Julepresangen min (Ny vinylrigg) BILDER

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Re: Julepresangen min (Ny vinylrigg)

Jeg også.

FallenA, du kan jo utmerket kjøre uten demping til du får olje. Så lærer du litt om dens betydning i samme slengen og rekker å glede deg to ganger.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Jeg også.

FallenA, du kan jo utmerket kjøre uten demping til du får olje. Så lærer du litt om dens betydning i samme slengen og rekker å glede deg to ganger.
Helt klart....
men også heve/senke mekanismen er avhengig av denne oljen!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Støtter siste taler her... ;-)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27

Ja, men denne kan du klare å betjene i ventetiden dersom du er vár på hånden. Heve-/senke-mekanismen fungsjonerer uten, den må bare ikke "slippes" i fritt fall.

Benytt den oljen du vil du, men jeg hadde ventet.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Ja, men denne kan du klare å betjene i ventetiden dersom du er vár på hånden. Heve-/senke-mekanismen fungsjonerer uten, den må bare ikke "slippes" i fritt fall.

Benytt den oljen du vil du, men jeg hadde ventet.
Jeg kommer nok til å vente ;-)
Men det er uansett greit å vite hvilken olje og med hvilken viskositet.
Etter samtale med Mørch tidligere i dag så spiller det ingen rolle hvilken silikon olje man benytter. Så lenge viskositeten er på 500 000.
0,5 ml sprøyte får man jo både i hobbybutikker, og på apoteket!

;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Nå er det ikke lenge til den står her hjemme gitt ;-)
Henter den i morgen, og klarer nesten ikke få tiden til å gå fort nok ;D
Får bare håpe at dempeoljen kommer med expressfart!

Dere som har erfaring med Mørch, er det problematisk å spille uten? Og er det slik at hele armen må innstilles på ny etter at oljen er fyllt i?

P

Parelius

Gjest

Dere som har erfaring med Mørch, er det problematisk å spille uten? Og er det slik at hele armen må innstilles på ny etter at oljen er fyllt i?
Nå her jeg ikke up4, men DP6, så sammenlikningen er ikke helt grei. Men jeg kjører min DP6 uten noen demping. Nå er både JMW og Graham enpunktslagret, og jeg foretrekker i det minste JMW uten noen demping. Hvordan dette forholder seg med UP 4 vet jeg altså ikke.

Når det gjelder det andre spørsmålet, så skulle det ikke medføre noen nye innstillinger. Skjønt, i denne verden skal en aldri si aldri. Men ideelt sett: Nei!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27

Enig per Parelius (jeg har vel svart på spørsmålet tidligere i tråden?). Denne væsken skal helles i armliften og oppi et bad på toppen. Graden av demping må du uansett justere etter påfylling og det gjøres ved å skru umbracoskruen i toppen opp og ned. Det tar lang tid å komme i mål uansett så her å det bare å fortsette i skrekkblandet fryd. Kjøp deg en skikkelig 6-kantnøkkel. Ikke gå for noe billig umbracosett. Du får bruk for det, tro du meg.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Umbrakoskrue?
Er det inne i armen det da? (eller er det armliften dere snakker om?)
På toppen av armen er det en sak som i følge Mørch skal strammes med fingrene. Er det denne dere mener?
Hvilken størrelse på umbrakonøkkelen er det snakk om?
??? Mulig det er litt rare spørsmål, men jeg har aldri vært borti mørch armer, og slik jeg har lest litt rundt om kring er det ikke akkurat "Plug & Play", som jeg er vant med fra før   8)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27

Inne i den fingerskruen på toppen sitter det en umbracoskrue, denne justerer graden av demping i vertikalplanet. Tar forbehold om at det er forskjell på UP-4 og DP-6. Dette finner du sikkert ut av i manualen.

Men, denne typen umbraco-skruer er det MANGE av på armen, du har ikke lyst til å benytte dårlige umbraco-nøkler når du betjener dem. Selv bruker jeg en umbraco-nøkkel fra Dynamite 1.5 mm. Det finnes selvsagt forskjellige typer, men jeg startet med en av standard Clas O. kvalitet og det er ikke bra nok.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

OKIDOKI ;-)
Er tilhenger av godt verktøy jeg så det må jeg nok ha i orden ;D
Tror jeg aner hva helgen har i vente for meg :D
Alt er demontert og renset av fagfolk, og pakket tilbake i sine respektive esker, så her er det å starte fra scratch!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Da er riggen oppe og går! jobbet meg frem til et rimelig brukbart resultat i går, og krøp tilfreds under dyna 0530 i morges ;-)
Lytteinntrykk så langt er at den virker raskere, og ryddigere. Det er luftigere, men dypere, og mer distinkt bass, og lydbildet er både høyere og dypere enn tidligere.
Bakgrunnsstøy er ikkeeksisterende, og "sorte" partier er skikkelig "sorte" :)
Jeg er ikke helt fortrolig med den spinkle unipivot armen enda, men det kommer seg nok.
På sporingstestene oppførte den seg utmerket, og uten antudning til problemer.
Armen kom med en "ekstern" armhviler, men det var ingen plass og montere denne på armbordet, så jeg føler at armen er litt utsatt, der den ligger på liften, når den ikke er i bruk!
Ellers så kunne jeg ikke lenger benytte den gode armkabelen min, da denne ikke hadde vinklet DIN plugg, og måtte bruke den som fulgte med armen.
Jeg har lest at denne kabelen skal være ganske brukbar, men for meg så ser den ut som en litt tykkere standard kabel :p (Da har jeg en god kabel som jag gjerne bytter tiol en annen god kabel med vinklet plugg) ;)

Skal komme tilbake med flere lytteintrykk etterhvert, og tenker jeg skal få tatt meg noen bilder også ;D

Dette var bare lekkert!!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Tenkte noen bilder kunne være på sin plass  ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
LEKKERT LEKKERT LEKKERT  :D :D :D

bamsemann.. :)
JA, det er rett og slett lekkert! Finishen, og utførelsen er av en helt ypperlig kvalitet, og tyngden var ryggbrekkende ;-)
Er ikke helt fortrolig med armen enda, men det spiller noe så inn i hampen musikalsk!

Nå venter jeg bare på dempeoljen så blilr det antakelig enda bedre!
Og så må jeg få byttet armkabelen min til noe annet brukbart med vinklet DIN-plugg.

Her blir det musikk 24/7 i tiden fremover  ;D

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.966
Torget vurderinger
4
Gratulerer, det ser helt nydelig ut!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
TAKK TAKK TAKK ;-)

Er fremdeles ikke helt happy med unipivot konstruksjonen, og sliter litt med å finne den "perfekte" vinkelen på azimuten. Tror jeg har stillt meg litt ut på jordene, for jeg gikk i fra "Nesten perfekt" sporing på testplata, til å stille meg ut av posisjon;-)
Tror jeg har lyttet meg "døv" i dag, og avslutter kvelden med å høre på musikk fremfor sporingsstøy ;-)

Dersom dere som kjenner Mørch eller andre unipivot konstruksjoner har et par tips til meg, så mottas disse med mange takk ;-)
Og dersom det er noen som har lyst til å ta turen for å lytte, samt å hjelpe til med instillinger, så er dere hjertelig velkomne  ;D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer!! Den ser jo helt fantastisk fin ut! Synd du bor så langt unna, ellers hadde jeg kommmet på lyttebesøk... :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Gratulerer!! Den ser jo helt fantastisk fin ut! Synd du bor så langt unna, ellers hadde jeg kommmet på lyttebesøk... :)
Takker!! ;D
Ja, du kan trygt si at jeg er fornøyd med invisteringen.
Nå har jeg satt den opp helt fra begynnelsen igjen, og benyttet en lavere armbase til Mørch armen. Dette gjør at jeg får litt mer høyde mellom arm-lodd, og basen.
Jeg har gjort meg flid med kalibrering og azimuth, og begynner å nærme meg en perfekt sporing.
Nå sporer den opp i mot perfekt på de 3 første testsporene på HiFi News skiva.

Håper jeg får tak i en god kabel med vinklet plugg snart. (som IKKE koster skjorta ;-))
Noen som har noen orsleg til en slik armkabel?

O

om.s

Gjest
Nydelig!! har selv fått øynene enda mer opp for potensialet i vinylen den siste uka, så dette er "riktig" vei å gå, mer vinyl ;D ....

mvh

K

kbwh

Gjest
Jysla fin grammofon, Fallen A, og (intern) passe stor også.
En ny 6.0 kan veldig gjerne bli min siste platespiller.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Gratulerer med lekker spiller FallenA. Dette ser flott ut. Du kommer nok i havn med innstillingen skal du se, men det kan ta litt tid. Når det gjelder armkabel benytter jeg selv Cardas Golden Reference med stort hell. Men, jeg vil våge å påstå at det er mer å hente på riktig innstilling og justering enn på kabel. Vent på silikonen før du kjøper kabel. Denne kan godt forandre riggens signatur såvidt mye at du vil ha dette i boks før du velger kabel.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ja, nå håper jeg at oljen kommer snart ;-)

Forøvrig er jeg lettere forvirret nå!
På førstegangs oppsett så sporet alt helt perfekt.
Desverre var jeg nødt til å gjøre noen endringer, og nå er jeg ikke helt i mål.
Etter å ha satt den opp igjen fant jeg ut at det er forskjeller på de forskjellige verktøyene/protraktorene jeg har.
Hvordan i allverden skal jeg finne ut hva som er rett da?

Når jeg bruker siktepilen opp mot armbasen på den ene protraktoren, og setter nåla på PU akkurat i "krysset", samt sørger for at nålrøret går paralellt med linjene på 2 punkter, så viser protraktor nr 2 at nåla er ca 2mm for langt opp, og bå enda en at den er 1 mm for kort ??? ::)
Mildt sagt forvirrende !!

Forslag?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Nydelig!! har selv fått øynene enda mer opp for potensialet i vinylen den siste uka, så dette er "riktig" vei å gå, mer vinyl ;D ....

mvh
;D

Ja, nå sier de at CD platene er "utdødd" om 5 år også ;-)
Takke meg til den holdbare, og musikkvennlige vinylen ;-)

K

kbwh

Gjest
Nå skal jeg ikke tømme malurt i begeret her, men jeg har ganske mange CDer med både god lyd og god musikk på.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Nå skal jeg ikke tømme malurt i begeret her, men jeg har ganske mange CDer med både god lyd og god musikk på.
Går fint an å ha begge deler, og prioritere det man selv synes er best ;-)

Men det får være en helt annen diskusjon 8)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
1) Ta den du har størst "tro" på.
2) Du midler mellom de tre.
3) Kjøper en fjerde.

Moro med vinyl, er det ikke? ;D

Hehe....

Fant en løsning på problemet!
Brukte den som så mest forseggjort ut, og med speil. Jeg jobbet litt med den. Etter at punktene stemte, og nålearmen gikk paralellt i to punkter, så kjørte jeg sporingstesten, mens jeg justerte ned VTA helt til armen var paralell med plata.  :)
Plutselig sporer armen og PU perfekt i alle testsporene, inkludert den siste "syretesten"  ;D

Ahhhhhhhh........... ;)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Har tidlegare hatt inne eit spørsmål om å stille inn etter PU eller nålrør når nålrøret ikkje var i flukt med PU-huset i kvilestilling. Fekk til svar at eg skulle stille etter røret. Har blitt litt i tvil om det fordi røret vil rette seg litt ut når ein spelar pga friksjonen mot rilla. Det er sjølvsagt eit spørsmål kor skeiv nåla er, men eg trur det kan vere lurt å starte med PU-huset. Så kan ein jo sjå om nåla rettar seg opp i drift og evt. justere slik at nåla er i rett retning i drift. Anti-skating vil og spele inn her.

Sigurd

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
For min del så er nålerøret helt beint i forhold til PU husets sider!
Men jeg har funnet problemet (for høy VTA), og nå spiller det som bare det..... ;)

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
25
Det er jo liksom poenget då. Gratulere med fin spelar!

Sigurd

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Du skal stille etter nålerøret. Men, det kan virke som du gjør dette med vekt og anti-skating på, da blir det feil. Still inn etter "ubelastet" armrør. Men, igjen, gå for det som låter best.

Ellers anbefales denne.

Fåes hos www.planetsnapa.no

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Du skal stille etter nålerøret. Men, det kan virke som du gjør dette med vekt og anti-skating på, da blir det feil. Still inn etter "ubelastet" armrør. Men, igjen, gå for det som låter best.

Ellers anbefales denne.
Jeg fjernet bildet jeg ;-)
Fåes hos www.planetsnapa.no
Tror jeg må skaffe meg en sånn ;-)

Innstilling er gjort med "ubelastet" armrør, og uten antiskating !

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Hva koster en sånn en da?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
På Audiotech.no selger de en tilsvarende løsning for en litt rimeligere pris (990,-) ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.625
Torget vurderinger
27
Vet at ProJect har en slik, og den funker sikkert fint. Men like effektiv og kjapp som den jeg nevnte er den ikke. Der finner du riktig overheng umiddelbart! Men det er klart, det er mange saker som gjør nytten (pdf-filer og vanlige speil fungerer helt ok). Det har litt med brukbarhet, nøyaktighet og feel-good-faktor å gjøre. Men, jeg skal ikke påstå at det er nødvendig.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ble seint i går ;-)
Jeg satt og gjennoppdaget platesamlingen, og konklusjonen må være at jeg må starte på "A", og lytte til alt på nytt for maken til oppløsning, og dynamikk tror jeg ikke jeg har hørt før.
Denne Riggen og armen, passet PU perfekt, og nå endelig kommer "The Reference"`s kvaliteter til overflaten.
Her har jeg en helt rå oppløsing, Bass med bass-slam, stram mellombass, og til og med dypbass :eek:

Hadde en liten lytteseanse i går som medførte at andre "vinylentusiaster" fikk akutt anfall av HiFi neurosa, og oppgraderingssyndrom.  ;) ;) ;D

Noen som ble nyskjerrige nå ;) ?

Tusen takk for all hjelp i denne tråden. Jeg kan nesten garantere at det kommer flere spørsmål, men det får vi ta etterhvert!
Nå venter jeg bare på ny silikonolje fra Mørch. (Håper den kommer snart).

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ble seint i går ;-)
Jeg satt og gjennoppdaget platesamlingen, og konklusjonen må være at jeg må starte på "A", og lytte til alt på nytt for maken til oppløsning, og dynamikk tror jeg ikke jeg har hørt før.
Denne Riggen og armen, passet PU perfekt, og nå endelig kommer "The Reference"`s kvaliteter til overflaten.
Her har jeg en helt rå oppløsing, Bass med bass-slam, stram mellombass, og til og med dypbass :eek:
Ja, nok en gang gratulerer!
Kjenner meg veldig igjen i det du sier her angående gjennoppdage platesamlingen.

Har jo selv oppgradert fra en Rega P3 til en Opus Continuo og det er bare en helt utrolig forskjell.
"Som å gå fra ei Boble til en Volvo C70 "

Levde jo med Rega'en i veldig mange år, men kommer nok ikke til å bli brukt mer fra min side. (vintage kanskje)

Men bevares:Rega'en er en veldig kurant spiller, både brukervennlig og lydmessig.

VINYL ER TINGEN!

Topp Bunn