeg også veldig glad i Nina Simone som var en generasjon eller så yngre, men jeg vet noen synes hun er en "acquired taste" og kan høres litt "off"ut.
    Prøv også noen av de samtidige vokalistene som Diana Krall, (de tidlige som All For You er mer jazz enn de senere som er mer pop'ete), Cassandra Wilson (Blue light 'Til Dawn) og Lizz Wright nærmer seg begge blues av det sensuelle slaget. Alle tre damene er lette å like selv om man er fersk på jazzen.
    Av mer hjemmelige jazzdamer tror jeg danske Cæcilie Nordby er verdt en lytt, men usikker på hva som er tilgjengelig på vinyl. Hennes selvtitulerte fra 1995 er min favoritt. Og av de helt hjemmelig må man selvsagt innom Radka Toneff. Dersom du prøver deg på klassikeren Fairytales så sørg for guds skyld å få den siste versjonen fra 2022.

Mats_H

Medlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    38
    Torget vurderinger
    0
    Billie Holiday har de fleste hørt noe av før så hun er lett å like, men etterhvert som man graver i historien finner man mer og mer dybde i både tekstene og stemmen. Jeg er glad i de senere utgivelsene hennes på Verve anbefaler glatt Songs For Distingue Lovers. BB har fortsatt Acoustic Sounds sin fantastisk gode reissue til gammel pris.
    Selv er jeg også veldig glad i Nina Simone som var en generasjon eller så yngre, men jeg vet noen synes hun er en "acquired taste" og kan høres litt "off"ut.
    Prøv også noen av de samtidige vokalistene som Diana Krall, (de tidlige som All For You er mer jazz enn de senere som er mer pop'ete), Cassandra Wilson (Blue light 'Til Dawn) og Lizz Wright nærmer seg begge blues av det sensuelle slaget. Alle tre damene er lette å like selv om man er fersk på jazzen.
    Av mer hjemmelige jazzdamer tror jeg danske Cæcilie Nordby er verdt en lytt, men usikker på hva som er tilgjengelig på vinyl. Hennes selvtitulerte fra 1995 er min favoritt. Og av de helt hjemmelig må man selvsagt innom Radka Toneff. Dersom du prøver deg på klassikeren Fairytales så sørg for guds skyld å få den siste versjonen fra 2022.
    Enda flere gode tips :) Hjertelig takk!

Jeg har faktisk 4 Billie Holiday plater, men de er litt vel ripete fant jeg ut så ikke fått lyttet på alle. Glad i Billie!

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    3.969
    Trane er pennefør og har alltid gode tips på lur.

Har vell navnet sitt etter John ColTrane tenker jeg. Da er det nærliggende i tipse om to album som begge kom ut i 1963. Ballads og "John Coltrane and Johnny Hartman". Dette er varm, tilgjengelig musikk fra jazz-giganten.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Holmestrand
    Damer?
    Hiromi Uehara
    Esperanza Spalding
    Carla Bley (!)
    Diana Krall
    🤗

superhkm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Antall liker
    3.390
    Torget vurderinger
    2
    Damer?
    Hiromi Uehara
    Esperanza Spalding
    Carla Bley (!)
    Diana Krall
    🤗
    Nå synger vel ikke Hiromi eller Carla så mye, men har du sagt Billie og Nina så må du også si Ella! ( Fitzgerald, om det skulle være nødvendig)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn