Jazz; hva hører du på nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.863
    Torget vurderinger
    10
    Det er så flott å komme inn på "Bare Jazz" og få servert så bra musikk rett fra hylla, trengte ikke å prøvelytte, jeg stoler på dem ;D
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    "Revolusjonær" klassiker fra 1969. Kommunistjazz for Che: Charlie Haden Liberation Music Orchestra.

     
    M

    musicus

    Gjest
    Denne ny utgitte live skiva fra 78, ingen gjør "summer time" som TW :D ...



    mvh
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.154
    Antall liker
    3.962
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ser litt på youtube. Her piano med innlevelse :)

     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    37.426
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Litt O.T men det får gå..

    I går kom det inn ei jente på 11 år, sammen med hennes foreldre. Ho snakket stavangersk, men begge foreldrene var polske. Hun fortalte at de hadde et piano hjemme, men hun følte at det ikke hang helt med lenger når hun splilte. Så begge foreldrene var enige om at hun burde få seg noe annet, hun likte jo å spille piano..

    Så satte hun seg ned ved et flygel og begynte å leke. Hva skal en si. gapet hang og ståpelsen kom fort. Her var det jazz i stor -stor klasse. Moren var vist proff-jazzist når de bodde i polen, og hennes far spilte sax i et kjent brassband i Polen.

    Foreldrene så at vi ble rørt, og med litt snakk så ble vi enige om en grei økonomisk løsning, slik at de neste uke får et godt flygel i hus, som datteren kan kose seg med. Jeg tror at det blir noe ut av henne.
    Vi opplever flere ganger i uken folk som kommer innom og spiller godt, men ho her hadde noe ekstra. Det var en opplevelse den halve timen hun testet flygelet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    37.426
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Oscar in Paris
    Et av Oscar Petersons flotteste album synes jeg.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Ble litt sen lørdagskveld igjen, men det er noe eget med de sene nattetimer. Avslutter med Bodil

    Elektron
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    37.426
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Elektron skrev:
    Hei Morten og Hoj.

    Har dere fått med dere denne som jeg har omtalt tidligere?

    mvh Elektron
    Hva heter den, hvor fikk du tak i den?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.203
    Antall liker
    37.426
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2

    Nils Landgren - Esbjörn Svensson Layers of light

    Kan det bli vakrere?
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    [/quote]

    Hva heter den, hvor fikk du tak i den?
    [/quote]

    Den heter DUET Chick & Hiromi utgitt i 2008. Det er en dobbel cd spillt inn på The tokyo Blue Note jazz club. To konsertflygler og ingen ting mer. Jeg har kjøpt den i en plateforetning i Bergen. (Apollon)

    Elektron
     
    R

    rico

    Gjest
    Ble sånn norsk jazz fra 70-80 tallet mimring i kveld...

    Arild Andersen-Shimri og Clouds in my head på ECM

    AHA!!-Keep nose in front (Hot club), Extended Nose (samme gruppa, måtte skifte navn...)-Jamaha (Circulasione Totale), denne er en testpressing som låter alldeles vannvittig bra og en av de beste norske jazzplatene fra 80 tallet synes jeg.

    http://no.wikipedia.org/wiki/Extended_Noise
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Jeg kjøpte med meg en plate i "blinde" på vei hjem i dag. Jon Hassel med Last night the moon came dropping its clothes in the street (2009 ECM). Hva kan jeg si om denne da. Moderne jazz mer i retning av Molvær kanskje. Mer en reise i musikalske stemninger enn det rent melodiøse. De som lurer på om bassen er bygget for de lavere svingninger får prøvd seg her (spor 8 og 9). Musikk for en sen stille kveld/natt med litt lyttebrus innabords.

    Elektron
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Elektron skrev:
    Moderne jazz mer i retning av Molvær kanskje. Mer en reise i musikalske stemninger enn det rent melodiøse.
    Ikke uenig i det, selvom det vel strengt tatt er Molvær som er i retning av Hassel. Kan være litt vanskelig å få grep på siden han kan virke litt lite "håndfast". Funker i grunn best om man bare lar seg flyte med. Faller denne i smak bør også "Maarifa Street - Magic Realism 2" og "Fascinoma" sjekkes. Den siste er produsert av Ry Cooder og innspilt av Kavi Alexander på Tim Paravicini custom rørutstyr og utgitt på Water Lily Acustics....kort sagt skikkelig audiofilt snadder :p

    Forresten: Den som virkelig vil høre noe som satte retningen for Molvær kan gi en lytt til Jon Hassel and bluescreen "Dressing for Pleasure" fra 1994.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Trane skrev:
    Elektron skrev:
    Moderne jazz mer i retning av Molvær kanskje. Mer en reise i musikalske stemninger enn det rent melodiøse.
    Ikke uenig i det, selvom det vel strengt tatt er Molvær som er i retning av Hassel. Kan være litt vanskelig å få grep på siden han kan virke litt lite "håndfast". Funker i grunn best om man bare lar seg flyte med. Faller denne i smak bør også "Maarifa Street - Magic Realism 2" og "Fascinoma" sjekkes. Den siste er produsert av Ry Cooder og innspilt av Kavi Alexander på Tim Paravicini custom rørutstyr og utgitt på Water Lily Acustics....kort sagt skikkelig audiofilt snadder :p

    Forresten: Den som virkelig vil høre noe som satte retningen for Molvær kan gi en lytt til Jon Hassel and bluescreen "Dressing for Pleasure" fra 1994."



    HEI

    Helt rett Trane. Jeg hadde ikke hørt Hassel før i går men leste meg opp litt i går kveld. Det er jo tydelig at karen står som en bauta i denne del av jazzen og har vært en inspirator for mange kjente musikkere. Platen fikk en ny runde sent i går kveld og hadde absolutt vokst. Jeg kikker gjerne etter "Dressing for pleasure" på vei hjem i dag. Takk for tipset. Veldig kjekt for tråden at vi kan snakke litt rundt platene også i stedet for bare å legge ut cover.

    Elektron
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Denne vinylskiva har en blå og en gul fane som markør i hylla. Blå betyr spesielt god innspilling/lyd, gul betyr en fantastisk musikalsk opplevelse. I kombinasjon med en god amarone gir den definitivt gåsehud.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    I dag har jeg kjøpt Bugge Wesseltoft: Playing


    Lyrisk, reflektert og vakker pianojazz.
    Stort sett fredelig nordisk Keith Jarrett/Chick Corea-inspirert variant med deilig varme i pianolyden, med innslag av spennende eksperimenter som likevel virker reflekterte og 'i stemning'.

    Bugge 'Jazzman' Wesseltoft

    ************************************
    Og i samme slengen plukket jeg med meg en riktig klassiker
    Night Train med Oscar Petrson Trio

    1962, O.P. med Ray Brown og Ed Thigpen.
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gamle godgutter svinger her i dag

    Woody Herman live fra Monterey 1959.
    Four Brothers gjøres fort unna, så kan vi kose oss.
    En ung Victor Feldman gjør det fint på vib (og piano), Charlie Byrd på gitar og Mel Lewis på trommer.
    Det behøver ikke være så nyskapende for at jeg skal like det.....
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    hel-elt skrev:
    Gammel og god!
    Ella var så kjent og kjær i sin tid at jeg bare lot være å kjøpe plater av henne, det må jeg gjøre noe med!
     
    M

    musicus

    Gjest
    Kaller det jazz/blues med en touch av soul...



    de gamle er iaf eldst, og best :) ...

    mvh
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Kjempesliten i hodet etter jobben i dag. Da er det godt å vaske hjernen med litt rolige stemninger fra tangentkunstneren Tord Gustavsen og hans trio. Velger meg Changing Places fra 2003. Jeg synes faktisk trykket letter alt.

    Elektron
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3

    Live-album med den store lille Petrucciani på sitt aller beste!
    Petrucciani som gikk bort altfor tidlig 36 år gammel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn