Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    pengesluk skrev:
    Juan Tizol er med - også en av mine favoritter, spiller bl.a. trombone selv.
    .......
    Ja, Juan Tizol, den fremmede fuglen som passet så godt inn i Ellington bandet. En dønn solid og respektert musiker.
    Han skilte seg ut med sin hudfarge og med sitt instrument, og med sine deilige latino-komposisjoner.
    Det var hans som skrev Caravan, Perdido og Conga Brava!

Jazz-vinylen er pakket vekk her for tiden, så jeg får nøye meg med

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    ottone skrev:
    pengesluk skrev:
    Juan Tizol er med - også en av mine favoritter, spiller bl.a. trombone selv.
    .......
    Ja, Juan Tizol, den fremmede fuglen som passet så godt inn i Ellington bandet. En dønn solid og respektert musiker.
    Han skilte seg ut med sin hudfarge og med sitt instrument, og med sine deilige latino-komposisjoner.
    Det var hans som skrev Caravan, Perdido og Conga Brava!

Jazz-vinylen er pakket vekk her for tiden, så jeg får nøye meg med

Tizol skrev bra saker, bl.a. Caravan som du nevner, en av de mest kjente jazzmelodier ikke minst blant legfolk, og Tizol ble ikke alltid kreditert for det. Mener jag har en LP hvor det står (Ellington) som komponist, har sett flere tilfeller av (Ellington - Tizol) også.

Ble så inspirert av Caravan - tanken (driver og flytter kontorer i dag) at jeg måtte sette på en variant av Caravan som jeg liker umåtelig bra, nemlig den udda kombinasjonen av Petrucciani på piano og Eddy Louiss på Hammond B3! Forøvrig en uforglemmelig konsert, overvært av yours truly.

Forøvrig en fabelaktig dobbelt-CD som er et must for Jazz Lovers of all Kind...

Vedlegg

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    paul desmond, feeling blue.

Dette er min favoritt "chill out in the lounge" jazz plate. Ikke noe ADHD jazz, bare silky smooth...

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Litt trøtt og melankolsk i dag, så jeg trenger en tankevekker og setter på Ellington's utrolige Jazz-symfoni "Black, brown and beige" - et slags musikalsk tonefølge til negrenes historie i USA...

Verket ble oppført kun tre ganger i løpet av 1943, og fikk lettere blandet mottagelse. Som seg hør og bør, midt i det Golden Era of Swing...
    Det var ikke mye rom for saker utenfor den opptrukne sti på den tiden, så Duke tok en skikkelig sjanse med dette stykket.

Dette var ikke akkurat dansbar musikk, men et stykke til ettertanke og generell opplysning. Når man spiller dette i dag, så slår det en nok en gang hvilket geni Ellington var. Musikken er umiskjennelig Ellington, og kunne nærmest vært skrevet i dag. Fantastiske stemninger innimellom.

Dette er en "nerbantad" versjon av den opprinnelige symfonien, innspilt i 1958.

Edit; Ikke la dere lure av det "teite" coveret, musikken er glimrende.

Vedlegg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    DUKE ELLINGTON & HIS ORCHESTRA Newport 1958
    Hadde p.g.a korpsmusikk problemer med å høre på denne type musikk i flere ti-år! (er kurert nå) Talentet til Ellington er det ikke noe å si på.
    Hører nå på denne fra samme året. (Nettopp gitt ut på vinyl av Speakers Corner, for dem som liker slikt)

Edit:Typo

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    En klassiker. 1958 var et godt Ellington år.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    pengesluk skrev:
    :)Ellington hadde mange gode år, og veldig bra at det fortsatt finnes entusiaster som hører på hans flotte musikk! De aller beste årene var nok 1940-42, da han hadde Jimmy Blanton på bass og Ben Webster på tenorsax i tillegg til de andre "faste" som spilte med ham i veldig mange år. Lydkvaliteten er god tiden tatt i betraktning.

Men dette blir selvsagt et spørsmål om smag og behag. ...

Vedlegg

J.O

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Antall liker
    461
    Torget vurderinger
    24
    Dette er så fett att jeg får kviser...
    Finnes ikke sånne band lenger.
    Ganske bra lyd til å være en såpass gammel innspilling også, bassisten kunne godt stått litt nærmere micen bare...
    Låter best på vinyl, cden låter litt tynt.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    J.O skrev:
    Ganske bra lyd til å være en såpass gammel innspilling også, bassisten kunne godt stått litt nærmere micen bare...
    Påfallende hvor mange av de gamle jazzinnspillingene som har nærmest fraværende bassist...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Nå spilles denne, i romjulens selvpålagte Ellintonia!

Her er det et bemerkelseverdig øs over hele innspillingen; enkelte låter (f.eks. sist på CD1 i denne dobbelt CD'en) kan til og med minne om Basie i sin geniale hardtsvingende enkelhet. Kult med speaker som annonserer " en liten pause" som det siste på CD1 også..

Aldri hørt makan til tramping av takta som det gjøres på denne live innspilling som er spilt inn i Oregon, 1952

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    lars_erik skrev:
    Keith Jarrett/Charlie Haden - Jasmine
    Bra skive det der - og hvor mange firkanter ser du på coveret?? ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    J.O skrev:
    Noe av det grommeste jeg hører er Basie "live" - regner med at du har "Count on the Coast"..??

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    grammofon skrev:
    pengesluk skrev:
    :)Ellington hadde mange gode år, og veldig bra at det fortsatt finnes entusiaster som hører på hans flotte musikk! De aller beste årene var nok 1940-42, da han hadde Jimmy Blanton på bass og Ben Webster på tenorsax i tillegg til de andre "faste" som spilte med ham i veldig mange år. Lydkvaliteten er god tiden tatt i betraktning.

Men dette blir selvsagt et spørsmål om smag og behag. ...

Min erfaring med Blanton/Webster epoken (Never no Lament og Jazz Tribune vol. 7/8) er at den gjør seg best på en Squeezebox Radio, du går ikke glipp av noen verdens ting! Å kjøre disse diskettene gjennom EMM Labs/dCS/Esoteric osv. er bare bedrøvelig og medfører kun at en henger seg opp i elendigheten fremfor å la seg behage av de briljante arrangementene og komposisjonene. Dette er jo også veldig lettfattelig saker som langt på vei må betraktes som leilighetsmusikk.

Ellers er det god lyd på den som Minutten nevner (Speakers Corner, omslag med Columbia logo og six-eye etikett) samt denne:

Litt odde da det langt på vei er et slagverksorkester; innspilt live i studio og tilgjengelig i nyopplag fra Classic Records.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    pengesluk skrev:
    Min erfaring med Blanton/Webster epoken (Never no Lament og Jazz Tribune vol. 7/8) er at den gjør seg best på en Squeezebox Radio, du går ikke glipp av noen verdens ting! Å kjøre disse diskettene gjennom EMM Labs/dCS/Esoteric osv. er bare bedrøvelig og medfører kun at en henger seg opp i elendigheten fremfor å la seg behage av de briljante arrangementene og komposisjonene. Dette er jo også veldig lettfattelig saker som langt på vei må betraktes som leilighetsmusikk.
    Utvilsomt enig mht utstyr. Det gjelder å krølle minst mulig for at lyden skal låte så "originalt" som mulig, og glemme hi-fi for en stund. Mht at dette er lettfattelige saker, er jeg ikke helt enig. Ellingtons arrangementer er ganske kompliserte dersom man hører etter. Det vet alle som har prøvd å etterlikne ham! Man kan kopiere tone for tone, men å få et band til å låte som Ellingtons, er nesten umulig. Fortsatt utrolig bra at det fortsatt er folk som gidder å høre på denne musikken - den er tross alt opphavet til folk som Miles, Byrd og Coltrane.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Ikke bare storbandmusikk som er bra fra Ellington. Kvalitet varer og folk vil nok lytte til Ellington i langt til fremover...
    Spotify ble nevnt her, og det er så mye Ellington der at en kan bli helt overveldet om man ikke vet hva man er på jakt etter.

1956-58 Small Group Recordings

http://open.spotify.com/album/1zG0sjfVsmb5uHItBkTT4d

Vedlegg

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ser riktig bra ut det der. Spesielt for de senere år er ofte smågruppene bedre enn innspillingene med fullt band. Du kan også søke på enkelte av bandmedlemmene, f eks Johnny Hodges som gjorde flere bra innspillinger tidlig på 60-tallet. Han døde forresten hos tannlegen. Trist skjebne. .......

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    grammofon skrev:
    Utvilsomt enig mht utstyr. Det gjelder å krølle minst mulig for at lyden skal låte så "originalt" som mulig, og glemme hi-fi for en stund. Mht at dette er lettfattelige saker, er jeg ikke helt enig. Ellingtons arrangementer er ganske kompliserte dersom man hører etter. Det vet alle som har prøvd å etterlikne ham! Man kan kopiere tone for tone, men å få et band til å låte som Ellingtons, er nesten umulig. Fortsatt utrolig bra at det fortsatt er folk som gidder å høre på denne musikken - den er tross alt opphavet til folk som Miles, Byrd og Coltrane.
    Litt klossete formulert; arrangementene og den måten han (med litt hjelp fra Strayhorn…) fikk et 20-manns ensemble til å oppføre seg er og var unik. Mente å si at musikken som sådan har en lav terskel og vitterlig var leilighetsmusikk. Og aldeles enig i at Ellington var utgangspunktet for Parker/Miles/ /Coltrane; uten big band – ingen bebop. (Eller post-bop for den saks skyld!)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    emotikon skrev:
    Cd to fra trippelalbumet
    Christian McBride - Live At Tonic

Stor fan av McBride - tenk om dette trippelalbumet hadde hatt lyd i nærheten av hva som tross alt er MULIG i dagens live-opptak, da hadde det vært ekstra gøy... men bevares, musikalsk så holder det mål, absolutt. Relativt variert også.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.645
    Første plata i år er Miles Davis - Jazz at the Plaza

På vinyl, så klart! ;)

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    Dette er ikke dagen for intellektuelle utfordringer eller sterke emosjoner; en liten perle fra 1995

Smakfulle versjoner fra kjernerepertoaret + en del originalkomposisjonet. Opptaket er veldig hifi, men det kler det litt trege forløpet som kjennetegner denne platen.

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.383
    Torget vurderinger
    4
    Karl Seglem: Ossicles
    En stund siden jeg kjøpte denne, men har kun hørt kjapt gjennom den tidligere. Satte meg ned
    og "lyttet " i dag, og har nå spilt den 2 ganger på rad, så dette falt absolutt i smak.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Satte på en flott svingende Ben Webster til morran i dag! Musikk til å bli i godlune av, og det trengs jaggu på en bæltrist tirsdag morgen med isskraping :(

Riksmeglingsmannen i arbeid...

Vedlegg

Tor S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.10.2005
    Antall liker
    117
    Torget vurderinger
    2
    I dag snurrer Keith Jarrett Trio - "Changeless" (ECM 1392) før det blir Wes Montgomery "Round Midnight", og begge er på vinyl :)

tor s

Bidevind

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Satte på en flott svingende Ben Webster til morran i dag!....
    Ser at denne er utgitt på Verve Records. Husker fra "gamle dager" flere veldig gode innspillinger fra denne produsent.
    Er det noen som kjenner til om de fortsatt produserer og om hvor dette vinylmerket kan skaffes?

Har funnet noen på Ebay men portokostnadene er jo enorme....

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.645
    Det har blitt mye Miles Davis i dag.
    Akkurat nå er denne på platespillern:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn