Valentino skrev:
Jeg tror ikke Linkwitz er på feilspor, ch.
Du får tro hva du vil. Jeg kan ikke kommentere Linkwitz da referansen er litt lite spesifikk.
Jeg holder meg til Kinsler et.al.*, side 335 - 336; Kap. 13.9 Standing waves and normal modes in enclosures, avsnitt c. Frequency distribution of enclosure resonances:
"...The room will respond strongly to those sounds having frequencies in the immediate vicinty of any of these natural frequencies.
It is just this characteristic that affects the output of a loudspeaker as measured in a reverberant room and causes the results
to have limited significance as a true criterion of the speaker's properties. Furthermore, each standing wave has its own particular spatial pattern of nodes and antinodes.
In effect, every room or enclosure superimposes its own characteristics on those of any sound source present, so that the fluctuations in sound pressure that occur as a microphone is moved from one point to another, or as the frequency of the source is varied, may completely conceal the true output characteristics of the source. It is for this reason that measurements of the response curves of loudspeakers should be carried out either in the open air or in anechoic chambers." (mine uthevelser)
Det følger logisk av det ovenfor at rommet også påvirker hva vi hører av ethvert opptak. Altså må vi eliminere rommets påvirkning hvis en vil høre mest mulig korrekt hva som er på et gitt lydopptak. Og derfor bruker mange hodetelefoner når en ønsker å sjekke akkurat det.**
Det jeg protesterer mot, er argumentasjon som går på at mer rom refleksjoner er teknisk mer korrekt enn mindre***;
f.eks at rundstrålende høyttalere i et rom med en del gjenklang (lang (våt?) RT60) er mer teknisk korrekt enn f.eks. å lytte i nærfeltet til en høyttaler med en annen spredningskarakteristikk i et dempet rom (kort (tørr?)RT60).
Begge oppsettene er egentlig "feil" og kun en approksimasjon til virkeligheten. Hvilken som er teknisk mest korrekt, om det er målbart, vil variere med høyttaler, rom og det enkelte opptak, i den grad at generaliseringer vil ha begrenset verdi.
Imidlertid, og dette er viktig; om noen på
subjektivt grunnlag finner f.eks at en spesifikk rundstrålende høyttaler i et gitt rom med en del gjenklang gir et mer musikalsk troverdig lydbilde enn andre løsninger i dempede rom, har jeg ingen problemer med det. Det vi tross alt prøver å skape er en troverdig
illusjon.
Det kan godt være at to-kanals stereo med moderne studio opptak må ha (kunstig) romklang som tillegg for å lyde mer musikalsk, men det blir ikke
teknisk korrekt av den grunn.
Og, det er opplagt at med desto flere kanaler en introduserer, desto mindre har en bruk for og vil ønske kunstig bidrag fra rommet. Teknikerne i studio kan kontrollere det meste, men lytterommet ditt aner de ingenting om. Er det ikke bedre da å eliminere det?
mvh
* Kinsler, Frey, Coppens & Sanders: Fundamentals of acoustics. Third edition. Wiley & Sons 1982.
** I tråden om "Påstand om bass og musikk", ble Cowboy Junkies albumet "The trinity sessions" diskutert. Via hodetelefoner hører en klarere kirke akustikken enn over høyttalerne. I mitt tilfelle.
*** vredensgnag skriver tildels godt og overbevisende, men av og til er jeg litt usikker på hva som egentlig påstås. I dette tilfellet tror jeg likevel at jeg er fundamentalt helt uenig i (en del) av påstandene hans.