Julepresangen min (Ny vinylrigg) BILDER

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
OKEY ;D

I dag dukket silikon dempeoljen til Mørch opp i postkassen.
Har allerede testet litt, og fylte opp etter Mørchs spesifikasjoner.
Up4 armen har desverre ingen muligheter for å justere dempingen, slik som DP6 kan gjøre, så her er det tydeligvis å fylle på/fjerne  dempeolje som er tingen.

Etter å ha fylt opp i hht. spesifikasjonene syntes jeg at mye av dynamikken forsvant, og bassen ble mindre tilstedeværende og "litt for" kontrollert?! (er det rette måten å uttrykke seg på? ;-))

Mye av det som jeg var fornøyd med ble mindre, slik som luftighet, og gjennomsiktighet.
Så var det frem da..... med fyrstikker og Q-tips, og begynne å fjerne litt og litt, intil lyden kom på plass igjen.
Vanskelig å si hvor mye jeg fjernet, men jeg vil tippe bort i mot halvparten?!
Endelig kom ting på plass, med dyp og stram, men kontrollert bass, silkemyk mellomtone, og luftig detaljert diskant.
Etter å ha kjørt testplata, kan det virke (om mulig) at den sporer hakket bedre også ;-)

Hva sier dere som har erfaringer med Mørch?
Hva kan jeg forvente meg, og hva har dere gjort med demping av armene deres?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Er det slik, at en med å dempe Mørch armen med silikon demping at dynamikk forsvinner, og bassen blir litt "ullen" ?
Eller der det jeg som har gjort noe feil?
Synes at lyden ble veldig tam når jeg dempet armen med silicon oljen!!

Har fjernet det meste som jeg kommer til, men synes mye av "slammet" i bassen har forsvunnet :(

Vanskelig å fjerne siliconen er det også!
Mener at et lite epistel om konsekvenser i Mørch`s instruksjoner hadde vært på sin plass.
Slik det står nå så virker det som om demping er konsekvent, og en fasit ?!

P

Parelius

Gjest
Er det slik, at en med å dempe Mørch armen med silikon demping at dynamikk forsvinner, og bassen blir litt "ullen" ?
Eller der det jeg som har gjort noe feil?
Synes at lyden ble veldig tam når jeg dempet armen med silicon oljen!!

Har fjernet det meste som jeg kommer til, men synes mye av "slammet" i bassen har forsvunnet :(

Vanskelig å fjerne siliconen er det også!
Mener at et lite epistel om konsekvenser i Mørch`s instruksjoner hadde vært på sin plass.
Slik det står nå så virker det som om demping er konsekvent, og en fasit ?!
Tja. Ikke allen enpunktslager krever demping. Nå vet jeg ikke hva som står i manualen på UP 4, men jeg kjører altså min arm (ikke UP 4) uten silikon. Kan ikke forstå noe annet enn at behovet for demping varierer litt med matchen PU og arm. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg ikke bekymret meg det minste, og brukt den varianten som gav best lyd; tydeligvis uten noe silikon, om jeg forstod deg rett.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Har tatt ut nesten så mye jeg får til uten å plukke hele armen i biter ;-)
Alt må gjøres med fyrstikker el. gjennom det lille påfyllingshullet.
Det er ikke helt enkelt!

Lydmessig begynner det å nærme seg nå, men jeg skal prøve å skrape opp litt til.
Kanskje en liten Q-tip kan gjøre susen?!

Ikke helt enkelt dette her..... ;-)

P

Parelius

Gjest
Bare sørg for at det ikke blir liggende en liten "grøt" av silikon og bomull igjen. Få det RENT!

Lykke til.

Ps. De symptomene du nevner med silikonen er ikke ukjent i visse tilfeller hvor en får en "overdemping". Selv merker jeg det spesielt på at "livligheten" forsvinner. Det blir noe sedat over det hele. For armen betyr det jo ingenting om du bruker silikon eller ikke. Den tar ikke skade av å være foruten. Den fungerer jo ikke som olje i motoren, akkurat.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Droppet det med Q-tips nettopp pga. faren for å få "grøt" nede i senterleiet ;-)
Har benyttet meg av fyrstikker, og har fått opp ganske mye nå.
Mener å kunne se at det kun er litt helt nederst i brønnen nå. Dersom jeg skal få bort alt sammen, må jeg demontere hele greia, og i følge Mørch skal jeg helst ikke gjøre det ;-)

Tror jeg har fått vekk det som kan kalles overdemping nå, og det spiller faktisk ganske så friskt, og jeg har fått tilbake det meste av det "slammet" jeg tidligere savnet ;D

Tydelig at dette med demping bør tas meget forsiktig, og så heller fylle på litt etter lit til man er fornøyd.
Det er vel noe slik det burde stått i manualen!

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.121
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Droppet det med Q-tips nettopp pga. faren for å få "grøt" nede i senterleiet ;-)
Har benyttet meg av fyrstikker, og har fått opp ganske mye nå.
Mener å kunne se at det kun er litt helt nederst i brønnen nå. Dersom jeg skal få bort alt sammen, må jeg demontere hele greia, og i følge Mørch skal jeg helst ikke gjøre det ;-)

Tror jeg har fått vekk det som kan kalles overdemping nå, og det spiller faktisk ganske så friskt, og jeg har fått tilbake det meste av det "slammet" jeg tidligere savnet  ;D

Tydelig at dette med demping bør tas meget forsiktig, og så heller fylle på litt etter lit til man er fornøyd.
Det er vel noe slik det burde stått i manualen!
Du kunne jo dra til nærmeste apotek og kjøpe en 2 el 5 cc sprøyte. Jeg har brukt en sånn en til å suge ut dempeolje fra brønnen på SME en min.
mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Du kunne jo gå på apoteket og spørre om å få kjøpt en 5 cc sprøyte. Det er en sånn jeg har brukt til å trekke dempeolje ut av brønnen på SME en min , ihvertfall.
mvh
Det er nok alt for små mengder til at det er mulig å trekke opp med noe sprøyte.
Total mengde er i underkant av 0,2ml, og det er heller ikke mulig å komme langt nok ned med noen sprøyte.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Tror jeg har greid å få opp mesteparten av oljen nå.
Å bruke sprøyte, selv med nål tror jeg blir vanskelig, da det som er igjen er nede i pivoten. Dessuten er denne silikonoljen som Mørch sender med armen veldig tyktflytende (500.000 i viskositet).
Det kan virke som om armen spiller ganske så avslappet med den lille mengden som er igjen, men jeg må prøve meg frem, step by step!
I og med at denne oljen er så tyktflytende, så tar det tid før den synker til bunnen etter hver gang jeg har fjernet litt av den.

For andre som skal montere, og fylle i olje på en Mørch up4 arm, tror jeg nok at jeg vil anbefale å sprøyte inn 1/10 del av hav som anbefales fra Mørch, og heller fylle i etterhvert. Og ikke fylle i all den oppgitte mengden med en gang.
(Burde det ikke stått noe om dette i manualene?!)

Uansett!! Andres erfaringer om demping/ikke demping, mottas med takk  :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.121
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kanskje jeg er litt tjukk i hue nå, men er det ikke mulig å justere dempingen på annen måte? SME V har en brønn riktignok, men den skal fylles opp til merket, og detetter skal en justerskrue skrus opp eller ned i dempebadet for å oppnå mer eller mindre demping.
Har selv ikke merket stor effekt av dempingen, for å være ærlig.
mvh

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Kanskje jeg er litt tjukk i hue nå, men er det ikke mulig å justere dempingen på annen måte? SME V har en brønn riktignok, men den skal fylles opp til merket, og detetter skal en justerskrue skrus opp eller ned i dempebadet for å oppnå mer eller mindre demping.
Har selv ikke merket stor effekt av dempingen, for å være ærlig.
                                       mvh
Mørch har et påfyllingshull inne i armen (armrøret må skrues av). Graden av demping kan bare justeres med mengde olje. Selve dempingen er inne i pivoten, og ikke på den tradisjonelle måten med dempekar, og paddle.
På DP6 tror jeg det er en justeringsskrue, og der er det etter hve jeg skjønner difrensiert demping horisontalt og vertikalt.

UP4 er en unipivot arm, dvs. at den henger på en eneste spiss, og den er det eneste som er i kontakt med armbasen.
Meget genialt prinsipp, og gir nesten ikke målbar friksjon.
Ved demping av denne må dempingen omslutte denne "nålen".
Et helsike å sette opp, men jobben betaler seg ;-)
Desverre sier instruksjonene til Mørch at du bare skal fylle i 0,2ml i armen, og det er det.
Det som da skjer er at jeg opplever overdemping.
Oljen er meget vanskelig å fjerne når den først er fyllt i, og mitt råd til andre som evt. søker på nettet om demping av denne armen er at man starter med 0,05ml, og heller prøver seg frem ved å etterfylle.
(Burde ha stått et epistel om dette i manualen spør du meg!!)
Men i går fikk jeg fjernet veldig mye, og i dag har jeg etterfyllt en liten dråpe, og opplever resultatet som meget bra.
Total mengde i dempebrønnen hos mer er vel tilnærmet 0,07-0,09ml.
Jeg vil anta at dette må tilpasses både resten av oppsettet, og PUen du benytter.

Dette er ihvertfall mine nye erfaringer med Mørch UP4 ;-)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Mye en ikke vet..... ;) Grattis med riggen, ihvertfall!
                                                 mvh
TAKK TAKK!
;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
I dag gjorde jeg noe som jeg egentlig hadde tenkt å utsette til etter jul!

Jeg var nede på maskinverkstedet og fikk boret opp den ene reserve armbasen min til 36mm.
Deretter demonterte jeg Mørch armen, og satte på den etterhvert så omdiskuterte Mikro Seiki Armen  :eek:

Hallo!
Dette er rett og slett brutalt!
For her sitter jeg med haken helt nede på knærne.
Denne armen er rett og slett i en helt annen liga.
Spillestilen til denne armen er litt laydback, men du verden for en ro, og for en rå måte å formidle bassen på.
Selve armen passer nok best til en god MC Pu, men jeg kan virkelig leve med dette ;-)
Måten man regner ut de nedre frekvensene for å finne bassen (Hz), vil ikke helt stemme her, for dette er en relativt tung arm, som allikevel spiller dyp bass så det holder.

Mikro Seikien er en god match med Operaen, og jeg tror jeg må ha den på en stund før jeg kobler på Mørchen igjen for å sammenligne mer inngående.
Jeg har som sagt plass til opptil 3 armer på drivverket, men ettersom jeg føler at jeg mister arbeidsrom i det lille lytterommet mitt, så får jeg heller skifte litt frem og tilbake.
Dette var jammen en positiv ovveraskelse. Mørch armen er knakende god, men jeg hadde aldri prøvd 505 armen min på dette drivverket, og nå kommer det virkelig frem hvilken kanon kombinasjon dette er  ;D

Rett og slett litt rocka dette her ;-)

P

Parelius

Gjest
Ingenting er bedre enn slike positive overraskelser.

(At denne skulle danke ut Mörchen så til de grader var nesten litt overraskende. Hvilken Grado er det du bruker, og hvilket armrør er det på Mörchen?)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ingenting er bedre enn slike positive overraskelser.

(At denne skulle danke ut Mörchen så til de grader var nesten litt overraskende. Hvilken Grado er det du bruker, og hvilket armrør er det på Mörchen?)
Mørch lager svinaktig gode armer, det er det liten tvil om, men Mikro Seiki MA505 MKIII var nok et par hakk "vassere"!

Jeg skal være litt forsiktig med å være helt bastant her, for den spiller med en helt annen signatur, og slike ting kan lure en litt i starten.
Jeg vil nok kreve noen timer foran anlegget, før jeg er helt sikker.

På min UP4 kan jeg velge mellom rødt og gult armrør.
Jeg har benyttet rødt armrør etter anbefaling fra Mørch.
PU er forrige generasjon Grado Reference "The Reference". (Men forrige generasjon menes før de begyndte med sine såkalte "woodies") I følge John Grado er det den samme innmaten, og de samme spesifikasjonene.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Måtte bare legge ut noen flere bilder ;-)

Jeg har for anledningen montert opp Mikro Seiki MA505 MKIII armen min ;-)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Dere må vel begynne å bli litt smålei mine korte fortellinger om erfaringer med "julepresangen" min ;-)
Men jeg må bare dele mine nyoppdagelser med dere andre entusiaster  ;D

I dag satt jeg meg ned, og bestemte meg for å få 100% optimal sporing, samt å finne ut av det med den litt slanke bassen i Micro Seiki armen.

Jeg har jo allerede nevnt at den spiller i en helt annen liga enn mørch armen, rent bortsett fra dypbassen.
I dag fikk jeg jammen orden på sakene.
Frem med vekta, og HiFi News plate. Protraktor, og tommestokk 8)
Nå skulle tingene til pers!
Det første jeg gjorde var å finne rett overheng, med pinlig nøyaktighet. Jeg benyttet protraktoren som fulgte med HiFi News plata (Collectors edition), og fant riktig punkt på to steder, og linet opp PU ordentlig (Dette ble gjort med riktig stiftetrykk, og nullstillt antiskating.)
VTA er også viktig, så jeg fant frem litt papp, og klippet til en liten mal som jeg satte under armen. Både foran ved PU, og bak ved enden av armrøret. (PU hvilte med rett stiftetrykk på min 180g Hifi News plate.).
Jeg kjørte sporingstesten på plata mns jeg justerte tracking vekt, til alle sporene sporet perfekt.
Ideell vekt hos meg var rett i overkant av 1,8g.
Vips satt alle parametere som et skudd, og dypbassen kom tilbake ;-)
Jeg har allerede funnet ut at Grados Reference PUer er anbefalt av Grado å spille sammen med armer med medium til høy masse (stikk i strid med all tidligere lærdom). Effektiv masse på Micro Seikien er på 10-12g.
Jeg ble fortalt av John Grado, at Grados Referanse arm har en effektiv masse på rundt 15g, og sporer best med en tracking vekt på opp i mot 2.0g.

Dette er visst en prosess full av overraskelser, og så lenge overraskelsene er av denne sorten så sier jeg bare......  LA DEM KOMME!    ;D

P

Parelius

Gjest
Jeg har allerede funnet ut at Grados Reference PUer er anbefalt av Grado å spille sammen med armer med medium til høy masse (stikk i strid med all tidligere lærdom). Effektiv masse på Micro Seikien er på 10-12g.
Jeg ble fortalt av John Grado, at Grados Referanse arm har en effektiv masse på rundt 15g, og sporer best med en tracking vekt på opp i mot 2.0g.

Dette er visst en prosess full av overraskelser, og så lenge overraskelsene er av denne sorten så sier jeg bare...... LA DEM KOMME! ;D
Hmm, da synes det som du har kjørt med en skikkelig mismatch med armrøret på Mörcen (selv om jeg ikke tror at det er den eneste parameteren som teller):

Green dot standard armtube. Effective mass 4 g.
Red dot standard armtube. Effective mass 6 g.
Yellow dot standard armtube. Effective mass 8 g.
Blue dot standard armtube. Effective mass 14 g.

Nesten så jeg fikk lyst til å sende deg et Blue dot til utprøving....

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ikke misforstå!
Mørch armen er meget bra, det er bare det at Microen var bedre ;-)
Hehe....
Jeg har prøvd med det gule armrøret, uten at det gjorde det store utslaget.
Micro Seiki armen spiller så stabilt, og med en sevfølgelighet som det virkelig står respekt av.
Den er rask, og meget detaljert, og allikevel har den en meget avslappet spillestil!
Dersom noen av dere andre entusiaster har lyst, er dere selvfølgelig velkommen til en liten demo her i Egersund :)
Jeg har hatt andre Vinylentusiaster på demo her hjemme, og også de var imponert over Mørch/Grado/Opera kombinasjonen.

Men det er nok ikke for ingenting at Micro armen har fått et så godt rykte som den tross alt har!

Topp Bunn