Julepresangen min (Ny vinylrigg) BILDER

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Etter litt frem og tilbake så har jeg fått "go" på å kjøpe "julepresang" til meg selv ;-)
Jeg kunne veldig godt tenke meg en ny vinylrigg, og handler mer enn gjerne brukt dersom det ligger noen godbiter på bruktmarkedet i midten av desember  ;D
(Ja, jeg har fått med meg noen av de godsakene som er tilsalgs pr. dags dato)

I dag har jeg følgende kombinasjon: (Rega på seorider) 8)
Moddet Rega P3 med frikoblet motor, plassert på 3 stk racing cones. Micro Seiki MA 505 MKIII arm, og Grado Reference, "The Reference" PU.

Jeg ønsker selvfølgelig noe som overgår denne riggen med god margin, men har satt et tak på max 8000,-

Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg skal benytte meg av den gamle armen i et evt. nytt drivverk, eller om jeg skal se meg om etter en komplett pakke?! (kom gjerne med gode råd i så anledning) ;D

Kan dere hjelpe meg med å finne en god kombinasjon?
(Brukt er ingen hindring)

På forhånd takk!

MVH
Kjetil

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Re: Julepresangen min (Ny vinylrigg)

Hvaslags lydsignatur er du ute etter, Kjetil? Her er det jo endel veier å gå, men å beholde armen og lete etter et Nottingham, Michell eller Opus Continuo -verk er noe jeg personlig ville vurdert, i alle fall.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Musikken jeg hører på er jo veldig variert. Pink floyd, Nirvana, AC/DC,  Nick cave , Patricia Barber, Suzanne Vega, Katie Melua, Dire Straits, (blues, og rock, noe prog) +++(Kanskje litt klassisk innimellom)
Jeg liker litt "røff" lyd, med tørr fin bass, og masse dynamikk.

I oppsettet jeg har i dag er jo lydsignaturen veldig åpen, og gjennomsiktig, og med et STOORT lydbilde, og med masse detaljer ;-)

Micro Seiki MA505 MKIII armen er egentlig veldig bra, men jeg ve tjo lite om hvordan denne står seg mot andre armer på markedet.

Jeg vet at det er en spiller med moerch up4 arm på markedet i dag, og den ser jo fin ut, men vet jo lite om hva den presterer i forhold til det jeg har i dag!?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Om 505-armen din har lagrene i behold står den seg nok godt selv i dag. Micro laget utrolig gode ting, og det kan nesten virke som om det er først nå, etter at fabrikken har lagt inn årene forlengst, at folk virkelig har fått opp ørene for den utsøkte kvaliteten. Bare sjekk ut my-micro.de, eller se hvilke priser som forlanges for selv enkle Micro-spillere, så ser du hva jeg mener.
Om du finner en spiller med en god arm,enten det nå er snakk om en Mørch, SME eller andre ting, er det nok mulig å få opp mot 3000,- for en 505 på bruktmarkedet. Jeg har sett disse armene omsatt for slike summer i Danmark, i alle fall.
Husk på at en platespillers lykvalitet står og faller med hvor tilpasset drivverk/arm/pickup er til hverandre. Selv om det er mye lekkert og eksotisk der ute, er det også endel rigger som ikke akkurat er breddfulle av synergi, for å si det sånn."Vinyl-miljøet"nok er større både i Danmark og Sverige, så det kan være lurt å følge med på bruktbørser der også.
Lykke til!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

OM det er Opera-spilleren du sikter til, vil nok den overgå den du har med rimelig klar margin. En veldig bra pris er det også!
Denne spilleren har visstnok en ganske slank, åpen, dynamisk og rask spillestil.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

OK, selv om det sikkert kan se sånn ut nå, har jeg virkelig INGEN planer om å dominere tråden din! ;-) Bare litt vel mye tid akkurat i kveld, og et tema jeg er over middels interessert i, kan du si.
Om du har begynt å kikke på hva som ligger på sentralen akkurat nå, har du lagt merke til en Sota Sapphire med Well Tempered arm? Namnam!! Et nydelig drivverk og en virkelig kanonarm til en veldig hyggelig pris, selv om den i rettferdighetens navn ligger litt over budsjettet ditt..men pyttsan, å strekke seg er en del av denne hobbyen..hehe...

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Hehe.....
Så lenge folk "kupper" tråden med velmenende råd, og gode tips er alt bare såre vel.
Jeg følger gjevnlig med på bruktmarkedet, og JA, der ligger det mye snadder for tiden ;-)
Jeg får bare håpe at det fremdeles ligger noe der sånn i midten av desember ;-)

Jeg får se hva jeg velger. MA505 MKIII armen, + drivverket kan jeg jo selge også, så strekker kanskje budsjettet "bittelitt" lenger ;D

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.244
Sted
Horten
Torget vurderinger
8

Hva med den P25 spillern med Origin Live arm som ligger på børsen for 5000?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Vet ikke helt om en ny rega er helt det jeg ser etter....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Den er nok en helt annen spiller enn den du har, for å si det sånn... Dessuten lager Origin Live uforskammet gode armer, så den bør nok med i vurderingen, spør du meg. Så kan du jo alltids bruke resten av pengene på plater! :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Den er nok en helt annen spiller enn den du har, for å si det sånn... Dessuten lager Origin Live uforskammet gode armer, så den bør nok med i vurderingen, spør du meg. Så kan du jo alltids bruke resten av pengene på plater! :)
På hvilke måter er denne spilleren og armen bedre?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Vel, P25 regnes jo for å være flere klasser bedre enn P3, særlig på rytmisk driv, dynamikk og ro i lydbildet. Sam Tellig i Stereophile mente jo det var en av de beste platespillerkjøpene man overhode kunne gjøre for noen år siden. Han kjøpte tilogmed et eksemplar selv. Jeg vet ikke om det dreier seg om en Origin-arm som er en modifisert Rega, det kan sikkert selger opplyse om. Origin er jo spesialister på å forbedre Rega-armer, og de resultatene jeg har vært borti har vært imponerende, mildest talt.Uansett er det liten tvil om at Origin kan sine armer, for å si det sånn. Om du sjekker dem på nettet, forstår du sikkert hva jeg mener.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3

Hvor er det blitt av oljebad dempingen til Micro armen?

Her kan det lydmessig være en god del å gå på?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Hvor er det blitt av oljebad dempingen til Micro armen?

Her kan det lydmessig være en god del å gå på?
Oljedemp badet er knekt :-[
Har ikke somlet meg til å repare / kjøpe nytt!
Har det virkelig så mye å si?

Er det mulig å få tak i nytt?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Tror du kan få tak i nytt gjennom my-micro.de. Og ja, det har endel å si, særlig for ro,kontroll og bassgjengivelse.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27

Nå skal ikke jeg uttale meg om Micro-armen, men på min Mørch er grad av demping avhengig av matching (arm - pu - anlegg) og egne prioriteringer.

Effekten impulse nevner opplever jeg også hos meg ved økt demping, men, det kan gå litt på bekostning av opplevd dynamikk, hurtighet og umiddelbarhet. Så, jeg opplever at demping bør være noe man gjør i større og mindre grad, ikke enten eller.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det har du evig rett i, Fosse. Det er langt færre absolutter i denne hobbyen enn endel mennesker synes å tro. Dette er en av dem. :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Dette virker spennende ;-)
Har i grunnen aldri tenkt på å benytte dempe badet.
Mener dere at MA505 armen er så bra at jeg burde se meg om etter et rent drivverk?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det avhenger jo av endel,da...Hvaslags drivverk det er snakk om, for eksempel.Og hvilken arm du sammenlikner med. Vent med å ta stilleng til det inntil alternativene dukker opp, er mitt råd. Men for all del, mann..hold fast på pickup-elementet ditt!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Det avhenger jo av endel,da...Hvaslags drivverk det er snakk om, for eksempel.Og hvilken arm du sammenlikner med. Vent med å ta stilleng til det inntil alternativene dukker opp, er mitt råd. Men for all del, mann..hold fast på pickup-elementet ditt!
PUen er noe av det råeste jeg har vært borti.... og i et slik prisleie/kvalitet, at jeg neppe kommer over noe slikt til en overkommelig pris igjen ;-)
Så den skal jeg passe godt på  ;D

Men den Opera / Moerch kombinasjonen er jo utrolig fristende da. Mye mulig det kan bli den, dersom den fremdeles er på markedet når jeg skal handle.
Jeg har prøvd å finne noen bilder, og tester av den på nettet, men finner svært så lite annet enn det som selger linker til i annonsen!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Tror nok at Opera/Mørch-kombinasjonen burde passe utrolig godt til Gradoen din også, fordi den burde kunne oppføre seg rimelig synergisk i en spiller med en litt rask og dynamisk lydsignatur, og fordi Mørch lager utrolig gode armer med mulighet for å optimalisere armrør til gjeldende pickup.
Det er vel heller tvilsomt om akkurat den spilleren blir lenge på markedet til den prisen, for det er "gi-bort-pris",kan du si.
Ellers er det jo ikke alle produkter som får den oppmerksomheten de fortjener, og det gjelder i stor grad Opera /Consonance. Derfor finnes det nok ikke så mange tester på nettet. Anmeldere oppfører seg ofte som flokkdyr, kan det se ut som. Det EN tester skal plutselig ALLE teste. Dermed er det også noen ting det blir sørgelig stille rundt...

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Frister veldig!
Fikk i dag vite at jeg muligens kan gjøre meg en handel om ikke så lenge ;-)

I dag lærte jeg litt om MA 505 MKIII armen også!
Har bla annet fått vite at den er meget ettertraktet på det "utenlandske" bruktmarkedet, og at den selges der for opp i mot 7-9000,- alt etter tilstand :eek:
505 skal være bland de 5 beste japanske armene, og sammenlignes med topparmer fra bla Fidelity Research, og SME!

Høres så utrolig ut, at jeg sitter her med et aldri så lite hakeslipp, og vet ikke helt hva jeg skal tro.
Selve armen er jo et aldri så lite mesterstykke av finmekanikk, men at den skulle være av et slikt kaliber ante jeg ikke ;)

Da kan jeg jo selge den til høystbydende kanskje?! ....eller kjøpe meg et godt drivverk til dette lille vidunderet mitt ;-)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Gratulerer!! :) Visst er det en veldig god arm, men at den var SÅ ettertraktet visste jeg virkelig ikke! Da ser det jo ut som om du kan ende opp med en riktig så eksotisk rigg!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Hehe....
Så var det det med å sette teori ut i praksis da;-)

La ut noen følere på diverse utenlandske fora tidligere i dag, og har fått noen hendvendelser allerede. Men å gå fra det, til å få til et brukbart salg til det store utlandet er en helt annen ting!
Har aldri solgt noe til utlandet, så jeg vet ikke helt hvordan dette skal foregå heller :-/

Men, men!
Får se hva som skjer. Det kan jo hende jeg får et brukbart bud fra her på berget også.
Hvem vet?!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27

Å selge til utlandet er uproblematisk, informer fullt om armens tilstand, send bilder, ta forhåndsbetalt via paypal. Aldri hatt problemer med kjøp fra utlandet verken når det gjelder hifi eller billetter.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Hvordan stiller dette seg opp mot norske skatte og avgifts myndigheter?

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3

Ja,hva med Ebay? Har aldri solgt noe der ,men har handlet for noen tusen og det har gått helt smertefritt.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Ja, jeg har også handlet mye fra E-bay, men når utenlandske kroner ruller INN på konto kan det jo hende at den Norske stat vil ha noe av fortjenesten ?! ???

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

..... Sota Sapphire med Well Tempered arm? Namnam!! Et nydelig drivverk og en virkelig kanonarm til en veldig hyggelig pris, selv om den i rettferdighetens navn ligger litt over budsjettet ditt..men pyttsan, å strekke seg er en del av denne hobbyen..hehe...
Har prøvd å finne litt forskjellig informasjon om denne komboen, men finner veldig lite, og vet heller ikke hvilken Well T arm som sitter på. (Eier vet ikke)

Kan være aktuellt men er det noen som vet hvordan denne vil være/har hørt den?
Hvordan vil denne stå seg mot f.eks. Opera/Mørch kobinasjonen?

Sota ser jo ut som en urgammel konstruksjon da ;-)

Etter hva jeg har funnet ut så er Sota Sapphire utgitt i mange versjoner.

Hva sier dere?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Er det slik at alle Sapphire har vakum tallerken?
Hvordan er dette rent teknisk?
Vil ikke akkurat denne egenskapen være et sårbart punkt ettersom spilleren blir eldre?

P

Parelius

Gjest

Er det slik at alle Sapphire har vakum tallerken?
Hvordan er dette rent teknisk?
Vil ikke akkurat denne egenskapen være et sårbart punkt ettersom spilleren blir eldre?
Har blitt fortalt av brukere av vakumtallerken at platene bør være pinlig rene. Av en eller annen grunn får denne vakumsaken "skitten" til å sette seg godt fast. Noen som har førstehånds erfaring på dette?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Tror i grunnen jeg utelukker løsninger med vacuum tallerken.
For mye slitedeler å holde i orden ;-)

Får følge med litt på markedet fremover!
Pr i dag er jo Opera/Mørch kombinasjonen mer enn aktuell.
Alternativet må være å finne et godt drivverk som passer til 505 armen.

Forslag?

Regner med å handle om et par uker!

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1

Ja, jeg har også handlet mye fra E-bay, men når utenlandske kroner ruller INN på konto kan det jo hende at den Norske stat vil ha noe av fortjenesten ?! ???
Valutta transaksjoner under et vist beløp raporteres ikke om det beløpet var 5 eller 10 tusen husker jeg ikke i farta.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Valutta transaksjoner under et  vist beløp raporteres ikke om det beløpet var 5 eller 10 tusen husker jeg ikke i farta.
Dette beløpet er jo ganske esensiellt da ;-)
Forøvrig så tror jeg nok at jeg vil få langt under hva kvaliteten og armens prestasjoner tilsier, så mest sansynlig vil jeg nok velge å beholde dette klenodiet selv! ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Beløpet er 5000,-., bare til opplysning. Til den nydelige armen din kunne det kanskje vært aktuellt med en Gyrodeck eller en Nottingham? Evt er Opus Continuo et verk som låter utrolig mye bedre enn prisen skulle tilsi, og som er en god match med Micro 505.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.434
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Har blitt fortalt av brukere av vakumtallerken at platene bør være pinlig rene. Av en eller annen grunn får denne vakumsaken "skitten" til å sette seg godt fast. Noen som har førstehånds erfaring på dette?
Ja, dette har eg sett/høyrt. Ein kompis av meg hadde ein AudioTechnica (AT 777 EX?) ekstern platetallerk med vakuum. Denne funka utmerka, men alt måtte vere pinleg reint.
Brukar du platekrans, oppnår du det same. Og ein PlatterMatter gjev også sterk kopling til underlaget på normale skiver (men ikkje slike som har steikt i sola..)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Beløpet er 5000,-., bare til opplysning. Til den nydelige armen din kunne det kanskje vært aktuellt med en Gyrodeck eller en Nottingham? Evt er Opus Continuo et verk som låter utrolig mye bedre enn prisen skulle tilsi, og som er en god match med Micro 505.
Gyrodeck kunne vært aktuell, men det er heller tvilsomt å finne noe i prisklassen ;-)
Nå kan det faktisk hende at det står en Opera Consonance her i racket om et par uker :D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det tror jeg er en veldig klok beslutning. Til prisen som ble nevnt i siste annonse er det et utrolig godt kjøp. Dessuten vil det nok bli en usedvanlig vellykket match med den kanonfine pickupen din. Lykke til! Gleder meg til lytterapporten! :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Jeg gleder meg jeg også ;-)
Forøvrig gir den muligheten for å kjøre med 2 armbrett.
Dette gjør at jeg kan montere på Micro armen min og eksperimentere med forskjellige pu osv ;D

Gleder meg veldig for å si det sånn.
Bilder og intrykk kommer når alt er på plass.

Topp Bunn