Jeg har opplevd dette en gang med elektrostater i Norge, hos Leif Ernstsen som hadde noen svenske prototyper som var "kroniske". Men når de fungerte så var de magiske. Men aldri opplevd nevneverdige forskjeller med vanlige dynamiske høyttalere.vredensgnag skrev:Variasjon i lufttetthet: fuktighet, temperatur og trykk. Overgang nå fra det vi har vennet oss til gjennom sommeren og kommende "høstluft".
--------
At anlegget låter knall etter lengre tids fravær er sikkert og visst. Imidlertid har jeg da også en tendens til å legge merke til feil i akustikken, som jeg etter noen dagers innspilling har en tendens til å abstrahere fra. Så dette med "fravær" slår begge veier for de som har litt skavanker i romakustikken.
Ellers er jo hørselen best tidlig på dagen, og ikke på kvelden etter en slitsom dag på jobben med mye mas og støy. Hørselsnerven har behov for hvile. Øreleger anbefaler 48 timers hvile etter konsertbesøk/lydtrykk +100dB. (På samme måte som øyet trenger hvile etter en solrik dag på fjellet/havet uten solbriller).