Da har jeg begynt på taket. Tak og vegger vil by på utfordringer, da det vil bli opp til 5 hull i flere plater, og 1-5 hull i alle veggplater. Her gjelder det å holde tunga rett i munn. Totalt skal det borres 45 hull i ulike diameter til spottere, tak/vegg bokser og atmos høyttalere.
Bruker hardgips Habito plater som er svindyre (906kr pr plate). Fikk 70% gjennom en beskjent, så da ble valget enkelt. Imponert over hardheten og stivheten på disse platene. Hodet på pesialskruene klarte ikke å trenge igjennom plata, så jeg må forrborre/frese ut hull til hodet. Drar på med tech7 på alle flater i taket, samt stivet opp mellom dragerene for flere skrufester. Leverandør lover at Habito skruer vil klare å bære 50kg, så her kan jeg skru projektor, atmos høyttalere, spottere, absorbent tak-øy og lerret rett i taket uten de tradisjonelle gipspluggene.
1 plate demper bedre enn 2 vanlige gipsplater, og de veier 37kg, som er ca 40% tyngre enn vanlig gips.
TIPS: Siden platene er 4-5 ganger dyrere enn vanlig gips, men har identiske mål og form, så kan de kombineres med hverandre. Der det vil bli behov for å skru fast eller henge opp tunge ting (kjøkken, skap, rack, garderobe), så bruk hardgips. resten kles inn med vanlig gips.