Julepresangen min (Ny vinylrigg) BILDER

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Re: Julepresangen min (Ny vinylrigg)

Forresten.........

Hva er den store forskjellen på Mørch up4 og DP6 armen?
Hva er deres erfaringer med disse amene, oghvordan står de seg mot f.eks. SME, og de andre "High Tech" armene?

Litt spent på hva jeg kan forvente av dette oppsettet?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Her kan det nok svare seg å rette spørsmålet direkte til Fosse, hans erfaringer med Mørch er nok ferskere enn mine. Jeg regner DP& som en av de beste armer penger kan kjøpe, og up4 er en av de komponentene jeg har angret mest på at jeg solgte. Hadde en på en Michell Gyrodeck på åttitallet. Det er forresten en hysterisk bra kombinasjon. Dessuten er de begge utrolig rimelig priset i forhold til ytelse. Om du googler, finner du fort ut at de er minst like respektert i det store utland...

P

Parelius

Gjest

Forresten.........

Hva er den store forskjellen på Mørch up4 og DP6 armen?
Hva er deres erfaringer med disse amene, oghvordan står de seg mot f.eks. SME, og de andre "High Tech" armene?

Litt spent på hva jeg kan forvente av dette oppsettet?
Lagrene; UP 4 er unipivot, mens DP 6 har tre anleggspunkter. Hva som er best vet jeg ikke (har ikke hørt UP 4). Normalt ansees vel DP 6 som best (den er i det minste dyrest), men det er de som foretrekker UP 4.

Det unike med disse armene er jo at du kan skifte armrør i forskjellige vektklasser. Den eneste innvendingen jeg har, er selve festepunktet for PU. Det kunne vært bedre.

Jeg har både DP 6 og en Graham 2.0. Problemet mitt er at jeg ikke har fått sammenliknet de noe særlig med PU som matcher dem begge like godt. Sånn ut fra magefølelse, så ville jeg tro at DP 6 er fullt på høyde med Graham 2.0. Men det er faktisk bare VPIs 9" som har fått liv i en Ortofon MC 3000 mk II hjemme hos meg. Og den PU-en har vært i alle armene.

Tillegg:

Når det gjelder enkelhet ved innstilling av alle parametre, så er Graham den suverene vinneren. VPIs 9" den like klare taper.

K

kbwh

Gjest

UP 4 er unipivot, mens DP 6 har tre anleggspunkter.
Jepp, på UP4 henger armrøret og balanserer på en spike (derav unipivot).
DP6 (Dual Pivot) bruker to spikes for å låse armen i lengde- og vertikalaksen, slik at armen bare kan bevege seg opp og ned. Selvfølgelig må en tonearm også kunne dreie om vertikalaksen. Dette er løst ved et kulelager (eller rulle- eller nålelager?), akkurat som på de fleste andre tonearmer.

P

Parelius

Gjest

Etter å ha prøvd JMW9, tykkjer eg unipivot er svært spennande. Sjølvsagt ville eg helst hatt tangentialarm, men....
Den armen, uten antiskate, er bare utrolig. Jeg har nå kjørt den på testplate med Ortofonen, og det er ingen grunn til å savne antiskateingen. Dette med at lydstyrken skulle være forskjellig i kanalene grunnet manglende antiskatin, er uforståelig for meg. Og ja, jeg har antiskate-dubbeditten som nå er tilgjengelig. Jeg bruker den ikke.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Den armen, uten antiskate, er bare utrolig. Jeg har nå kjørt den på testplate med Ortofonen, og det er ingen grunn til å savne antiskateingen. Dette med at lydstyrken skulle være forskjellig i kanalene grunnet manglende antiskatin, er uforståelig for meg. Og ja, jeg har antiskate-dubbeditten som nå er tilgjengelig. Jeg bruker den ikke.
Bruker du da Tvinnet armledning?

P

Parelius

Gjest

Bruker du da Tvinnet armledning?
Nope. Dette er med Valhallakabling, og det er klin umulig å drive lek med tvinning her. Den er såpass stiv, at foretar en tvinning den ene elller andre veien, så er du garantert å få problemer.

Kanksje misfortår jeg spørsmålet. Kablene er jo som sådan tett tvinnet, men en tvinn på dette tvinnet (om du forstår), blir "galskap".

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Tagentialarm er spennende saker ;-)
Jeg har selv ingen somhelst erfaring med dette.
Med to knall armer (Mørch/Micro Seiki) skal jeg eksperimentere litt underveis!
Kanskje jeg kan gjøre en byttehandel eller kjøpe meg en Tagentialarm medtiden bare for å ha prøvd!

Først av alt skal ny rigg på plass ;D

Zyon

Medlem
Ble medlem
11.12.2004
Antall liker
0

Hva med den P25 spillern med Origin Live arm som ligger på børsen for 5000?
Hvor fant du den hen? Finner den ikke på bruktbørsen.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Hvor fant du den hen? Finner den ikke på bruktbørsen.
Mye mulig den er solgt.
Annonsen er borte!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Fargen på armrørene på UP4 armen er hhv. Rød og gul.
Rød er etter hva jeg har funnet ut mediumrøret til Mørch.
Anbefalt farge fra Mørch på min Grado Reference "The Reference" er grønn.

Noen som har erfaringer? ???

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Jeg ville definitivt kjørt med rødt rør. Gradoen er slett ikke så kilen på armrør , så det går sikkert veldig bra. Så kan du vurdere grønt rør etterhvert.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.600
Torget vurderinger
2

Skal du bytte spiler allerede??
kanskje jeg skulle spørre om å få kjøpe riggen tilbake, savner den endel (og har ikke somlet meg til å kjøpe noe nytt enda). Visste ikke at armen gikk for så mye som du nevnte tidligere i tråden, men det er jo hyggelig at det går å gjøre en bra brukthandel. At armen er bra visste jeg, jeg brukte lang tid og mye lytting før jeg bestemte meg den gang jeg kjøpte den. Lykke til i din søken :D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Skal du bytte spiler allerede??
kanskje jeg skulle spørre om å få kjøpe riggen tilbake, savner den endel (og har ikke somlet meg til å kjøpe noe nytt enda). Visste ikke at armen gikk for så mye som du nevnte tidligere i tråden, men det er jo hyggelig at det går å gjøre en bra brukthandel. At armen er bra visste jeg, jeg brukte lang tid og mye lytting før jeg bestemte meg den gang jeg kjøpte den. Lykke til i din søken  :D
;D
Ja denne sykdommen;-)
Jeg er veldig fornøyd med riggen, og vurderer jo et salg! Men armen i seg selv er så bra at jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Hvem er det som importerer/forhandler Mørch armer i Norge?
Trenger nemlig Silikonolje til armen som følger med den nye riggen min!

Noen som vet?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27
Re: Hvem selger Mørch armer i Norge? Min julegave!

Jan Willy Tangen er vel importør, men OHC er en av kanskje flere forhandlere. Ellers har du jo High-End Sound i Danmark, som forresten skal til Horten.

http://www.audiotech.no/

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Takker ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Hvem er det som importerer/forhandler Mørch armer i Norge?
Trenger nemlig Silikonolje til armen som følger med den nye riggen min!

Noen som vet?
Mangler dette jeg også, men er det noen som har prøvd andre "oljer" enn denne silikonoljen ? erfaring/er med dette? ( Er egentlig totalt mot silikon i forbindelse med vinyl)
Mvh Jan I

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Mangler dette jeg også, men er det noen som har prøvd andre "oljer" enn denne silikonoljen ? erfaring/er med dette?  ( Er egentlig totalt mot silikon i forbindelse med vinyl)
Mvh Jan I
Hvorfor aversjoner mot silikonolje demping?

Den silikonoljen jeg snakker om skal være inne i armhuset på Mørch armen!

Fant ut at det kan bestilles på http://www.audiotech.no/ , men at de ikke har på lager og må bestille!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27

På prinsippielt grunnlag ville jeg vært skeptisk til å velge noe annet enn standard. Det kan bli mye fikling for å bytte olje. Skal du til Horen kan du vel få High-End Sound til å ta med.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Har som sagt litt "aversjon" mot silikon i forbindelse med vinyl.
Silikon "svetter" over tid og kan legge fra seg belegg som ikke er heldig på vinyloverflate/r.
( og ja jeg vet det er innelukket,men når en har aversjon mot noe så ::) ??? )
Kommer uansett til å bestille silikonolje, men en skal ikke være redd for å experimentere med andre ting.
Skal desverre ikke til Horten (bor for langt unna) så det blir vel ikke aktuelt med noe kjøp der ( hvis ikke andre kan gjøre dette da ;) :) )
Er det forresten noen som vet om det blir gode tilbud på vinylrigger på messa?
Mvh Jan I

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Det er helt vesentlig å bare bruke silikon og ingenting annet i en Mørch-arm, aversjon eller ikke. Kun da vil armen oppføre seg som den skal. Stikkordene her er viskositet og demping.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Angående silikon oljen så er  intrykket jeg har fått fra de som har erfaring  med Mørch, at den er veldig esensiell, og at ingen har funnet noen fullgod erstating for denne.
Kunne vært greit å vite viskositet kanskje, for det er jo ikke Mørch som lager denne oljen ;-)

Forøvrig så gleder jeg meg som en liten guttunge til denne comboen står i racket mitt!
Om en uke er den i hus  ;D

Mørch er lekre greier forresten ;-)

(Bildene er av UP4 i Gullutførelse.
Min er nok i den vanlige crom utførelsen)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Det var jaggu lekre bilder av mørch armen :)
Ja hadde vært kjekt å vist viskositeten på oljen.
En får jo kjøpt silikonolje på små flasker i hobbyforretninger som fører fjernstyrte biler.
Så FallenA: du slo til på den der spilleren som var på sentralen.
Ikke dumt kjøp det, og den låter helt fortreffelig.
( har en kamerat som hadde en slik. Han byttet denne ut med opera 2.o og Mørch DP6 )
Mvh Jan I

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Jepp, det gjorde jeg!
Ikke noe å tenke mer på engang.
Vurderte Sota og andre flott greier med flytende oppheng, og vacuum tallerken mm. Men jeg følte at jeg burde følge ordtaket "Keep it simple stupid" ;)

Jeg må si at jeg gleder meg enormt!
Forøvrig har jeg fått endel gode inputs på 505 armen min, og slik jeg forstår det så er det ikke mange armer som er i nærheten av hva denne kan prestere!
Jeg er dermed veldig usikker på 505 armens fremtid.
Forhåpentligvis kan jeg få fatt i et ekstra armbord, og montere den på riggen, men jeg får se!
Kom gjerne med andre innputs :D

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

Gratulerer med en nydelig spiller! Du har gjort et kanonkjøp, rett og slett. Dessuten burde du jo prise deg lykkelig for at armen er i chrome-finish, det hadde vel sett litt i overkant harry ut med gullfinish på armen når den skal brukes på en så stram og lekker spiller....eller? ;-)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen

...og bevares, har du råd til å beholde Micro-armen, så gjør det! Den går nok ikke NED i bruktpris, for å si det sånn...!

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

;)
Jo crom passer nok best til Operaen!

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311

Bare en ting: Kom ikke Opera 1.0 med firkantet ganske stort motordeksel?
Mente det var det på den spilleren jeg har sett.
Mvh Jan I

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Bare en ting: Kom ikke Opera 1.0 med firkantet ganske stort motordeksel?
Mente det var det på den spilleren jeg har sett.
Mvh Jan I
Jo den gjorde det originalt på første generasjon.
Den hadde visst noen bugs, o ble senere erstattet med samme motor, og styring som LP2.0
Mitt eksemplar er "oppgradert"

Slik jeg ser det nå så er eneste forskjellen på min LP1.0, og den nye LP2.0 tykkelsen på talerken, og armbord.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15

Jepp, det gjorde jeg!
Ikke noe å tenke mer på engang.
Vurderte Sota og andre flott greier med flytende oppheng, og vacuum tallerken mm. Men jeg følte at jeg burde følge ordtaket "Keep it simple stupid" ;)

Jeg må si at jeg gleder meg enormt!
Forøvrig har jeg fått endel gode inputs på 505 armen min, og slik jeg forstår det så er det ikke mange armer som er i nærheten av hva denne kan prestere!
Jeg er dermed veldig usikker på 505 armens fremtid.
Forhåpentligvis kan jeg få fatt i et ekstra armbord, og montere den på riggen, men jeg får se!
Kom gjerne med andre innputs :D

Må få lov til å gratulere deg med flott spiller!
Får håpe den spiller like fint som dens utseende. ;D

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

..............Får håpe den spiller like fint som dens utseende.  ;D

Det håper jeg også  ;D
Etter hva jeg har lest av erfaringer rundt om på nettet, så spiller denne meget bra!
Den sammenlignes bla. med VPI's Scout og Scoutmaster, Clearaudio Champion 2, Teres 150, Origin Live Aurora, Audio Note tt1, Transrotor 25/40 Leonardo, Acoustic Signature Final Tool, Bluenote Bellavistsa, og Nottingham's Space Deck.

Jeg er veldig spent for å si det slik  ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Det var jaggu lekre bilder av mørch armen  :)
Ja hadde vært kjekt å vist viskositeten på oljen.
En får jo kjøpt silikonolje på små flasker i hobbyforretninger som fører fjernstyrte biler.
Så FallenA: du slo til på den der spilleren som var på sentralen.
Ikke dumt kjøp det, og den låter helt fortreffelig.
( har en kamerat som hadde en slik. Han byttet denne ut med opera 2.o og Mørch DP6 )
Mvh Jan I
Hei der!
Snakket med Mørch i dag, og fikk opplyst om at silikonoljen har en viskositet på 500 000.
Dersom du har et tips om hvor dette kan skaffes så skrik ut ;-)
Har vært i kontakt med et par lokale hobbybutikker i dag, og de hadde det desverre ikke!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.624
Torget vurderinger
27

Hvorfor vil du bruke noe annet enn originalolje her?

Den du får fra Mørch er så billig at jeg ikke helt ser poenget. Dessuten kommer den i passende sprøyde slik at påfylling er enkelt.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Hehe....
Bare utolmodig ;-)
Finnes ikke et eneste eksemlar i det ganske land, og importør må bestille fra Mørch.
Jeg har allerede bestillt et eksemplar fra audiotech, men dersom dette drøyer ut så er det jo greit om jeg kan skaffe en "backup" ;-)

For andre som er "tøffere" enn meg, så kan jo dette med vikositet kanskje være et bittelite tweek?!

K

kbwh

Gjest

Jeg har faktisk det nummeret av High Fidelity hvor de tester DP 6, beholdt på grunn av den hysterisk morsomme besøksartikkelen hos Dr. Forsell.
Har du lyst på en farsdagspresang?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Jeg har faktisk det nummeret av High Fidelity hvor de tester DP 6, beholdt på grunn av den hysterisk morsomme besøksartikkelen hos Dr. Forsell.
Har du lyst på en farsdagspresang?
Jeg er ikke far, men....... ;D
Høres morsomt ut ;-)

K

kbwh

Gjest

Jeg er ikke far, men.......   ;D
Høres morsomt ut ;-)
Folk får barn alt for sent nu for tiden. Står mye glupt i den testen. PM om du vil.

Edit: Jeg har ikke fulgt godt nok med i timen. Det er jo en UP4 du får til jul. Trekker derfor tilbudet. Om ti år skal jeg også le av Hr. Madsens omgang med den svenske spirituslovgivning.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

Er intressert i saken fordet jeg ;-)