John Watkinson: En dragedreper det er verdt å høre på?

U

utgatt25555

Gjest
^ så du mener seriøst at man får ”bedre” lyd i anlegget ved å ta en tur til London og lytte til en halvdøv dinosaur? enn å gi seg selv tiden med å teste og høre i egen stue!

mvh
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Fordi naturens gang tilsier at folk som kommer lengre og lengre opp i årene mister deler av hørselen, paradokset er at de da ofte (ikke alltid) har desto mer sterke teoretiske meninger om lyd. Og, da handler dette mer om teoretisk revir pissing enn opplevd lyd (bedre/dårligere)...imho

...det var ikke akkurat en ungkalv det var bilde av tidligere i tråden...

mvh
Du har rett i et hørselen avtar fra omtrent konfirmasjonsalder. Jeg syntes imidlertid at "halvdøv dinosaur" er usaklig fordi erfaring kan veie opp for dårligere sanser; ikke alle konfirmanter er like gode lydingeniører, hvis du forstår hva jeg mener. Og "dinosaur" synes jeg passer svært dårlig fordi Watkinson ønsker å dra bransjen i retning av mer informasjonsteknologi og brudd med konvensjoner.

Et av Watkinsons poenger er at lydbransjen burde klare å enes om en liste over det man gjør og det man ikke gjør. Vi vet ganske mye om hva som ikke fungerer. Eksempelvis har aktive høyttalere fordeler som passive høyttalere ikke har. Derfor burde det lages aktive, og ikke passive høyttalere. Watkinson er av den oppfatningen at lydbransjen fortsetter å gjøre ting til tross for at det beviselig finnes bedre veier til målet; i alle fall hvis veien til målet blir enklere når en høyttaler måler godt på de tre tidligere nevnte kriteriene:

(1) Retning (directivity), (2) frekvensrespons og (3) tidsinformasjon (time domain). Han hevder en god test er å gjenskape en lydbølge (wave form) gjennom høyttalere.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
^ så du mener seriøst at man får ”bedre” lyd i anlegget ved å ta en tur til London og lytte til en halvdøv dinosaur? enn å gi seg selv tiden med å teste og høre i egen stue!

mvh
Du hører definitivt ikke hva som spilles på anlegget ditt i stuen i Norge hvis du er i London. Selv ikke med klasse A-forsterkere.

Poenget mitt var at en høyttalerkonstruktør alltid er i en læreposisjon og at han sågar kan trekke en slik tur fra på skatten hvis han driver kommersielt.
 
U

utgatt25555

Gjest
^ så du mener seriøst at man får ”bedre” lyd i anlegget ved å ta en tur til London og lytte til en halvdøv dinosaur? enn å gi seg selv tiden med å teste og høre i egen stue!

mvh
Du hører definitivt ikke hva som spilles på anlegget ditt i stuen i Norge hvis du er i London. Selv ikke med klasse A-forsterkere.

Poenget mitt var at en høyttalerkonstruktør alltid er i en læreposisjon og at han sågar kan trekke en slik tur fra på skatten hvis han driver kommersielt.
E kompis/kollega av meg som er ihuga fotball fan bruker si, at de ”beste” fotballspillerene sitter på tribunen, og det er nesten så jeg får litt samme fornemmelse her ifht hifi...

mvh
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
^ så du mener seriøst at man får ”bedre” lyd i anlegget ved å ta en tur til London og lytte til en halvdøv dinosaur? enn å gi seg selv tiden med å teste og høre i egen stue!

mvh
Du hører definitivt ikke hva som spilles på anlegget ditt i stuen i Norge hvis du er i London. Selv ikke med klasse A-forsterkere.

Poenget mitt var at en høyttalerkonstruktør alltid er i en læreposisjon og at han sågar kan trekke en slik tur fra på skatten hvis han driver kommersielt.
E kompis/kollega av meg som er ihuga fotball fan bruker si, at de ”beste” fotballspillerene sitter på tribunen, og det er nesten så jeg får litt samme fornemmelse her ifht hifi...

mvh
Hvis du ikke vil diskutere sak, finnes det mange off topic-tråder på HFS.

I denne tråden er temaet Watkinson og det han står for som lydingeniør. Ta en titt på åpningsinnlegget for å komme på sporet igjen.

:)
 
U

utgatt25555

Gjest
Sak?! du og mannen må vel tåle at ikke alle er like enige, du mener vel heller at, vil jeg ikke leke deres lek og jatte med, så kan jeg hute meg til ot ;)

mvh
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Hvorfor denne fascinasjonen med allverdens "helter"? Helten bor i dere selv.
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Forholder meg heller til Paul Klipsch som viste hva han gjorde :)
 
U

utgatt25555

Gjest
Hvorfor denne fascinasjonen med allverdens "helter"? Helten bor i dere selv.

Svake, usikre sjeler som ikke har opplevd seg selv vettu :cool: (og for de usikre, så legg merke til at det er smil bakom solbrillene på emotikonen)....

mvh
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hvorfor denne fascinasjonen med allverdens "helter"? Helten bor i dere selv.
Jeg ser poenget ditt. Og mitt poeng er ikke å dyrke helter eller idoler; snarere tvert om er jeg kritisk til en del autoriteter hvis autoriteten er like hul som en tromme. Har du allerede glemt pønker-tråden? ;-)

Men det er tidvis folk jeg kommer over som har en fascinerende stemme, stemmer som er erfarne, kompetente og tiltaler meg ved sin no-nonsense ingeniørdrevne tilnærming. Peter Aczel er et slikt eksempel, og han er omstridt. Jeg liker mye av det Watkinson skriver også. Watkinson er imidlertid mer anerkjent og mindre omstridt enn Aczel. Begge har en form som er ekskluderende i forhold til dem som gjør hifi om til et safe space hvor overtro og det religiøse får dominere.

Jeg vil de neste dagene ta for meg hver enkelt av Watkinsons artikler, én for én, og forsøke å koke hver artikkel ned til en setning eller to - setninger som egner seg å ha reflektert over når nybegynnere og erfarne skal anskaffe seg et anlegg.

:)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Når det gjelder blindtester, så lurte jeg på om det f.eks. i de store byene finnes egnede lokaler med "switche-utstyr", og hvor man kan bringe med utstyr for slik testing. De fleste har jo ikke egnede lokaler hjemme, og de færreste har skikkelig switche-utstyr. Problemet med lyttetester er at man står i fare for å ha vurdert interiøret(s akustiske egenskaper). Jeg skulle gjerne satt av noen kvelder i året til slik blindtester under gode forhold, hvor man kan isolere det man skal høre etter i stedet for å forsøke å balansere og veie 5-15 faktorer samtidig.
Kjenner ikke til det. Flott tanke!

Jeg kontaktet Midas på forumet for en stund i forbindelse bygging av en switche-boks med mulighet for nivåmatching og også noe som kunne brukes til f.eks en aktiv 2-veis høyttalere som bruker firekanals forsterker. Tanken var å gjennomføre flere blindtester. En ferdig kommersiell switcheboks blir kostbar og kan kun brukes til passive høyttalere:
ABX Comparator Switchbox
Mas gjerne på Midas med en pm!

Både Peter Aczel og Watkinson treffer godt IMO. Er ikke nødvendigvis enig i hver eneste detalj, men er enig i deres generelle betraktninger.
 
U

utgatt25555

Gjest
Hvorfor denne fascinasjonen med allverdens "helter"? Helten bor i dere selv.

Jeg vil de neste dagene ta for meg hver enkelt av Watkinsons artikler, én for én, og forsøke å koke hver artikkel ned til en setning eller to - setninger som egner seg å ha reflektert over når nybegynnere og erfarne skal anskaffe seg et anlegg.

:)
Synes det der er litt sånn selvopphøyende oversitter tendenser, hvorfor trenger man en slik sammenfattning av deg mener du? er det ikke nok at hver enkelt investerer og prioriterer etter egen lommebok og fornøyelse!, for vi snakker vel fortsatt om å glede seg over hva ett oppsett formidler hver enkelt og hvordan denne liker det eller ikke!? :cool:

mvh
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hvorfor lager du slik støy i tråden, musicus? Hvis du ikke har noe interesse av å lese hva Watkinson mener om lydreproduksjon finnes det mange andre tråder å engasjere seg i.

Takk til svart-hvitt for å presentere interessant lesestoff!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg mener å ha lest at øret/hjernen prosesserer bort så tidlige refleksjoner som 6 ms (~1m avstand kilde-vegg) dersom refleksjonen har samme frekvensgang som direktelyden.
Det er bare tull.
Å spar meg ved å underbygge.
Hehe.
Tenk bare denne tanken vedrørende at hjernen prosesserer vekk refleksjoner etter 6 ms:
Dersom man unngår refleksjoner innen 6 ms, så vil en omni og en hornhøyttaler låte likt på det som er relatert til rommet og refleksjoner. Vel, da er man ute og kjøre hvis man tror det! Det ville også innebære at svært mange psykoakustiske undersøkelser som er utført er helt borkastet og resultatene ikke stemte. Ja, også i konsertsaler....

Tipper du har lest det fra Linkwitz. Mannen som aldri har utført en seriøs psykoakustisk undersøkelse, men underbygger det meste til å stemme overens med høyttalerne han selger.
 
U

utgatt25555

Gjest
Trenger og trenger, det handler vel ikke om det, egentlig! ikke hva du leser eller ikke heller for den del, forøvrig takker jeg for formaningen men tror jeg fortsatt velger selv hva jeg velger å lese/kommentere uten din unødige assistanse og hjelp i så måte...

mvh
 
U

utgatt25555

Gjest
Hvorfor lager du slik støy i tråden, musicus? Hvis du ikke har noe interesse av å lese hva Watkinson mener om lydreproduksjon finnes det mange andre tråder å engasjere seg i.

Takk til svart-hvitt for å presentere interessant lesestoff!

Hvorfor lager du slik støy, Whow, det spmét skal jeg ta med meg videre og stille i en tråd av mer subjektiv karakter der visse ser det nesten som sin borgerplikt å kommentere utenfor temaet, det er tydeligvis ikke likhet i såmåte :p

mvh
 
U

utgatt25555

Gjest
Men, skal la det være fred og fryd i ankdammen, slik att ryggdunkingen kan fortsette uten forstyrrende kommentarer utenfra, ha en fortsatt go kveld :cool:

mvh
 
U

utgatt25555

Gjest
Kommentar slettet.
Den slettede kommentar var ”Du svarte ikke på spørsmålet”.....

Det står ett slikt; ? ....i slutten av trådens tema, jeg mener nei!, det er ikke verdt å høre på JW, og ennu mindre opphøye ham til noen slags helt/guru/autoritet som man burde sette sitt eget anlegg, og dermed lydmessige valg og prioritering opp mot!, det burde du ha fått med deg av de innleggene du opplever som støy!

mvh
 
Sist redigert av en moderator:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Synes musicus skal ha honnør for at han har bidratt til at tråden har blitt minst to sider lenger, og at andre enn "den harde kjernen" har giddet å klikke seg inn.;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.154
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvorfor denne fascinasjonen med allverdens "helter"? Helten bor i dere selv.
Lenge før jeg leste disse kloke ordene fra Sluket tenkte jeg samme tanke; Hvorfor så mye fokus på guruer og "helter"? Jeg er, som Sluket, min egen helt i historien om lydkvaliteten i krypten. Alle valg jeg foretar i krypten bygger på egen erfaring fra studio og konsertsal, med tips fra andre om hvilke produkter som vil hjelpe meg til å komme nærmere det idealet jeg har valgt meg i min vektlegging av kvaliteter.

Jeg trenger absolutt ingen til å fortelle meg hva som er rett og galt, det vet jeg selv. Det betyr ikke at alle andre vektlegger de samme kvalitetene i det kompromisset jeg må forholde meg til med mitt budsjett. Og selv om Sluket har enda færre kompromisser å forholde seg til,så og si ingen ut fra hva jeg har hørt og lest, så har han også en form for "liste" over kvaliteter som vektlegges når kompromisser må inngås. Som for eksempel når han skal ha lyd på kontoret.

Det er ikke så viktig, men når et medlem som Sluket har 40 år innen high end audio og konserterfaring, så er det for meg en like stor guru for hvordan ting skal være. Såvidt meg bekjent låter Slukoteket bedre enn alt du får av kjøpekomponenter, og en som har oppnådd slikt bør være like viktig å lytte til som en hifijournalist eller konstruktør av kommersielle systemer.

quote-don-t-follow-leaders-watch-the-parkin-meters-bob-dylan-225818.jpg
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Nå legger du lista høyt for en stakkar, Balblair! :D Jeg som aldri synser om noe eller gir spesifikke råd. Da blir det å lytte til stillheten - men det er kanskje ikke så ueffent det heller. Stillhet er blitt en luksusvare og forøvrig noe av det jeg setter mest pris på ved musikk.
 
A

ANM

Gjest
Hvorfor denne fascinasjonen med allverdens "helter"? Helten bor i dere selv.
Lenge før jeg leste disse kloke ordene fra Sluket tenkte jeg samme tanke; Hvorfor så mye fokus på guruer og "helter"? Jeg er, som Sluket, min egen helt i historien om lydkvaliteten i krypten. Alle valg jeg foretar i krypten bygger på egen erfaring fra studio og konsertsal, med tips fra andre om hvilke produkter som vil hjelpe meg til å komme nærmere det idealet jeg har valgt meg i min vektlegging av kvaliteter.

Jeg trenger absolutt ingen til å fortelle meg hva som er rett og galt, det vet jeg selv. Det betyr ikke at alle andre vektlegger de samme kvalitetene i det kompromisset jeg må forholde meg til med mitt budsjett. Og selv om Sluket har enda færre kompromisser å forholde seg til,så og si ingen ut fra hva jeg har hørt og lest, så har han også en form for "liste" over kvaliteter som vektlegges når kompromisser må inngås. Som for eksempel når han skal ha lyd på kontoret.

Det er ikke så viktig, men når et medlem som Sluket har 40 år innen high end audio og konserterfaring, så er det for meg en like stor guru for hvordan ting skal være. Såvidt meg bekjent låter Slukoteket bedre enn alt du får av kjøpekomponenter, og en som har oppnådd slikt bør være like viktig å lytte til som en hifijournalist eller konstruktør av kommersielle systemer.
Det later jo til at du har funnet din helt likevel baluba.;)

For meg handlet det helt enkelt å finne alternative kilder til innsikt, det fant jeg i faglitteraturen.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Jeg har jo allerede oppfordret Sluket til å skrive en ny guru-bok om hifi-lyd: "The way of the Sluk: How I got a kick-ass sound system in my basement, and how you can do it too". Men egosentrikeren Sluket ser ut til å foretrekke å bare nyte musikk, i stedet for å skrive! Makan!

Dette er litt på spøk. Men også litt på alvor. Fordi jeg faktisk ikke synes det finnes så mye av den slags... gode veiledninger til hvordan man virkelig kan få god lyd i heimen. De bøkene som finnes, er stort sett litt fagtunge. Men tilgjengelige og enkle ting for the rest of us? Not so much. Og jeg mener ikke at man skal følge en "helt" blindt. Men man kan spare mye tid og mye penger hvis man lytter til dem som har vært ute en vinternatt før. Det gjelder både erfarne veteraner som selv har klart å bygge opp veldig bra ting, og ellers har bra oversikt over hva som rører seg, og forskere og journalister som Aczel, Toole, Watkinson, Linkwitz, med mange flere.

Bare for å ta et eksempel. Anta at man skal prøve å matche med hverandre alle kombinasjonene som består av:
4 ulike par høyttalere
4 ulike forforsterkere
4 ulike effektforsterkere

Hvor mange kombinasjoner blir dette? Jeg er ikke så veldig god i matte, men jeg tror det blir 64. Hvis man regner med at man bør bruke noen dager med lytting på hver kombinasjon for å finne ut hva som funker best, og at det også er en del merarbeid knyttet til å få ulike komponenter i hus, betyr det at man i praksis må bruke omtrent all fritiden sin gjennom et helt år på å prøve å finne den perfekte kombinasjonen. Det er i hvert fall noe som jeg ikke har tid eller mulighet til. Da synes jeg det er mer formålsrasjonelt å enten

a) kjøpe aktive høyttalere der produsenten alt har optimalisert høyttaleren så jeg ikke trenger stresse med å finne den perfekte matchen,
eller
b) bygge opp et kick-ass diy-system ut fra prinsipper og erfaringer som andre veteraner allerede har gjort seg.

Vi står alle på skuldrene til kjemper, enten vi vil eller ikke. Like greit å bare akseptere det :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Er enig med alle jeg. Plukker litt her og der, og til slutt blir det nok bra.
Helter finnes ikke, men det skader ikke å plukke opp noen råd her og der.
Lese seg litt opp, og ikke minst det å skaffe seg lytte preferanser.
Og lese seg opp til god lyd holder ikke alene. Jeg har sterk tro på at det å reise rundt å lytte på gode systemer er med på å danne seg inntrykk av hva man til slutt ønsker å ende opp med.
Har liten tro på messe og butikk rom, mye bedre hjemme hos folk som har dratt det langt.

Om jeg ender opp med det jeg ønsker meg, aner jeg ikke. Lever i håpet....
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Enig, Bergfinn. Til syvende og sist er det de egne ørene som er dommerne, enten man er subjektivist eller objektivist eller alt der i mellom. Og da kommer man ikke utenom å lytte til systemer hos andre, for å bli klar over egne preferanser.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Jeg syns alle som tør å løfte nesa og skue utenfor allfarvei for å finne sine egne svar og løsninger fortjener litt heltestatus. Man trenger ikke være den første i verden som gjør noe, men bryter man med de etablerte mønstrene og etablerte halvsannhetene som holder mange av oss tilbake i jakten på målet, så tenker jeg at mye er gjort. Gjelder for forøvrig alle livets aspekter, ikke bare den snevre og litt navlebeskuende hobbyen hifi.

Ikke dermed sagt at man trenger å parkere tunga i rassen på noen, bare ment som et lite 'credit where credit's due...' fra min side.
 
A

ANM

Gjest
Det er jo også ganske tydelig at de som har lullet seg inn i de kvasivitenskapelige salgsargumentene til bransjen og hobbypressen er de som reagerer med mest aggresjon når tråder som dette dukker opp. Deres reaksjoner speiler ikke bare uenighet i fremsatte etterprøvbare teorier, men også en trussel mot et livssyn. Personlig, for det er jo en privat hobby, så spiller det ingen rolle, men det gjør kommunikasjonen på slike forum ofte svært polarisert.

Det er noe som heter "like barn leker best".
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Noen av oss vil bare spille platene våre med kulest mulig lyd uten for mye kødd. Kanskje det er lettere å ha et mer avslappet forhold til denne hobbyen hvis man er litt bipolar og bruker begge hjernehalvdelene innimellom.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Hvorfor denne fascinasjonen med allverdens "helter"? Helten bor i dere selv.
Lenge før jeg leste disse kloke ordene fra Sluket tenkte jeg samme tanke; Hvorfor så mye fokus på guruer og "helter"? Jeg er, som Sluket, min egen helt i historien om lydkvaliteten i krypten. Alle valg jeg foretar i krypten bygger på egen erfaring fra studio og konsertsal, med tips fra andre om hvilke produkter som vil hjelpe meg til å komme nærmere det idealet jeg har valgt meg i min vektlegging av kvaliteter.

Jeg trenger absolutt ingen til å fortelle meg hva som er rett og galt, det vet jeg selv. Det betyr ikke at alle andre vektlegger de samme kvalitetene i det kompromisset jeg må forholde meg til med mitt budsjett. Og selv om Sluket har enda færre kompromisser å forholde seg til,så og si ingen ut fra hva jeg har hørt og lest, så har han også en form for "liste" over kvaliteter som vektlegges når kompromisser må inngås. Som for eksempel når han skal ha lyd på kontoret.

Det er ikke så viktig, men når et medlem som Sluket har 40 år innen high end audio og konserterfaring, så er det for meg en like stor guru for hvordan ting skal være. Såvidt meg bekjent låter Slukoteket bedre enn alt du får av kjøpekomponenter, og en som har oppnådd slikt bør være like viktig å lytte til som en hifijournalist eller konstruktør av kommersielle systemer.

Vis vedlegget 407097
Baluba/Sluket,

jeg er ikke ute etter å opphøye noen til helter. Husk pønkertråden.

Musikk er både følelser og fysikk. Følelsene blir vi ikke kloke på; de drar oss inn i "musikkens mystikk og mysterier". Men fysikken synes jeg vi bør gjøre et forsøk på å forstå, slik at den hifi-interesserte kan ha en liste med "bør gjøre" og "bør ikke gjøre".

Da Isaac Newton beskrev tyngdekraften på matematisk bevis, var jobben gjort. Det er ingen som opererer med alternativer til Newton og tyngdekraften (joda, det er det, men nå holder vi fysikken på et lavt plan for illustrasjonens skyld). Vi konstruerer ikke fly og satellitter i dag ved å opphøye Newton til en helt; vi gjenbruker generell innsikt i fysikken helt uten tanke på hvem som "oppfant" tyngdekraften.

Ser dere poenget? En ingeniør løser et problem uten å måtte opphøye noen til helter. Innenfor ingeniørvitenskapen er helten død i det han har løst problemet. For nostalgiens skyld kan man opprette et institutt i Newtons navn, men det skyldes ikke at Newton har bedre formler for tyngdekraft enn andre.

Lyktes jeg med å forklare heltens rolle innenfor ingeniørvitenskapene?

Helter og guruer spirer best i jord der hvor overtro og myter sperrer for sola. Fordi hifi er et område hvor vitenskapen og det emosjonelle får gli over i hverandre, blir dyktige ingeniører med klare meninger (innsikt i fysikk gir grunnlag for klare meninger om fysikk) forvekslet med hifi-områdets guruer (dvs. de som blander fysikken med det emosjonelle og regelrett overtro). Watkinson blir oppfattet som arrogant og guruaktig i hifi-kretser, men jeg tror arrogansen forveksles med selvsikkerhet (Watkinson sier i foredraget i regi av den britiske akustikkforeningen at "I have no beliefs, I know") og guruanklagen skyldes at man ikke klarer å helt skille fysikk fra det emosjonelle (og den overtro man over tid har vent seg til i hifi-sammenheng).

Heller ikke jeg er enig i alt Watkinson sier, men jeg finner likevel nok av interessante innspill der; innspill som jeg tror er til glede for nye og gamle hifi-entusiaster med et åpent sinn. Og med åpent sinn mener jeg ikke åpenhet for placebo og "alternativ medisin", men for dem som liker å få skolemedisinen forklart av en dreven kommunikatør.

Hvis jeg skal være litt slem med innspillet fra baluba og Sluket (husk at perler oppstår lettest når man kultiverer irritasjon): Jeg synes det å henge merkelappen "guru" på en ingeniør er en subtil form for hersketeknikk. For da anklager man ingeniøren for å bedrive mystikk, mens han i realiteten gjentar gammel innsikt i fysikkens lover (NB! Watkinson uttaler seg om langt mer enn høyttalere, les også de andre artiklene hans om alt fra kabler til bass og kryssovere). Det er vanskelig å diskutere en guru-merkelapp; det er mer hensiktsmessig å gå rett på argumentene i stedet for mannens personlighet og uttrykksform.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Noen av oss vil bare spille platene våre med kulest mulig lyd uten for mye kødd. Kanskje det er lettere å ha et mer avslappet forhold til denne hobbyen hvis man er litt bipolar og bruker begge hjernehalvdelene innimellom.
Bygg musikkanlegget med hjernen.


Lytt til musikkanlegget med hjertet.
 
A

ANM

Gjest
Da Isaac Newton beskrev tyngdekraften på matematisk bevis, var jobben gjort. Det er ingen som opererer med alternativer til Newton og tyngdekraften (joda, det er det, men nå holder vi fysikken på et lavt plan for illustrasjonens skyld). Vi konstruerer ikke fly og satellitter i dag ved å opphøye Newton til en helt; vi gjenbruker generell innsikt i fysikken helt uten tanke på hvem som "oppfant" tyngdekraften.
Må få arrestere deg Svart-Hvitt. Newton har 3 lover som det refereres til konstant og mange andre fysikere/vitenskapsmennesker har mottatt samme heder. Mulig vi ikke er like bevisste på det i dag, men det var faktisk en periode hvor de store oppdagere var heltene og kjendisene. I dag dyrker vi folk som driter seg ut!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.203
Antall liker
101.683
Torget vurderinger
23
Ikke bare det - folk tiljubler de som driter ut andre, f.eks. kundene ved å fornærme intelligensen deres! Det er nesten enda verre.
Titt litt på utenlandske hififora/blogger.... professorer, leger pyskiatrikere og det som verre er smiler bredt foran sine installasjoner, med brannslangetykke kabler som hå henges opp/understøttes for ikke å rive RCA kontaktene ut av utstyret! Man må jo anta at mennesker i slike posisjoner er i besittelse av et grei porsjon intelligens. Eller..?
 
Topp Bunn