Opplevde denne konserten med Gary Burton som Tor Hammerø beskriver nedenfor. På Lucullus i Molde hvor Storyville Jazzclub holdt hus den gangen, spilte noen av jazzens største navn for 2-300 mennesker.
Yes, jeg må jo høre igjennom kjapt på streaming så gå for innkjøp. Spesielt når det blir mangeVinyl er dyrt, så jeg vil anbefale steaming før du bestemmer å kjøpe inn eksemplarer av det sorte gullet. Jeg synes det er stas med de beste, mest forseggjorte utgavene av de platene som spilles oftest.
Så er det det bare å gå bakover i tråden å finne gode tips. Det er flere gjengangere her...og det er jo et kvalitetstegn i min bok.
Et råtips på slutten: Sonny Rollins, Saxophone Colossus fra 1956. Gjennombruddet og en av hans mest tilgjengelige plater.
Du er alt godt i gang.Heissann! Her er det mye kunnskap ser jeg
Jeg er ny i jazzverden, men har blitt litt tatt med storm. Derfor er jeg på utkikk etter flere plater
Hittils er det ganske "easy going" jazz jeg har hørt på og liker.
Kan jeg spørre dere om råd til de neste 5-10 platene jeg bør høre på?
Nevner favoritter hittil. Bare klassikere!
Chet Baker - Chet
Getz/Gilberto
Kenny Burell - Midnight Blue
Dave Brubeck - Time Out
Miles Davis - Kind of blue
Errol Garner - Concert by the sea(denne har jeg ikke hørt igjennon ordentlig enda)
John Coltrane - A love supreme
Jeg spiller på vinyl så prøver unngå streaming der jeg kan
Ikke hørt om noe av dette. Helt konge Takker!Jan Johansson, Jazz på svenska er et must. Vil du ha vinyl, så er denne bankers.
Arne Domnerius, Jazz at the pawnshop.
Garbarek, Arild Andersen
Steinar Raknes.
Enda flere gode tips Hjertelig takk!Hva med å prøve seg på noen kvinnelige vokalister ?
Billie Holiday har de fleste hørt noe av før så hun er lett å like, men etterhvert som man graver i historien finner man mer og mer dybde i både tekstene og stemmen. Jeg er glad i de senere utgivelsene hennes på Verve anbefaler glatt Songs For Distingue Lovers. BB har fortsatt Acoustic Sounds sin fantastisk gode reissue til gammel pris.
Selv er jeg også veldig glad i Nina Simone som var en generasjon eller så yngre, men jeg vet noen synes hun er en "acquired taste" og kan høres litt "off"ut.
Prøv også noen av de samtidige vokalistene som Diana Krall, (de tidlige som All For You er mer jazz enn de senere som er mer pop'ete), Cassandra Wilson (Blue light 'Til Dawn) og Lizz Wright nærmer seg begge blues av det sensuelle slaget. Alle tre damene er lette å like selv om man er fersk på jazzen.
Av mer hjemmelige jazzdamer tror jeg danske Cæcilie Nordby er verdt en lytt, men usikker på hva som er tilgjengelig på vinyl. Hennes selvtitulerte fra 1995 er min favoritt. Og av de helt hjemmelig må man selvsagt innom Radka Toneff. Dersom du prøver deg på klassikeren Fairytales så sørg for guds skyld å få den siste versjonen fra 2022.
Damer?Hva med å prøve seg på noen kvinnelige vokalister ?
Billie Holiday har de fleste hørt noe av før så hun er lett å like, men etterhvert som man graver i historien finner man mer og mer dybde i både tekstene og stemmen. Jeg er glad i de senere utgivelsene hennes på Verve anbefaler glatt Songs For Distingue Lovers. BB har fortsatt Acoustic Sounds sin fantastisk gode reissue til gammel pris.
Selv er jeg også veldig glad i Nina Simone som var en generasjon eller så yngre, men jeg vet noen synes hun er en "acquired taste" og kan høres litt "off"ut.
Prøv også noen av de samtidige vokalistene som Diana Krall, (de tidlige som All For You er mer jazz enn de senere som er mer pop'ete), Cassandra Wilson (Blue light 'Til Dawn) og Lizz Wright nærmer seg begge blues av det sensuelle slaget. Alle tre damene er lette å like selv om man er fersk på jazzen.
Av mer hjemmelige jazzdamer tror jeg danske Cæcilie Nordby er verdt en lytt, men usikker på hva som er tilgjengelig på vinyl. Hennes selvtitulerte fra 1995 er min favoritt. Og av de helt hjemmelig må man selvsagt innom Radka Toneff. Dersom du prøver deg på klassikeren Fairytales så sørg for guds skyld å få den siste versjonen fra 2022.
Nå synger vel ikke Hiromi eller Carla så mye, men har du sagt Billie og Nina så må du også si Ella! ( Fitzgerald, om det skulle være nødvendig)Damer?
Hiromi Uehara
Esperanza Spalding
Carla Bley (!)
Diana Krall
Damer, ikke syngedamer.Nå synger vel ikke Hiromi eller Carla så mye, men har du sagt Billie og Nina så må du også si Ella! ( Fitzgerald, om det skulle være nødvendig)