Cappuccino skrev:
Alle ampene i 300-serien har PC-1 innebygget. I tillegg har den største Continuum integrerte (500) også det.
1 stk PC-1 har i 2008 kostet USD 1500. Det ultimate er 1 stk PC-1 for hver 501, men man kan også benytte 1 stk PC-1 til 2 stk 501 blokker uten at det skal være så veldig mye kompromiss lydmessig etter hva jeg har skjønt. I såfall må du få en spesiell splitt-kabel med da PC-1 kun har et uttak. Jeg vet at Jeff Rowland leverer med slik splitt-kabel om man ber spesielt om det.
Takk for tipset Cappucino, dette skal definitivt sjekkes opp etterhvert!
Når man leser gjennom denne tråden så skjønner man at det er nok en del gamle fordommer fortsatt ute og går blant hifi freaker flest mot alt som heter Klasse D og ICE.
Når det gjelder testen av 301 i siste Fidelity så slår det meg at det kan godt hende at importør/produsent med hensikt holdt tilbake de tekniske spesifikasjonene rundt 301, til testerne hadde gjort seg opp en mening om lyden. Nettopp på grunn av eventuelle inngrodde fordommer.
Enda værre er det da for de små nette og utrolig vakre 501 monoblokkene.... Tung hifi skal jo være... Ja nettopp: tungt og stort.
Det kan jo umulig komme god lyd ut av noe som er så lite....? Og at noe sånt skal kunne matche de beste rør og transistor effekttrinn er jo en utopi?
På samme måte som jeg når jeg hørte 501 for første gang så er jeg ikke i tvil om at testerne i Fidelity også prøvde å vri hjernene sine maksimalt for å finne eventuelle feil. Og når det endelig fant noe å sette fingeren på så var de sikkert lettet..... Hvis dette hadde vært en ny forsterker fra EC eller DP så ville de nok sporenstreks prøve med andre komponenter eller kabler for å sjekke om feilen skytes en eventuell mismatch....
Om dette er en kritikk av Fidelity? Nei, egentlig ikke. De er jo bare vanlige mennesker de også. Jeg har som sagt brukt lang tid for å godta Jeff Rowlands ICE blokker jeg også. Hørte de første gang for vel to år siden da en kamerat byttet ut en Audio Aero Capitole rørforterker med JR Model 501. Med hans gullører (bedre enn mine) regnet jeg med at det ikke ville ta så lang tid, maks et år kanskje, før han avslørte feil og mangler. Men det var altså bare fordommer, jeg tok altså feil. Jeg også....
Som sagt: Model 501 kan være noen utrolig gode små beist, bare de matches riktig. Men er altså meget følsomme mot støy. PC-1 skal testes ut, ingen tvil om det. Men jeg tror at filterboksene på mine Transparent strømkabler kanskje har gjort en brukbar jobb allerede. Eller kanskje jeg får meg enda en aha-opplevelse? Men enda viktigere er det som jeg før har påpekt: Transparent Ultra MM2 gir en helt magisk synergi sammen med Model 501. I hvilken grad dette skyldes filterboksene som i følge reklamen skal fjerne høyfrekvent innstrålt støy som blir fanget opp av signalkablene og tilført systemet (alle kabler har en viss antenneeffekt), skal være usagt. Men virker?
Ja, det gjør det!
Jeg har som sagt hatt masse rørforsterkere innom de siste 7-8 årene, nå sist ARC VM-220 som fikk stå i fred i 3 år. JR Model 501 spiller bedre enn disse på alle parametre, også på det rørforsterkeren fra ARC kan aller best, nemlig tredimensjonalitet/romfølelse og diskantgjengivelse. Det største ankepunktet Fidelity hadde mot 501 var "noe manglende krydder i diskanten".
Min erfaring er motsatt: Med rette kabler virker diskantgjengivelsen til ARC direkte kjedelig og avrundet i forhold. Punktum.
Og jeg har aldri hørt maken til romfølelse i eget oppsett som det jeg nå har med de små boksene fra Jeff Rowland.
mvh
Finn M