Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lenge undret meg på dette med kabler og den betydningen de tillegges. En kabel/ ledning må man jo ha nødvendigvis men trenger den koste skjorta? Skal det komme god lyd ut av høytalerne må viktige ting være i orden - det vet jo alle men hvorfor er denne kabelen så avgjørende? For mange er den veldig viktig og noen bruker sinnsyke summer på dette. Men er det verdt det? Hva hjelper det om man setter inn 2 meter med en meget forseggjort kabel - lekkert pakket inn og forsynt med gullbelagte spader og gjerne noen mystiske bokser/klosser i tillegg når signalet skal gjennom et delefilter av ymse kvalitet? Flere meter med spoletråd og komponenter av grei kvalitet men ikke av edelt metall akkurat. Jeg er høyst tvilende til det lydmessige utbyttet av en slik investering- men de er jo fine å se på. Jo dyrere kablene er jo finere formuleringer tas i bruk for å selge de inn- ganske morsom lesning til tider. Hva med: "-nøytralitet og avslørende i alle frekvenser, samt utmerkede romlig signaler"??? Altså pakket inn i kryptiske intetsigende formuleringer som ikke gir mening men det høres jo imponerende ut. Nei, det hjelper ikke å sette inn en rådyr "motorvei" når resten er landevei...
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tråd flyttet fra hifi generelt. Vi har en eget dedikert kabel avdeling.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    I nr. 1/2018 av Stereopluss kommer Arild Kåreid inn på viktigheten av kablene- han vet nok hva han snakker om
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    For de som ønsker å prøve og eksperimentere, er det jo bare å gjøre det. Flere butikker tilbyr hjemlån, og dessuten har du 14 dagers returrett ved kjøp på nettet.

    Og angående pris – produksjon av mange av de dyrere kablene innebærer mye håndarbeid, så da går prisen raskt opp bare på grunn av timespris. Særlig ved litt infløkt konstruksjon og pirkearbeid. Selges dette i butikk, skal selvfølgelig butikken ha sitt osv. Men at en (eventuell) lydforbedring er proporsjonal med prisen ... Vel, det er det vel ingen som påstår.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Så langt mer fleip en alvor, enda godt. Men det er snart helg dere ;=)
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Miraklenes tid er nå- i HiFi verdenen. Gjør et kupp på nettkabel- Argento Audio Flow Master Ref. - kun 48000,- Den gjør alt bedre- en strømkabel man bare nyter- (synet av da kanskje). Synd den blir liggende bak anlegget:)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hvem er den største dåren innen hifi/audio og jakten på musikk i heimen?

    1) bruker en pen sum på kabler fordi han tror at det lydmessig vil låte bedre, altså berike hans opplevelse av musikken.

    2) bruker en pen sum på kabler selv om han ikke tror at det gir noe lydmessig gevinst, i beste fall bittelitt, men det gir en visuell forbedring.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvem er den største dåren innen hifi/audio og jakten på musikk i heimen?
    Dåren er jeg usikker på. Men kanskje en type dingse/materialistisk fetisj har utviklet seg i vår hifi boble fra sent 70' og videre utover/oppover gjennom årene, delvis påvirket av mystikk, uvitenhet, markedsføring, inntjening...jeg vet ikke hva.

    Uansett, fete kabler ser selvfølgelig fett ut.

    ...selv er jeg skeptisk, men fra en fyr jeg har tiltro til lydmessig, påstås det at sølv kabler gir en lyttemessig forbedring.

    Kanskje jeg skal teste når alt annet er på stell.
     
    Sist redigert:

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Hvem er den største dåren innen hifi/audio og jakten på musikk i heimen?

    1) bruker en pen sum på kabler fordi han tror at det lydmessig vil låte bedre, altså berike hans opplevelse av musikken.

    2) bruker en pen sum på kabler selv om han ikke tror at det gir noe lydmessig gevinst, i beste fall bittelitt, men det gir en visuell forbedring.
    Jeg har mest tro på den visuelle forbedringen🙂
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.137
    Sted
    Oslo
    Hvem er den største dåren innen hifi/audio og jakten på musikk i heimen?

    1) bruker en pen sum på kabler fordi han tror at det lydmessig vil låte bedre, altså berike hans opplevelse av musikken.

    2) bruker en pen sum på kabler selv om han ikke tror at det gir noe lydmessig gevinst, i beste fall bittelitt, men det gir en visuell forbedring.
    Nummer to går ihvertfall inn i det med åpne øyne, akkurat som man ikke kjøper Rolex for å få bedre tid.

    Uansett kan alle bli lurt av og til, så de største dårene er de som lager den villedende markedsføringen. Skjønt, dårer er kanskje ikke de heller, for jeg tror de gjør det veldig bevisst. Da finnes det bedre beskrivelser.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nummer to går ihvertfall inn i det med åpne øyne, akkurat som man ikke kjøper Rolex for å få bedre tid.

    Uansett kan alle bli lurt av og til, så de største dårene er de som lager den villedende markedsføringen. Skjønt, dårer er kanskje ikke de heller, for jeg tror de gjør det veldig bevisst. Da finnes det bedre beskrivelser.
    Nuvel, voksne mennesker som bruker gode penger på sitt velbehag går nok inn i det med åpne øyne alle sammen, selv om det er forskjellige motiver/behov bak (prøver å forbedre lyden, eller prøver å forbedre utseendet). Blir navlebeskuende å tro at ens motiv er så fordømt lurere og edlere enn andres, all den tid man tross alt betaler for staffasje selv, som pene pyntestrømper og polert metall. Rolex er en investering i kvalitet, prestisje, omdømme, historie, og status - og også en fin måte å "fryse ned"/spare sine penger på. Man kan neppe si det om å legge penger i kabler. (Jeg har ikke Rolex selv).

    De største dårene, er IMO de som selv bruker gode penger på staffasje/utseendet, men likevel elsker å harselere med de som bruker penger på å prøve å forbedre lyden.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.137
    Sted
    Oslo
    De største dårene, er IMO de som selv bruker gode penger på staffasje/utseendet, men likevel elsker å harselere med de som bruker penger på å prøve å forbedre lyden.
    Nå endrer du på spillereglene og innfører nye momenter, men OK: Kanskje de største dårene er de som tror på et markedsførerne sier når de jakter påbedre lyd? Det finnes jo uavhengige kilder og kunnskap som kan gjøre letingen mer effektiv.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Nummer to går ihvertfall inn i det med åpne øyne, akkurat som man ikke kjøper Rolex for å få bedre tid.

    Uansett kan alle bli lurt av og til, så de største dårene er de som lager den villedende markedsføringen. Skjønt, dårer er kanskje ikke de heller, for jeg tror de gjør det veldig bevisst. Da finnes det bedre beskrivelser.
    Jeg tror de er noen skikkelige kremmere😄
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nå endrer du på spillereglene og innfører nye momenter, men OK: Kanskje de største dårene er de som tror på et markedsførerne sier når de jakter påbedre lyd? Det finnes jo uavhengige kilder og kunnskap som kan gjøre letingen mer effektiv.
    Hehe, det ble et nytt moment fra meg, ja, siden ingen forholdt seg til kun de to jeg skrev likevel.
    Uansett kan alle bli lurt av og til, så de største dårene er de som lager den villedende markedsføringen. .
    Jeg er ikke uenig. Men Hey! Dem om det. Deres penger. Om det en dag går opp for dem at de har kastet bort sine penger, så er det jo ikke du eller jeg som skal kompensere for deres tap likevel. Heldigvis! Ellers så hadde jeg kastet bort enda mer tid av mitt liv til å bekjempe dyre kabler. Men jeg ser jo at det er stor glede for en del andre.
     
    Sist redigert:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.652
    Antall liker
    4.098
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Vad är problemet, så om någon betalar för kablar över vad det kostar hos Claes Olsson så är de dårar?
    Men helt ok att lägga stora summor på elektronik och högtalare?🤔
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hørte en historie om en kar som var innom en anerkjent hifi butikk og kom forbi et lytterom der det spilte for full musikk (klassisk) uten folk i rommet….. Forklaringen var at kablene var til innspilling for en som spilte mest klassisk🙂
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.052
    Antall liker
    2.514
    Det er en "Hjemme hos" reportasje hvor Stereopluss besøker Arild Kåreid. Der sier Arild:

    Vis vedlegget 941859

    Videre sier han:

    Vis vedlegget 941864
    Arild virker være en mann med både selvinnsikt og klokskap. Jeg erfarer at det er nok å reise seg opp og snu vinylplaten så spiller anlegget anderledes når jeg deiser tilbake i godstolen. Som får meg til å tenkte tilbake på da jeg tullet med kabler at det var jo slett ikke helt ulik øvelse en gjennomførte :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Arild virker være en mann med både selvinnsikt og klokskap. Jeg erfarer at det er nok å reise seg opp og snu vinylplaten så spiller anlegget anderledes når jeg deiser tilbake i godstolen. Som får meg til å tenkte tilbake på da jeg tullet med kabler at det var jo slett ikke helt ulik øvelse en gjennomførte :)
    Husk at alle sanseerfaringer er annerledes etter en hard trimøkt.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.137
    Sted
    Oslo
    eg er ikke uenig. Men Hey! Dem om det. Deres penger. Om det en dag går opp for dem at de har kastet bort sine penger, så er det jo ikke du eller jeg som skal kompensere for deres tap likevel. Heldigvis! Ellers så hadde jeg kastet bort enda mer tid av mitt liv til å bekjempe dyre kabler. Men jeg ser jo at det er stor glede for en del andre.
    Jeg kritiserer sjelden folks pengebruk, men heller markedsførernes ordbruk. I den grad jeg harselerer med noen er det dem.

    Jeg har gjort dumme kjøp selv, så om jeg skulle le bør det være med en viss selvironi, men tror jeg har blitt mer immun med årene. :cool:
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg erfarer at det er nok å reise seg opp og snu vinylplaten så spiller anlegget anderledes når jeg deiser tilbake i godstolen
    Her om dagen hadde jeg dobbelthørsel på det ene øret. En ren C# som jeg kun hørte når jeg hørte rene toner i samme oktaven. Å høre på Miles Davis var en veldig merkelig opplevelse! Heldigvis er C# en veldig vanlig tone og passer inn i mange låter. Ab hadde vært mye verre.

    Det gikk over etter et par dager, heldigvis.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Her om dagen hadde jeg dobbelthørsel på det ene øret. En ren C# som jeg kun hørte når jeg hørte rene toner i samme oktaven. Å høre på Miles Davis var en veldig merkelig opplevelse! Heldigvis er C# en veldig vanlig tone og passer inn i mange låter. Ab hadde vært mye verre.

    Det gikk over etter et par dager, heldigvis.
    Det var da enda godt👍- det kunne blitt rare lydopplevelser framover.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.848
    Antall liker
    5.500
    Sted
    Holmestrand
    Miraklenes tid er nå- i HiFi verdenen. Gjør et kupp på nettkabel- Argento Audio Flow Master Ref. - kun 48000,- Den gjør alt bedre- en strømkabel man bare nyter- (synet av da kanskje). Synd den blir liggende bak anlegget:)
    Hvorfor det?
    Du kan jo få 3,5 m høytalerledning til kr 712800 hos en herværende forhandler.
    Det står 1 stk, usikker på om det betyr 1 par eller faktisk 1 stk?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn