Jeg har tweaket meg bort, igjen....

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
At tweaks i en del tilfeller ikke gir forventet resultat eller i verste fall forverrer lyden kan skyldes at de til en viss grad kan blottlegge problemer andre steder.

B

Back_Door

Gjest
om.s skrev:
Ja, man skal ikke være større enn at man innrømmer sine feil :-\ ....

Så enkelt , det som funket i mitt forrige lytterom viste seg ikke å funke her.
Men ofte behøver man litt hjelp, og tips.
Hadde en meget kompetent lydgjeng her hjemme på en musikk kveld ikveld, og underveis fikk man innskytelsen at man skulle teste litt av de tweakene man har holdt hardt på den siste tiden, og for å gjøre detkort, det ble først lagt en IKEA slakteblokk under cd spilleren, dette har jeg tidligere hatt gode resultater med, det som skjedde var mer ullen og pløsen bass, ikke noe fremskritt, bort med den igjen, så fikk jeg det for meg at jeg skulle fjerne ceraballs´n jeg hadde satt cd spilleren på, som en test bare, liksom, og for en test :eek:, nå begynte plutselig lydteknikeren blandt oss å smile, og de andre med, ting falt på plass, en plass man har savnet men ikke kunne definere riktig, varmen, holografien, og oppløsningen var der som den både burde, og skulle være, m.a.o vekk med tweaket man har trodd på og resten av kvelden skal gå med til å lytte på "ny" musikk...ikke minst en kred til konstruktøren som tross alt hadde det beste resultatet ;)

Dette betyr ikke, at jeg har mistet troen på Ceraballs, men det understreker vel mer det jeg har hevdet tidligere om at det som er riktig ett sted, ikke behøver være det ett annet...

Moralen? Inviter kompiser så ofte som mulig (praktisk HiFi) på besøk og vær åpen for at man ikke alltid vet alt!

mvh
Flott initiativ om.s! Vi bør alle bli flinkere til selvransakelse og ny vinkling. Gjerne med hjelp fra andre lyttere.

Er det helt utenkelig at den opprinnelige virkning faktisk var basert på innbilning, og at det da er grunnen for at virkningen plutselig uteblir?(legg merke til at jeg utelot det ordet jeg vet du hater.. ;))

O

om.s

Gjest
Karma skrev:
om.s skrev:

Hadde en meget kompetent lydgjeng her hjemme på en musikk kveld ikveld, og underveis fikk man innskytelsen at man skulle teste litt av de tweakene man har holdt hardt på den siste tiden, og for å gjøre detkort, det ble først lagt en IKEA slakteblokk under cd spilleren, dette har jeg tidligere hatt gode resultater med, det som skjedde var mer ullen og pløsen bass, ikke noe fremskritt, bort med den igjen, så fikk jeg det for meg at jeg skulle fjerne ceraballs´n jeg hadde satt cd spilleren på, som en test bare, liksom, og for en test :eek:, nå begynte plutselig lydteknikeren blandt oss å smile, og de andre med, ting falt på plass, en plass man har savnet men ikke kunne definere riktig, varmen, holografien, og oppløsningen var der som den både burde, og skulle være, m.a.o vekk med tweaket man har trodd på og resten av kvelden skal gå med til å lytte på "ny" musikk...ikke minst en kred til konstruktøren som tross alt hadde det beste resultatet ;)

Dette betyr ikke, at jeg har mistet troen på Ceraballs, men det understreker vel mer det jeg har hevdet tidligere om at det som er riktig ett sted, ikke behøver være det ett annet...

Moralen? Inviter kompiser så ofte som mulig (praktisk HiFi) på besøk og vær åpen for at man ikke alltid vet alt!

mvh
Flott initiativ om.s! Vi bør alle bli flinkere til selvransakelse og ny vinkling. Gjerne med hjelp fra andre lyttere.

Er det helt utenkelig at den opprinnelige virkning faktisk var basert på innbilning, og at det da er grunnen for at virkningen plutselig uteblir?(legg merke til at jeg utelot det ordet jeg vet du hater.. ;))
Hehe, jeg så det, men det er vanskelig å sette fingeren på noe helt konkret, det er for mye forandringer og jeg har da problemer å si akkurat hva som er den egentlige årsaken, men jeg tror jeg våger meg på å hevde at det ikke (bare?) var innbildning det jeg opplevde på det andre stedet ;).

Men det viktige, og riktige, er iaf at det ikke funker på samme (positive) måte i den nye leiligheten, og jeg er som du vet, en som verdsetter å dele erfaringer, også de ikke innfridde/positive, så da får man ta følgene av det, og en reality check/nullstilling ved å fjerne tweaks etc har jo vist seg fruktbart denne gangen :)

mvh

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Karma skrev:
Er det helt utenkelig at den opprinnelige virkning faktisk var basert på innbilning, og at det da er grunnen for at virkningen plutselig uteblir?
Det er vel mange ting som tyder på at flere av disse produktene, for eksempel klosser til å ha under høyttalerledninger osv er produkter som ikke har noen effekt.
Når disse produktene i tillegg koster massevis av penger, og det tydeligvis er mange som kjøper de, så er det jo nærliggende å trekke konklusjonen at en masse folk betaler dyre penger for produkter uten virkning. Med andre ord blir de lurt.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
Legger ved en link med flere bilder fra vår omtalte lyttekveld på fredagen, fortsatt for hyggens skyld, og for ordens skyld er det Timbre på Euphonia bak kameraet :) ...

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5108

mvh
Hei om.s!
Ærlig talt, har du ennå ikke åpnet disse Original Master Recording med Patricia Barber ;D
Da kan du jammen vente til jeg kanskje tar meg en tur i mai, som jeg gjorde i 2006.
Da kan vi ta å sprette hinnen på dama, ehhh vinylen.
Er ditt nye rede i samme traktene eller nærmere stan?
Ser jo stilig ut også i det nye redet, nå blir jo ikke inntrykket dårligere med bilder av Timbre da.
Mvh.KW

O

om.s

Gjest
KW skrev:
om.s skrev:
Legger ved en link med flere bilder fra vår omtalte lyttekveld på fredagen, fortsatt for hyggens skyld, og for ordens skyld er det Timbre på Euphonia bak kameraet :) ...

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5108

mvh
Hei om.s!
Ærlig talt, har du ennå ikke åpnet disse Original Master Recording med Patricia Barber ;D
Da kan du jammen vente til jeg kanskje tar meg en tur i mai, som jeg gjorde i 2006.
Da kan vi ta å sprette hinnen på dama, ehhh vinylen.
Er ditt nye rede i samme traktene eller nærmere stan?
Ser jo stilig ut også i det nye redet, nå blir jo ikke inntrykket dårligere med bilder av Timbre da.
Mvh.KW
Hei igjen KW...

Det er noe närmere centrum, festen med Patricia Barber begynner når "Verse" skiva er i hus, har hatt den i rest ordre fra USA i snart 1 år og begynner så smått å bli litt utålmodig, hör gjerne av deg fram på vårparten om du skal sörover....

mvh

O

om.s

Gjest
Valentino skrev:
Jeg er aldri vond å be når Timre har fotografert!
Det er en studie i seg selv å se den mannen jobbe bak kameraet, nydelige bilder med masse detaljer som trylles frem der :) ...

mvh

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Herlig!!
Jeg synes faktisk det er en ære at Timbre tar bilder av anlegget ditt, blir litt andaktig av dette...... ;D

R

O

om.s

Gjest
JoDa skrev:
Herlig!!
Jeg synes faktisk det er en ære at Timbre tar bilder av anlegget ditt, blir litt andaktig av dette...... ;D

R
Skjönner hva du mener ;), en meget meget hyggelig mann å dele noen musikk & HiFi timer med, lärerikt med den fartstiden han har med denne hobbien, en annen man hadde gleden av å bli kjent med den kvelden var plundin, også en meget kompetent mann innen musikk og lyd, jobber visst med bl.a Stavanger Symfonikerene på lyd siden, meget lärerikt, det blir nok heller ikke siste gangen...

mvh

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Fin tråd Om.s se bort ifra alt negative snikk snakk.
Er på god vei selv til å prøve litt dempeplater i ett litt påkostet rack selv, blir spennende.Lykke til videre.

MVH Johnny

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
727
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Eivind E skrev:
Karma skrev:
Er det helt utenkelig at den opprinnelige virkning faktisk var basert på innbilning, og at det da er grunnen for at virkningen plutselig uteblir?
Det er vel mange ting som tyder på at flere av disse produktene, for eksempel klosser til å ha under høyttalerledninger osv er produkter som ikke har noen effekt.
Når disse produktene i tillegg koster massevis av penger, og det tydeligvis er mange som kjøper de, så er det jo nærliggende å trekke konklusjonen at en masse folk betaler dyre penger for produkter uten virkning. Med andre ord blir de lurt.

Det meste tyder vel på at du ikke har noe som helst grunnlag til å trekke den konklusjonen du her gjør.

Det er vel det eneste vi kan konkludere med foruten da trådstarters oppdagelse.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.463
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Det meste tyder vel på at du ikke har noe som helst grunnlag til å trekke den konklusjonen du her gjør.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som igjen var noe han oppdaget hos seg i sitt lydrom, med sitt anlegg, en annen ville muligens oppdage noe helt annet!

K

kbwh

Gjest
om.s. tweaker seg iallefall ikke bort hver gang. Dette tweaket skulle jeg gjerne eid selv:

Timbre bak kamera, selvfølgelig.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.482
om.s skrev:

Har du gjort deg opp en mening om hvilke deler i en CD-spiller som blir påvirket av diverse underlag og ceraballs ? Eller er det en mulighet for at samtlige av deltakerne innbiller seg ting?

Vi kan vel utelukke at drivverket har noe å si, for det er vel slik at alle teorier tilsier at feilretningskretsløpene i en CD spiller gjør at alle 0 og 1 som kommer frem til D/A konverterne er 100% identiske uansett om spilleren står på ceraballs, eller ikke ?

Kanskje observasjonsevnen ligger foran vitenskapen i dette tilfellet også? ;D

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Gjest skrev:
Selv den beste kan gå i tweakefella. Jeg leste om et besøk hos det svenske høyttalergeniet Stig Carlsson. Under en lytteseanse måtte han ut i gange og legge ned lokket på toalettet for å unngå resonanser.

Stig Carlsson var et geni, men han hadde vel sine nevroser han også...
Det er ikke alle som legger merke til alt. Selv må jeg dekke hullet til på kassegitaren for at den ikke skal spille med. Kassegitaren gir hørbar romling for meg, men kan leve godt at jeg er bare jeg som hører det.

Forresten en bra tråd om.s
Har selv store problemer med å høre (signifikant) forskjell mellom spikes, puter og kork under høyttaleren. Bruker nå kork - da det gir høy "feel good faktor" i forhold til prisen (20 kr). Mine høyttalere er nokså tunge (50 kg) har dobbel bunn med bitumen i mellom og tykk innvendig demping i bunn. Gulvet er laminat på 10 cm betong. Liten følbar vibrasjon i gulvet nær høyttalerne, men ganske følbar i "racket". Av den grunn bruker jeg dempeføtter under alt av utstyr. Men tar tipset om å prøve uten også...

BTW: Det er vel "troen" som egentlig ødelegger. Trodde f.eks. at Supra EFF-i kablene skulle være velegnet mellom RIAA og forforsterkeren pga. tester på TNT-audio og kablens skjermoppbygging. Men fikk virkelig "hakeslepp" da jeg prøvde en "billig" Xindak AC-03.

O

om.s

Gjest
HoJ skrev:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som igjen var noe han oppdaget hos seg i sitt lydrom, med sitt anlegg, en annen ville muligens oppdage noe helt annet!
Helt på linje med deg her HoJ, "spot on" ;) :) ....

mvh

O

om.s

Gjest
Espen R skrev:
om.s skrev:

Har du gjort deg opp en mening om hvilke deler i en CD-spiller som blir påvirket av diverse underlag og ceraballs ? Eller er det en mulighet for at samtlige av deltakerne innbiller seg ting?

Vi kan vel utelukke at drivverket har noe å si, for det er vel slik at alle teorier tilsier at feilretningskretsløpene i en CD spiller gjør at alle 0 og 1 som kommer frem til D/A konverterne er 100% identiske uansett om spilleren står på ceraballs, eller ikke ?

Kanskje observasjonsevnen ligger foran vitenskapen i dette tilfellet også? ;D
Nei jeg har ikke lagt så mange dype tanker i hvorfor, jeg er mer interessert om det skjer noe el ikke, men jeg vil tro, og begynner erfare at bruker man en 10 kg´s granittskive som bunnplate i sin konstruksjon er det med en viss hensikt og intensjon, og denne intensjonen har jeg denne gangen "kludret" litt med.

Men tankene rundtdet hele begynner å interessere meg mer, så kanskje man skal begynne å forske litt mer i det, men som sagt, jeg jager opplevelsene, både med og uten tweaks ;) :).

mvh

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Alltid flott lese når noen faktisk har blitt en erfaring rikere. Moro å se om.s.
Beklager at denne enkeltpersonen igjen driver og herjer med å ødelegge en ellers flott tråd på denne måten.

Selv har jeg som en annen her inne, blandet erfaring med Base-underlag. Flere hifi-aspekter, færre musikk-aspekter. Det vi kan slå fast, er vel at ingenting i denne hobbyen er for gitt, det som funker et sted, funker ikke nødvendigvis et annet sted.

Selv storkoser jeg meg med Mana-rack, stort og fælt, men oj som det gir liv til musikken uavhengig av 0-ere og 1-ere :D

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
59
frans skrev:
Gjest skrev:
Selv den beste kan gå i tweakefella. Jeg leste om et besøk hos det svenske høyttalergeniet Stig Carlsson. Under en lytteseanse måtte han ut i gange og legge ned lokket på toalettet for å unngå resonanser.

Stig Carlsson var et geni, men han hadde vel sine nevroser han også...
Det er ikke alle som legger merke til alt. Selv må jeg dekke hullet til på kassegitaren for at den ikke skal spille med. Kassegitaren gir hørbar romling for meg, men kan leve godt at jeg er bare jeg som hører det.

Forresten en bra tråd om.s
Har selv store problemer med å høre (signifikant) forskjell mellom spikes, puter og kork under høyttaleren. Bruker nå kork - da det gir høy "feel good faktor" i forhold til prisen (20 kr). Mine høyttalere er nokså tunge (50 kg) har dobbel bunn med bitumen i mellom og tykk innvendig demping i bunn. Gulvet er laminat på 10 cm betong. Liten følbar vibrasjon i gulvet nær høyttalerne, men ganske følbar i "racket". Av den grunn bruker jeg dempeføtter under alt av utstyr. Men tar tipset om å prøve uten også...

BTW: Det er vel "troen" som egentlig ødelegger. Trodde f.eks. at Supra EFF-i kablene skulle være velegnet mellom RIAA og forforsterkeren pga. tester på TNT-audio og kablens skjermoppbygging. Men fikk virkelig "hakeslepp" da jeg prøvde en "billig" Xindak AC-03.
Dette med å dekke hullet og dempe strengene på kassegitaren, er faktisk et av de mest vitale tweakene jeg gjør når jeg skal lytte til musikk. Ellers så synger den med og fyller ut stillheten med heller uønskede akkorder... ;D

Forøvrig bruker jeg også å henge ei dyne over TV'n hvis jeg skal lytte her i hybelleiligheta, for her står TV'n sammen med stereoen, og skjermen synger med nesten som gitaren, og for øyeblikket er det uaktuelt å bytte til flatskjerm. Det får vente til jeg flytter hjem igjen.

Mitt aller beste tweak må jeg nok likevel tilskrive Giuseppe Campagnolo... et glass av hans Amarone-viner gjør mer for lytteopplevelsen enn noe annet tiltak jeg kan tenke meg... ;)

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Espen R skrev:
hvilke deler i en CD-spiller som blir påvirket av diverse underlag og ceraballs? er det en mulighet for at samtlige av deltakerne innbiller seg ting?

Det er teknisk sett ikke sannsynlig at ceraballs skulle hjelpe på lyden i en cd spiller. Eneste måten det kunne hjelpe var hvis det var en cd spiller med rør i utgangskretsen, da vil det teoretisk sett kunne hjelpe mot mikrofonisk vibrasjonsmessig støy.
På en konvensjonell cd spiller vil det være snakk om placeboeffekt, dvs innbilning som du sier.

Altså, hvem putter ceraballs under pc'en og tror at mp3'ene høres bedre ut etterpå?
Hva med å putte de under DAB-radioen? Eller under ipod'en?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.885
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
har du noen gang testet underlag på en cd spiller eivind?? siden du er så krass i uttalelsene dine.

mvh

B

bendis

Gjest
for å få tweaket med ikea slakterblokk til å fungere skal det faktisk sitte en 12" luftslange under! ::)

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Eivind E skrev:
Det er teknisk sett ikke sannsynlig at ceraballs skulle hjelpe på lyden i en cd spiller. Eneste måten det kunne hjelpe var hvis det var en cd spiller med rør i utgangskretsen, da vil det teoretisk sett kunne hjelpe mot mikrofonisk vibrasjonsmessig støy.
På en konvensjonell cd spiller vil det være snakk om placeboeffekt, dvs innbilning som du sier.
Er disse uttalelsene dine basert på erfaring og uttesting eller er det bare noe du "tror"?

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
motoren skrev:
har du noen gang testet underlag på en cd spiller eivind?? siden du er så krass i uttalelsene dine.

mvh
Han har jo selvfølgelig ikke det!
Jeg forsøkte å gi ham noen ledetråder tidligere i tråden, men han tok tydligvis ikke hintet om å lese til seg litt nyere teori!

Uttalelsene baserer seg på teoriene fra 80-tallet og cd-mediets barndom der det ble hevdet at drivverket kun produserte 1'ere og 0'er og ikke påvirket lyden, og at de feil som ble gjort av drivverket ble umerkelig korrigert i programmvaren.

Denne teorien tilsier at alt f. eks Esoteric og EMM Labs gjør med drivverkene sine er bare tull! Man kunne like gjerne benyttet en Discman (dersom man kunne få ut digitalsignalet).

De som har kommet seg litt videre fra denne teorien, har erkjent at når drivverket leser en del feil og feilkorrigerings-systemet jobber, går dette ut over lyden.

Feilavlesniner fra drivverket skjer som følge av bla, feil eller riper på mediet (lite å gjøre noe med bortsett fra å ta vare på platene sine), drivverkets egenvibrasjon som følge av mer eller mindre dårlig avballansering eller konstruksjon, eksterne vibrasjoner som overføres til avlesningsmekanismen.

Ved å gi drivverket optimale arbeidsforhold, legger man grunnlaget for mindre feilavlesning, og bedre lyd!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.415
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
frans skrev:
1. Det er ikke alle som legger merke til alt. Selv må jeg dekke hullet til på kassegitaren for at den ikke skal spille med. Kassegitaren gir hørbar romling for meg, men kan leve godt at jeg er bare jeg som hører det.

2. Har selv store problemer med å høre (signifikant) forskjell mellom spikes, puter og kork under høyttaleren. Bruker nå kork - da det gir høy "feel good faktor" i forhold til prisen (20 kr). Mine høyttalere er nokså tunge (50 kg) har dobbel bunn med bitumen i mellom og tykk innvendig demping i bunn. Gulvet er laminat på 10 cm betong. Liten følbar vibrasjon i gulvet nær høyttalerne, men ganske følbar i "racket". Av den grunn bruker jeg dempeføtter under alt av utstyr. Men tar tipset om å prøve uten også...

3. BTW: Det er vel "troen" som egentlig ødelegger. Trodde f.eks. at Supra EFF-i kablene skulle være velegnet mellom RIAA og forforsterkeren pga. tester på TNT-audio og kablens skjermoppbygging. Men fikk virkelig "hakeslepp" da jeg prøvde en "billig" Xindak AC-03.

4. Forøvrig bruker jeg også å henge ei dyne over TV'n hvis jeg skal lytte her i hybelleiligheta, for her står TV'n sammen med stereoen, og skjermen synger med nesten som gitaren, og for øyeblikket er det uaktuelt å bytte til flatskjerm. Det får vente til jeg flytter hjem igjen.

5. Mitt aller beste tweak må jeg nok likevel tilskrive Giuseppe Campagnolo... et glass av hans Amarone-viner gjør mer for lytteopplevelsen enn noe annet tiltak jeg kan tenke meg... ;)
1. Hadde same problemet ei tid, men la gitaren ned i etuiet. For tida har eg to ekstra gitarar. Dei er plasserte bak sofaen, og sjenerer ikkje det minste. Men det er ikkje vanskeleg å få ein gitar til å "brumle". I kva grad det er sjenerande, er nok individuelt...

2. Så langt har eg funne Soundcare som best i veldig mange samanhengar her i huset. Definitivt best til mine høge hybridelektrostatar, og føretrukne i seks av dei åtte tilfella som har vore aktuelle å prøve ut sidan eg "oppdaga" produktet. Dei to andre tilfella var Holfi sine dempande klossar best. I mine tre ulike lytterom ser tendensen ut til å vere slik:
- det 41m2 store lytterom #1 med vanleg golv (her prøver eg ut dei største høgtalarane grundig, men ikkje dei mindre): Soundcare er eintydig best.
- det 24m2 store lytterom #2 med fliselagt golv og mykje vindauge (Prøver det aller meste her): Soundcare stort sett best.
- det 11m2 store lytterom #3 med sementgolv trukke med vinylbelegg (Prøver små høgtalarar her, ikkje så mange golvhøgtalarar har vore aktuelle): Likar framleis best Soundcare, men her er det mest usikkert kva som fungerer best.
Eg har ikkje prøvd alle høgtalarar i alle rom, men dette er tendensar eg meiner å sjå ganske tydeleg no. Så min konklusjon er at ein er nøydd til å prøve seg fram.

3. Det er frykteleg vanskeleg å vere fullstendig objektiv, og dette pregar lytteseansane. Eg prøver å tone ned slike problemstillingar, slik at eg konsentrerer med om produkta sine eigne eigenskapar. Men sjølvsagt mister eg då perspektivet på dei potensielle synergieffekter, sjølv om eg prøver å teste ting via fleire rom/produkt.

4. Har prøvd liknande tiltak, men opplever at TV og stereo ikkje går saman. Det kludrar til lyden uansett. (No har eg ikkje flatskjerm, vel å merke. Det verkar som dette går mykje betre). Multikanalslyd fungerer mykje betre, men har sine sider, det også, og kan ikkje fullgodt erstatte stereo.

5. Heilt klart eit lettvint og effektivt tweak. Men presisjonen i vurderingane vert dårlegare, så dette tweaket sparar eg til situasjonar der eg ikkje skal vurdere noko kritisk...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.415
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Underlag til elektronikk er eit vanskeleg emne. Ein av grunnane er at det er til dels eintydig og lett registrerbar skilnad på underlaget til platespelarar, høgtalarar og einskilde rørforsterkarar. Då er det lett å trekke konklusjonen (eller stille spørsmålet) om underlaget verkar inn i alle tilfelle. Og det kan nesten sjå (høyrest) sånn ut også. Iallfall i ein del elles gode lytterom.
Men vi ryk inn i problemstillingar som er vanskelege å sortere. For det fyrste verkar underlaget inn på elektronikken på ein heilt annan måte enn i dei tre andre tilfella ovanfor. Det verkar også langt mindre enn når du opplever feedback og mikrofoniske plager, for ikkje å snakke om når pickupen hoppar i rilla. Men eg meiner å høyre skilnad på underlaget av det meste (så nær som transistoreffektforsterkarar, her har eg aldri vore sikker på at det har vore skilnad). Mitt problem er at det ikkje er eintydig. Esoteric-spelaren gjorde ikkje skilnad på underlaget (prøvde berre to plassar, men likevel), medan både JoLida og Oppo var ganske tydelege (Oppo ordna seg veldig med vekt på toppen. Det enda med at eg plasserte ein receiver på topp, JoLida har jau rør i signalvegen, så det kan kanskje skuldast dette). Og så greier eg ikkje bestemme meg for kva som er eintydig best...
Eg reknar med fleire nivå av skilnad mellom produkt:
1 - Usikker skilnad, klarer ikkje å registrere sikkert
2 - Sikker skilnad, men såpass svak at det er uråd å bestemme seg for kva som er best.
3 - Sikker skilnad, og etter at ei viss tilvenningsperiode er avslutta, klar meining om kva som er best.
4 - Sikker og eintydig forståing av kva som er best.
5 - Umiddelbar preferanse av eitt produkt framfor eit anna.

Eg har aldri høyrt kabel- eller underlagsskilnad av nivå 5. Det vanlege er mellom 2 og 3. Ein sjeldan gong nivå 4. Og då går eg inn i neste aspekt; prisen ein betalar for skilnadar på dei ulke nivåa. Her er mitt råd; Betal det du har råd til på nivå 5, og kast ikkje vekk pengar på nivå 1. Men sjølvsagt er det eigaren av lommeboka som må bestemme....

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.463
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
om.s. tweaker seg iallefall ikke bort hver gang. Dette tweaket skulle jeg gjerne eid selv:

Dra te sjøss.. Dette var utrolig pent! WOW..

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Erland skrev:
Han har jo selvfølgelig ikke det!
Jeg forsøkte å gi ham noen ledetråder tidligere i tråden, men han tok tydligvis ikke hintet om å lese til seg litt nyere teori!

Uttalelsene baserer seg på teoriene fra 80-tallet og cd-mediets barndom der det ble hevdet at drivverket kun produserte 1'ere og 0'er og ikke påvirket lyden, og at de feil som ble gjort av drivverket ble umerkelig korrigert i programmvaren.

Denne teorien tilsier at alt f. eks Esoteric og EMM Labs gjør med drivverkene sine er bare tull! Man kunne like gjerne benyttet en Discman (dersom man kunne få ut digitalsignalet).

De som har kommet seg litt videre fra denne teorien, har erkjent at når drivverket leser en del feil og feilkorrigerings-systemet jobber, går dette ut over lyden.

Feilavlesniner fra drivverket skjer som følge av bla, feil eller riper på mediet (lite å gjøre noe med bortsett fra å ta vare på platene sine), drivverkets egenvibrasjon som følge av mer eller mindre dårlig avballansering eller konstruksjon, eksterne vibrasjoner som overføres til avlesningsmekanismen.

Ved å gi drivverket optimale arbeidsforhold, legger man grunnlaget for mindre feilavlesning, og bedre lyd!
Dette var et saklig og informativt innlegg som (nesten) alle burde forstå. Takk

novgarod skrev:
Mitt aller beste tweak må jeg nok likevel tilskrive Giuseppe Campagnolo... et glass av hans Amarone-viner gjør mer for lytteopplevelsen enn noe annet tiltak jeg kan tenke meg... ;)
Amarone er nok også mitt favoritt tweak. Ble tørst jeg

K

kbwh

Gjest
En del av teoriene Erland refererer til var ikke teorier men salgsprat.

Forøvrig er jeg i likhet med Erland tilhenger av å gi sølvplatelesere gode arbeidsforhold. Min står på sorbotaneføtter, og det isolerer godt fra underlaget.

O

om.s

Gjest
HoJ skrev:
Valentino skrev:

Dra te sjøss.. Dette var utrolig pent! WOW..
"Linjespill" (Orginal trykk) Beate Strindberg (Tönsberg Kunstner), må si at gleden og og skjönnheten i dette bildet bare har festet seg mer og mer jo mer man studerer bildet, det nesten se ut som om streken går i ett, og danner alle musikerene, uten en begynnelse eller slutt liksom, meget fasinerende..

mvh

Thumper

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.09.2007
Antall liker
1.347
Sted
Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
Av rein nysgjerrighet tweeket jeg anlegget mitt. Jeg satte cd-spillere, forsterkeren og hele racket(stereobenken...) på dempematriale. Cd-spilleren er jo i utgangspunktet vibrasjonsdempet og tung(EC EMC-1, ca 24kg hvis jeg ikke husker helt feil...), så jeg trodde ikke det ville bli noe utslag. Men det ble det. Har prøvd med å fjerne dempingen under hver enkelt komponent, og hører forskjell med og uten demping/isolering. Kommer helt klart til å beholde tweeket frem til jeg bytter lytterom.. Da blir det en ny runde med prøving og lytting.
Lyden ble klarere, og bassen ble bedre definert i mitt anlegg med vibrasjonsdemping.

O

om.s

Gjest
Thumper skrev:
Av rein nysgjerrighet tweeket jeg anlegget mitt. Jeg satte cd-spillere, forsterkeren og hele racket(stereobenken...) på dempematriale. Cd-spilleren er jo i utgangspunktet vibrasjonsdempet og tung(EC EMC-1, ca 24kg hvis jeg ikke husker helt feil...), så jeg trodde ikke det ville bli noe utslag. Men det ble det. Har prøvd med å fjerne dempingen under hver enkelt komponent, og hører forskjell med og uten demping/isolering. Kommer helt klart til å beholde tweeket frem til jeg bytter lytterom.. Da blir det en ny runde med prøving og lytting.
Lyden ble klarere, og bassen ble bedre definert i mitt anlegg med vibrasjonsdemping.
;)

mvh

O

om.s

Gjest
Denne hyggelige kvelden, har fått ett lydmessig etterspill for undertegnede.

Som en direkte fölge av erfaringene vi gjorde med underlaget under cd spilleren og det forbedrede lydmessige resultatet med å plukke bort tweaket man anvendte der, begynte en videre prosess, först fjernet jeg bökeskiven og ceraballene som SME spilleren stod på, og med samme resultat der, bedre definisjon, tighter bass og lugnare lydbild, siden gikk turen til riaa, pre med tilhörende psuér, totalt sett opplever jeg nå lyden som mer "riktig" etter denne "av-tweakingen", en interessant opplevelse.

Men så kan man jo spörre seg hvorfor blir det slik? det funket jo til det bedre tidligere (annat lytterom), en viktig ting tror jeg, er at nå står begge rackene på relativt mykt underlag (Atacam spikeshoes) mot tidligere hardt underlag, samt at gulvet her er av betong (dvs parkett på betong) mot tidligere parkett på tredragere, en annen grunnkonstruksjon i gulvet, racket får nå vist sin intensjon/kvalitet og får en större lydmessig betydning fremfor div andre tweaks/underlag under komponentene, som i seg selv kan virke forbedrende, under riktige forhold, men ikke alltid. Noen ganger er det lett å tweake seg bort.

Noen som har lignende erfaringer, meninger om dette med forskjellene på gulv mot rack?.

Så, nå legges slike tweaks vekk for en stund, (og spares om man skulle råkas få ett "mykt" gulv igjen når man engang flytter.)

Erfaringen fra slike kvelder er både lärerrike og nyttige, så ta tak og inviter HiFi kompiser på besök med jevne mellomrom, da oppdager man at man ikke alltid vet best, selv på egen anläggning...

Og nå i ettermiddag, forsvant også granitt platene under monoblokkene på prøve, og jammen skjedde det ikke noe da også ......

mvh

K

kbwh

Gjest
Anti-tweak? Man kan jo undres om Cardas skal få fyken for Anti-Cables i neste runde?

Jeg synes du har en herlig tråd her, om.s. Virkelig. Vi har alle forskjellig måter å utøve vår kjære hobby på, og jeg for min del lærer å sette pris på mangfoldet.

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Antall liker
105
Ærligheten som trådstarter her bringer til torgs tjener ham stor heder & ære!!
Vi ønsker vel alle at våre nye tweaks skal bringe oss ett steg nærmere Nirvana, ikke sant?
I den context er det utrolig velkomment med den type erfaringer som om.s her kommer med :)
Alt var icke bedre før......

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Spennende om.s, spennende!!

Jeg har jo litt synsing rundt dette.... ;)
Mine opplevelser rundt Pagoderacket gjør at jeg ser Vidar Ps uttalelser i et annet lys.
Kanskje er det slik at det å "draine" komponentene for resonanser faktisk er det som utgjør noe hos oss om.s?

Tenkt litt på det, kanskje får nå racket gjort jobben sin? Quadraspire jobber vel også som et "drainende" rack?

Mine opplevelser med Pagode tyder på noe av det samme, nå er det mer presist, definert, luftig, spenstig og samtidig mer levende.
Tidligere hjalp Eichmann topper meg med å gjøre lyden mer punchy og levende, nå synes jeg ikke de gjør mye positivt, selv om det fortsatt er hørbart.

Veldig interessant, og også er lite varsko her for å bare kjøre på med tweaks.
Det går, som du skriver i overskriften, an å tweake seg ut på jordet.

Moro at vi har sånne tråder her, og ikke minst at tvilere/skeptikere som Valentino bidrar med slike kommentarer.

Mvh
Rolf

Topp Bunn