Det lurer jeg også litt på.
I 'min tid' besto vel forskjellene stort sett i at de begynte å selektere lager, etter det jeg fikk med meg. Altså de beste til RB900, de nest beste til RB600, de tredje beste til RB300, resten til RB250. En RB300 fra før selekteringen kunne slumpe til å ha like gode lagre som en RB600 eller RB900. RB250 skilte seg i tillegg ut med at den ikke hadde fjærkompensasjon av VTF (Fjæra trekker oppover), og at endestumpen på denne var av plast i stedet for stål, og at motvektsloddet var av stål i stedet for tungsten. RB900 hadde vel også polert armrør der resten av modellene var lakkert. RB600 og RB900 hadde en finere kabel fra Klotz og plugger fra Neutrik. Ellers tror jeg de fleste delene kom fra samme støpeformen om ikke annet.
Etterhvert gikk de over til stål i motvektsloddet på RB300. Så kom trepunktsfestet av armbasen, og en annen utforming av sleiden til magneten for antiskate. RB100/101? kom vel rundt denne tiden, og skiller seg fra de andre ved at den ikke har helstøpt armrør, men vanlig strukket og kuttet alurør med påmontert headshell, og enklere utformet innfesting av lageret mener jeg å huske.
Ganske nylig har de laget nye støpeformer og armrøret har fått litt mykere former, spesielt ved lageret. Det kan ha skjedd noe 'innvendig' og usynlig i denne forbindelse? Men materialet og støpeformen er vel det samme for alle fra RB330 og opp?
HiFiNews måler armresonanser, og jeg har beglodd resultatene i en eller annen test, uten å huske hvilke armer (lurer på om det var 301 mot 303 eller 330 eller hva de heter i siste utgave, jeg har mistet oversikten litt). Jeg kunne ikke se at det var noen store forskjeller i forbindelse med de nye armrørene. Men det så litt bedre ut for mitt utrente øye.Eventuelle forskjeller mellom innvendig utforming av armrøret høres rart ut. Hvorfor holde seg med flere forskjellige støpeformer, hvorav en gir dårligere armrør enn den andre? Støpeformenes pris varierer vel ikke med formen?
Hva annet er gjort for å løfte RB2000 inn i himmelen? Den bør jo jaggu være god, med veiledende pris på 17kkr.