Jeg har tweaket meg bort, igjen....

L

lark

Gjest
lark skrev:
Tror nok at 90% av de "tweaks" som jeg har prøvd i mine 33 år som "hifi-skrulling" har vært uten virkning.
Og mesteparten av de 10% som har hatt effekt er oppdaget ved tilfeldigheter eller ved at man har oppnådd helt andre forbedringer enn det man forventet ;D

O

om.s

Gjest
lark skrev:
lark skrev:
Tror nok at 90% av de "tweaks" som jeg har prøvd i mine 33 år som "hifi-skrulling" har vært uten virkning.
Og mesteparten av de 10% som har hatt effekt er oppdaget ved tilfeldigheter eller ved at man har oppnådd helt andre forbedringer enn det man forventet ;D
;D

mvh

K

kbwh

Gjest
Det er trist at om.s. skal bli angrepet for poste erfaringer her. Fint tema, om.s.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er overbevist om, og har vel skrevet om og begrunnet det i andre tråder, at menneskets sanseapparat er slik bygd opp at endringer svært ofte oppfattes som forbedringer (vi er slik "bygd opp" at vi søker stimuli/endring og ragerer positivt på det). Det betyr ikke at alle endringer oppfattes som forbedringer, men at det er overveiende sannsynlig at de oppfattes slik. Dermed oppfattes et tweak som en forbedring, og etter at vi har vent oss til det, oppfattes det som en forbedring at det tas bort. Selv om jeg også kan høre forskjeller ved enkelte tweak, er jeg grunnleggende skeptisk til at de fleste av de representerer reelle forbedringer på sikt. Men tweakindustrien kan leve høyt på våre sansers kompleksitet.

O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Det er trist at om.s. skal bli angrepet for poste erfaringer her. Fint tema, om.s.
Takker for de vennlige ord Valentino, for meg handler mye av denne hyggelige hobbien om å dele erfaringer, og da synes jeg også det greit å dele av de man ikke er så heldige med, men det er meg igjen :) ...

mvh

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ikke bare trist - det er respektløst i ordets rette forstand. Slike holdninger som til tider kneler HFS.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
bambadoo skrev:
Ikke bare trist - det er respektløst i ordets rette forstand. Slike holdninger som til tider kneler HFS.
Enig med dere. HFS sprekker opp i sømmene om det ikke skal gå an å diskutere hifi uten at en eller annen bedreviter på en direkte nedlatende måte skal fortelle oss hvor feil man tar. Slike har en merkelig affinitet mot i utgangspunktet hyggelige tråder?

Mvh Vidar P

_Jan_

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Vidar P skrev:
bambadoo skrev:
Enig med dere. HFS sprekker opp i sømmene om det ikke skal gå an å diskutere hifi uten at en eller annen bedreviter på en direkte nedlatende måte skal fortelle oss hvor feil man tar. Slike har en merkelig affinitet mot i utgangspunktet hyggelige tråder?

Mvh Vidar P
Søttes! Virker som det er flere her på sentralen med negative meninger om alt (spesielet tweaks og kabler), uten å ha testet det, det synes jeg blir for dumt!

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
lark skrev:
Akkurat! Det er heller ingen som har klart å besvare det jeg har spurt om, hvordan i all verden kan dette ha noen vesentlig påvirkning av lyden?
Eivind E skrev:
Hvordan i all verden skal dette på noen som helst måte vesentlig kunne forbedre lyden av en cd spiller?
Det er jo ikke som på en platespiller at en liten nål føres gjennom riller for å plukke opp lyden, det er da tross alt en laserstråle som jobber med 0'er og 1'ere.
0'en blir ikke mer eller mindre 0 av at du har noen svært kostbare knotter under cd spilleren.
Man kan faktisk stå og hoppe opp og ned på gulvet uten å få feilavlesning på en cd spiller. Fortell meg da hvordan disse overprisede knottene skal gjøre lyden bedre?
Elegant hopper hele gjengen over å besvare dette. Jeg lurer jo på om det er fordi de ikke klarer å besvare dette med noen slags saklig begrunnelse.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du får lese en gang til da, eyvind. For det første hevdes det ikke "vesentlig" påvirkning av lyden. For det andre forklarte jeg (saklig) produsentens forklaring på kulenes effekt. Er du bare ute etter å krangle? Eller kjøper du ikke forklaringen om at kinetisk energi kan omdannes til varme via friksjon?

Mvh Vidar P

O

om.s

Gjest
Eivind E skrev:
lark skrev:
Akkurat! Det er heller ingen som har klart å besvare det jeg har spurt om, hvordan i all verden kan dette ha noen vesentlig påvirkning av lyden?
Eivind E skrev:
Hvordan i all verden skal dette på noen som helst måte vesentlig kunne forbedre lyden av en cd spiller?
Det er jo ikke som på en platespiller at en liten nål føres gjennom riller for å plukke opp lyden, det er da tross alt en laserstråle som jobber med 0'er og 1'ere.
0'en blir ikke mer eller mindre 0 av at du har noen svært kostbare knotter under cd spilleren.
Man kan faktisk stå og hoppe opp og ned på gulvet uten å få feilavlesning på en cd spiller. Fortell meg da hvordan disse overprisede knottene skal gjøre lyden bedre?
Elegant hopper hele gjengen over å besvare dette. Jeg lurer jo på om det er fordi de ikke klarer å besvare dette med noen slags saklig begrunnelse.
Unnskyld din uvitenhet, men klarer du ikke la denne tråden være med dine negative kommentarer, er det så viktig for deg så lag din egen sutre tråd over temaet snake oil/lurium.

Forøvrig er jeg som flere her, dritt lei av og med folk (som deg nå) som snakker og dømmer neden om og hjem ting de ikke selv har testet, (man skal ikke løfte hodet mye opp av sanden før man ser Finite-Elementes gode rykte for sine produkter rundt om i HiFi verden) så kom gjerne med negative innspill/erfaringer men la det da være noe mer enn bare sutring og dritt snakk bak...

mvh

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Eivind E skrev:
1. Akkurat! Det er heller ingen som har klart å besvare det jeg har spurt om, hvordan i all verden kan dette ha noen vesentlig påvirkning av lyden?
Eivind E skrev:
2. Elegant hopper hele gjengen over å besvare dette. Jeg lurer jo på om det er fordi de ikke klarer å besvare dette med noen slags saklig begrunnelse.
1. off topic
2. off topic

Dette er ikke en teknisk tråd om hvorfor eller hvordan ting virker, men om erfaringene til om.s med div tweaks.
Hvis du lager en egen tråd og spør om hvordan diverse dingser fungerer og hvordan det kan påvirke lyden får du kansje svar.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Det er da slett ikke off topic.
Trådstarter sier jo selv i åpningsinnlegget at disse greiene tilsynelatende ikke hjalp på lyden.

Dermed må det da være helt relevant å stille spørsmålstegn ved hvorvidt dette er et produkt som er verdt $70 pr stk (dermed $280 for 4 stk), eller om dette er lurium/snakeoil.

At dere som har kjøpt produktet synes det er ubehagelig å snakke om dette virker for meg bare som en bekreftelse på at dette ikke er verdt pengene..

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er flere enn de som har kjøpt dette som synes det begynner å bli ubehagelig... meg bl.a.

Mvh Vidar P

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
512
Sted
Stockholm
Synd at én enkelt ikke klarer å se temaet her.... Gjør som andre foreslår, lag din egen tråd om de tingene du ønsker å sette lys på, ikke ødelegg her. Det er også min oppfordring.

Mvh

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.623
Torget vurderinger
10
Eivind. Det meste av elekronikk som står og vibrerer lager "støy", dette er ting som er ganske greit! Man er rett og slett ute etter å fjerne resonanser/svingninger innenfor ett område.

O

om.s

Gjest
Eivind E skrev:
Det er da slett ikke off topic.
Trådstarter sier jo selv i åpningsinnlegget at disse greiene tilsynelatende ikke hjalp på lyden.

Dermed må det da være helt relevant å stille spørsmålstegn ved hvorvidt dette er et produkt som er verdt $70 pr stk (dermed $280 for 4 stk), eller om dette er lurium/snakeoil.

At dere som har kjøpt produktet synes det er ubehagelig å snakke om dette virker for meg bare som en bekreftelse på at dette ikke er verdt pengene..
Les om igjen, jeg sa ikke at det ikke funket, el rettere sagt, det funket bedre uten, under cd spilleren, jeg har fortsatt 5 sett til under annen elektronikk, forskjellen er at det på min cd spiller er en 10 kg granitt plate som er bunnen, det er det ikke under den andre elektronikken og dermed er forutsetningene forskjellige for svingninger etc.

Så jeg finner det ikke det minste ubehagelig å snakke/skrive om det, der har du feil, men det synes som, for meg, at jeg kan innrømme at det ikke alltid funker som forventet og man har tatt feil, i ett henseende, der burde du lære deg noe.

mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Morsom fyr denne Eivind, det er bare ca. en uke siden han latterliggjorde en annen med å hevde at denne til og med hevdet å gi inntrykk av at han også hadde greie på slikt.
Det dreide seg om 1 og 0 da også.
Han finner vel snart ut av at denne personen kan langt mer enn de fleste (her) om slike temaer,
Litt ydmykhet er jo frivillig da, slettes ikke forbudt å la være, bare noe dumt imo.

Det rare er at jeg bestemt mener å kjenne igjen "stilen" fra noen år tilbake :eek: men har det kun på tungespissen.
KW

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.632
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok - da ender vi OT diskusjonene her. La oss konsentrere oss om trådens innhold. Videre sure oppstøt blir slettet uten varsel. Husk regel nr. 1 - "Vanlig netikette gjelder"

L

lark

Gjest
Helt vesentlig når man "tweaker" at man vet hvilken forbedring man er ute etter. Enten oppnår man forbedring, eller man hører ikke forskjell i det hele tatt. Eller det kan sågar rett og slett bli dårligere. Det morsomste er når man av og til oppnår forbedringer man slett ikke hadde forventet. Har inntrykk av at det foregår en del tweaking i hytt og pine rett og slett for tweakingens skyld. Slikt blir det stort sett bare forvirring og skuffelser av ;D

O

om.s

Gjest
lark skrev:
Helt vesentlig når man "tweaker" at man vet hvilken forbedring man er ute etter. Enten oppnår man forbedring, eller man hører ikke forskjell i det hele tatt. Eller det kan sågar rett og slett bli dårligere. Det morsomste er når man av og til oppnår forbedringer man slett ikke hadde forventet. Har inntrykk av at det foregår en del tweaking i hytt og pine rett og slett for tweakingens skyld. Slikt blir det stort sett bare forvirring og skuffelser av ;D
Jeg tror du har rett her lark, selv har jeg som nevnt her bare satt opp anlegget i min nye leil, det jeg ikke hadde tenkt på var at rackene hadde fått myk avkobling mot tidligere hard, og at det er annet gulv her, noe som gjorde at jeg koblet det opp etter gammel vane, og man trodde alt var i skjønneste orden, til man fjernet noe i kjeden.

Legger ved en link ang denne lille seansen min/vår her hjemme igår, for hyggens skyld :)

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5108

mvh

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
Synd å se att denne tråden skulle bli så amper... Har selv til tider hatt mine meningsutvekslinger med både Om.s og flere andre her om ulike tweaks betydning og credibilitet. Synes likevel det blir litt feil å be om beviser når det ikke er lagt frem påstander, men erfaringer...?

Ps! Etter den tråden om de treklossene, Om.s, så måtte jeg gjøre noen forsøk selv. Kan vel ikke si at jeg greide å detektere noen forbedringer/forandringer med eller uten, men som du selv poengterer, alle tweaks har ikke den samme virkningen i en hver gitt situasjon. (skal ikke mase mer om hvilken betydning logoen skulle ha.. ;))

Forsøkte meg med halve squash-baller under CD-spiller for noen år siden, og fikk da en betydelig bedring i spillerens evne til å lese "vanskelige/slitte" plater. Når jeg så fjernet de igjen etter å ha investert i et Solidsteel rack, oppdaget jeg at det ikke lenger var behov for den effekten de ga. Ble vel egentlig ikke så overrasket over det. Racket gjorde tydeligvis jobben sin.

Det jeg prøver å si er at i et nytt rom/hus, vill det naturlig nok råde andre akkustiske forhold og resonanser, så at gamle tweaks som du erfarte at ga effekt før, ikke lenger gjør det, må vel kunne ansees som helt naturlig...

Om noe, så synes jeg at det faktum at du på en slik ærlig og oppriktig måte deler dine erfaringer om et slikt tema, gjør at din credibilitet vokser i mine øyne, og ikke på noen måte "beviser" at dine tidligere erfaringer var"feil". Erfaringer og påstander er to vidt forskjellige ting i min verden.

All respekt til deg Om.s..!

L

Ludo

Gjest
Artig tråd det her, jeg har selv opplevd å tweake meg bort ved flere anledninger så det er viktig at man fjerner tweakene etter en stund for å høre hva som virkelig skjer. Og flott tråd på Euphonia om.s :)

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
849
Selv den beste kan gå i tweakefella. Jeg leste om et besøk hos det svenske høyttalergeniet Stig Carlsson. Under en lytteseanse måtte han ut i gange og legge ned lokket på toalettet for å unngå resonanser.

Stig Carlsson var et geni, men han hadde vel sine nevroser han også...

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Pleier alltid å eksperimentere med og uten 3-4 ganger når nye tweaks skal testes for å være sikker. Det som hørtes bra ut første gangen trenger ikke å være det tredje gangen.

Og hvis det er noen som vil kvitte seg med sine ceraball universal så er det bare å sende meg en PM. De tullegreiene der fungerer selvfølgelig ikke..... ;)

empty

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.06.2003
Antall liker
7
Sted
Moss
Torget vurderinger
2
Hei. Jeg håper det er greit å legge inn en liten off topic til....bare en liten.

Det er med stor glede jeg ser at folket står samlet, mot noe jeg tidligere opplevde som relativt vanlig på sentralen, ufine angrep og krav om universelle fasiter. De fleste som har dette som hobby ekspeimenterer mye, med varierende resultat. Om jeg skulle latterliggjøres og føle meg som en idiot og for dette, hadde jeg fort mistet gleden. Det er helt ok å krangle på foraer der det er åpning for det, men ikke nødvendigvis overalt. Det er lov å tenke. En stor honnør til om.s som holder tunga rett i munn ovenfor krigshissende innlegg, takk til andre som støttet, og takk til moderatoren som fulgte opp.

Angående tweaks, jeg er med i gjengen som har gått seg vill flere ganger. Etter endel virkelighetsorientering, har det bare vært å skrelle bort alt fiks fakset og begynne på nytt. Det er jo endel av læringsprosessen å kunne gå tilbake og klø seg litt i hodet.

Hilsen Tommy

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Antall liker
0
Har man tweaket seg bort, kan dette selvfølgelig løses med noen enkle tweaks.

1. Putt gel-underlag i fryseren når de ikke er i bruk.
2. Fyll ceraball-ene med sand!

K

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Spennende å høre om.s.
Selv har jeg første produkt fra finite elemente i hus nå. Lover bra!
(Sjekk min anlegg-tråd)

Mvh
Rolf

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.056
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hei utflytter!

Hvis ikke slakterblokken fungerte, kan du ta en ny tur på Ikea og kjøe et Corras nattbord. Bruk en av platene med spikes under. Jeg bruker rene aluspikes fra The Solid Shop på ebay.co.uk . Corras er det samme som Lack. Stivt og lett, man kanskje ikke det lekreste på toppen av Quaraspiren din. Uansett, verdt å prøve.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
41.715
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
må bare få berømme om.s for denne tråden,synes det er bra at en kan være så åpen og ærlig ovenfor seg selv og andre her på hfs.
har vært meget innteresant å følge tråden og dens innlegg med tanke på at det faktisk ikke er alt av lurium og tweeks som altid virker etter hensikten.
måtte flere her inne følge om.s eksempel i å være ærlig i sine uttalelser,samt flere av hfs sine medlemmer som har uttalt seg i denne tråden.
bare det å kunne innrømme for seg selv at ikke alt av disse produktene virker etter hensikten,som mange av oss kaster seg over med krom hals.(meg selv innkludert).

god natt folkens

mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.304
Torget vurderinger
0
Når du har 10 stk. store sandfylte rotter stirrende på deg - fra anlegget - senker du skuldrene - og nyter musikken ::)

O

om.s

Gjest
novgarod skrev:
Synd å se att denne tråden skulle bli så amper... Har selv til tider hatt mine meningsutvekslinger med både Om.s og flere andre her om ulike tweaks betydning og credibilitet. Synes likevel det blir litt feil å be om beviser når det ikke er lagt frem påstander, men erfaringer...?

Ps! Etter den tråden om de treklossene, Om.s, så måtte jeg gjøre noen forsøk selv. Kan vel ikke si at jeg greide å detektere noen forbedringer/forandringer med eller uten, men som du selv poengterer, alle tweaks har ikke den samme virkningen i en hver gitt situasjon. (skal ikke mase mer om hvilken betydning logoen skulle ha.. ;))

Forsøkte meg med halve squash-baller under CD-spiller for noen år siden, og fikk da en betydelig bedring i spillerens evne til å lese "vanskelige/slitte" plater. Når jeg så fjernet de igjen etter å ha investert i et Solidsteel rack, oppdaget jeg at det ikke lenger var behov for den effekten de ga. Ble vel egentlig ikke så overrasket over det. Racket gjorde tydeligvis jobben sin.

Det jeg prøver å si er at i et nytt rom/hus, vill det naturlig nok råde andre akkustiske forhold og resonanser, så at gamle tweaks som du erfarte at ga effekt før, ikke lenger gjør det, må vel kunne ansees som helt naturlig...

Om noe, så synes jeg at det faktum at du på en slik ærlig og oppriktig måte deler dine erfaringer om et slikt tema, gjør at din credibilitet vokser i mine øyne, og ikke på noen måte "beviser" at dine tidligere erfaringer var"feil". Erfaringer og påstander er to vidt forskjellige ting i min verden.

All respekt til deg Om.s..!
Takker for de meget hyggelige ordene her novgarod, trivelig å se at man tross ulike syn på saker og ting ikke ligger så langt fra hverandre likevel, og ikke minst respekt for at du tar deg tid å teste ut saker og ting selv ;).

mvh

O

om.s

Gjest
Ellers; @ludo, gjest, mls, empty, JoDa, c.alshus & motoren, gledelig at noen oppfattet poenget med denne tråden ;) :D :) ....

mvh

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Antall liker
516
Sted
Flekkerøy
Må ærlig innrømme at jeg alltid har hatt problemer med å høre forskjell med og uten tweaks. Har prøvd demping under cd spiller, forsterker, pre, forskjellig rack og også en del spikes jeg ikke hørte noe forskjell med. I begynnelsen var nok dette litt flaut, leste jo om andres mega erfaringer med samme produktene. De siste årene har jeg derimot blitt litt mer rolig. Hører jeg ikke forskjell så flaks for meg, da sparer jeg de pengene. For de som hører forskjell, flott for dem, nyt musikken med tweak!

Faktisk det eneste tweaket jeg virkelig har hørt forskjell på er PM conene.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Eivind E skrev:
lark skrev:
Eivind E skrev:
Eivind;

For noen år tilbake, erkjente flere konstruktører av CD-avlesere (hvem som startet denne prosessen vet jeg ikke) å erkjenne at CD spillere er utsatt for samme mekaniske påvirkninger som en vinylspiller mtp vibrasjoner og ressonnanser. Dette vil du bla finne noe informasjon om dersom du googler litt på nett rundt f.eks Electrocompaniets EMC1 og dens konstruksjon (bare for å ta et eksempel)
I mine ører er en CD spiller påvirkelig for underlag, slik som annen elektronikk. Denne erkjennelsen har faktisk betydd ganske mye i forbindelse med utvilkling av CD spillere!

En helt annen ting;

Jeg anbefaler deg å gå tilbake å lese samtlige innlegg du har lagt inn i denne tråden. Tenk over hva slags "tone" du fører.

Om du ikke oppfatter poenget mitt, så skal jeg fortelle deg det i KLARTEKST;

I en ellers hygglig tråd, bommer du totalt. Jeg har ingen problem med folk som stiller kritiske spørsmål, men formen i dine innlegg er kvass, påståelig og provoserende (det siste var kanskje poenget). Det er mulig det er nettopp det du forsøker å oppnå, men her gjør du ikke bare skivebom, du skyter på feil bane!

Et vennlig råd på en søndag morgen;

Jekk deg ned et par hakk, så kanskje noen gidder å svare på dine innlegg!

Forøvrig;

Takk til OM.S for et godt innledende innlegg på tråden. Det er en tankevekker.....

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
19.989
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg er meget glad for tråden, da jeg lenge har "følt" meg ikke inne i hifi-miljøet, med alle duppedingser som råder på hfs. Kunne godt ha prøvd men økonomien gjør at slik ikke blir prioritert. Så har jeg tenkt, mister jeg mye "god lyd" når jeg ikke har slik i anlegget, defor takker jeg for denne tråden, som er den beste på lang tid etter min mening.

Jeg tipper at noe under cd-spilleren muligens kunne gjort seg, men alt folk har liggende under alle forskjellige produkter - ja til og med under kablene?? Tipper at disse tweakene er som med alt annet (kabler og rør) en kan lett rote seg bort, ved å legge til tweak litt etter litt, så glemmer en lett hvordan det "skal" låte. Dette her er ikke kritikk til noen, men en takk - for at dette her kom på trykk i HFS!

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Tror du kanskje har misforstått litt HoJ?
Jeg tror poenget til om.s er at tweaks ikke er universelle, og at virkningen kan være vanskelig å spå på forhånd.
Derfor kan det noen ganger være en ide å fjerne (alle) tweaks for å høre om de fortsatt gir den "gode gamle" virkningen.
Spesielt om man gjør radikale endringer type nytt lytterom eller andre underlag.

om.s argumenterer ikke hvorvidt de har en virkning, bare hvorvidt virkningen er positiv eller negativ.
(selvfølgelig er mange tweaks i mange tilfeller bortkastet i ditt/mitt anlegg, men det feller ikke en endelig dom over tweaket i seg selv.)

Om.s. Arrester meg om jeg tolker deg feil!

O

om.s

Gjest
JoDa skrev:
Tror du kanskje har misforstått litt HoJ?
Jeg tror poenget til om.s er at tweaks ikke er universelle, og at virkningen kan være vanskelig å spå på forhånd.
Derfor kan det noen ganger være en ide å fjerne (alle) tweaks for å høre om de fortsatt gir den "gode gamle" virkningen.
Spesielt om man gjør radikale endringer type nytt lytterom eller andre underlag.

om.s argumenterer ikke hvorvidt de har en virkning, bare hvorvidt virkningen er positiv eller negativ.
(selvfølgelig er mange tweaks i mange tilfeller bortkastet i ditt/mitt anlegg, men det feller ikke en endelig dom over tweaket i seg selv.)

Om.s. Arrester meg om jeg tolker deg feil!
Du har nok "Spot on" der, så her arresteres ingen ;) ...

mvh

O

om.s

Gjest
HoJ skrev:
Jeg er meget glad for tråden, da jeg lenge har "følt" meg ikke inne i hifi-miljøet, med alle duppedingser som råder på hfs. Kunne godt ha prøvd men økonomien gjør at slik ikke blir prioritert. Så har jeg tenkt, mister jeg mye "god lyd" når jeg ikke har slik i anlegget, defor takker jeg for denne tråden, som er den beste på lang tid etter min mening.

Jeg tipper at noe under cd-spilleren muligens kunne gjort seg, men alt folk har liggende under alle forskjellige produkter - ja til og med under kablene?? Tipper at disse tweakene er som med alt annet (kabler og rør) en kan lett rote seg bort, ved å legge til tweak litt etter litt, så glemmer en lett hvordan det "skal" låte. Dette her er ikke kritikk til noen, men en takk - for at dette her kom på trykk i HFS!
Hyggelig at tråden kan väre til noen glede (nytte) HoJ, selv har jeg greier under kablene og, men med hånden på hjertet må jeg si at det er vel mer av estetiske årsaker enn lydmessige, har iaf ikke detektert noen lydmessig mening med det ;).

Ellers har JoDa noen gode poenger i sitt innlegg :).

mvh

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
19.989
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har ikke missforstått JoDa, vet godt at slike ting kan være bra, bare sa det slik jeg så det, at utrolig mange bruker slike ekstra tweaks, og enkelte skriker ut hvor mye bedre lyden blir... Kan godt være, men kjekt å se at noen velger å si at en har tweaket seg bort, og at for mye slike ekstraprodukter kan noen ganger gjøre at en kommer vekk fra hvordan det en gang låt..

Har ingen som helst problemer med folk som har dupppedingser i hus, og det kan godt være at jeg en gang også kommer til å få det.. Men som om.s sier, en kan tweake seg bort, ikke alltid lett å vite - når en tweaker, uten å "trykke på reset".

Topp Bunn