JR Trans Rotor ZET-1 eller Nottingham Analogue 294 eller Rega RP-10 eller Linn LP12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Er det (fremdeles) sånn at den eneste egentlige forskjellen på Rega-armer er hvor bra toleranser det er i lagrene, slik at de med mer slark monteres i armer som selges som billigere og de med minst slark monteres i armer som blir de dyreste modellene?
    Jeg vet det hevdes at det hos Rega sitter noen tanter og kjenner på lager-toleranser, for deretter å sortere ut til de ulike armene. Går ut fra at grunntoleransene og avvikene er av en slik karakter at dette ikke er noe de kjenner med fingrene.

L

Larkus

Gjest
    Fordelen med konstruksjonen av RP10 kontra andre spillere er hverken armen, tallerkenen eller det superlette chassiset. Fordelen er rett og slett at innerchassiset er helt frikoblet fra ytterchassiset, slik at vibrasjoner som plastlokket samler opp ikke påvirker lyden. Vibrasjoner samlet opp av plastlokk er en skikkelig transientdreper hvis lokket sitter på felles chassis med arm, tallerken og motor. Jeg er også temmelig sikker på at RP10 ville ha godt av et mye tyngre og helt akustisk dødt innerchassis med myk avkobling (f.eks. sorbothane) når det gjelder immunitet mot vibrasjoner fra underlaget. Jeg synes Roy Gandhi sin filosofi angående masse i platespillere er temmelig tvilsom.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg deler ANM sine betraktninger akkurat der. Men er og enig i at det er gøy med selve prosessen med orging og henting. For all del; begge er svært gode spillere selv om jeg tror RP10 er noe vassere enn 294. Hyperspace vs RP10 tror jeg hadde vært en svært spennende test; feks med en Lyra Delos:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også hørt den historien, og jeg velger å tro at det bare er nettopp en historie, for det hadde blitt litt for tilfeldig, synes jeg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    jeg tror RP10 er noe vassere enn 294.
    Ja, det er du jo i din fulle rett til å tro. ;)

Hyperspace tror jeg hadde vært en svært spennende test; feks med en Lyra Delos:)
    Jeg er faktisk litt skeptisk til at Hyperspace låter bedre enn Space 294 m/HD-kit. Sistnevnte har nemlig, pga. 14" tallerken, høyere treghetsmoment enn Hyperspace. Hyperspace skal etter sigende ha et litt finere lager, (husker ikke hvor jeg hørte det) men det tror jeg - etter å ha sett hvordan lagrene på de Spacedecks og 294-er jeg har vært borti fungerer - at, hvis det faktisk er tilfelle, er av neglisjerbar betydning, . ...Men the proof is in the pudding! ;)

Dais og Anna log med sine monstertallerkener har enda høyere treghetsmoment igjen, så hvis du sier Dais, er jeg med.

Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fordelen med konstruksjonen av RP10 kontra andre spillere er hverken armen, tallerkenen eller det superlette chassiset. Fordelen er rett og slett at innerchassiset er helt frikoblet fra ytterchassiset, slik at vibrasjoner som plastlokket samler opp ikke påvirker lyden. Vibrasjoner samlet opp av plastlokk er en skikkelig transientdreper hvis lokket sitter på felles chassis med arm, tallerken og motor. Jeg er også temmelig sikker på at RP10 ville ha godt av et mye tyngre og helt akustisk dødt innerchassis med myk avkobling (f.eks. sorbothane) når det gjelder immunitet mot vibrasjoner fra underlaget. Jeg synes Roy Gandhi sin filosofi angående masse i platespillere er temmelig tvilsom.
    RP8 er også konstruert slik.

A

ANM

Gjest
    Bare for å stjele oppmerksomhet, så begynner denne bleikingen unboxing av avtaster i egen tråd om få minutter.;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Is there any other kind? ;)

Jooooda. Bare legg ut bilder av pappesken din, du. Kan skjønne det! ;)

...Men nå ble jeg jo nysgjerrig på hva du har kjøpt, så du klarte på en måte å lage en unboxing-effekt uten bilder også. :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har også hørt den historien, og jeg velger å tro at det bare er nettopp en historie, for det hadde blitt litt for tilfeldig, synes jeg.
    Men det skulle ikke forundre meg at det var sant

mvh
    Klart, skriver man det på den måten at gamle tanter osv så høres det jo så som så ut. Men jeg har vel sett youtube klipp av produksjonen til både JR Transrotor og McIntosh at det er både gamle damer og menn med årelang erfaring fra fabrikken. McIntosh sjefen snakket om at han var helt avhengig av kunnskapen til de aller eldste. Så dersom det er gamle damer som har jobbet hos Rega i 30-40 år som visuelt plukker ut gode og dårlige deler som skal gå videre til testing, er det for meg tegn på kvalitet. Noe av det samme var hos Linn og produksjonsdeler av deres armer, hvor det var godt voksne med lang erfaring som jobbet med dette.

Og er det noe Rega får mest skryt for er det jo nettopp armene;)

A

ANM

Gjest
    Man må mene og tro hva man vil, men det er ikke tilfeldig at noen produkter er svært populære.

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noe data på hva som er Norges mest solgte platespiller i moderne tid?

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Debut, tenker jeg. Evt Regas innstegsmodell dersom man slår sammen alle uavhengig av navnebytter.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Men kvantitet kan godt være tegn på kvalitet;) Det er forskjell på antall produserte og antall solgte vettu...

L

Larkus

Gjest
    Technics SL-1200/1210 er jo et bevis på at kvalitet og kvantitet fungerer godt sammen

U

utgatt25555

Gjest
    du har vel glemt ett ”ikke” ^...næhh du har det fortsatt bare i kjeften...

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
    For å sitere Aldous Huxley, det passer jo ganske ofte: Experience is not what happens to you, it's what you do with what happens to you.

Noe å lære av den siste replikkvekslingen, eller fortsette som før? :)

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Sjovt, min platter ser ikke ud som i testen:
    download.jpg

Sådan ser min ud:
    WP_20150804_13_03_35_Pro.jpg

Det er lidt svært at se (kan lige skimtes med refleksion i plastposen), men min har også et område, for subplatter, som er tyndere end resten af selve platter. Men det lavet med blød overgang, ikke den knivskarpe som i testen :confused:

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror at de første platter de producerede, var lavet som den i testen.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Det er vel en P9 platter, tror jeg. Mulig de første RP10 som ble sendt ut til testing hadde ikke den nyeste platteren? De avrundede kantene og en forbedret vektfordeling er vel det som er forbedringen fra P9 platteren til RP10...

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.355
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre: Det, og noen andre småting, ja. Se Regas web...

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Det er vel en P9 platter, tror jeg. Mulig de første RP10 som ble sendt ut til testing hadde ikke den nyeste platteren? De avrundede kantene og en forbedret vektfordeling er vel det som er forbedringen fra P9 platteren til RP10...
    Et meget godt bud, ChrisAndre, men testen er jo fra ???

Men ja, den ligner en P9 platter.

Er det muligt at de har fået/haft en af de første RP10 til testen? Med P9/kommende RP10 platter på. Hmmm.

Jeg har spurgt den danske importør, og han fortæller at; "de ændrede tallerkenen på et tidspunkt for at forbedre vægtfordelingen."

Men de skal vel også have brugt de gamle P9 platters op, så mon ikke de er kommet ud på de første RP10 :rolleyes:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Etter flere måneder med det nye oppsettet kan jeg si at det låter helt fantastisk. Det er oppløst, dynamisk og med en herlig innlevelse og klang. For de som måtte være i tvil om Rega RP10 er verdt pengene, så er det et ubetinget ja; den er verdt pengene:)! Det samme må jeg si om Avid Pulsus!

20161214_104322.jpg

20161214_104224.jpg

20161214_104254.jpg

Sist redigert:

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    67.521
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Hvor har du kjøpt den fine skjærefjøla i Bambus?
    Ingen jeg har sett har vært av den størrelsen.

Mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hvor har du kjøpt den fine skjærefjøla i Bambus?
    Ingen jeg har sett har vært av den størrelsen.

Mvh
    Var det ironi? :) Om ikke så er den kjøpt hos Ikea for ca. 150 kr. Satt på sorbotan knotter under som er avstemt etter vekt (ebay). Funker omtrent like godt som en annen skjærfjøl det står "Hifi" på til 3000 kr:):)

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    For de som måtte være i tvil om Rega RP10 er verdt pengene, så er det et ubetinget ja!
    Selv om jeg er temmelig/helt sikker på hva du mener, så er det rom for å tolke den setningen der i begge retninger;)

@Blues´ spm var neppe ironisk ment. Det er mange som mener at bambus har gode akustiske og resonanse (av-)ledende egenskaper. Linn har eksempelvis nettopp kommet med et bambus plinth. @Soundscape lagde armbord i bambus og mente det gav vesentlig bedre lyd enn andre materialer.

Mitt spm: Er den stabil? Dvs - jeg har ei noe mindre, og tynnere skjærefjøl (som brukes til skjærefjøl) av "tilsvarende" form, kjøpt på Jernia mener jeg å huske. Den går ganske mye i forhold til fuktighetsnivået.

Lars DK

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Antall liker
    194
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    Etter flere måneder med det nye oppsettet kan jeg si at det låter helt fantastisk. Det er oppløst, dynamisk og med en herlig innlevelse og klang. For de som måtte være i tvil om Rega RP10 er verdt pengene, så er det et ubetinget ja! Det samme må jeg si om Avid Pulsus!

Vis vedlegget 415135
    Vis vedlegget 415136
    Vis vedlegget 415137
    Hej ChrisAndre

Jeg er sikker på at din pickup ikke sidder optimalt.

Den sidder for langt fremme i armen. For meget overhang. Lidt mærkeligt, har du ikke brugt Regas protractor?

En Delos sidder faktisk (ved et tilfælde) korrekt på en RP10, når det lille 1 mm hul i Delos sidder præsist under "det 3. hul" i armen. Det gør det langt fra på din!

Jeg har forsøgt at finde et passende billede af min, da jeg også har haft Delos på min RP10, samt et billede som viser en Rega pickup på en RP10 (den må vi vel formode at den sidder som den skal? ;))

Jeg forsøger med de røde streger at vise dig, hvor selve diamanten er placeret i forhold til forkant på armens hoved. Dette bør jo være ens, uanset hvilken pickup man anvender på RP10/RB2000 combi.

Her ser du hvordan den skal sidde, når det skal være optimalt:

14-12-2016 12-21-58.jpg

Rega Apheta på RP10

WP_20150822_002 - Copy.jpg

Lyra Delos på RP10

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    For de som måtte være i tvil om Rega RP10 er verdt pengene, så er det et ubetinget ja!
    Selv om jeg er temmelig/helt sikker på hva du mener, så er det rom for å tolke den setningen der i begge retninger;)

@Blues´ spm var neppe ironisk ment. Det er mange som mener at bambus har gode akustiske og resonanse (av-)ledende egenskaper. Linn har eksempelvis nettopp kommet med et bambus plinth. @Soundscape lagde armbord i bambus og mente det gav vesentlig bedre lyd enn andre materialer.

Mitt spm: Er den stabil? Dvs - jeg har ei noe mindre, og tynnere skjærefjøl (som brukes til skjærefjøl) av "tilsvarende" form, kjøpt på Jernia mener jeg å huske. Den går ganske mye i forhold til fuktighetsnivået.
    Hehe, ser det nå og rettet opp:) Men du trodde vel ikke at det helte den negative veien? :)

Fjøla er både fin og virker som den skal den. Jeg har kjøpt meg 2 stk Base Technology men som er lagret i Lier enda (hentes på nyåret). Tenkte å sette Hegel på en Base og også teste RP10 på den... Man gjør uansett ikke bomkjøp på Ikea fjøla og sorbotan til 100 kr på ebay;)

• Liker
    Reaksjoner: ptb
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn