Flott initiativ om.s! Vi bør alle bli flinkere til selvransakelse og ny vinkling. Gjerne med hjelp fra andre lyttere.om.s skrev:Ja, man skal ikke være større enn at man innrømmer sine feil :-\ ....
Så enkelt , det som funket i mitt forrige lytterom viste seg ikke å funke her.
Men ofte behøver man litt hjelp, og tips.
Hadde en meget kompetent lydgjeng her hjemme på en musikk kveld ikveld, og underveis fikk man innskytelsen at man skulle teste litt av de tweakene man har holdt hardt på den siste tiden, og for å gjøre detkort, det ble først lagt en IKEA slakteblokk under cd spilleren, dette har jeg tidligere hatt gode resultater med, det som skjedde var mer ullen og pløsen bass, ikke noe fremskritt, bort med den igjen, så fikk jeg det for meg at jeg skulle fjerne ceraballs´n jeg hadde satt cd spilleren på, som en test bare, liksom, og for en test , nå begynte plutselig lydteknikeren blandt oss å smile, og de andre med, ting falt på plass, en plass man har savnet men ikke kunne definere riktig, varmen, holografien, og oppløsningen var der som den både burde, og skulle være, m.a.o vekk med tweaket man har trodd på og resten av kvelden skal gå med til å lytte på "ny" musikk...ikke minst en kred til konstruktøren som tross alt hadde det beste resultatet
Dette betyr ikke, at jeg har mistet troen på Ceraballs, men det understreker vel mer det jeg har hevdet tidligere om at det som er riktig ett sted, ikke behøver være det ett annet...
Moralen? Inviter kompiser så ofte som mulig (praktisk HiFi) på besøk og vær åpen for at man ikke alltid vet alt!
mvh
Hehe, jeg så det, men det er vanskelig å sette fingeren på noe helt konkret, det er for mye forandringer og jeg har da problemer å si akkurat hva som er den egentlige årsaken, men jeg tror jeg våger meg på å hevde at det ikke (bare?) var innbildning det jeg opplevde på det andre stedet .Karma skrev:Flott initiativ om.s! Vi bør alle bli flinkere til selvransakelse og ny vinkling. Gjerne med hjelp fra andre lyttere.om.s skrev:Ja, man skal ikke være større enn at man innrømmer sine feil :-\ ....
Hadde en meget kompetent lydgjeng her hjemme på en musikk kveld ikveld, og underveis fikk man innskytelsen at man skulle teste litt av de tweakene man har holdt hardt på den siste tiden, og for å gjøre detkort, det ble først lagt en IKEA slakteblokk under cd spilleren, dette har jeg tidligere hatt gode resultater med, det som skjedde var mer ullen og pløsen bass, ikke noe fremskritt, bort med den igjen, så fikk jeg det for meg at jeg skulle fjerne ceraballs´n jeg hadde satt cd spilleren på, som en test bare, liksom, og for en test , nå begynte plutselig lydteknikeren blandt oss å smile, og de andre med, ting falt på plass, en plass man har savnet men ikke kunne definere riktig, varmen, holografien, og oppløsningen var der som den både burde, og skulle være, m.a.o vekk med tweaket man har trodd på og resten av kvelden skal gå med til å lytte på "ny" musikk...ikke minst en kred til konstruktøren som tross alt hadde det beste resultatet
Dette betyr ikke, at jeg har mistet troen på Ceraballs, men det understreker vel mer det jeg har hevdet tidligere om at det som er riktig ett sted, ikke behøver være det ett annet...
Moralen? Inviter kompiser så ofte som mulig (praktisk HiFi) på besøk og vær åpen for at man ikke alltid vet alt!
mvh
Er det helt utenkelig at den opprinnelige virkning faktisk var basert på innbilning, og at det da er grunnen for at virkningen plutselig uteblir?(legg merke til at jeg utelot det ordet jeg vet du hater.. )
Det er vel mange ting som tyder på at flere av disse produktene, for eksempel klosser til å ha under høyttalerledninger osv er produkter som ikke har noen effekt.Karma skrev:Er det helt utenkelig at den opprinnelige virkning faktisk var basert på innbilning, og at det da er grunnen for at virkningen plutselig uteblir?
Hei om.s!om.s skrev:Legger ved en link med flere bilder fra vår omtalte lyttekveld på fredagen, fortsatt for hyggens skyld, og for ordens skyld er det Timbre på Euphonia bak kameraet ...
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5108
mvh
Hei igjen KW...KW skrev:Hei om.s!om.s skrev:Legger ved en link med flere bilder fra vår omtalte lyttekveld på fredagen, fortsatt for hyggens skyld, og for ordens skyld er det Timbre på Euphonia bak kameraet ...
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5108
mvh
Ærlig talt, har du ennå ikke åpnet disse Original Master Recording med Patricia Barber ;D
Da kan du jammen vente til jeg kanskje tar meg en tur i mai, som jeg gjorde i 2006.
Da kan vi ta å sprette hinnen på dama, ehhh vinylen.
Er ditt nye rede i samme traktene eller nærmere stan?
Ser jo stilig ut også i det nye redet, nå blir jo ikke inntrykket dårligere med bilder av Timbre da.
Mvh.KW
Det er en studie i seg selv å se den mannen jobbe bak kameraet, nydelige bilder med masse detaljer som trylles frem der ...Valentino skrev:Jeg er aldri vond å be når Timre har fotografert!
Skjönner hva du mener , en meget meget hyggelig mann å dele noen musikk & HiFi timer med, lärerikt med den fartstiden han har med denne hobbien, en annen man hadde gleden av å bli kjent med den kvelden var plundin, også en meget kompetent mann innen musikk og lyd, jobber visst med bl.a Stavanger Symfonikerene på lyd siden, meget lärerikt, det blir nok heller ikke siste gangen...JoDa skrev:Herlig!!
Jeg synes faktisk det er en ære at Timbre tar bilder av anlegget ditt, blir litt andaktig av dette...... ;D
R
Eivind E skrev:Det er vel mange ting som tyder på at flere av disse produktene, for eksempel klosser til å ha under høyttalerledninger osv er produkter som ikke har noen effekt.Karma skrev:Er det helt utenkelig at den opprinnelige virkning faktisk var basert på innbilning, og at det da er grunnen for at virkningen plutselig uteblir?
Når disse produktene i tillegg koster massevis av penger, og det tydeligvis er mange som kjøper de, så er det jo nærliggende å trekke konklusjonen at en masse folk betaler dyre penger for produkter uten virkning. Med andre ord blir de lurt.
Har du gjort deg opp en mening om hvilke deler i en CD-spiller som blir påvirket av diverse underlag og ceraballs ? Eller er det en mulighet for at samtlige av deltakerne innbiller seg ting?om.s skrev:Ja, man skal ikke være større enn at man innrømmer sine feil :-\ ....
Det er ikke alle som legger merke til alt. Selv må jeg dekke hullet til på kassegitaren for at den ikke skal spille med. Kassegitaren gir hørbar romling for meg, men kan leve godt at jeg er bare jeg som hører det.Gjest skrev:Selv den beste kan gå i tweakefella. Jeg leste om et besøk hos det svenske høyttalergeniet Stig Carlsson. Under en lytteseanse måtte han ut i gange og legge ned lokket på toalettet for å unngå resonanser.
Stig Carlsson var et geni, men han hadde vel sine nevroser han også...
Helt på linje med deg her HoJ, "spot on" ....HoJ skrev:Det meste tyder vel på at du ikke har noe som helst grunnlag til å trekke den konklusjonen du her gjør.
Det er vel det eneste vi kan konkludere med foruten da trådstarters oppdagelse.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som igjen var noe han oppdaget hos seg i sitt lydrom, med sitt anlegg, en annen ville muligens oppdage noe helt annet!
Nei jeg har ikke lagt så mange dype tanker i hvorfor, jeg er mer interessert om det skjer noe el ikke, men jeg vil tro, og begynner erfare at bruker man en 10 kg´s granittskive som bunnplate i sin konstruksjon er det med en viss hensikt og intensjon, og denne intensjonen har jeg denne gangen "kludret" litt med.Espen R skrev:Har du gjort deg opp en mening om hvilke deler i en CD-spiller som blir påvirket av diverse underlag og ceraballs ? Eller er det en mulighet for at samtlige av deltakerne innbiller seg ting?om.s skrev:Ja, man skal ikke være større enn at man innrømmer sine feil :-\ ....
Vi kan vel utelukke at drivverket har noe å si, for det er vel slik at alle teorier tilsier at feilretningskretsløpene i en CD spiller gjør at alle 0 og 1 som kommer frem til D/A konverterne er 100% identiske uansett om spilleren står på ceraballs, eller ikke ?
Kanskje observasjonsevnen ligger foran vitenskapen i dette tilfellet også? ;D
Dette med å dekke hullet og dempe strengene på kassegitaren, er faktisk et av de mest vitale tweakene jeg gjør når jeg skal lytte til musikk. Ellers så synger den med og fyller ut stillheten med heller uønskede akkorder... ;Dfrans skrev:Det er ikke alle som legger merke til alt. Selv må jeg dekke hullet til på kassegitaren for at den ikke skal spille med. Kassegitaren gir hørbar romling for meg, men kan leve godt at jeg er bare jeg som hører det.Gjest skrev:Selv den beste kan gå i tweakefella. Jeg leste om et besøk hos det svenske høyttalergeniet Stig Carlsson. Under en lytteseanse måtte han ut i gange og legge ned lokket på toalettet for å unngå resonanser.
Stig Carlsson var et geni, men han hadde vel sine nevroser han også...
Forresten en bra tråd om.s
Har selv store problemer med å høre (signifikant) forskjell mellom spikes, puter og kork under høyttaleren. Bruker nå kork - da det gir høy "feel good faktor" i forhold til prisen (20 kr). Mine høyttalere er nokså tunge (50 kg) har dobbel bunn med bitumen i mellom og tykk innvendig demping i bunn. Gulvet er laminat på 10 cm betong. Liten følbar vibrasjon i gulvet nær høyttalerne, men ganske følbar i "racket". Av den grunn bruker jeg dempeføtter under alt av utstyr. Men tar tipset om å prøve uten også...
BTW: Det er vel "troen" som egentlig ødelegger. Trodde f.eks. at Supra EFF-i kablene skulle være velegnet mellom RIAA og forforsterkeren pga. tester på TNT-audio og kablens skjermoppbygging. Men fikk virkelig "hakeslepp" da jeg prøvde en "billig" Xindak AC-03.
Det er teknisk sett ikke sannsynlig at ceraballs skulle hjelpe på lyden i en cd spiller. Eneste måten det kunne hjelpe var hvis det var en cd spiller med rør i utgangskretsen, da vil det teoretisk sett kunne hjelpe mot mikrofonisk vibrasjonsmessig støy.Espen R skrev:hvilke deler i en CD-spiller som blir påvirket av diverse underlag og ceraballs? er det en mulighet for at samtlige av deltakerne innbiller seg ting?
Vi kan vel utelukke at drivverket har noe å si, for det er vel slik at alle teorier tilsier at feilretningskretsløpene i en CD spiller gjør at alle 0 og 1 som kommer frem til D/A konverterne er 100% identiske uansett om spilleren står på ceraballs, eller ikke ?
Er disse uttalelsene dine basert på erfaring og uttesting eller er det bare noe du "tror"?Eivind E skrev:Det er teknisk sett ikke sannsynlig at ceraballs skulle hjelpe på lyden i en cd spiller. Eneste måten det kunne hjelpe var hvis det var en cd spiller med rør i utgangskretsen, da vil det teoretisk sett kunne hjelpe mot mikrofonisk vibrasjonsmessig støy.
På en konvensjonell cd spiller vil det være snakk om placeboeffekt, dvs innbilning som du sier.
Han har jo selvfølgelig ikke det!motoren skrev:har du noen gang testet underlag på en cd spiller eivind?? siden du er så krass i uttalelsene dine.
mvh
1. Hadde same problemet ei tid, men la gitaren ned i etuiet. For tida har eg to ekstra gitarar. Dei er plasserte bak sofaen, og sjenerer ikkje det minste. Men det er ikkje vanskeleg å få ein gitar til å "brumle". I kva grad det er sjenerande, er nok individuelt...frans skrev:1. Det er ikke alle som legger merke til alt. Selv må jeg dekke hullet til på kassegitaren for at den ikke skal spille med. Kassegitaren gir hørbar romling for meg, men kan leve godt at jeg er bare jeg som hører det.
2. Har selv store problemer med å høre (signifikant) forskjell mellom spikes, puter og kork under høyttaleren. Bruker nå kork - da det gir høy "feel good faktor" i forhold til prisen (20 kr). Mine høyttalere er nokså tunge (50 kg) har dobbel bunn med bitumen i mellom og tykk innvendig demping i bunn. Gulvet er laminat på 10 cm betong. Liten følbar vibrasjon i gulvet nær høyttalerne, men ganske følbar i "racket". Av den grunn bruker jeg dempeføtter under alt av utstyr. Men tar tipset om å prøve uten også...
3. BTW: Det er vel "troen" som egentlig ødelegger. Trodde f.eks. at Supra EFF-i kablene skulle være velegnet mellom RIAA og forforsterkeren pga. tester på TNT-audio og kablens skjermoppbygging. Men fikk virkelig "hakeslepp" da jeg prøvde en "billig" Xindak AC-03.
4. Forøvrig bruker jeg også å henge ei dyne over TV'n hvis jeg skal lytte her i hybelleiligheta, for her står TV'n sammen med stereoen, og skjermen synger med nesten som gitaren, og for øyeblikket er det uaktuelt å bytte til flatskjerm. Det får vente til jeg flytter hjem igjen.
5. Mitt aller beste tweak må jeg nok likevel tilskrive Giuseppe Campagnolo... et glass av hans Amarone-viner gjør mer for lytteopplevelsen enn noe annet tiltak jeg kan tenke meg...
Dra te sjøss.. Dette var utrolig pent! WOW..Valentino skrev:om.s. tweaker seg iallefall ikke bort hver gang. Dette tweaket skulle jeg gjerne eid selv:
Timbre bak kamera, selvfølgelig.
Dette var et saklig og informativt innlegg som (nesten) alle burde forstå. TakkErland skrev:Han har jo selvfølgelig ikke det!
Jeg forsøkte å gi ham noen ledetråder tidligere i tråden, men han tok tydligvis ikke hintet om å lese til seg litt nyere teori!
Uttalelsene baserer seg på teoriene fra 80-tallet og cd-mediets barndom der det ble hevdet at drivverket kun produserte 1'ere og 0'er og ikke påvirket lyden, og at de feil som ble gjort av drivverket ble umerkelig korrigert i programmvaren.
Denne teorien tilsier at alt f. eks Esoteric og EMM Labs gjør med drivverkene sine er bare tull! Man kunne like gjerne benyttet en Discman (dersom man kunne få ut digitalsignalet).
De som har kommet seg litt videre fra denne teorien, har erkjent at når drivverket leser en del feil og feilkorrigerings-systemet jobber, går dette ut over lyden.
Feilavlesniner fra drivverket skjer som følge av bla, feil eller riper på mediet (lite å gjøre noe med bortsett fra å ta vare på platene sine), drivverkets egenvibrasjon som følge av mer eller mindre dårlig avballansering eller konstruksjon, eksterne vibrasjoner som overføres til avlesningsmekanismen.
Ved å gi drivverket optimale arbeidsforhold, legger man grunnlaget for mindre feilavlesning, og bedre lyd!
Amarone er nok også mitt favoritt tweak. Ble tørst jegnovgarod skrev:Mitt aller beste tweak må jeg nok likevel tilskrive Giuseppe Campagnolo... et glass av hans Amarone-viner gjør mer for lytteopplevelsen enn noe annet tiltak jeg kan tenke meg...
"Linjespill" (Orginal trykk) Beate Strindberg (Tönsberg Kunstner), må si at gleden og og skjönnheten i dette bildet bare har festet seg mer og mer jo mer man studerer bildet, det nesten se ut som om streken går i ett, og danner alle musikerene, uten en begynnelse eller slutt liksom, meget fasinerende..HoJ skrev:Dra te sjøss.. Dette var utrolig pent! WOW..Valentino skrev:om.s. tweaker seg iallefall ikke bort hver gang. Dette tweaket skulle jeg gjerne eid selv:
Timbre bak kamera, selvfølgelig.
Thumper skrev:Av rein nysgjerrighet tweeket jeg anlegget mitt. Jeg satte cd-spillere, forsterkeren og hele racket(stereobenken...) på dempematriale. Cd-spilleren er jo i utgangspunktet vibrasjonsdempet og tung(EC EMC-1, ca 24kg hvis jeg ikke husker helt feil...), så jeg trodde ikke det ville bli noe utslag. Men det ble det. Har prøvd med å fjerne dempingen under hver enkelt komponent, og hører forskjell med og uten demping/isolering. Kommer helt klart til å beholde tweeket frem til jeg bytter lytterom.. Da blir det en ny runde med prøving og lytting.
Lyden ble klarere, og bassen ble bedre definert i mitt anlegg med vibrasjonsdemping.