ansepe74 skrev:
Etter å ha hørt endel enkle 2-spors opptak fra slutten av 50-tallet så vil jeg påstå at den største skjer i lydstudioet
Det enkle er ofte det beste, og skulle likt å sett slikt blitt gjort oftere nåtildags
Det skal jeg love deg. Det dilles for mye med lyden, på måter som overgår jitter slik Everest ruver over Himmelbjerget.
La oss glemme CD-spillere litt, og reflektere over trådtittelen - "Jeg - en idiot." Liten tvil om at en tro på at det skjer kontinuerlige forbedringer har maskert den voldtekten på musikken som industrien står bak.
Min HiFi-reise.
Et meget godt utgangspunkt. Vi hadde god avspilling hjemme mens jeg var liten, min mor spilte daglig på piano og jeg ble bevisst musikk. Liten pjokk på 60-tallet, men kom midt inn i alle høydarane fra slutten av 60 og gjennom 70-årene. Fikk med meg smak for det meste som er av musikk.
Det skjedde også en utvikling - platespiller fikk konkurranse fra CD, og med all respekt, det var en vidunderlig overgang. Nå er dommen at dette var et helsike og alt gikk til helvete - men sannheten er at det for de fleste var et mirakel å komme over på CD. I tillegg var det skitdyrt, så det var forbeholdt et fåtall ved introduksjonen.
For meg skjedde det noe rundt 2000. Miljøskadd, jobbet med film og tilbrakte mye tid i studio, enten miks til filmene, opptak av musikk, arbeid med gode musikere - jeg brukte mye musikk i filmene mine (jeg har lagd hundrevis av reklamefilmer, i inn og utland). Hadde god avspilling og gode høyttalere hjemme - og siden jeg etterhvert kom til at jeg foretrakk jazz og klassisk, akustisk fremført, så tror jeg de første bredsidene i Loudness Wars ble avfyrt utenom meg. Men et lite stykke ut på 2000-tallet ble populærmusikk ulyttelig for meg - jeg hadde et for konkret forhold til ekte instrumenter, og klarte ikke å "forstå" det jeg ble presentert for, som utga seg for å være instrumenter. Dette var mye verre enn synthesizere, som man kjøpte fordi man visste hva det var. Dette var ekte musikk som var blitt ødelagt.
Kan ikke si når det sa "klikk" i hodet, men på et tidspunkt begynte jeg å prøvelytte før jeg gadd hente musikk hjem, og jeg begynte å rydde opp i musikksamlingen. Det var som om jeg plutselig hadde skjønt noe.
Problemet var derimot ikke teknologien, men hvordan den ble brukt. Og jeg hadde tatt for gitt at de tekniske mulighetene var positive - tør nesten ikke tilstå hvor mange ganger jeg hadde bedt om kompresjon av lydspor i miks, for at det skulle stå ut i reklameblokkene (lagde mye reklamefilm.) Men det tok altså tid, selv for meg som var bruker av teknologien, å forstå at den også ble brukt for at musikken skulle stå ut i musikkblokkene, og at dette var forklaringen på den bastardiseringen av musikken jeg hadde lagt merke til.
Studioene gikk fra å være analoge til å bli digitale - arbeidsverktøyene "forenklet" prosessen, noe som underlig nok førte til at den ble mye mer komplisert. Man begynte å legge inn headroom i opptaket med høyere oppløsning, så man skulle ha noe å gå på mens man fiklet med lyden før den ble tatt ned til releaseversjon.
Og da er vi full sirkel tilbake til det du skriver:
ansepe74 skrev:
Etter å ha hørt endel enkle 2-spors opptak fra slutten av 50-tallet så vil jeg påstå at den største skjer i lydstudioet
Det enkle er ofte det beste, og skulle likt å sett slikt blitt gjort oftere nåtildags
Noen gjør jo dette, og som audiofile skylder vi å støtte dem, og å forlange at de store studioene igjen respekterer musikken, og ikke lager lapskaus av den.
I en annen tråd har vi diskutert Joe Jacksons "Body and Soul." Det gjøres ytterst få opptak etter denne modellen lenger - men det er fra tidlig 80-tall, og det er Digitally Recorded and Mastered - og det lyder formidabelt, på LP og CD, pga hvordan de lagde musikken, og respekterte den i etterarbeidet.
Mindre enn 1% av dagens musikk lages slik ... og det er et langt, langt større problem enn disse merkelige innvendingene vi reiser mot problemer som er på nivå med myggstikk på flodhestræv.
Joe Jackson - ingen gjør opptak som sistesporet på side 2 lenger, selv om vi har teknologien til det. Og de sjeldne gangene det gjøres noe tilsvarende så klager folk over at de må justere volumet hele tiden ... :
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,51408.msg984806.html#msg984806