Kabelsatan lager fattigmanns highend ht-kabel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.371
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Variasjon i lufttetthet: fuktighet, temperatur og trykk. Overgang nå fra det vi har vennet oss til gjennom sommeren og kommende "høstluft".
    Jeg har opplevd dette en gang med elektrostater i Norge, hos Leif Ernstsen som hadde noen svenske prototyper som var "kroniske". Men når de fungerte så var de magiske. Men aldri opplevd nevneverdige forskjeller med vanlige dynamiske høyttalere.

--------

At anlegget låter knall etter lengre tids fravær er sikkert og visst. Imidlertid har jeg da også en tendens til å legge merke til feil i akustikken, som jeg etter noen dagers innspilling har en tendens til å abstrahere fra. Så dette med "fravær" slår begge veier for de som har litt skavanker i romakustikken.

Ellers er jo hørselen best tidlig på dagen, og ikke på kvelden etter en slitsom dag på jobben med mye mas og støy. Hørselsnerven har behov for hvile. Øreleger anbefaler 48 timers hvile etter konsertbesøk/lydtrykk +100dB. (På samme måte som øyet trenger hvile etter en solrik dag på fjellet/havet uten solbriller).

L

larkus

Gjest
    lovemusikk skrev:
    Kan et sånn filter roe støyen på den kursen bare ved å vere tilkoblet?
    Ja det kan det. Kondensatorene mellom strømlederene kortslutter høyfrekvent støy.
    En eller annen med bedre greie enn meg på dette må ta på seg oppgaven og forklare om "common mode" støy og "differential mode" støy.
    På norsk: Symmetrisk og usymmetrisk støy. Effekten av et strømfilter er så vidt jeg vet også avhengig av om det er koblet tiljordet eller ujordet kurs.

mvh
    kabelsatan

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    kabelsatan skrev:
    lovemusikk skrev:
    Kan et sånn filter roe støyen på den kursen bare ved å vere tilkoblet?
    Ja det kan det. Kondensatorene mellom strømlederene kortslutter høyfrekvent støy.
    En eller annen med bedre greie enn meg på dette må ta på seg oppgaven og forklare om "common mode" støy og "differential mode" støy.
    På norsk: Symmetrisk og usymmetrisk støy. Effekten av et strømfilter er så vidt jeg vet også avhengig av om det er koblet tiljordet eller ujordet kurs.

mvh
    kabelsatan
    Ja tenkte også på at ivertfall kondensatorene ville rense litt støy.

Det er jo ofte snakk om at noen typer kan drepe dynamikken litt. Men da ville det kanskje vert bedre at en ikke koblet noe til selve filteret, men bare lar det stå tilkoblet kursen?

L

larkus

Gjest
    Grunnen til at jeg ikke lar strømmen gå gjennom filteret, er et mildt sagt beskjedent tverrsnitt på kablingen i filteret. 0.75 mm² inn og 4 stk.
    0.75 mm² ut. Lampettledning!!

mvh
    kabelsatan

O

Oblivion

Gjest
    kabelsatan skrev:
    Grunnen til at jeg ikke lar strømmen gå gjennom filteret, er et mildt sagt beskjedent tverrsnitt på kablingen i filteret. 0.75 mm² inn og 4 stk.
    0.75 mm² ut. Lampettledning!!

mvh
    kabelsatan
    Da tåler vel ikke filteret mer enn 40 - 50 ampere kontinuerlig...
    Effekt tapet i noen korte 0.75 mm² strekk er nok uten den største betydning,
    og overgangs impedansen i kontaktene er kanskje et større "problem" enn 0.75 mm²...
    "Diode" overgangene en får når en har en kjede med forskjellige metaller lager vel mere uhumskheter...
    (små galvaniske batterier i serie med signalet / strømmen)

PS! Det er jo mulig at impedansen i 0.75 mm² er kalkulert inn i filterets funksjon ??

L

larkus

Gjest
    Kabelsatan lager fattigmanns highend ht-kabel og diskuterer strømfilter.

På hvert av Schaffner-filtrerene (som altså ikke er i bruk) inne i boksen står det max 6A tror jeg. Dessuten er det vel ut fra god hifi-skikk litt skralt med 0,75mm² tverrsnitt for å forsyne hele husalteret med strøm. Mener nå jeg i allefall ;)

Jeg mener dessuten at uten jordet kurs, så fungerer Schaffner-filtrene ( og for så vidt alle andre nettfiltre) bare 50% etter hensikten. Eller tar jeg helt feil her?
    Hvert av filtrene inne i boksen ser slik ut. I tillegg er det koblet 8 stk. større filmkondensatorer mellom P og N.

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

L

larkus

Gjest
    larkuz fullfører kabelsatans prosjekt

Ny ide til høyttalerkabel er på gang. Denne gangen skal det fryktede fenomenet "dielectric absorption" reduseres, i og med at mesteparten av lederen er omgitt av luft og ikke har kontakt med isolasjonen.
    Utgangspunktet er coax-kabel med solid senterleder. Kabelen strippes for ytterkappe og skjerm. Den indre isolasjonen (gas injected polyethylene) fjernes delvis slik at det står igjen ca. 1cm lange biter med 4-5 cm mellomrom. Det hele tres så inn i en slange (f. eks trykkluftslange som på bildet) med passende indre diameter. Dvs. litt videre enn isolasjonstykkelsen slik at treingen går lett. Kabelen på bildet er et prøveprosjekt med 0.8mm leder som er alt for tynt til høyttalerbruk. Men ELFA leverer coax med massiv 2,6 mm ( ca. 6 mm2 tverrsnitt) senterleder til ca.kr.60,- pr. meter. To slike pr. høyttaler blir 10 meter med kabel. Med skikkelig terminering, pyntestrømpe og litt krympeslange burde dette bli bra. Nesten samme konstruksjon som Skogrand Cables bruker. Evt. (teoretiske?) negative effekter av isolasjonmaterialet burde bli kraftig redusert med dette konstruksjonsprinsippet.

mvh
    kabelsatan
    Seint, men godt. Her er resultatet av prosjektet som av diverse grunner ble "lagt på is" for en stund. En smule modifisert ut fra opprinnelige planer.

6mm² massiv leder av høykvalitets elektrolyttisk kobber i PE-rør. Lederen har diameter 2,6mm, og røret har indre diameter 4mm. Jeg vil anslå at mindre enn 5% av lederen sin overflate er i kontakt med innsiden av røret.. PE-røret er forseglet i begge ender med silikon. Låter OK, denne her.:) Men en stiv og uhånderlig jækel!
    Passer best til diskant/mellomtone i biwiring. Alt for lite kaliber til bassbruk!!

mvh
    larkuz/larkus/kabelsatan:)

Vedlegg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn