JR Trans Rotor ZET-1 eller Nottingham Analogue 294 eller Rega RP-10 eller Linn LP12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hva måler en RP10 fra forkant av ytterchassis til bakkant av støvdeksel når dette står oppe? Kan dekselet stå i flere posisjoner, eller kun helt oppe? Og der står det trygt, uten tendenser til å ville sige/falle ned?
    Litt utrolig at det ikke oppgis en eneste dimensjon under "technical specifications" på nettsiden.

(Skjønt, som Nottingham-Eier er jeg vel ikke akkurat bortskjemt med informative platespillerprodusenter på nett.) ;)

HiFi News sier den måler 450x120x365mm, og da gjetter jeg at støvlokket er 2/3 av høyden, så en gjetning er at med lokket rett opp, er den 365+80+litt(kanskje 10mm for hengslene)=ca. 455mm dyp. :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    På RP8 er det kun en stilling, henger det noe bak på veggen med en viss tykkelse vil det ikke kunne stå oppe. Jeg har en TV bak.....

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    10
    På RP8 er det kun en stilling, henger det noe bak på veggen med en viss tykkelse vil det ikke kunne stå oppe. Jeg har en TV bak.....
    Greit å vite. Takk for avklaringen.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    10
    Hva måler en RP10 fra forkant av ytterchassis til bakkant av støvdeksel når dette står oppe? Kan dekselet stå i flere posisjoner, eller kun helt oppe? Og der står det trygt, uten tendenser til å ville sige/falle ned?
    Litt utrolig at det ikke oppgis en eneste dimensjon under "technical specifications" på nettsiden.

(Skjønt, som Nottingham-Eier er jeg vel ikke akkurat bortskjemt med informative platespillerprodusenter på nett.) ;)

HiFi News sier den måler 450x120x365mm, og da gjetter jeg at støvlokket er 2/3 av høyden, så en gjetning er at med lokket rett opp, er den 365+80+litt(kanskje 10mm for hengslene)=ca. 455mm dyp. :)
    Høres ut som bra gjetning. Takk.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    10
    Her ble det jaggu stilt...

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    10
    Flotte spillere begge to, på hver sin måte, synes jeg.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Absolutt! Og hadde det blitt en demo av 294 så kan det godt hende at jeg hadde gått den veien. OHC hadde fantastisk service OG jeg fikk demo, og da ble det RP10:) Angrer ikke på det.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.277
    Torget vurderinger
    10
    Absolutt! Og hadde det blitt en demo av 294 så kan det godt hende at jeg hadde gått den veien. OHC hadde fantastisk service OG jeg fikk demo, og da ble det RP10:) Angrer ikke på det.
    Men kanskje likevel litt på gli i forhold til å utforske Nottingham?

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    621
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Ang RP10 og 8: er det bare armen som er forskjellig? (hvis en ser bort fra PU) Og tallerkenen ser jeg jo tydelig.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja og nei. Ja, fordi den var nær å kjøpes i sommer. Nei fordi jeg nettopp har brukt 50k på hifi og er veldig godt fornøyd:) JR Transrotor ble utelukket fordi jeg føler at det firmaet ikke har en filosofi slik både Rega og Nottingham har. JR har så vidt forskjellige spillere og de ser ut som om de konkurrerer med seg selv om å lage det flotteste kunstverket:)

Auditor og Lars DK her inne bidro og til at jeg gikk for RP10 OG jeg betalte 10k mindre enn det en 294 ville ha kostet meg.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ang RP10 og 8: er det bare armen som er forskjellig? (hvis en ser bort fra PU) Og tallerkenen ser jeg jo tydelig.
    Motorstyringen (PSU) er en helt annen, og så vidt jeg har forstått - en vesentlig faktor. Usikker mht selve motoren, men det vet nok andre her.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nei så langt i fra:)

Det ENESTE som RP8 og RP10 deler er den spesielle plinten.

Strømforsyning er helt ny og den mest avanserte og presise Rega har laget til nå.

Armen er den nyutviklede RB2000 som er en god forbedring over RB1000 som satt på Rega P9. Men både RB1000 og RB2000 er svært mange hakk over RB800 som sitter på RP8. Men RB800-armen er og en meget god arm når man vet hvor god RB303 er som kommer med den nye Planar 3. RB2000 er high end.

Tallerken er et kapittel for seg selv og den keramiske tallerken koster Rega like mye å produsere som hele RP8 leste jeg et sted.

Lager er utviklet etter erfaring fra Rega Naiad.

Doble hvite remmer.

Bedre avstivet

Etc

RP8 og RP10 kan ikke sammenlignes i det hele tatt og det høres. Når vi vet hvilke fantastiske omtaler RP8 har fått så er det ikke rart at RP10 tar hifi presse med storm.

Da P9 med RB1000 ble testet ble det sagt at den kunne ha god pu opp til Lyra Kleos. Med RP10 og RP2000 "tåler" den Lyra Atlas.

Min korte beskrivelse av RP10 er at jeg må sammenligne med biler. Flere meget gode spillere vil jeg beskrive som en god BMW X5; stor, overdimensjonert og lekker. Litt sportslig, men mest komfort.

Så er det enkelte andre gode som er mer Porsche og Ferrari, spillere med mer vekt på dynamikk og spilleglede.

Rega RP10 beskriver jeg som Formel 1. Det er rett og slett ikke en vanlig sportsbil. Her er det så kjappe transienter og ekstremt god dynamikk og dypbass, at man alltid sitter og nyter med et smil. Det finnes spillere som er mer Mercedes og BMW som gjør ting bedre på noen områder enn RP10, men svært få uansett pris (jfr skribenter) klarer det formel 1 bilen RP10 klarer.. Bare ikke døm den etter å ha testet med Apheta 2. Det er en pu som ikke gir RP10 en sjanse til å skinne!

L

Larkus

Gjest
    Armen er den nyutviklede RB2000 som er en god forbedring over RB1000 som satt på Rega P9. Men både RB1000 og RB2000 er svært mange hakk over RB800 som sitter på RP8. Men RB800-armen er og en meget god arm når man vet hvor god RB303 er som kommer med den nye Planar 3. RB2000 er high end.
    Hm........RB2000 på en blodtrimmet SL-1210M5G (eller på en annen kvalitets DD-spiller) hadde vært interessant:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er det (fremdeles) sånn at den eneste egentlige forskjellen på Rega-armer er hvor bra toleranser det er i lagrene, slik at de med mer slark monteres i armer som selges som billigere og de med minst slark monteres i armer som blir de dyreste modellene?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Argh... Gikk til rega for å sjekke, og alt som kommer opp under "technical specifications" er en marketing-blurb om viktigheten av lagre uten slark. :p Seriøst!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Noe av det jeg vet om armen er:
    Helstøpt, tykkelse varierer innvendig fra tykk til tynn, headshell er forbedret, polert for å spare vekt samt armbasen med lager er forbedret. Har ikke tid å lete frem ref på dette nå.

Egg og bacon på hytta:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Brukes den logikken Dazed så er jo alle SME like og. De ser jo tilsynelatende like ut.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Definér "like".

Det kan fort hende at 1. og 2. sortering av lagre og armrør er det som skiller to eller flere SME-modeller fra hverandre også.

Ikke noe galt i det, i og for seg. :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det lurer jeg også litt på.

I 'min tid' besto vel forskjellene stort sett i at de begynte å selektere lager, etter det jeg fikk med meg. Altså de beste til RB900, de nest beste til RB600, de tredje beste til RB300, resten til RB250. En RB300 fra før selekteringen kunne slumpe til å ha like gode lagre som en RB600 eller RB900. RB250 skilte seg i tillegg ut med at den ikke hadde fjærkompensasjon av VTF (Fjæra trekker oppover), og at endestumpen på denne var av plast i stedet for stål, og at motvektsloddet var av stål i stedet for tungsten. RB900 hadde vel også polert armrør der resten av modellene var lakkert. RB600 og RB900 hadde en finere kabel fra Klotz og plugger fra Neutrik. Ellers tror jeg de fleste delene kom fra samme støpeformen om ikke annet.

Etterhvert gikk de over til stål i motvektsloddet på RB300. Så kom trepunktsfestet av armbasen, og en annen utforming av sleiden til magneten for antiskate. RB100/101? kom vel rundt denne tiden, og skiller seg fra de andre ved at den ikke har helstøpt armrør, men vanlig strukket og kuttet alurør med påmontert headshell, og enklere utformet innfesting av lageret mener jeg å huske.

Ganske nylig har de laget nye støpeformer og armrøret har fått litt mykere former, spesielt ved lageret. Det kan ha skjedd noe 'innvendig' og usynlig i denne forbindelse? Men materialet og støpeformen er vel det samme for alle fra RB330 og opp?

HiFiNews måler armresonanser, og jeg har beglodd resultatene i en eller annen test, uten å huske hvilke armer (lurer på om det var 301 mot 303 eller 330 eller hva de heter i siste utgave, jeg har mistet oversikten litt). Jeg kunne ikke se at det var noen store forskjeller i forbindelse med de nye armrørene. Men det så litt bedre ut for mitt utrente øye.Eventuelle forskjeller mellom innvendig utforming av armrøret høres rart ut. Hvorfor holde seg med flere forskjellige støpeformer, hvorav en gir dårligere armrør enn den andre? Støpeformenes pris varierer vel ikke med formen?

Hva annet er gjort for å løfte RB2000 inn i himmelen? Den bør jo jaggu være god, med veiledende pris på 17kkr.

Sist redigert av en moderator:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    17k for RB2000 er vel ikke galt!? SME 309 koster nesten 5k mer...

Ift RB1000 har effektiv masse gått fra 11g til 10g. Det er i følge Rega en helt ny støpt arm fra grunnen av, og selv om den ligner andre så har de gjort en god del med den. Skal se om jeg finner igjen artikkelen. Det er vel heller ingen test i noen artikkel som ikke har skamrost RB2000. Selvfølgelig er lager selektering en av de ting som skiller, men hele RP10 er hentet fra teknologien fra Naiad. RP8 er mer en oppgradering fra RP6. RP8 og RP10 deler som sagt plint. Ingenting annet er likt.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.153
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Ja og nei. Ja, fordi den var nær å kjøpes i sommer. Nei fordi jeg nettopp har brukt 50k på hifi og er veldig godt fornøyd:) JR Transrotor ble utelukket fordi jeg føler at det firmaet ikke har en filosofi slik både Rega og Nottingham har. JR har så vidt forskjellige spillere og de ser ut som om de konkurrerer med seg selv om å lage det flotteste kunstverket:)

Auditor og Lars DK her inne bidro og til at jeg gikk for RP10 OG jeg betalte 10k mindre enn det en 294 ville ha kostet meg.
    Du har bommet noe når du sier att Transrotor ikke har noen filosofi!

A

ANM

Gjest
    Jeg liker å føle full kontroll i kjøpssituasjon, hvor man enten får ha spilleren noen dager eller kan sitte i ro og mak i et demorom uten at selger henger over skuldra. Det er en grunn til at jeg et lite øyeblikk vurderte RP10 selv. Føler det fort kan bli litt for mye mas om jeg skal kjøpe Dais, da ingen demomodell er tilgjengelig og det er et lite prosjekt å skulle kjøpe den, med depositum styr og fiksing med armer og tull og tøys. Spillern jeg skal hente i løpet av timen er plugg and play på godt og vondt.

Vi lyt sjå... :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ang støpeformer:
    Nå er der vel sjelden slik at man betaler for materialet. Man betaler for teknologien og timer med testing og timer på CAD programmet.

Etter min mening er 17k for en high end arm som fint takler pu opp til Lyra Atlas ikke dyrt.

Men la oss ikke diskutere pris. Det blir så kjedelig:) La oss diskutere det andre i stede :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg klarer å se filosofien til Rega, til Nottingham, til Linn; men sliter med å se filosofien til JR. De avviker så veldig fra modell til modell. Noen er litt lettere med mindre akryl. Andre en digre byggverk med tunge stålkonstruksjoner. Alle mulige forskjellige former og utførelser. Fra Fat Bob til ZET-3. Jeg klarer ikke se at de ikke prøver å tilfredsstille annet enn øya hva gjelder utførelsen. At de låter godt er det vel ingen tvil om, så det er ikke det jeg diskuterer. Men for meg var det viktig å velge en produsent som har først og fremst tenkt på at deres form og filosofi skal gi utslag i lydsignaturen og ikke nødvendigvis krom og eye candy:)

Ikke vondt ment til de som liker JR, men det var mine vurderinger for hvorfor JR ble uaktuell nå. I fremtiden, hvem vet:)

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Asså. Man betaler for utvikling, det er så sant som det er sagt. Og materialet og vektøyinvesteringer og verktøyslitasje og produksjonsarbeid.

Det er akkurat dette som leder til mitt impliserte spørsmål over. Alle armene er støpt, fra '250' og opp, alle er støpt med de samme yttermålene, alle armene fra '300' (leses som 'og deres respektive etterfølgere') er støpt for innfesting av VTF-kompensasjonsfjær. Alle fornuftige krav til støpeformen er identiske fra '300' og opp. Det koster mer å holde seg med flere former, så hvorfor i all verden skulle de gjøre det? Hva skulle kunne tenkes å utløse et behov for en 'billig' og en 'dyr' støpeform om det i det hele tatt er mulig?

For meg ville det høres rart ut om de gjorde det. Magefølelsen tilsier at beste løsningen er å lage identiske støpeformer til alle som er like (i den betydningen at de kan brukes om hverandre), og at dette er den som gir det beste armrøret til alle modellene. Dermed sliter jeg med støpeform som forklaring av prisforskjellen mellom '300' og 2000. At poleringen koster penger er lett å forstå, at selekteringen av lagrene koster penger er lett å forstå, det samme at den regningen havner hos den som skal ha de beste, og i det hele tatt.

Men samtidig murrer spørsmålet om akkurat hvor mye bedre armen kan være. Det er en blodtrimma Rega, men fortsatt en Rega, kjent og kjær.

Forøvrig, ChrisAndre, har ikke du en Michell Technoarm? Sånn i all hovedsak?

Sist redigert av en moderator:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    OHC hadde fantastisk service OG jeg fikk demo
    En tur til Tjøme hadde sikkert ordnet demo av 294.

...Eller til Særp. ;)
    Ja, men mener de ikke hadde demo modell da jeg skulle handle:) Og dessuten vet du hvordan det er i hverdagen med jobb og unger. Det er langt nok til Oslo om jeg ikke skal vente på Horten-ferga og:) Kunne jo tatt turen til Sarp sikkert, men det er noe med at det skulle passe for begge. Føler fort at jeg hadde trengt meg på litt i en eller hektisk hverdag for deg også.

Det andre aspektet var pris og tilgjengelighet. Veil pris var 40.000 kr for RP10, men siden Stereofil solgte den for 36k så fikk jeg samme pris hos Oslo Hifi Center. Og hele Rega RP10 med arm, oppgradert psu og oppgradert tallerken ligger i esken til Rega. Med 294 ville jeg ha Heavy Platter og oppgradert psu. Hva gjaldt armen så blir Nottingham armen noen steder litt tja, mens andre sier den duger. Og skulle jeg vurdert ny 12" arm, begynte det bli litt mye å vurdere enda en gang. Kunne klart godt for Jelco arm, men siden jeg hadde en oppgradert Jelco Isokinetik på min 1210 ønsket jeg primært en arm nå som var rett og uten avtakbart headshell. Origin Live ble aktuelt, men de koster opp mot 20k for 12". SME hadde jeg ikke råd til.

Med rundt 10k spart i differanse mellom RP10 og 294 m/ heavy platter og psu; så oppgraderte jeg Riaa med de pengene. Solgte Project Phonobox RS og kunne realisere en Avid Pulsus. En Riaa som fortjener mye mer oppmerksomhet.

En lang prosess, men prosessen er gøy:) Kanskje det kan bli en 294 i fremtiden og da med en 12" Ortofon 212 og Ortofon SPU Silver Meister mkiii. Hadde vært flott å kunne vekslet med en sånn rigg og RP10:) Og kanskje en dag er jeg heldig å få en demo av en 294 også.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @Zomby_Woof
    RP10 er en litt nedjustert Naiad. Roy Gandy er heller ikke som mange andre. Naiad er et tapsprosjekt og det er han klar over. Det er vel pågått i 10 år om ikke lengre. Han ønsker som ren entusiast å lage en så lett og god platespiller som mulig uten å tenke på materialkostnader eller tid på prosjektet. Nå er det vel endelig mulig å skaffe seg en Naiad til den nette sum av ca 250.000kr.

Derfor er det forskjell på RP10 sine deler, fordi de i all hovedsak er hentet fra Naiad. Resten av sortimentet av armer og plinter er en gradvis oppgradering fra RP1/ RB101. RP10 er mer Naiad. Derav forskjellige arm, tallerken, psu, lager og motor;)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Føler det fort kan bli litt for mye mas om jeg skal kjøpe Dais, da ingen demomodell er tilgjengelig og det er et lite prosjekt å skulle kjøpe den, med depositum styr og fiksing med armer og tull og tøys.

Er'ru bleik, eller? ;)

Det er jo halve moroa.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn