Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Lee Ritenour er litt sånn guilty pleasure for min del. Det blir liksom fort veldig smuuuuud og polert, særlig fra 80-tallet og utover. Slappe «TV-intro»-melodier, flinkis-tilnærming og en produksjon som fjerner alt som ikke skal være der, men som da tar kverken på spontanitet.

    MEN - den her var mange hakk over pari, synes jeg. Fremdeles superprofft, som vanlig, men komposisjonene er bedre.

    1607602876651.png
     

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    "Arbeidsløs Jul Igjen" (B4) - litt relevans til svingende tider. God prog fra andre tider. Godt svennestykke, tøft spill og ekte lyrikk!
    Ragnarock (Vinyl, LP, Album) album cover
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.529
    Antall liker
    15.600
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    "Arbeidsløs Jul Igjen" (B4) - litt relevans til svingende tider. God prog fra andre tider. Godt svennestykke, tøft spill og ekte lyrikk!
    Ragnarock (Vinyl, LP, Album) album cover
    Veldig kult(y) Har jobbet sammen med den ene gitaristen i flere år (nå pensjonist) og har selvfølgelig vært på en av utallige gjennforningskonserter:cool:
     
    Sist redigert:

    Jasså

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2015
    Innlegg
    124
    Antall liker
    194
    Torget vurderinger
    7
    Kapstad - et klassisk eksempel på en grå eminense. Tydelig og førende uten å legge vekt på egen personlighet. På alle måter en strålende musiker. Kjernen i mange spennende norske konstellasjoner.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.650
    Antall liker
    15.555
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Veldig kult(y) Har jobbet sammen med den ene gitaristen i flere år (nå pensjonist) og har selvfølgelig vært på en av utallige gjennforningskonserter:cool:
    Bildet er vel også tatt foran gamle Hoveddeichmann i Oslo hvor fotografen blåser sigarettrøyk foran objektivet for å få tåke-effekten.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Denne kom inn idag på 180 gr vinyl, sammen med en dedikert MM phonokabel til Goldringen, det er duket for mye bra jazz på vinyl framover :cool:



    mvh

    mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Denne kom inn idag på 180 gr vinyl, sammen med en dedikert MM phonokabel til Goldringen, det er duket for mye bra jazz på vinyl framover :cool:



    mvh

    mvh
    Ikke for å ødelegge gleden ved nytt vinyl kjøp, men vet ikke om du er klar over at mange av disse europeiske utgivelsene er uautoriserte og de fleste bruker identifisert kilde, ikke dermed sagt de ikke kan bli bra. Akkurat denne tittelen har nettopp Verve gitt ut i sin nye Vital vinyl serie. Denne serien er bra, og for Verve så brukers de originale masterne (om de eksisterer). Prisene er også OK, i overkant av kr.250.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Ser ut til at de kan bli midre av disse lp utgivelsene fremover da copyright beskyttelse nå blir 70 år og ikke 50 som før. Nå er alt fra 1970 og eldre lov å gi ut i EU (ikke i US). Det kan jo også komme et rush av plater fem til loven er gyldig.

    "On September 12th, the Council of the European Union adopted a directive which extends copyright protection on music recordings, for performers and phonogram producers, from 50 to 70 years. All 27 EU countries must incorporate the new provisions into national law within two years."
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Ikke for å ødelegge gleden ved nytt vinyl kjøp, men vet ikke om du er klar over at mange av disse europeiske utgivelsene er uautoriserte og de fleste bruker identifisert kilde, ikke dermed sagt de ikke kan bli bra. Akkurat denne tittelen har nettopp Verve gitt ut i sin nye Vital vinyl serie. Denne serien er bra, og for Verve så brukers de originale masterne (om de eksisterer). Prisene er også OK, i overkant av kr.250.
    Takk for info, var ikke klar over dette, men denne funker bra..til en pris av 200,- Sek..nesten overraskende..har den på digitalis også...selvsagt :)

    mvh
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.303
    Antall liker
    3.105
    Torget vurderinger
    4
    Et hint kan være å se på coveret, siden det er beskyttet av copyright lenger en musikken. Det er f.esk et 10 tall utgaver av Kind of Blue, anses som piratutgivelser i US lovlig i EU.

    Eks.
    kob1.jpg

    kib2.jpg


    bi3.jpg
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Fangsten fra svartefredag spilles en etter en. Denne nå:

    90B8215D-8227-4343-AB1E-9B0DAD4806E1.jpeg
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    51zXBHQjodL._SR600,315_PIWhiteStrip,BottomLeft,0,35_PIStarRatingFIVE,BottomLeft,360,-6_SR600,3...png
    Her er et album jeg kom over nylig som er lydmessig bra, dette er jo litt over i det gale og sære, men er mye kule og krevende partier med et stort spekter, flott sak altså - enjoy :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.429
    Antall liker
    13.019
    Vis vedlegget 682419 Her er et album jeg kom over nylig som er lydmessig bra, dette er jo litt over i det gale og sære, men er mye kule og krevende partier med et stort spekter, flott sak altså - enjoy :)
    Marilyn Mazur har flere skiver som krever sin lytter, men det er knalltøft her og der.
    Skiva du viser til har jeg hatt siden den kom ut, men anbefaler også "Future Song"
    Damen er et formidabelt fyrverkeri under konsert.
    Jeg hadde gleden av å sitte kun 3m fra henne under konsert en gang, og ble helt målløs over hvordan hun leser de andre musikernes musisering.
    Hun legger inn de lekreste små detaljer med bjeller, gonger, triangler for så og eksplodere i et skikkelig "run" på trommene :love:
    Makaløs dame!
     
    Sist redigert:

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    så kult! konserttopplevelser av det slaget er fantastisk! misunner deg! takk for flott anbefaling :) 3m det kunne vel latt seg gjøre i disse tider også ;-)
     

    Alfy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    180
    Antall liker
    124
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    12
    Lee Ritenour er litt sånn guilty pleasure for min del. Det blir liksom fort veldig smuuuuud og polert, særlig fra 80-tallet og utover. Slappe «TV-intro»-melodier, flinkis-tilnærming og en produksjon som fjerner alt som ikke skal være der, men som da tar kverken på spontanitet.

    MEN - den her var mange hakk over pari, synes jeg. Fremdeles superprofft, som vanlig, men komposisjonene er bedre.

    Vis vedlegget 681181
    Et av favoritt- testalbumene mine dette!, track 6 oh 9 fantastisk dyp bass, anbefaler også 6 string theory
    Z.jpg
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.241
    Antall liker
    7.905
    Sted
    Oslo
    Akkurat nå: En av skivene til Bodil Niska
    Sort i hjertet over Bare Jazz
    Hver gang jeg var der forsøkte jeg å presse henne til a presse (sic) skivene på vinyl.
    Ikke mulig lengre.
    Oslo blir ikke det samme.
    Ellers Miles In a Silent Way
    Eller alt av Theo Monk
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.179
    Antall liker
    6.885
    Torget vurderinger
    4
    Marilyn Mazur har flere skiver som krever sin lytter, men det er knalltøft her og der.
    Skiva du viser til har jeg hatt siden den kom ut, men anbefaler også "Future Song"
    Damen er et formidabelt fyrverkeri under konsert.
    Jeg hadde gleden av å sitte kun 3m fra henne under konsert en gang, og ble helt målløs over hvordan hun leser de andre musikernes musisering.
    Hun legger inn de lekreste små detaljer med bjeller, gonger, triangler for så og eksplodere i et skikkelig "run" på trommene :love:
    Makaløs dame!
    Så henne spille med Miles på Sardines i 1988.
    Definitivt min favoritt på perc med Miles.
     

    plasma

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.11.2009
    Innlegg
    843
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Denne er helt utrolig herlig. Supre musikere og et veldig bra opptak.
    D84F6663-AA73-417C-BA0C-3E7325C33CE1.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn