Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.339
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er vi jo enige om
    Da forstår jeg ikke ditt angrep. En kabel kan ikke tilføre noe som helst. Men den kan fjerne en del. For du skriver jo att den kan tilføre.
    Du kjenner @Armand Hvis ikke er det lurt å holde tett egentlig. Han kan det meste ang hvordan det måles på dette området. Det er en del av hans jobb.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Siden dette ikke er en konkret kabelanbefalingstråd så anbefaler jeg å stille spørsmålet ditt i en egen tråd.
    Evt. den som du opprettet selv.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Kabler: Claes Ohlson tykkeste type lengde 2.5 m på hver kabel
    Utfordring: Erstatte kablene med noen som gir hørbart bedre lyd. Budsjett max kr 4.000,-
    Tips:
    Versjonen som er tynnere..... (y)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Svaret er vel at for 2,5 meter har tykkelsen (>2,5mm²) null og niks å si. Men 2,5 mm² er kanskje litt lettere å håndtere enn 6mm².

    (13 awg ≈ 2,5 mm², mindre awg betyr større tverrsnitt)
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.845
    Antall liker
    965
    kjøper 1.5mm2 av praktiske grunner, så får man også litt av den luftige diskanten som er nærmere ringeledning, samt mindre gruff og bassfrekvenser som samler seg opp i kabelen..
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    567
    Antall liker
    674
    2.5mm2 er kanskje godt nokk i et slikt oppsett det ble spurt om denon 65W og monitor audio , men at 4mm2 eller 6mm2 kabler skal være "dårligere", det virker ikke logisk når det er snakk om strømkabler...
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke fingerhekle din egen kabel med gammel skyteledning? :oops:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.545
    Antall liker
    35.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke fingerhekle din egen kabel med gammel skyteledning? :oops:
    Fordi kapasitansen vil bli så høy før tverrsnittet er stort nok at du fort ender opp med å brenne opp utgangstrinnet. Det var en motebølge med DIY-trosser av håndflettede Cat-5 enkeltledere for mange år siden. Den gikk over igjen, for å si det slik.

    Når jeg skriver at vanlig to-leder høyttalerkabel fra snelle er nær ved å være den ideelle høyttalerkabel mener jeg det nokså bokstavelig. Man kan gjøre ting annerledes og fortelle en markedsføringshistorie om det, men det skaper bare unødvendige feil og avvik pga sære elektriske egenskaper.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor ikke fingerhekle din egen kabel med gammel skyteledning? :oops:
    Det var det en "smarting" som hadde benyttet fram til hattehylla i en bil jeg kjøpte for evigheter siden.
    Min bilstereo gikk i protect før nivået var halvveis........ellers se Asbjørns kabelomtaler som forklarer det meste (y)
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det var det en "smarting" som hadde benyttet fram til hattehylla i en bil jeg kjøpte for evigheter siden.
    Min bilstereo gikk i protect før nivået var halvveis........ellers se Asbjørns kabelomtaler som forklarer det meste (y)
    Prinsippet er vel ganske likt? Enten så smeller det, eller så forblir det tyst.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.940
    Er absolutt ingen kabelfanatiker, men her er det brukt 2x1mm2 i høyttalerene, noe å hente med tykkere kabel? Eneste gangen jeg har hørt forskjell på kabel er mellom tynne og tykkere kabel i test.
    1695059235622.png
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.171
    Antall liker
    7.826
    Sted
    Oslo
    Regner med at alle dere som mener kabler ikke betyr noe, bruker billigste lampett kabler fra clasern.
    Om ikke går dere imot alt dere argumenterer mot.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.123
    Antall liker
    2.617
    Torget vurderinger
    16
    Du hevder at forskjellen er Null & Niks
    Vi som har deltatt i blindtester av kabler
    hører forskjeller.......
    Du hører forskjell på like kabler i forskjellig lengde også da?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.545
    Antall liker
    35.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Regner med at alle dere som mener kabler ikke betyr noe, bruker billigste lampett kabler fra clasern.
    Om ikke går dere imot alt dere argumenterer mot.
    De siste par gangene jeg kjøpte høyttalerkabel var det 1,5 mm RKUB fra Biltema som jeg satte på Deltron bananplugger fra Distrelec (for høynivåsignal til sub) og 2,5 mm metervare fra nærmeste Elon-butikk i Sverige (til JBL’ene). Internkablingen i høyttalerne mine er tilsvarende fra Clas O, oksygenfri Amokabel.

    Lampettledning i 1,5 mm2 vil fungere like bra, men man behøver ikke den ekstra PVC-kappen utenpå en to-leder høyttalerkabel. Nå ligger det fortsatt noen gamle biter Kimber bak høyttalerne mine, men de blir etterhvert byttet ut med Klotz fire-ledere og Speakon-kontakter fra speakon.no. Da er det litt kjekt å ha en ytterkappe for å holde lederne samlet. Med seks aktivt delte forsterkerkanaler pr høyttaler er det også praktisk med Speakon-kontakter, tre stk pr høyttaler.

    Om du forsøke en gang til å lese hva som faktisk skrives, vil du muligens legge merke til at stort sett ingen sier at kabler ikke betyr noe, bare at det enkleste og lettest tilgjengelige også er det beste til formålet med ideell kombinasjon av resistans, kapasitans og induktans. Jeg regnet på stort sett alle mulige varianter for internkablingen i høyttalerne mine, og kom til at det beste mulige alternativet var 2,5 mm2 fra Clas, ja. Litt overkill, egentlig, 0,75 eller 1,5 mm2 ville vært tilstrekkelig. Man kan bruke veldig mye penger på å skaffe seg noe som bare er dårligere. Genialiteten i å gjøre det har jeg litt vanskelig for å se.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.545
    Antall liker
    35.451
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er absolutt ingen kabelfanatiker, men her er det brukt 2x1mm2 i høyttalerene, noe å hente med tykkere kabel? Eneste gangen jeg har hørt forskjell på kabel er mellom tynne og tykkere kabel i test.
    Nei, det er korte lengder i serie med høyttalermotorenes 5-6 ohm seriemotstand. Om det er noen brøkdeler av en ohm mer eller mindre i internkablingen tilsvarer bare noen brøkdeler av en grad forskjell i temperatur. Resistansen i kobber har som kjent en temperaturkoeffisient på ca 0,4 % per grad C. Det er en nyttig øvelse å regne ut hva som skjer i en høyttalermotor mellom romtemperatur og driftstemperatur, og deretter sammenligne med hva det tilsvarer i tverrsnitt og lengde av høyttalerkabling.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.940
    Nei, det er korte lengder i serie med høyttalermotorenes 5-6 ohm seriemotstand. Om det er noen brøkdeler av en ohm mer eller mindre i internkablingen tilsvarer bare noen brøkdeler av en grad forskjell i temperatur. Resistansen i kobber har som kjent en temperaturkoeffisient på ca 0,4 % per grad C. Det er en nyttig øvelse å regne ut hva som skjer i en høyttalermotor mellom romtemperatur og driftstemperatur, og deretter sammenligne med hva det tilsvarer i tverrsnitt og lengde av høyttalerkabling.
    Ja det er jo veldig kort avstand fra delefilter til element, så du bekrefter egentlig det jeg visste, måtte bare høre det for å slå meg til ro.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Det er mange som ikke hører forskjell på kabler............... og ikke vet hvorfor :unsure:
    Her er video med en audiofil som forklarer mer om "lyden" av en kabel ift. pris

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.053
    Antall liker
    2.517
    Her er en opplæringsvideo for dem kabelfrelste. Det er verd å merke seg følgende. Vidoen viser kapasitiv kobling til trafo først på white board siden fulgt opp med en fysisk demonstrasjon.

    Den årvåkne seer vi trolig være uenig med konklusjon som taes etter demostrasjonen. Hvor dem mener det nå går strøm i denne koblingen. Dette selv om demostrasjonene viser at det ikke finnes strøm der til å holde spenning når det kobles sammen.
    Som da også greit følges opp ved det faktum at inakustik ikke selv inkluderer noen løsning for dette fenomenet i sine produkter. Well done guys! :)

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.967
    Antall liker
    11.377
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Grunnleggende elektroteknikk.. dersom begge sidene er tilkoblet et eller annet, så går det strøm, men reaktansen for 1nF ved 50Hz er 3,1 MOhm, 31 MOhm for 0,1 nF, - så det blir ikke rare strømmen... Hvis trafo chassis er ujordet kan det selvsagt ikke gå noen strøm, selv om det kan måles en kapasitans...det blir en kondensator hvor ene sida ikke er koblet til noe.... Mange snåle teorier uten virkelighet i Haifai....
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Her er en opplæringsvideo for dem kabelfrelste. Det er verd å merke seg følgende. Vidoen viser kapasitiv kobling til trafo først på white board siden fulgt opp med en fysisk demonstrasjon.

    Den årvåkne seer vi trolig være uenig med konklusjon som taes etter demostrasjonen. Hvor dem mener det nå går strøm i denne koblingen. Dette selv om demostrasjonene viser at det ikke finnes strøm der til å holde spenning når det kobles sammen.
    Som da også greit følges opp ved det faktum at inakustik ikke selv inkluderer noen løsning for dette fenomenet i sine produkter. Well done guys! :)

    In akustik er jo kjent for kabel generellt ,,,det er vel den nye filter boksen sin de vil promotere , lengre inn i videoen
    Passive filtrering for å fjerne DC komponenter og interference ,,,

    Screenshot 2023-09-27 at 21-14-12 Kabelgåten.png


    her er en linnk til den

     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    567
    Antall liker
    674
    Dumt de ikke viste denne samme (tulle) målingen med Power Station AC-4500p innkoblet, regner med resultatet vil bli ganske likt...
    1695844968485.png
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Grunnleggende elektroteknikk.. dersom begge sidene er tilkoblet et eller annet, så går det strøm, men reaktansen for 1nF ved 50Hz er 3,1 MOhm, 31 MOhm for 0,1 nF, - så det blir ikke rare strømmen... Hvis trafo chassis er ujordet kan det selvsagt ikke gå noen strøm, selv om det kan måles en kapasitans...det blir en kondensator hvor ene sida ikke er koblet til noe.... Mange snåle teorier uten virkelighet i Haifai....
    En ordentlig hi fi / instrument trafo vil alltid rett være jordet gjennom et shield eller chassi og ofte sekundærens CT i power delen hifi

    Her skulle egentlig Ymir steppet inn , han har grunnleggende peilig på nett og støy / interferens
    Av interferens delen så kan i teorien allt av denne som gjerne kommer uten fra ,,komme som en andel gennom lekkasjen " som er mellom primær / sekondær viklingne i trafoen,,, kapasitive kopplingen

    At man i tillegg har apparater selv i linjen som produserer det ,,,, som at allt som switcher generere støy både fysisk og ut bak døren " ut på netten ditt igjen i større eller mindre grad ,,,,selv med filter

    Av trafoer er R-core overlegen derav dens lave utstråling støy og beste demping og isolasjon primær vs secundær ,,
    Noen av dem er ytterligere sjermet med copper folie for enda bedre sjerm
    Bare de beste og på kostede produktene kan berge seg ut ,, med bedre amplifier teknikk , ofte ja mot kobling det gjelder og for regulatorene

    Som kjent er gode ingredienser i tillegg til å fighte interferens , filter inn og ut av apparatene , bedre sjerming , bedre sjerming kabler ,

    Interferens ikke off topic ,,, For amplifier teknikk vil jeg helt til sist ta fram shunt regulatorens gedigne for del for under trykke støy spesiellt i støyend omgivelser som dac og men også for low level / high gain amping som i dac inverters og rias
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.729
    Antall liker
    5.940
    Den første såkalt high end kabel jeg ble introdusert for var Monster. Her er en litt kul video fra en som solgte disse produktene på 90 tallet.
    Var det noe forskjell på lyden? Not really som han sier i videoen.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.137
    Sted
    Oslo
    Den første såkalt high end kabel jeg ble introdusert for var Monster. Her er en litt kul video fra en som solgte disse produktene på 90 tallet.
    Var det noe forskjell på lyden? Not really som han sier i videoen.
    Samme her. Tross en smule skepsis kjøpte jeg en Monster signalkabel fra CD-spiller til min nyervervede Audiolab 8000A. Testet flere ganger og merket ikke forskjell, men den var pen så den ble stående. Det som var dumt var at koblingen på Monsterkabelen var så trang at da jeg skulle flytte noen år senere dro den med hele kontakten på Audiolaben.

    Da vi flyttet sammen hadde kona Monster høyttalerkabler i sitt anlegg som i årenes løp hadde blitt grønne av irr. Da vi byttet dem ut merket vi forskjell på lyden.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.216
    Antall liker
    2.723
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Samme her. Tross en smule skepsis kjøpte jeg en Monster signalkabel fra CD-spiller til min nyervervede Audiolab 8000A. Testet flere ganger og merket ikke forskjell, men den var pen så den ble stående. Det som var dumt var at koblingen på Monsterkabelen var så trang at da jeg skulle flytte noen år senere dro den med hele kontakten på Audiolaben.

    Da vi flyttet sammen hadde kona Monster høyttalerkabler i sitt anlegg som i årenes løp hadde blitt grønne av irr. Da vi byttet dem ut merket vi forskjell på lyden.
    Helt uten betyding ,,, så lenge termineringen er ok
    En god lodding er bedre en krymp og skru , så selv terminering anbefales

    De som dissikerer eller reterminerer sine kabler vil bli overrasket hva
    de vil få se når de river strømpa av
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.168
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Helt uten betyding ,,, så lenge termineringen er ok
    En god lodding er bedre en krymp og skru , så selv terminering anbefales
    ...
    Det er ikke helt så enkelt - ei god krymping kan være «bedre» enn ei god lodding - bedre mekanisk styrke, langtidsstabilitet og mindre overgangsmotstand. Men det er ikke gode loddinger vs gode krympinger som er problemet, det er tilfellene med middelmådig og dårlig utførelse som ev skaper problemer, enten det er lodding eller krymping.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn