Skal om en time:
Vis vedlegget 799879
Pianista, kompozytor, aranżer, dyrygent i producent. Muzyk totalny: jazzowy (grał w zespołach Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego i Zbigniewa Namysłowskiego, sam jest liderem tria i big-bandu), popowy (współpracował m.in. z Marylą Rodowicz, ...
nospr.org.pl
Et par bilder fra før og under denne forestillingen:
Dette er fra hovedsalen i det åtte år gamle konserthuset i Katowice i Polen. Et moderne konserthus i toppklasse. Den gamle filharmonien i Krakow er kanskje mer ærverdig, men den er en enkel rektangulær sal med en balkong bakerst. Akustikken er så som så, og du hører når trikken passerer. Ikke bra. Konserthuset er hovedbasen til det en av to nasjonale symfoniorkestre i Polen – dette heter Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR) eller National Polish Radio Symphony Orchestra.
Kveldens konsert var med den polske pianisten, musikeren og komponisten Krzysztof Herdzin. Han er ukjent for meg, men jeg hadde kone- og ungefri i kveld, så hoppet på dette helt spontant siden jeg ikke bor så langt fra Katowice. Han ble akkompagnert av kammerorkesteret fra en annen by in nærheten, Tychy.
Konserten åpnet med at kammerorkesteret fremførte den ukrainske nasjonalsangen, men det ukrainske flaggets farger på orgelpipene. Alle reiste seg, og det var mildt sagt et følelsesladet øyeblikk.
Første stykke var en av Herdzins egne komposisjoner, Senza Scherza:
https://tidal.com/browse/track/186364316 Så vidt forstår, er han klassisk skolert, men har også studert jazz, noen han også underviser i. Musikken hans er inspirert av klassisk musikk og jazz, og uttrykket skifter mellom typisk klassisk piano og heftige jazzlinjer. Hør selv!
Pause, og opp på podiet kom en eldre ukrainsk dirigent som ledet orkesteret (minus Herdzin) i å fremføre en liten komposisjon av en anerkjent ukrainsk komponist, som hadde gått bort for et par år siden, men som jeg ikke fikk tak i navnet på. Det var et fint lite stykke med innslag av typisk slaviske mollstemte folketoner. Meget passende for anledningen, og denne delen ble avsluttet med noen ord i fra den sterkt grepne dirigenten. Stående applaus. Slava Ukraini!
Herdzin kom på podiet igjen, og nå fremførte han og orkesteret en suite komponert av Herdzin kalt Wanderer's Notes, en rekke stykker inspirert av Herdzins reiser rundt om i verden. Finner ikke dette på nettet, men her var det virkelig mye nydelig musikk med innslag av ulike folketoner, klassisk og jazz. Når jeg sier klassisk, så er det helt klart moderne klassisk musikk. Synes jeg følte slektskap med musikk fra Debussy, f.eks. verket La Mer. Finner ikke denne suite på nettet, men jeg snek meg til et lite opptak:
https://soundcloud.com/user-693706295%2F2022-03-12-21-07-46a
Perkusjonen dere hører, er Herdzin som spilte tamburin med venstrefoten. Håper Wanderer's Notes blir utgitt!
Konserten varte godt og vel halvannen time, og det var vel anvendte penger. Flott musikk, dyktige musikere, flott konserthus – bare et «steinkast» unna.
----
Nå som jeg har hold på litt med lyd og hifi de siste årene, begynner man å få en referanse i kroppen som gjør at en kan sammenligne lyden hjemme med hvordan det låter ute. Jeg hadde plass på 15. rad, midt i salen foran miksepulten, og selv om musikerne var mikket opp, var lyden mye lavere enn jeg hadde forestilt meg. Det blir selvsagt mye høyere med fullt symfoniorkester, men det føltes omtrent som samme lydnivå jeg trives med hjemme i stua, som ligger på ca. 70 dB. Jeg hørte selvsagt alt godt og kunne «pinpointe» de ulike instrumentene, men det jeg merker meg med live akustisk musikk, er fraværet av «skarpheten» du ofte får på opptak og med nærmikking. Live så flyter liksom tonene ut litt, og bassen for eksempel er langt mer udefinert enn det jeg er vant med fra hifi. Det er på en måte litt uperfekt, med vekt på helheten fremfor detaljene. Ingenting stikker seg ut, og alt spiller på lag. Tror dette er superviktig for oss som er glad i musikk og god lyd, nemlig å komme seg ut og få en realitetsjustering. Nerderiet kan virkelig ta overhånd og kvele gleden ved både musikken og lyden.
Anyway, nok rabling og skribling herfra. Ha en riktig fin søndag.
Mer om Herdzin:
https://herdzin.pl/