Jentetråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vrøvl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Antall liker
    309
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med fin forsterker! Line Magnetic er gode greier.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Må nesten dele litt glede også. Fy flate så den forsterkeren kan spille! Musikken er så innlevende av det er umulig å ikke få fot mens jeg smiler fra øre til øre. Hugh Laurie har audiens i stuen nå :cool:

helvax

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Antall liker
    439
    Sted
    Viken
    Må nesten dele litt glede også. Fy flate så den forsterkeren kan spille! Musikken er så innlevende av det er umulig å ikke få fot mens jeg smiler fra øre til øre. Hugh Laurie har audiens i stuen nå :cool:

Hugh Laurie... er det han som er Dr House i TV serien? Lager han musikk? Må jeg huske å sjekke ut.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    73.328
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Grattis frøken R! Håper livet nå behandler deg bedre og det snart kommer litt nytt om forsterkeren din :)

211.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Antall liker
    1.591
    Torget vurderinger
    2
    Gratulasjoner herfra også, hfg
    [emoji322]

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    38.612
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Husker jeg rett så var Soul musikk noe du gjerne spiller - har du hørt denne ? Australsk band som spiller Amerikansk soul musikk , men det funker !

Run-Home-Slow-Teskey-Bros.jpg

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Takk Soundscape, denne var ukjent. Skal sjekkes, for som du sier, soul er noe jeg liker godt!
    Og takk til Karmana også for hilsen, livet begynner å rulle rette veien igjen heldigvis.

Ellers er det vel på høy tid med en oppdatering etter at ny forsterker kom i hus.

Hvordan låter det? Aldeles knall! Den har bredde, høyde og dybde i lydbildet slik jeg liker det. Nå har jeg jo også lyttet til den en stund og rør er så godt som innspilt, så nå har jeg også gjort meg opp en mening om dem. Produsent av rør som følger med mener jeg er en miks av Shuguang og Psvane, type hifi-series. Rør som står i nå er gode og langt fra de billigste. Mellomtonen og detaljer i toppen kommer glimrende frem, tilsvarende er det også i bunnen.

Men....så var det disse individuelle preferansene til oss særinger med rør i heimen. I og med at detaljene kommer så tydelig frem og mellomtonen er fremtredende kan det også bli litt skarpt i toppen. Det kommer litt an på stemmen til vokalisten, er den nasal er sjansen også stor for at jeg velger å skru ned volumet et par hakk. Nå har jeg heller ikke det beste lytterommet, og dette vises også igjen når det er litt bass ute og går. Bokstavelig talt. Bassen kan bli for dominerende, litt avhengig av produksjon på musikken, selvsagt. Før denne forsterkeren kom i hus hadde jeg ca. 95% som var helt OK å spille uten at bassen ble for mye, nå er jeg nede i 85%. Og med dette mener jeg at bassen kan durende og dominerende, og det finnes musikk jeg velger å la være å spille slik det er nå. Ikke bra.

Jeg konkluderer derfor at det på sikt må nye rør inn (som om ikke det ville ha skjedd uansett :cool:) som er rundere i øvre sikte, samt noe som gir mer kontroll på bassen. Burde vel også investert i bassefeller. Alt dette får bli på sikt slik at lommeboken ikke streiker fullstendig ;)

I skrivende stund tester jeg den ut som effekt og bruker pre på Veridian. Har ikke helt bestemt meg for hva som er best enda. Som integrert er det roligere lydbilde som er bra, men som effekt er den mer spretten som er mer gøy. Heldigvis får jeg låne baluba sine ører om et par uker, så får jeg litt input der også. Lander nok på et valg til slutt, men er jo fint at jeg kan bytte på det også om jeg vil.

Ellers har jeg dessverre fått tilbake litt den samme støyproblematikken jeg hadde tidligere. Den er heldigvis ikke veldig fremtredende, men kan skinne gjennom om jeg spiller rolig/stille musikk. Så får jeg se om det er irriterende nok til å gjøre seriøse grep som fort kan koste litt penger. Har feilsøkt en god del uten å finne årsaken enda i alle fall.

Bottom line; jeg er igrunn godt fornøyd og koser meg med musikken. For meg er rør 100% riktig valg!

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har ventet på denne oppdateringen :)

Rør er bra, men ikke hvis det støyer, selv om det er på lavt volum man lytter. Dette har jeg hørt fra noen eiere av LM forsterkere. Ikke mange, men nok til å spørre: Mala, hva sier/gjør dere?:confused: Skal ikke være sånt. Punktum! (Edit: jeg har selv hatt to forsterkere fra LM, og de har fungert upåklagelig).

Ellers, hva slags rør sitter i? Mulig noen - meg inkl - kan låne deg noen rør som du kan prøve deg frem med. Håpløst å kjøpe inn bare for å prøve. Dyrt er det jo også!:p

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.798
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Takk Soundscape, denne var ukjent. Skal sjekkes, for som du sier, soul er noe jeg liker godt!
    Og takk til Karmana også for hilsen, livet begynner å rulle rette veien igjen heldigvis.

Ellers er det vel på høy tid med en oppdatering etter at ny forsterker kom i hus.

Hvordan låter det? Aldeles knall! Den har bredde, høyde og dybde i lydbildet slik jeg liker det. Nå har jeg jo også lyttet til den en stund og rør er så godt som innspilt, så nå har jeg også gjort meg opp en mening om dem. Produsent av rør som følger med mener jeg er en miks av Shuguang og Psvane, type hifi-series. Rør som står i nå er gode og langt fra de billigste. Mellomtonen og detaljer i toppen kommer glimrende frem, tilsvarende er det også i bunnen.

Men....så var det disse individuelle preferansene til oss særinger med rør i heimen. I og med at detaljene kommer så tydelig frem og mellomtonen er fremtredende kan det også bli litt skarpt i toppen. Det kommer litt an på stemmen til vokalisten, er den nasal er sjansen også stor for at jeg velger å skru ned volumet et par hakk. Nå har jeg heller ikke det beste lytterommet, og dette vises også igjen når det er litt bass ute og går. Bokstavelig talt. Bassen kan bli for dominerende, litt avhengig av produksjon på musikken, selvsagt. Før denne forsterkeren kom i hus hadde jeg ca. 95% som var helt OK å spille uten at bassen ble for mye, nå er jeg nede i 85%. Og med dette mener jeg at bassen kan durende og dominerende, og det finnes musikk jeg velger å la være å spille slik det er nå. Ikke bra.

Jeg konkluderer derfor at det på sikt må nye rør inn (som om ikke det ville ha skjedd uansett :cool:) som er rundere i øvre sikte, samt noe som gir mer kontroll på bassen. Burde vel også investert i bassefeller. Alt dette får bli på sikt slik at lommeboken ikke streiker fullstendig ;)
    Jeg er ikke sikker på at det er hos rørene at hunden ligger begravet.

https://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/amplifiers/75-amp-tests/149-damping-factor.html

mvh

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen

Rør er bra, men ikke hvis det støyer, selv om det er på lavt volum man lytter. Dette har jeg hørt fra noen eiere av LM forsterkere. Ikke mange, men nok til å spørre: Mala, hva sier/gjør dere?:confused: Skal ikke være sånt. Punktum!

Ellers, hva slags rør sitter i? Mulig noen - meg inkl - kan låne deg noen rør som du kan prøve deg frem med. Håpløst å kjøpe inn bare for å prøve. Dyrt er det jo også!:p
    Jeg er ikke uenig, men nå vet jeg jo av erfaring at dette ikke nødvendigvis er forsterker heller. Det er nøyaktig det samme problemet som før, bare mindre av det. Men, jeg ønsker ikke lange dialoger om det denne gangen. Det er ikke verre enn at det drukner i musikken nå, inntil videre bruker jeg energien min på annet :)

Lån av rør setter jeg pris på, vi kan snakkes om det etterhvert. Takker!

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7

Rør er bra, men ikke hvis det støyer, selv om det er på lavt volum man lytter. Dette har jeg hørt fra noen eiere av LM forsterkere. Ikke mange, men nok til å spørre: Mala, hva sier/gjør dere?:confused: Skal ikke være sånt. Punktum!

Jeg er ikke uenig, men nå vet jeg jo av erfaring at dette ikke nødvendigvis er forsterker heller. Det er nøyaktig det samme problemet som før, bare mindre av det. Men, jeg ønsker ikke lange dialoger om det denne gangen. Det er ikke verre enn at det drukner i musikken nå, inntil videre bruker jeg energien min på annet :)

Lån av rør setter jeg pris på, vi kan snakkes om det etterhvert. Takker!
    Hehehe, ser den. Jeg fikk dessverre ikke med meg siste rundes ras av gode råd og ymse forslag på feilsøk. Vel, jeg har ingen gode råd å komme med, eller diagnoser. Verken da eller nå. Ikke har jeg kompetansen heller. Du nevnte rør-rulling, og jeg tilbød rør, that´s it.

Lykke til, HFG. Ser frem til neste oppdatering :)

Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.980
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Mine 2 cents:
    Kunne gjerne tenkt meg et bilde av oppsett sett fra sweetspot, samt et bilde av sweetspot sett fra midt mellom høyttalerne...
    Sitter du nær bakvegg? I så fall kan du jo fort havne i en "basslomme"
    Hvor er evt bassporten på høyttalerne; foran eller bak?
    Hvordan er høyttalerne plassert? Nær bakvegg, i hjørnet av rommet? Slikt kan også påvirke
    Har du mulighet til å dra høyttalerne lengre ut på gølvet?
    Har du mulighet til å flytte sweetspot lengre fra bakvegg?
    Er diskanten for pågående, kan du jo forsøke deg med justering av toe in, dersom du har/ikke har det i dag....

Husker i farten ikke hvilken amp du hadde tidligere, men en røramp kan få litt pustevansker, dersom høyttalerne pushes for mye ifht mengden strøm forsterkeren makter å pøse ut - og da kan gjerne bassen bli litt tung og "grøtete". En SS-amp med solid strømforsyning kunne kanskje fikset deler av problemet, men da hadde du jo ikke hatt røramp lengre..... Det er noe med motoren i oppsettet; forsterkeren. Fungerer den som en sprek italiensk sportsbil eller som en 74-modell MB 240D (husker du sammenlikningen, tkr? ;) )? Den første vil gjerne i en merkbart sprekere og spretten bass, mens den siste vil "rote det til" litt i bunnen....

mvh
    Proffen

Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.798
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Husker i farten ikke hvilken amp du hadde tidligere, men en røramp kan få litt pustevansker, dersom høyttalerne pushes for mye ifht mengden strøm forsterkeren makter å pøse ut - og da kan gjerne bassen bli litt tung og "grøtete". En SS-amp med solid strømforsyning kunne kanskje fikset deler av problemet, men da hadde du jo ikke hatt røramp lengre..... Det er noe med motoren i oppsettet; forsterkeren. Fungerer den som en sprek italiensk sportsbil eller som en 74-modell MB 240D (husker du sammenlikningen, tkr? )? Den første vil gjerne i en merkbart sprekere og spretten bass, mens den siste vil "rote det til" litt i bunnen....
    Det var vel noe sånt jeg forsøkte å si med min henvisning til artikkelen om dempefaktor. Rørsleder har som regel en høyere utgangsimpedans enn transistorer, og det gir en dårligere dempefaktor. DVS, rørforsterkere er som regel dårligere til å bremse en basshøyttaler etter et utsving. Det igjen gir en mer "utflytende" bass.

Hvis ikke HFG har flyttet på høyttalerne, mener jeg at det er logisk at den eneste årsaken til endret bass må være forsterkeren.

Husker godt den MB 240, ja! Hele 72 hestekrefter. Brukte en formiddag på å komme opp i 80 Km/t.....:(

Mvh

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.004
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fint du er i gang igjen hfg.:)
    Jeg tviler på om du løser bassproblematikken ved å bytte rør.
    Jeg er enig med Proffen over her, og gjentar mye det samme som han.
    Lettere å gi råd hvis du kan vise bilde eller illustrasjon av hvordan anlegget står i rommet, og evt se på alternativ plassering.

Har du mulighet til å jobbe litt med flytting av høyttalere og lytteposisjon, tror jeg det er lettere å hente noe der.
    (-ut i rommet større avstand fra front og bakvegg, unngå hjørner. Lytteposisisjon også unna bakvegg.)

Absorbenter kan hjelpe, men det gjør også tepper, tekstil og møbler.
    Jeg vet jo ikke hvordan lytterommet ditt ser ut nå, eller hva du allerede har forsøkt, men dette er generelle tips.

Det blir en smaksak sikkert, men jeg hadde brukt predelen i forsterkeren. Hvis det låter mer "sprettent" med DAC pre, er det også fare for at det de omtalte slitsomme "skarp i toppen"-problemene blir mer uttalt.
    Noe kan også gå seg til, etter noen flere rørtimer eller du kan prøve å skifte smårør til f.eks. Mullard NOS som er mjukere når f.eks kvinnestemmer vil høres softere.
    Stereophile har prøvd litt tuberolling på LM845IA: https://www.stereophile.com/content/line-magnetic-audio-lm-518ia-integrated-amplifier-tube-rolling
    Ellers er det også et kjent fenomen at lytteren også bruker noe tid på å omstille seg til ny lyd.
    Lykke til.

Sist redigert:

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Skudd i skumringen men har du forsøkt å montere en transformator med midtuttak på utgangen (sekundærsiden) slik at det er et balansert strømsystem til forsterker og event hele -/FIen?

Er det noen i området som kan låne henne en slik sak? Monteres denne kan en sansynligvis isolere problemet før en gjør alt for mye unødige anstrengelser.
    Det er vel ikke store trafoen som skal til, forsterkeren drar vel ikke så mange wattene?

My Twin Peaks...

Sist redigert:

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.603
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det er nøyaktig det samme problemet som før, bare mindre av det. Men, jeg ønsker ikke lange dialoger om det denne gangen. Det er ikke verre enn at det drukner i musikken nå, inntil videre bruker jeg energien min på annet :)
    HFS ass, ett vell av behjelpelige folk som bare vil ditt beste, HFG!
    Ser ut til at du får dialogen du ønsket deg! Jeg følger spent med på den videre utviklingen :)

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Oppfølgingsspørsmål: Er brummen der med / uten platespiller tilkoblet? Platespillere kan være noen ordentlige luring, Verdt å sjekk selv om du ikke hadde dette problemet med tidligere transistorforsterker. Hvis platespilleren skal ha en ekstra jordledning mellom spiller og forsterker og denne ikke er tilkoblet blir det brum i systemet. Sjekk eventuelt koblingene på denne. I tillegg ville jeg forsøkt å bytte phonokablen mellom spiller og forsterker. Ikke noe dyrt, bare annen kabel.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.711
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Det er nøyaktig det samme problemet som før, bare mindre av det. Men, jeg ønsker ikke lange dialoger om det denne gangen. Det er ikke verre enn at det drukner i musikken nå, inntil videre bruker jeg energien min på annet :)
    HFS ass, ett vell av behjelpelige folk som bare vil ditt beste, HFG!
    Ser ut til at du får dialogen du ønsket deg! Jeg følger spent med på den videre utviklingen :)
    :rolleyes:

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Mitt lytterom er min stue, som igjen er i en mindre leilighet. Det begrenser seg derfor med plassering og flytting. Bilder av anlegget er lagt ut tidligere i tråden.
    Uansett... takk for tilbakemeldinger, skal lese mer over dem siden.

plinius

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    92
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Jeg er ikke sikker på at det er hos rørene at hunden ligger begravet.

https://www.hi-fiworld.co.uk/index.php/amplifiers/75-amp-tests/149-damping-factor.html

mvh
    Interessant, skal lese denne mer nøye i mer våken tilstand enn nå :)
    Angående støy så har jeg en LM518IA som er så og si identisk med 845IA. Den er klin tyst på ett sett med høyttalere med 93db følsomhet. Jeg benytter da PSVANE T mk2 rør på utgangen.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Oppfølgingsspørsmål: Er brummen der med / uten platespiller tilkoblet? Platespillere kan være noen ordentlige luring, Verdt å sjekk selv om du ikke hadde dette problemet med tidligere transistorforsterker. Hvis platespilleren skal ha en ekstra jordledning mellom spiller og forsterker og denne ikke er tilkoblet blir det brum i systemet. Sjekk eventuelt koblingene på denne. I tillegg ville jeg forsøkt å bytte phonokablen mellom spiller og forsterker. Ikke noe dyrt, bare annen kabel.
    Jada, alt dette og mer til har blitt forsøkt uten hell.

Hifi-girl77

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    La oss heller snakke om noe langt kjekkere enn støy, nemlig godlåter!
    Handlet disse to albumene på mandag, må bare få dem vasket så jeg kan snurre til helgen. :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn