Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.969
    Antall liker
    11.377
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I det meste av kraftelektronikk, - typ store frekvensconvertere, UPS etc er det krymping som gjelder for kabelsko.. men selvsagt med riktig verktøy...
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.137
    Sted
    Oslo
    Helt uten betyding ,,, så lenge termineringen er ok
    En god lodding er bedre en krymp og skru , så selv terminering anbefales

    De som dissikerer eller reterminerer sine kabler vil bli overrasket hva
    de vil få se når de river strømpa av
    Kan være. Disse hadde vært skrudd fast direkte til høyttaleren. Det kan godt tenkes det hadde hjulpet å kutte av endene og rense, men med gjennomsiktig plast var de ikke akkurat pene heller.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke helt så enkelt - ei god krymping kan være «bedre» enn ei god lodding - bedre mekanisk styrke, langtidsstabilitet og mindre overgangsmotstand. Men det er ikke gode loddinger vs gode krympinger som er problemet, det er tilfellene med middelmådig og dårlig utførelse som ev skaper problemer, enten det er lodding eller krymping.

    mvh
    KJ
    Allt det der er greit ,,det forutsetter at kabel endene er sealed "og eller ingen sprekker eller åpne ender
    Grunnet kapilær effekten ser vi at fukt kan trenge inn og da hjelper ikke hvor mye
    du har krympet .De minst korroderte kablene , selv gamle var cardas ,,, de har en egen coating på allt av signal strands ,,,,, og i endene ,,,, loddet

    Erd en loddet så er den ofte gjennom loddet

    Vanlig vis er ikke stue utstyr utsatt for luft fuktigheti den grad ,,, men kjeller stue utstyr mm


    Av de kabel incidenter her ,,oppigjennom hele min livstid har alldri en lodding i en kabel vært tema ,,, derimot typer lakris"og selv dyrere typer ,,meg erfart . Ofte er disse pluggene molded i tillegg , ikke demonter bare
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.053
    Antall liker
    2.517
    Da jeg for en mannsalder siden jobbet med blyakkumulator høyspenningsbatterier var det lodding som gjalt i miljø hvor knallgass under lading kunne bli innelukket sammen med alle koblinger. Dette for å sikre mot oksydering av enkeltledere i kabelskoen.

    På større backupløsninger hvor man gjerne har bedre luftsikulasjon krympet vi kablene. Men egentlig mest av praktiske årsaker fordi slike installsjonslokasjoner nesten alltid hadde forbud om bruk av åpen flamme som ble brukt til lodding.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.018
    Sted
    Kongsberg
    Når jeg føler meg ekstra nøye, så krymper jeg først og så lodder jeg etterpå. Min teori er da at med krympingen så skaper man en svært god elektrisk kobling med lav motstand. Når man etterpå lodder så forsegler man hele koblingen. Med rikelige mengder flussmiddel så trenger loddetinnet inn i alle kriker og kroker og gjør det lufttett.
    En 3x krympestrømpe til slutt gjør det pent og sørger for en mekanisk stabilisering mellom kabel og kabelsko.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.969
    Antall liker
    11.377
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det er noe mer enn "småstrøm" så lodder jeg også etter krymp - særlig på tynne kabler hvor krympen kan bli så-som-så....
    Til grovstrøm hadde vi hydrauliske krympetenger på jobb, men det er en annen skål...
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg føler meg ekstra nøye, så krymper jeg først og så lodder jeg etterpå. Min teori er da at med krympingen så skaper man en svært god elektrisk kobling med lav motstand. Når man etterpå lodder så forsegler man hele koblingen. Med rikelige mengder flussmiddel så trenger loddetinnet inn i alle kriker og kroker og gjør det lufttett.
    En 3x krympestrømpe til slutt gjør det pent og sørger for en mekanisk stabilisering mellom kabel og kabelsko.
    Perfekt : )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn