Kabelgåten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Teza

Medlem
    Ble medlem
    05.08.2023
    Antall liker
    7
    Sted
    Sandefjord
    Gull har dårligere ledningsevne i forhold til kobber, men skaper svært god kontakt i en plugg. Da mengden er så liten har den egentlig ingen innvirkning på lederevnen til ledningen.

Mener motstanden i kopper er ~0,017 ohm mm2/m, sølv ~0,016 ohm mm2/m.
    Forholdet er det samme uavhengig av tverrsnittet på ledningen.

Til bruk i stereo vil jeg tørre å påstå at kapasitans, induktivitet er urelevant salgsgimmik.
    Innen telekommunikasjon over lange lengder (km) er det dog høyst viktig.

Innen stereo tror jeg det kun handler om motstand, kontaktevne og støyskjerming.

Googlet motstanden til materialene:
    Sølv 1,59 10⁻⁸ Ωm / Kobber 1,75 10⁻⁸ Ωm / Gull 2,21 10⁻⁸ Ωm / Aluminium 2,65 10⁻⁸ Ωm

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kommer kablene ferdig innbrent med et slikt abonnement? Elektroner i bevegelse må jo slite på kablene, så hva gjør man med kablene som er utbrent??

L

larsmartin

Gjest
    Enhver ekte audiofil har selvsagt kabelabonnement fra Nordost eller lignende, slik at man hvert kvartal får nye, friske kabler tilsendt for kun 98.85% av nypris. Problem solved.
    Furutech har løsningen på det. Skru alt fra hverandre og smør hver eneste synlig kobling med denne.

Den fyller hver pore med gull og sølv. Den har god lederevne kombinert med forsegling av gull.

High End Performance NANO Liquid Contact Enhancer
    Revives old connections and improves new connections
    Incredible Nano Liquid’s molecules are so tiny they
    “fill up” any air bubble holes left during the plating process when brushed onto connectors.
    The result is much better contact between metal surfaces.
    Nano Liquid is a result of Furutech’s Total Attention to Detail regarding every aspect of signal transmission. Use only a little!
    IMG_0920.jpeg

L

larsmartin

Gjest
    Gull har dårligere ledningsevne i forhold til kobber, men skaper svært god kontakt i en plugg. Da mengden er så liten har den egentlig ingen innvirkning på lederevnen til ledningen.

Til bruk i stereo vil jeg tørre å påstå at kapasitans, induktivitet er urelevant salgsgimmik.
    Innen telekommunikasjon over lange lengder (km) er det dog høyst viktig.

Innen stereo tror jeg det kun handler om motstand, kontaktevne og støyskjerming.

Googlet motstanden til materialene:
    Sølv 1,59 10⁻⁸ Ωm / Kobber 1,75 10⁻⁸ Ωm / Gull 2,21 10⁻⁸ Ωm / Aluminium 2,65 10⁻⁸ Ωm
    Hva med skinn effekten? Kan det være årsak til 25mm2 kobber vs 2,5mm2 sølv låter forskjellige? Eller mener du de teoretisk skal låte dønn likt om motstand er lik?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.134
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det kommer an på abonnementet. Pre-burned koster selvsagt mer og faktisk pris avhenger av innbrenningstid. Det optimale er jo at kremmeren begynner å brenne inn neste kabel så snart en blir postet, men da må man nok påregne minst dobbel pris.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.691
    Det ser ut til lederne ligger i teflon strømper for å kunne bevege seg fritt. Har laget apparat kabel selv med standard solidcore, da ble kabelen fort vridd ut av kontakten pga stivhet. Det er oppgitt gull og sølv på vanta kablen, bruk av gull er nok årsaken du nevner. Får håpe gryphon veit hva de driver med etter 35 år og at kablen holder mer enn 2 år. Ellers får jeg håpe de har mange på lager.

Noen påstår det bare er å gå opp på dimensjon med ren kobber til det tilsvarer motstanden til sølv, men en 25mm2 ren kobber kabel er så langt fra 2,5mm2 sølvbelagt kabel det går an å komme i lyd resultat. Kanskje pga forskjell på kapasitans, induktans og skinn effekten.
    Apparatkabel laget av solidcore er forbudt.

L

larsmartin

Gjest
    Apparatkabel laget av solidcore er forbudt.
    Det var grunn til vi laget de selv, ingen leverte solid core apparat kabel tidligere.
    Gryphon kabel kan du bøye til du blir grønn, tror du ikke de har fått til en godkjenning? Har du link til reglene?

Teza

Medlem
    Ble medlem
    05.08.2023
    Antall liker
    7
    Sted
    Sandefjord
    Som jeg sa:

quote:

Det er mao mindre motstand i sølvledingen.

Personlig tror jeg ikke jeg kan klare å høre forskjell på dette (aldri prøvd), ikke dermed sagt at det samme gjelder for andre.
    Men jeg tror placeboeffekt er en betydelig faktor, det er utrolig hvilke puss hjernen klarer lure oss med.

Skinneffekten; usikker på denne, tror jeg har lest noe om at det har med hvor i en leder de forskjellige frekvensene overføres best (kjernen eller overflaten)

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Satt faktisk å tenkte på nettopp det samme - solid core er forbudt som apparatkabel... det skal være bevegelig ledning. 20A sikring for kurs med Schukokontakter er også forbudt, - de er max 16A. Da er det enten komfyrstikk eller rundstikk som gjelder.
    Hvis det kabelskapet som ble avbildet er LM's, så glem 200A inntaktssikring, - uten å skifte alt av kabel fra Elverkets fordeler og helt inn i huset. Det blir min 3x50 kv Cu eller 90kv Al..... Om det i det hele blir tillat av E-verket, så blir det nokså sikkert industritariff med max. måler...

L

larsmartin

Gjest
    Skin-effekt opptrer i MHz-området og har veldig lite betydning for HIFI. (Egentlig GHz.)
    Så skinn effekt har mest betydning for tilført og innstrålt støy? Leste kjapt og leser det kan påvirke lave frekvenser. Har det ingen betydning på hverken analoge eller digitale signaler?

IMG_0921.gif

Sist redigert av en moderator:
    L

larsmartin

Gjest
    Satt faktisk å tenkte på nettopp det samme - solid core er forbudt som apparatkabel... det skal være bevegelig ledning. 20A sikring for kurs med Schukokontakter er også forbudt, - de er max 16A. Da er det enten komfyrstikk eller rundstikk som gjelder.
    Hvis det kabelskapet som ble avbildet er LM's, så glem 200A inntaktssikring, - uten å skifte alt av kabel fra Elverkets fordeler og helt inn i huset. Det blir min 3x50 kv Cu eller 90kv Al..... Om det i det hele blir tillat av E-verket, så blir det nokså sikkert industritariff med max. måler...
    Den er bevegelig, det er derfor core ledningen er i teflon strømpe å kan beveger seg fritt.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.581
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Enleder er pr def ikke-bevegelig. Det virker ubetinget som du bør investere i et ex av "Forskrifter for elektriske anlegg"... så har du aftenlektyre i noen måneder...

L

larsmartin

Gjest
    Enleder er pr def ikke-bevegelig. Det virker ubetinget som du bør investere i et ex av "Forskrifter for elektriske anlegg"... så har du aftenlektyre i noen måneder...

Med andre ord lager Nordost, ansuz og gryphon og sikkert flere ulovlig kabler?

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.691
    Det var grunn til vi laget de selv, ingen leverte solid core apparat kabel tidligere.
    Gryphon kabel kan du bøye til du blir grønn, tror du ikke de har fått til en godkjenning? Har du link til reglene?
    Det skyldes at solid core knekker ved gjentatt bevegelse, jeg har ikke tilgang til Nek 400 så kan ikke linke til regel.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.085
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så skinn effekt har mest betydning for tilført og innstrålt støy? Leste kjapt og leser det kan påvirke lave frekvenser. Har det ingen betydning på hverken analoge eller digitale signaler?

Vis vedlegget 942926
    Aha..... så DERFOR det har så stor betydning for strømkabler (50 Hz) 😂 😂

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.085
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt det meste av Gryphon fra M-100 og oppover. Har vært hos Gryphon å lyttet, da du sannsynligvis
    brukte baby flaske. I alle årene har vi alltid vært velkomne. Flemming var alltid veldig gjestfri.
    Det sluttet bratt, da han forlot Gryphon.
    Nå er de bare en gjeng forvokste teenagere, arrogante som faen, nekter når det er feil på produktene
    deres, nevn selv flere. De lager bra produkter, men deres priser har blitt tullete. Tidligere hadde de 1 (EN)
    signalkabel (Gryphon Guideline laget av Signalmaster). Nå er de hoppet med på vognen med overpriset
    kabeltull, platformer, racks og hva har du.
    Jeg ser et før i tiden velrennomert firma, som har startet å skyte seg selv i foten med fantasipriser og
    overpriset tweaking tull. Nokk for meg i denne tråden.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    717
    Jeg har forstått ingeniører ikke klarer å måle forskjeller på kabler som kan påvirke lyden, det er jo synd.

Likevel rundt om i verden har mange ved lyttetest kommet frem til solid core låter bedre enn multistrand.
    Var hos en eldre freak og selv han hadde lagt opp 2,5mm2 PR kabel (solid core) for mange år siden pga det låt best. Ser Arild har utdannelsen til at utsagnene hans om at sølv er best blir akseptert.

Gryphon/Ansuz bruker begge solid core i kobber som er sølvbelagt. Lederen er laget ekstrem bøyelig og lederen må kunne bevege seg inni isolasjon for å ikke dra seg ut av kontakten ved vridning.
    Det er ikke kabel som velges om en ønsker mest mulig profitt, men mest mulig lyd. Ingen hokus pokus som alle påstår!

Har hatt dh-labs og annen Kina vræl i sølv som låter dritt. Med gryphon vanta kabler hører en lett det er en god kabel med rent kobber og sølv. Ved testing viste jeg ikke det var solid core sølv, det bare samsvarte med tidligere erfaringer at det låter best.
    Alt ved Gryphon og Ansuz handler om mest muligt profit!

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    717
    Det ser ut til lederne ligger i teflon strømper for å kunne bevege seg fritt. Har laget apparat kabel selv med standard solidcore, da ble kabelen fort vridd ut av kontakten pga stivhet. Det er oppgitt gull og sølv på vanta kablen, bruk av gull er nok årsaken du nevner. Får håpe gryphon veit hva de driver med etter 35 år og at kablen holder mer enn 2 år. Ellers får jeg håpe de har mange på lager.

Noen påstår det bare er å gå opp på dimensjon med ren kobber til det tilsvarer motstanden til sølv, men en 25mm2 ren kobber kabel er så langt fra 2,5mm2 sølvbelagt kabel det går an å komme i lyd resultat. Kanskje pga forskjell på kapasitans, induktans og skinn effekten.
    Hvad sker der der, hvis du har et kabel med 0,0175 ohm på 1 meter, og du lægger et tilsvarende kabel parallel?

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    717
    Har hørt det meste av Gryphon fra M-100 og oppover. Har vært hos Gryphon å lyttet, da du sannsynligvis
    brukte baby flaske. I alle årene har vi alltid vært velkomne. Flemming var alltid veldig gjestfri.
    Nå er de bare en gjeng forvokste teenagere, arrogante som faen, nekter når det er feil på produktene
    deres, nevn selv flere. De lager bra produkter, men deres priser har blitt tullete. Tidligere hadde de 1 (EN)
    signalkabel (Gryphon Guideline laget av Signalmaster). Nå er de hoppet med på vognen med overpriset
    Jeg ser et før i tiden velrennomert firma, som har startet å skyte seg selv i foten med fantasipriser og
    Jeg kan huske en gang, jeg var på fabrikken i Ry, for at hente en forstærker med en bekendt, som var gået i stykker. Der sagde Flemming, at han ikke mente der var forskel på strømkabler osv. ½ år efter havde de lavet en fordelerdåse til, så vidt jeg husker 8000 dkr :D. I øvrigt mener jeg, de brugte et tysk kabelmærke, som jeg ikke husker navnet på.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Oslo

Vis vedlegget 942926
    Her viser du vel fint at med mindre du har 1,5cm massiv leder har skinneffekten ingenting å si for lydsignaler.

L

larsmartin

Gjest
    De er kanskje bare dritt lei folk som maser og aldri handler?

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.085
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som vist nok var den samme topologi som NAD?
    Naaahh, der kom du vist lidt for langt ud på landet.
    Eneste samarbejde, der har været, var nemlig at NAD mangede en "ordentlig" high-end integreret forstærker på
    markedet. Så med nogle få og små modifikationer, blev en aftale lavet om, at NAD måtte producere Gryphons
    Tabu Century og kalde den NAD S-300. Ovenikøbet gik de så langt, at da NAD på et tidspunkt manglede produktions-
    kapacitet, blev S-300 i en periode lavet og samlet hos Gryphon.
    Men det er så også alt, hvad Gryphon og NAD har med hinanden at gøre.
    Alle Gryphons konstruktioner er deres egne, og fortrinsvis udviklet af deres egen Tom Møller ;)

Sist redigert:

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.617
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Topic please.
    Det er vel bare å gi opp for oss alle. Får ta det på PM med trådstarter. Håper dere om moderatorer ser hvor "problemet" ligger. Gang på gang er det samme personer som "kupper" tråden til andre i lange tider.
    Men ja, vi klarer jo ikke holde fingrene fra tastaturet når det drar igang fra de samme hele tiden.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    717
    Naaahh, der kom du vist lidt for langt ud på landet.
    Eneste samarbejde, der har været, var nemlig at NAD mangede en "ordentlig" high-end integreret forstærker på
    markedet. Så med nogle få og små modifikationer, blev en aftale lavet om, at NAD måtte producere Gryphons
    Tabu 100 og kalde den NAD S-300. Ovenikøbet gik de så langt, at da NAD på et tidspunkt manglede produktions-
    kapacitet, blev S-300 i en periode lavet og samlet hos Gryphon.
    Men det er så også alt, hvad Gryphon og NAD har med hinanden at gøre.
    Alle Gryphons konstruktioner er deres egne, og fortrinsvis udviklet af deres egen Tom Møller ;)
    Forstærkernes lay out (Topologi)? ser i alt fald meget ens ud.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    717
    Kan ikke se at disse nevnte skiller seg nevneverdig ut fra noen annen aktør på det feltet. Kanskje med unntak av REW?
    Det er jo begge et luksus mærke, hvor jeg gætter på, at der er brugt ligeså mange penge på reklame og flotte kabinetter som på lyd. Jeg må dog indrømme, at jeg altid godt har kunne lide en Gryphon Antileon og deres Poseidon højttalere, som er noget af det bedste jeg har hørt.

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.085
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Forstærkernes lay out (Topologi)? ser i alt fald meget ens ud.
    Sisste off topic i denne tråd fra meg.
    som sagt før, så er en NAD-S300 det samme som en Gryphon Tabu Century (ikke 100).
    NAD:

S-300-7.jpg

Gryphon:

Tabu Century.jpeg

Det er så til gengæld 100% sikkert den eneste Gryphon forstærker, som overhovedet "ligner" en NAD ;)

Sist redigert:

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Nevn noen big brands som ikke har hoppet på profitt jaget. De er for glad i penger. Gryphon Atillaen min er fra Flemmings tid, over 10 år siden. Kjøpt brukt.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.085
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nevn noen big brands som ikke har hoppet på profitt jaget.
    Har ingenting med det å gjøre. Nad var inne i en fase, der de manglet kompetente nokk ingeniører.
    For å få ett (på daværende) skikkeligt High-End produkt, ble det laget en avtale mellem Flemming Rasmussen
    og Peter Lyngdorf, der Dali/AudioNord DK. stadig hadde en stor andel av NAD.
    Ser man på NAD i dag, har det utviklet seg laaaaangt vekk fra det, de var engang. Billigt no-nonsense merke.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.050
    Sted
    Oslo
    Sisste off topic i denne tråd fra meg.
    som sagt før, så er en NAD-S300 det samme som en Gryphon Tabu Century (ikke 100).
    NAD:

Vis vedlegget 943072

Gryphon:

Vis vedlegget 943074

Det er så til gengæld 100% sikkert den eneste Gryphon forstærker, som overhovedet "ligner" en NAD ;)
    Er de også lavet med samme komponent kvalitet?
    Jeg hadde et par høyttalere, ( no name shaming) i beton som lignet lufteventiler fra et gammelt dampskib.
    Innvendig kabling var nærmest brent af, ble erstattet med noget helt andet.
    Delefilteret bygget om til komponenter der var 3-4 gange større, og sikkert 10 gange dyrere.
    En enkel modding, som jeg fuldstendig uden teknisk kompetanse gjorde, løftet lyden enormt.
    De der hevder komponent kvalitet, inklusive kabler ikke betyr en skidt, bør finde seg en anden interesse end HiFi.

Sist redigert:
    • Wow
    Reaksjoner: KMR

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.022
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    En enkel modding, som jeg fuldstendig uden teknisk kompetanse gjorde, løftet lyden enormt.
    De der hevder komponent kvalitet, inklusive kabler ikke betyr en skidt, bør finde seg en anden interesse end HiFi.
    Dette er jo den virkelige gåten!

Hvorfor føler folk seg berettiget til å definere andres interesse basert på egne nevroser eller uvitenhet? Og hva gjør deg til en verdig hifi-entusiast foruten denne selverklærte fullstendige mangelen på innsikt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn