Tiltredes! Min hjerne sorterer stort sett INN alt som ikke er viktig.Nei! Det trur eg ikkje.poenget er at hjernen sorterer bort alt som ikke er viktig.t
Tiltredes! Min hjerne sorterer stort sett INN alt som ikke er viktig.Nei! Det trur eg ikkje.poenget er at hjernen sorterer bort alt som ikke er viktig.t
Flott med noen poesi-bidragDet var bare et spørsmål da budskapet var utydelig for kverulanter og selvutnevnte bedrevitere (som meg).
da har du en fot i den campen med de kverulende, der er det forøvrig ingen som er enige i at de hører hjemme. Og så har du en fot i campen for selvutnevnte bedrevitere, og der er det aldri fred å få, ikke under noen omstendighet går noen med på at andre har skjønt noe jeg ikke har forklart dem.
egentlig bare stirrer jeg dere rett i hårfestet og vet at det gjør dere alle usikre
Nei! Det trur eg ikkje.poenget er at hjernen sorterer bort alt som ikke er viktig.t
Tak, og goddag til dig Asbjørn og tak for sidst og dit bidrag, med henblikk på mit Diy prosjekt med at skulle ta en Shot CUT, økonomisk, med henblikk på at skulle copi fremstille disse kabler.En spole i serie med pluss-lederen og en Zobel (RC) fra pluss til minus. That's it.
Vis vedlegget 510168
https://www.instructables.com/id/How-to-make-a-Transparent-Audio-Reference-XL-Speak/
Vi andre forsøker å holde induktansen nede for å få mest mulig transparent signaloverføring, men her betaler man dyrt for å få litt mer av det man helst vil ha mindre av. Velbekomme.
Jeg har ganske mange ganger bedt folk om tilbakemeldinger på ting jeg har jobbet med. Jeg kan ha sittet og finpusset på noe, og begynner å føle at det sitter. Så kommer tilbakemeldingen, og den handler om noe heeelt annet enn det jeg har jobbet med. Ikke det at jeg ikke er i stand til å høre det, men jeg har bare ikke reflektert over det fordi jeg har vært så fokusert på noe helt annet. Da er plutselig ikke andre ting like viktig og hjernen sorterer det bort.Nei! Det trur eg ikkje.poenget er at hjernen sorterer bort alt som ikke er viktig.t
Yep, hvordan fanden klarede at huske det navn så langt tilbageVar ikke det celius nettfilter som feilaktig ble fremstilt som en tom boks etter et röntgenbilde?
Desto mer man vet, desto mer innser man hvor lite man vet... Dåren derimot, er skråsikker på alt.Nei! Det trur eg ikkje.poenget er at hjernen sorterer bort alt som ikke er viktig.t
Du kan gjerne tro hva du vil. Men det er slik. Evnen hjernen har til å prosessere all den info den mottar er relativt liten. Det den er god på er å sortere bort alt som ikke er relevant. Så om du tror på det eller ikke er særlig relevant. Det er det ekspertisen forklarer. Det bidrar for eksempel til at det å komme til et fremmed sted for å høre på et oppsett ikke oppleves som den samme opplevelsen eier har av oppsettet. De besøkende legger merke til den litt annerledes lyden acv en varmepumpe eller et kjøleskap som starter eller whatever. Så til det kommer det mer subtile forskjellene. Her er det en uendelige mengde "støy" for hjernen, som må havne innenfor eller utenfor hjernens fokus
Dette handler ikke bare om fakta, men også om mennesker, og en hobby de legger sjelen og ofte en ikke så rent liten del av prestisjen sin i. Når man glemmer at det handler om mennesker kan det hele bli litt i overkant pragmatisk, og man ender i prinsippet opp med at alle burde hatt eksakt likt stereoanlegg, og hus, og kone, og mat, og musikk, og bil... osv osv osv. Men slik fungerer ikke verden.Nettopp. Og derfor burde jeg fått en shitload med likes for det jeg skrev. Men paranoia og potensiell aggresjon fikk ingen til å føle seg trygge. Det er støy det. Veldig vanskelig å sortere bort. Litt mye veldig viktig å være i en leir altså.
Spiller man dåre-kortet bør man være rimelig trygg på egen kompetanse, noe gjerne dårene er spesielt gode på...Desto mer man vet, desto mer innser man hvor lite man vet... Dåren derimot, er skråsikker på alt.Nei! Det trur eg ikkje.poenget er at hjernen sorterer bort alt som ikke er viktig.t
Du kan gjerne tro hva du vil. Men det er slik. Evnen hjernen har til å prosessere all den info den mottar er relativt liten. Det den er god på er å sortere bort alt som ikke er relevant. Så om du tror på det eller ikke er særlig relevant. Det er det ekspertisen forklarer. Det bidrar for eksempel til at det å komme til et fremmed sted for å høre på et oppsett ikke oppleves som den samme opplevelsen eier har av oppsettet. De besøkende legger merke til den litt annerledes lyden acv en varmepumpe eller et kjøleskap som starter eller whatever. Så til det kommer det mer subtile forskjellene. Her er det en uendelige mengde "støy" for hjernen, som må havne innenfor eller utenfor hjernens fokus
Feilaktig???? Det husker jeg ikke...... Selv et nettfilter bør vel inneholde noe???Var ikke det celius nettfilter som feilaktig ble fremstilt som en tom boks etter et röntgenbilde?
Nei. Mitt forskningsfelt er et annet. Men innen akademia bør man ha rimelig god oversikt over internasjonal forskning på et spesifikk felt før man uttaler eg så skråsikkert som vedkommende gjør ovenfor.Spiller man dåre-kortet bør man være rimelig trygg på egen kompetanse, noe gjerne dårene er spesielt gode på...Desto mer man vet, desto mer innser man hvor lite man vet... Dåren derimot, er skråsikker på alt.Du kan gjerne tro hva du vil. Men det er slik. Evnen hjernen har til å prosessere all den info den mottar er relativt liten. Det den er god på er å sortere bort alt som ikke er relevant. Så om du tror på det eller ikke er særlig relevant. Det er det ekspertisen forklarer. Det bidrar for eksempel til at det å komme til et fremmed sted for å høre på et oppsett ikke oppleves som den samme opplevelsen eier har av oppsettet. De besøkende legger merke til den litt annerledes lyden acv en varmepumpe eller et kjøleskap som starter eller whatever. Så til det kommer det mer subtile forskjellene. Her er det en uendelige mengde "støy" for hjernen, som må havne innenfor eller utenfor hjernens fokus
Er du god på dette med kunstig intelligens og rasjonalisering av data?
Tipper du er skråsikker på at det sitatet kan du bruke temmelig ofte. Utover at det der er Redneck filosofi så er det innmari lite fornuftig å si om det. Om du mener som en form for devaluering av det jeg skriver så bør du kunne komme opp med noe med substansielt i din protest. Ikke mine konklusjoner eller påstander og i tillegg er det flere lag med innhold som går langt over hodet på en som kommer med slike tilbakemeldingerDesto mer man vet, desto mer innser man hvor lite man vet... Dåren derimot, er skråsikker på alt.Nei! Det trur eg ikkje.poenget er at hjernen sorterer bort alt som ikke er viktig.t
Men hvorfor angriper du innlegget hans da? Mener du noe av det han skriver er feil?Nei. Mitt forskningsfelt er et annet. Men innen akademia bør man ha rimelig god oversikt over internasjonal forskning på et spesifikk felt før man uttaler eg så skråsikkert som vedkommende gjør ovenfor.Spiller man dåre-kortet bør man være rimelig trygg på egen kompetanse, noe gjerne dårene er spesielt gode på...Desto mer man vet, desto mer innser man hvor lite man vet... Dåren derimot, er skråsikker på alt.Du kan gjerne tro hva du vil. Men det er slik. Evnen hjernen har til å prosessere all den info den mottar er relativt liten. Det den er god på er å sortere bort alt som ikke er relevant. Så om du tror på det eller ikke er særlig relevant. Det er det ekspertisen forklarer. Det bidrar for eksempel til at det å komme til et fremmed sted for å høre på et oppsett ikke oppleves som den samme opplevelsen eier har av oppsettet. De besøkende legger merke til den litt annerledes lyden acv en varmepumpe eller et kjøleskap som starter eller whatever. Så til det kommer det mer subtile forskjellene. Her er det en uendelige mengde "støy" for hjernen, som må havne innenfor eller utenfor hjernens fokus
Jo det er det, og helt enig med deg.Er ikke det nokså selvsagt? Det er bare en apparatkabel.Fikk jo ikke noe annen lyd da jeg fjernet hifi padda og denne.
Dette er vel ymse grader av persepsjon. Då svigerfar lytta til mellombølgjesendingar frå Tyskland med klassisk musikk, fjerna han ikkje berre den uvesentlege og dårlege lydattgjevinga, men la til det som AM-sendinga ikkje greidde å formidle. Hjernen driv med mykje tull, med andre ord. Også mykje uvesentleg. Det er også det som gjer at eit dårleg opptak eller ei knitrande vinylplate irriterer oss meir enn den varmepumpa. Sjølv om ho er såpass irriterande at eg skrur ho av til tider.Nei! Det trur eg ikkje.
Så om du tror på det eller ikke er særlig relevant. Det er det ekspertisen forklarer. Det bidrar for eksempel til at det å komme til et fremmed sted for å høre på et oppsett ikke oppleves som den samme opplevelsen eier har av oppsettet. De besøkende legger merke til den litt annerledes lyden acv en varmepumpe eller et kjøleskap som starter eller whatever. Så til det kommer det mer subtile forskjellene. Her er det en uendelige mengde "støy" for hjernen, som må havne innenfor eller utenfor hjernens fokus
Vet egentlig ikke hva du mener med det der jeg.Dette er vel ymse grader av persepsjon. Då svigerfar lytta til mellombølgjesendingar frå Tyskland med klassisk musikk, fjerna han ikkje berre den uvesentlege og dårlege lydattgjevinga, men la til det som AM-sendinga ikkje greidde å formidle. Hjernen driv med mykje tull, med andre ord. Også mykje uvesentleg. Det er også det som gjer at eit dårleg opptak eller ei knitrande vinylplate irriterer oss meir enn den varmepumpa. Sjølv om ho er såpass irriterande at eg skrur ho av til tider.Nei! Det trur eg ikkje.
Så om du tror på det eller ikke er særlig relevant. Det er det ekspertisen forklarer. Det bidrar for eksempel til at det å komme til et fremmed sted for å høre på et oppsett ikke oppleves som den samme opplevelsen eier har av oppsettet. De besøkende legger merke til den litt annerledes lyden acv en varmepumpe eller et kjøleskap som starter eller whatever. Så til det kommer det mer subtile forskjellene. Her er det en uendelige mengde "støy" for hjernen, som må havne innenfor eller utenfor hjernens fokus
Det er viktig å skilje mellom persepsjon og sanseinntrykk. Sansane kan vere så ymse, og tapar seg etter kvart. Men persepsjonen held leven med oss stadig vekk.... Det er relevant.
De påstandene som presenteres ovenfor, er verken objektive og udiskutable påstander, og derfor reagerer jeg på skråsikkerheten.Men hvorfor angriper du innlegget hans da? Mener du noe av det han skriver er feil?Nei. Mitt forskningsfelt er et annet. Men innen akademia bør man ha rimelig god oversikt over internasjonal forskning på et spesifikk felt før man uttaler eg så skråsikkert som vedkommende gjør ovenfor.Spiller man dåre-kortet bør man være rimelig trygg på egen kompetanse, noe gjerne dårene er spesielt gode på...
Hvilken påstand sikter du egentlig til? Det eneste jeg klarte å finne av det du siterte var temmelig lite kontroversielle ting som ansees som empiriske sannheter.De påstandene som presenteres ovenfor, er verken objektive og udiskutable påstander, og derfor reagerer jeg på skråsikkerheten.Men hvorfor angriper du innlegget hans da? Mener du noe av det han skriver er feil?Nei. Mitt forskningsfelt er et annet. Men innen akademia bør man ha rimelig god oversikt over internasjonal forskning på et spesifikk felt før man uttaler eg så skråsikkert som vedkommende gjør ovenfor.Spiller man dåre-kortet bør man være rimelig trygg på egen kompetanse, noe gjerne dårene er spesielt gode på...
De påstandene som presenteres ovenfor, er verken objektive og udiskutable påstander, og derfor reagerer jeg på skråsikkerheten.Men hvorfor angriper du innlegget hans da? Mener du noe av det han skriver er feil?Nei. Mitt forskningsfelt er et annet. Men innen akademia bør man ha rimelig god oversikt over internasjonal forskning på et spesifikk felt før man uttaler eg så skråsikkert som vedkommende gjør ovenfor.Spiller man dåre-kortet bør man være rimelig trygg på egen kompetanse, noe gjerne dårene er spesielt gode på...
Hjernen sorterar. Men skil ikkje alltid mellom vesentleg og uvesentleg.
Kabeldramatikk er meir ei persepsjonsutfordring enn ei gulløyreutfordring.
Og hjernen....kan til ei viss grad dresserast. Men stor sett gjer hjernen akkurat som ho vil uansett.
Riktig. Og det er heller ikke det jeg reagerer på. Men les nærmere hva som ellers blir presentert ovenfor.Å si at hjernen sorterer bort sanseinntrykk som den ikke har bruk for, eller fyller inn manglende inntrykk den 'vet' skal være der
kan da vel ikke anses som en kontroversiell påstand?
Her er du også indirekte inne på problematikken rundt ABX, men da med motsatt fortegn.Du kan gjerne tro hva du vil. Men det er slik. Evnen hjernen har til å prosessere all den info den mottar er relativt liten. Det den er god på er å sortere bort alt som ikke er relevant. Så om du tror på det eller ikke er særlig relevant. Det er det ekspertisen forklarer. Det bidrar for eksempel til at det å komme til et fremmed sted for å høre på et oppsett ikke oppleves som den samme opplevelsen eier har av oppsettet. De besøkende legger merke til den litt annerledes lyden acv en varmepumpe eller et kjøleskap som starter eller whatever. Så til det kommer det mer subtile forskjellene. Her er det en uendelige mengde "støy" for hjernen, som må havne innenfor eller utenfor hjernens fokus
Så kan vi i dag supplere med det vi kaller psykose. I bunn og grunn handler dette kanskje mest om redusert evne til å sortere sanseinntrykk, og at hjernen " produserer" inntrykk for å danne grunnlag for en konklusjon. Jeg har en bever i hodet, opplevelsen er at man hører dette og vet det er sånn og slik. Det gnages og gnages. En frisk hjerne kobler bort hverdagsinntrykk vi kjenner. Big time. om ikke akademikere i sør har det slik så er det som sagt sikkert slitsomt.Å si at hjernen sorterer bort sanseinntrykk som den ikke har bruk for, eller fyller inn manglende inntrykk den 'vet' skal være der
Et eksempel på det motsatte er mennesker med autisme - hvor hjernen ikke klarer å sortere sanseinntrykkene slik at det rett og slett blir for mye
informasjon som skal behandles, hjernen reagerer på dette ved å slå seg av - slik at bare svært få sanseinntrykk kommer gjennom og blir behandlet.
Jeg tenkte mest på ABX med N antall deltakere.Hvem har sagt at ABX ikke kan foregå i egen stue i det tempo man selv måtte ønske? Her er A, her er B, her er X. Er X lik A eller B? Eventuelt kan man gjøre det som AXY. Her er A. Her er X. Her er Y. Hvilken av X og Y er lik A? Spill gjerne hver av dem en uke før du bytter for min del. Spørsmålet som skal besvares er bare hvorvidt man kan høre forskjell på testobjektene uten å måtte titte samtidig.
"Hørbare" forskjeller som ikke kan reproduseres uten å se etter hva som spiller er ikke verdt spesielt mange kroner.
Her er du også indirekte inne på problematikken rundt ABX, men da med motsatt fortegn.Du kan gjerne tro hva du vil. Men det er slik. Evnen hjernen har til å prosessere all den info den mottar er relativt liten. Det den er god på er å sortere bort alt som ikke er relevant. Så om du tror på det eller ikke er særlig relevant. Det er det ekspertisen forklarer. Det bidrar for eksempel til at det å komme til et fremmed sted for å høre på et oppsett ikke oppleves som den samme opplevelsen eier har av oppsettet. De besøkende legger merke til den litt annerledes lyden acv en varmepumpe eller et kjøleskap som starter eller whatever. Så til det kommer det mer subtile forskjellene. Her er det en uendelige mengde "støy" for hjernen, som må havne innenfor eller utenfor hjernens fokus
Folk som aktivt lytter på et anlegg, stående i et rom de ikke kjenner, sitter der med hevede skuldre.
Trivsel er en del av opplevelsen som kartlegger forskjeller.
Riktig. Og det er heller ikke det jeg reagerer på. Men les nærmere hva som ellers blir presentert ovenfor.Å si at hjernen sorterer bort sanseinntrykk som den ikke har bruk for, eller fyller inn manglende inntrykk den 'vet' skal være der
For meg er forskjellen mellom objektiv og subjektiv kunnskap er at den førstnevnte i utgangspunktet er udiskutabel, mens den sistnevnte kan diskuteres.
Eksempler:
Objektiv kunnskap er av denne typen:
1. Norge fikk sin Grunnlov i 1814.
2. Norge ble medlem av Nato i 1949.
3. Norge er IKKE medlem av EU.
Derimot er det diskutabelt og kan inneholde subjektiv kunnskap/oppfatning når det diskuteres
1. Hva Grunnloven av 1814 innebar av endringer for befolkningen
2. Hvorfor Norge ble medlem av Nato i 1949
3. Hvorfor Norge IKKE er medlem av EU.
Er påstandene i det opprinnelige innlegget ovenfor eksempler på udiskutabel og objektiv kunnskap slik som jeg viser med eksemplene ovenfor? Jeg mener nei. Om det er et flertall her på sentralen som mener at alt som ble skrevet med slik skråsikkerhet i det opprinnelige innlegget, er 100% korrekt og udiskutabelt, så har jeg i så fall en annen virkelighetsforståelse.
Det blir litt rart i mitt hode å kritisere "ABX" og "blindtest" i største almenhet hvis det man egentlig mener å kritisere er en bestemt form for happening. Det finnes standarder for hvordan en slik lyttetest bør gjennomføres for å få pålitelige resultater.Jeg tenkte mest på ABX med N antall deltakere.
Får ikke åpnet linken, men tviler vel på om foot tapping og goose bumps er sentrale begreper her.Det blir litt rart i mitt hode å kritisere "ABX" og "blindtest" i største almenhet hvis det man egentlig mener å kritisere er en bestemt form for happening. Det finnes standarder for hvordan en slik lyttetest bør gjennomføres for å få pålitelige resultater.Jeg tenkte mest på ABX med N antall deltakere.
https://www.itu.int/dms_pubrec/itu-r/rec/bs/R-REC-BS.1116-1-199710-S!!PDF-E.pdf
Et par andre sitater:Basic audio quality
– This single, global attribute is used to judge any and all detected differences between the
reference and the object. Consideration of attributes for advanced sound systems should be
inclusive of attributes described for multichannel systems.
Additionally, the following attributes may be of interest:
Timbral quality – This attribute has been found to be of particular significance
– The attribute of timbral quality may be described by two sets of properties:
The first set of timbral properties is related to the sound colour, e.g. brightness, tone colour,
coloration, clarity, hardness, equalization, or richness.
The second set of timbral properties is related to the sound homogeneity, e.g. stability,
sharpness, realism, fidelity and dynamics. These properties may be descriptive of the timbre
of the sound, but may also be descriptive of other characteristics of the sound.
Localization quality
– This attribute is related to the localization of all directional sound sources. It includes
stereophonic image quality and losses of definition. This attribute can be separated into
horizontal localization quality, vertical localization quality and distant localization quality.
In case of the test with accompanying picture, these attributes can be also separated into
localization quality on the display and localization quality around the listener.
Environment quality – This extends the attribute of surround quality
– This attribute is related to spatial impression, envelopment, ambience, diffusivity,
or spatial directional surround effects. This attribute can be separated into horizontal
environment quality, vertical environment quality and distant environment quality.
3.1 Expert listeners
It is important that data from listening tests assessing small impairments in audio systems should
come exclusively from subjects who have expertise in detecting these small impairments. The
higher the quality reached by the systems to be tested, the more important it is to have expert
listeners.
3.2 Criteria for selecting subjects
The outcome of subjective tests of sound systems with small impairments utilizing a selected group
of listeners is not primarily intended for extrapolation to the general public. Normally the aim is to
investigate whether a group of expert listeners, under certain conditions, are able to perceive
relatively subtle degradations but also to produce a quantitative estimate of the introduced
impairments. The demanding nature of the test procedure is intended to reveal those problems that
may be revealed during the extensive period of exposure under different conditions which occur in
real life once a system has been introduced to the consumer.
6 Programme material
Only critical material is to be used in order to reveal differences among systems under test. Critical
material is that which stresses the systems under test. There is no universally “suitable” programme
material that can be used to assess all systems under all conditions. Accordingly, critical programme
material must be sought explicitly for each system to be tested in each experiment. The search for
good material is usually time-consuming; however, unless truly critical material is found for each
system, experiments will fail to reveal differences among systems and will be inconclusive.
It must be empirically and statistically shown that any failure to find differences among systems is
not due to experimental insensitivity because of poor choices of audio material, or any other weak
aspects of the experiment, before a “null” finding can be accepted as valid. In the extreme case
where several or all systems are found to be fully transparent, then it may be necessary to program
special trials with low or medium anchors for the explicit purpose of examining subject expertise
(see Attachment 1).
These anchors must be known, (e.g. from previous research), to be detectable to expert listeners but
not to inexpert listeners. These anchors are introduced as test items to check not only for listener
expertise but also for the sensitivity of all other aspects of the experimental situation.
Et nettfilter bør nok inneholde noe ja, derfor «feilaktig fremstilt som en tom boks». Visstnok var det støpt inn i epoxy med ferritpulver som skal ha reflektert röntgenstrålene og gitt et helhvitt bilde, ikke et sort bilde som hadde betydd tom boks. Hvis jeg husker rett.Feilaktig???? Det husker jeg ikke...... Selv et nettfilter bør vel inneholde noe???Var ikke det celius nettfilter som feilaktig ble fremstilt som en tom boks etter et röntgenbilde?
Jeg synes også å huske at hvitt bilde feilaktig ble tolket som at røntgenstrålene hadde gått tvers igjennom uten å treffe på innmat i Celiusboksen.Et nettfilter bør nok inneholde noe ja, derfor «feilaktig fremstilt som en tom boks». Visstnok var det støpt inn i epoxy med ferritpulver som skal ha reflektert röntgenstrålene og gitt et helhvitt bilde, ikke et sort bilde som hadde betydd tom boks. Hvis jeg husker rett.