Jons vinylreol

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Har brukt dagen til å høre på Dire Straits debut album. Spent på å sammenligne MoFi mot en god 33 press. Fant frem min beste 33, vasket begge og alt klart for å spille.
    329E445A-6E0F-42B7-8456-F77A26DAA90A.jpg

Og her må jeg nok gi MoFi tommel opp. Synes de har gjort en strålende jobb, selv om japanpressen absolutt ikke er å kimse av. Likevel likte jeg lydbildet til MoFi bedre. Mer luftig og gitaren kommer enda mer til sin rett.
    Etter det jeg har lest får Communiqe ekstra mye skryt, Den er i Sverige akkurat nå, men skal testet mot min eneste andre, en relativt ny ordinær repress en dag.

9C5917A6-444D-4BAA-BD47-B62A1AABF676.jpg

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    18.910
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Enig Jon, de MoFi utgivelsene er meget gode. Lurer på om du har testet Gato forsterkeren på Piegaene?

• Liker
    Reaksjoner: Jon

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.592
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Har en Canada-pressing av debut-albumet på Mercury label (SRM-1-1197) fra 78 som jeg synes det er meget god lyd på - med unntak av et par få steder det er antydning til litt siblanter. Spilte den i dag, og tenkte - den MoFi´n, kan den være så mye bedre enn dette da?

Men, det er jo ingen grunn til å trekke din (og en rekke andres) sammenlikning i tvil:)

• Liker

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er ikke vinyl - voksen nok til å bry meg så mye med pressinger. Kommer sikkert en dag når hørsel er redusert med noen flere Hz.. :). Ser jo gleden over eksklusive plater, men lydmessig er jeg særs lugn.

• Liker

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Enig Jon, de MoFi utgivelsene er meget gode. Lurer på om du har testet Gato forsterkeren på Piegaene?
    Nei, testet bare med Montana her hjemme før alt flyttet til hytta.

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Har en Canada-pressing av debut-albumet på Mercury label (SRM-1-1197) fra 78 som jeg synes det er meget god lyd på - med unntak av et par få steder det er antydning til litt siblanter. Spilte den i dag, og tenkte - den MoFi´n, kan den være så mye bedre enn dette da?

Men, det er jo ingen grunn til å trekke din (og en rekke andres) sammenlikning i tvil:)
    Som sagt synes jeg japanpressen er godt i nærheten, men noen plater trenger jeg to av uansett med anlegg to steder. Si i fra neste gang du skal teste DP hos Cash så kan vi jo prøvelytte på Dire Straits utgaver også.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke vinyl - voksen nok til å bry meg så mye med pressinger. Kommer sikkert en dag når hørsel er redusert med noen flere Hz.. :). Ser jo gleden over eksklusive plater, men lydmessig er jeg særs lugn.
    Har testet noen plater jeg har flere av der forskjellen er enorm på ulike pressinger, og noen der den er minimal.
    På Dark side of the moon synes jeg japanpressen jeg har er bedre en MoFi pressen jeg kjøpte senere.
    På Nightfly med Donald Fagen er både japanpress og MoFi milevis foran den som kom i Fagen boksen jeg fikk en jul. Betyr ikke at den ikke kan nytes.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.524
    Sted
    Hus
    Har både europressen, Japan pressen og MoFi pressen av første Dire Straits, og synes MoFi er bedre enn de andre. Japan pressen har en fordel med Victor vinyl som var overlegen den gangen, men nypressen har meget god vinyl den også :)

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Har både europressen, Japan pressen og MoFi pressen av første Dire Straits, og synes MoFi er bedre enn de andre. Japan pressen har en fordel med Victor vinyl som var overlegen den gangen, men nypressen har meget god vinyl den også :)
    Enig. Synes de har gjort en super jobb. Har lest flere som nevner Communique som den beste lydmessig av MoFi pressingene, men der har jeg ikke så mye å sammenligne med

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    17.874
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer nok skal du se. Og da kan du glede deg over helt nye og spennende nevroser :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det kommer nok skal du se. Og da kan du glede deg over helt nye og spennende nevroser :)
    FB_IMG_1580137564594.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.813
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Morsomt at du har tatt deg bryet med en "test", og deler intrykkene Jon.
    Ingen tvil om at MOFIs 45 utgaver av Dire Straits er gode.
    Dette har jeg sagt sida før jul, og alle som har hørt dem mener det samme.
    Jeg har også sammenlignet det første albumet,-MOFI mot to andre pressinger jeg har. Jeg kommer aldri til å spille de gamle platene mer.
    Jo bedre og mer gjennomsiktig anlegget er, desto bedre vil det være å høre MOFI utgavene.
    Det er mer dynamikk, mer rom og 3D, og tystere enn de jeg har fra før.
    Kanskje ørlite basstungt, men det kommer nok an på anlegget de spilles på. Mange vil nok synes den ekstra tyngden er velkomment.
    Det er faktisk så stor forskjell, at det kan oppleves som en større forskjell enn å bytte komponenter i anlegget.
    (f.eks pick-up)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.718
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jo bedre og mer gjennomsiktig anlegget er, desto bedre vil det være å høre MOFI utgavene.
    Bare så det er sagt, jeg tror på at det er kanonlyd i disse skivene. Men.
    Hvorfor tenker du at påstanden din her er korrekt?

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    64.813
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Bare så det er sagt, jeg tror på at det er kanonlyd i disse skivene. Men.
    Hvorfor tenker du at påstanden din her er korrekt?
    Fordi det er morsomt å høre disse platene på "nytt".
    Hva som er korrekt i lyd/hifi-sammenheng er ikke godt å si, men her er det ikke snakk om målinger, i hvert fall.

Ellers så går Mark Knopfler god for varene, og promoterer på egen profil på Twitter og Facebook.

https://twitter.com/markknopfler/status/1187828658704138242?lang=en

https://www.facebook.com/MarkKnopfler/videos/2414202545342435/

MoFi gir mer detaljering og 3D/rom hvis anlegget ellers er i stand til å gjengi dette.
    Et godt anlegg med stor gjennomsiktighet vil profittere på det gode arbeidet som er lagt ned i forbedringene av Mobile Fidelity.
    Det er nemlig kanonlyd hvis disse platene spilles på et kanonanlegg!
    Dette er vel ikke så vanskelig Rolf?:rolleyes:;)

(Vi kan gjerne ta det videre, men kanskje flytte oss over til BLOODSUGARSEXMAGIK-tråden?)

• Liker

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Alltid en god dag på jobb når det er jazzkonsert med kongen.
    89136490-FE01-4744-8470-E221E08EE217.jpg

Bandet heter Rubber Soul Quartet og spilte jazzpreget Beatles mellom foredragene. For spesielt interesserte så spilte
    Bård Helgerud - guitar, vocal
    Håvard Fossum - saxes
    Andreas Dreier - upright bass
    Torstein Ellingsen - drums

Sist redigert:

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Klar for langhelg. Varmer opp huset og anlegget. Gleder meg til å teste i morgen. Uten å starte en stor kabeldebatt føles det mer riktig å droppe den medfølgende sorte lissen fra platespiller til riaa og det blir spennende å se hva plugg and play shibata nålen gjør med spilleren. Har likt det jeg har hørt fra Impex sitt arbeide med ulike jazz plater svært godt og noen hos Impex liker vist Jeniffer Warnes så nå er det på tide å gi henne en sjanse her.
    5A8C94CC-8674-4CEA-B895-F1CFCA443FE6.jpg

Og Cash, denne ripassoen er også verdt å se etter

terryboy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.06.2003
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    1
    Har de tre Warnes platene der (dog kun 2 på Impex), og synes vel at den eldste av de (The Hunter) rent musikalsk er den som treffer best mitt musikkhjerte. Innpakningen og lyden på the Well er jo top notch, men innholdet når der ikke helt opp til terryboys forventninger. Another Time, another place legger seg hos meg rent musikalsk mellom de to nevnte, så er litt spent på din rangering av det musikalske etter noen runder med Zecca og vinyl snurrende på Thorens spilleren. Nyt langhelgen, de sakte minuttene, druedrikken og syngedamen!

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Godt i gang med dagen. Nye kabel fra platespiller til riaa er montert og pickuper er prøvespilt. Det skjedd litt i oppløsning med annen sliping på AT-VMN95.
    167907BA-F062-473E-A65F-99BB0B946D74.jpg

Nå er alt klart for å nyte morgenen med kaffe og Miles før noen plater skal hentes på den lokale ICA en.
    C3ABFD74-2D35-4BA2-946D-F65BF9C57AA0.jpg

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Trur jeg har kjøpt den Ripasson tidl:) Jeg drar til Swe Onsdag og plukker opp plater som du kan ha på hytta.
    Strålende Cash. Gleder meg til å høre Eldkvarn her. Håper du finner mye av det de har laget.

Bartesam

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Antall liker
    12.524
    Sted
    Hus
    Har The Hunter og The Well på Cisco press, og synes disse låter godt. Har ikke hørt Impex annet enn på Famous Blue Raincoat.

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Noen ganger er det kjekt å kjenne folk via Instagram. Lowswing Records er et lite plateselskap i Berlin. Reema er en av artistene som bruker studioet og jeg traff dem begge i Oslo for et par år siden. Idag ble Reemas nyeste plate sluppet Guy som driver Lowswing hjalp meg med å fikse at to signerte lå klar på posten idag. Helt super musikk og topp platekvalitet. Og ikke minst - This record is 100% analogue and computer free. Litt vrien å få tak i dessverre siden det kun lages 500 stk, men det er nok noen igjen enda for spesielt interesserte. Den ene jeg har ekstra er dessverre allerede lovet bort til en som samler på signerte plater.

90EFEF6C-5D71-4B47-A41C-B6455D70BC22.jpg

Om noen er på Instagram så finnes jeg der som Vinkaffevinyl
    Og det er faktisk ikke bare musikk her borte. Hadde en nydelig tur ute og tok noen bilder av huset, badeplassen og omgivelsen. Det største huset over vannet er nærmeste herregård og et vakkert sted

1F1BCAA4-DFC6-4432-98C2-F397A1129BA7.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.592
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ... og noen hos Impex liker vist Jeniffer Warnes så nå er det på tide å gi henne en sjanse her.
    The Hunter har jo god lyd på originalpressingen også, men Impex´n overgår med et par knepp.
    God helg - og nyt både musikk og drikke:)

• Liker

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Fredag kveld. På tide å sjekke ut hvordan Chrissie Hynde funker med jazz. Etter en av de to platene kan det bekreftes at den lever opp til gode omtaler både musikalsk og lydmessig. Nytes sammen med en strålende Calvados og en espresso. Takk for tipset Cash.
    434AA34D-FD7E-479A-A482-59FDD4284448.jpg

Og som du ser jorwed_ er det flere som beveger seg mot jazz på vinyl...

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    70.938
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det der ser ut som en usedvanlig velsmakende kombinasjon :)

• Liker

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.473
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ha ha, ser der ja. Så ut som ett skikkelig komfortabelt sted å være akkurat nå :)

• Liker

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.334
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Mine tips er sikre, vil du ha flere:D ca dryga 20mil fra Grebbestad sykler forbi til sommern.

• Liker

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.718
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser ut som ren nytelse, god helg :)
    mvh

• Liker

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    18.910
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Fredag kveld. På tide å sjekke ut hvordan Chrissie Hynde funker med jazz. Etter en av de to platene kan det bekreftes at den lever opp til gode omtaler både musikalsk og lydmessig. Nytes sammen med en strålende Calvados og en espresso. Takk for tipset Cash.
    Vis vedlegget 570067

Og som du ser jorwed_ er det flere som beveger seg mot jazz på vinyl...
    Det ser ut til at du lader opp til en strålende kveld Jon. Skal selv ha noen franske dråper i glasset, men ikke laget på druer eller epler. Skal ha meg et par glass med fransk rye whisky av alle ting:) Ikke veldig kompleks med smakker smooth og super godt, skål Jon!

1D7D059A-490D-4578-AD0E-A7489092FB88.jpg

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Mine tips er sikre, vil du ha flere:D ca dryga 20mil fra Grebbestad sykler forbi til sommern.
    20 mil er jo perfekt for en god økt, masse musikk og vin og en litt tyngre tur hjem dagen etter:rolleyes:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.334
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    20 mil er jo perfekt for en god økt, masse musikk og vin og en litt tyngre tur hjem dagen etter:rolleyes:
    Mine sykkel kompiser fra Säffle kjørte Värnern runt 50mil sist sommer fra morgen til kveld snitt 33 km/h skulle vært med med men passet dårlig pga ferie.

Sist redigert:
    • Liker

Jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Antall liker
    6.818
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Startet dagen med denne boksen. Tre plater på 45rpm med rolig morgenmusikk. Perfekt til en god kopp kaffe. Har satt pris på platene til Jennifer Warnes. Og denne er kanskje den jeg liker best.
    E35BC0EE-0979-4C67-B069-8722E351E876.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn