Kabelsatan lager fattigmanns highend ht-kabel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dazed skrev:
    kabelsatan skrev:
    Hva er fordelen med en flat leder fremfor en rund?
    De likner på Nordost, og alle vet at de er best! ;)

::)
    Ja er dei det?
    Selv om det var en spøk fra deg vil jeg si at skal en ha ekte lyd som inkluderer skrikendes toner som kan vere på et instrument, så er Nordost tålig bra ja.. Av egne erfaringer og hva andre har skrevet spiller det bra på godt utstyr, og trenger ikke vere dyrt, bare at det er godt utstyr.
    hørte på CM9 og en rimligere NAD cd spiller + Ma Kt88 med Nordost Blue haven, og det var knall.
    :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mr-T skrev:
    Dazed skrev:
    De likner på Nordost, og alle vet at de er best! ;)
    Nei - Pultost er best. Skal lage en tråd her om DIY high-end pultostsmørbrød. ;D

Mulig at Nordost er "best", men jeg liker de ikke for det. Har noen Nordoster som ligger i en skuff, og der blir de liggende. 6 kvadrat RK til 10 kr meteren liker jeg langt bedre.
    Hviken Nordost er det da, Heimdal høyttalerkabler??? Trenger det..for å teste mot mine Chord :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Jeg bruker Ø2mm lakkisolert solid core til diskanten.
    Ville neppe gjort det hvis den var dårlig til diskant.
    Til bassen har jeg noe gammel Monster i venstre kanal og noe Biltema kabel i høyre kanal.
    Ja, kabler er viktige! ;D

;)

L

larkus

Gjest
    Ølflexen spiller fortsatt like flott, om ikke bedre. Åpent, luftig og detaljert. Flott bassdriv med svært god impulsrespons, og med et nesten eksepsjonellt "nærvær" i lydbildet. Men jeg kommer til å skifte ut de låsbare pluggene til fordel for samme type rørkabelsko som jeg brukte på jumperprosjektet, og det skal både krympes og loddes. Det viser seg at klemskruene i pluggene ikke får kontakt med mer enn ca. halvparten av kordelene i kabelen. Resten av kordelene blir bare skviset utover, selv med knallhard tvinning av endene. En kan fort miste nattesøvnen av slikt ;D ;D

Edit: Nytt sett med jumpere der det er både krympet og loddet er på plass :)

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

sinep

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Antall liker
    109
    Sted
    Vallhall
    Kule-Trygve skrev:
    Hva slags kabel er det du har brukt, er det noe som er beregnet på hifi i det hele tatt? Hvis ikke, kanskje det er RCL som her er helt ute på viddene? Disse RCL- ligningene Asbjørn linker til må kanskje oppfylles for å få noenlunde klar tale in the first place? Ifølge de grafene som er postet over skulle denne skin- effekten ha minimalt å si antagelig, da er det gjerne andre ting som er viktigere ved kabler. Selv heller jeg til materialrenhet som noe av det aller viktigste. Har selv kabler med mange isolerte småledere, men om det er gjort slik kun på grunn av skin-effekten eller om det er noen annen grunn til at det er gjort slik, aner jeg ikke.
    Det var vanlige PR-kabler, 6kv SC med PVC isolasjon, installasjonskabel som blir brukt opp til sikringsskapet f.eks. Den har vel lavere induktans enn en tilsvarende leder med mindre tverrsnitt hvis jeg ikke tar helt feil. R er jo også lavere.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    kabelsatan skrev:
    Ølflexen spiller fortsatt like flott, om ikke bedre. Åpent, luftig og detaljert. Flott bassdriv med svært god impulsrespons, og med et nesten eksepsjonellt "nærvær" i lydbildet. Men kommer til å skifte ut de låsbare pluggene til fordel for samme type rørkabelsko som jeg brukte på jumperprosjektet, og det skal både krympes og loddes. Det viser seg at klemskruene i pluggene ikke får kontakt med mer enn ca. halvparten av kordelene i kabelen. Resten av kordelene blir bare skviset utover, selv med knallhard tvinning av endene. En kan fort miste nattesøvnen av slikt ;D ;D

Edit: Nytt sett med jumpere der det er både krympet og loddet er på plass :)

mvh
    kabelsatan
    Så jo fætt ut dette ;)
    Litt utenfor tråden, men kanskje du kunne svart kort?
    Spiller Pioneer knall? Og hvilket merke ville du samenlignet dei med, for at jeg skal få en tanke på hvordan dei spiller?
    Kunne tenkt meg å hørt dei, men ingen som har dyrere modeller her..

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Sinep lot du disse nesten gratis, grove installasjonskablene komme i nærheten av anlegget bare fordi noen anbefalte det her inne? De er sikkert totalt uegnet til hifibruk. Hva er materialkvaliteten på disse egentlig? Og hvordan i all verden kan du vite at det er skin- effekten som har hovedskylden for den dårlige lyden og ikke masse andre forhold? Nei, dette blir for mye "Fysikk på roterommet" for meg..

Vi har altså konstatert følgende faktorer vi tror er veldig viktig og som vi driver og maser om hver på vår kant:

1. Materialkvalitet/ -struktur (Ukule- Trygve)
    2. Skin- effekt (sinep)
    3. RCL (Asbjørn)
    4. Placebo (erato)

Og så er det alle disse "lure" quantum- kabelfabrikanttriksene vi ikke vet hva vi skal mene om..

L

larkus

Gjest
    lovemusikk skrev:
    Så jo fætt ut dette ;)
    Litt utenfor tråden, men kanskje du kunne svart kort?
    Spiller Pioneer knall? Og hvilket merke ville du samenlignet dei med, for at jeg skal få en tanke på hvordan dei spiller?
    Kunne tenkt meg å hørt dei, men ingen som har dyrere modeller her..
    pm :)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.896
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis vi skal være presise her, så mener jeg ikke at parametre som R, C og L i en kabelstump er veldig viktige. For en høyttalerkabel er R ganske viktig, mens L og C har mindre betydning så lenge de er innenfor rimelighetens grenser. For en ubalansert signalkabel er C litt viktig og R på returlederen kan være viktig hvis det er jordstrømmer. Utslagene er uansett ganske små, sammenlignet med alt som skjer i høyttaleren og i rommet. Bare se på hva slags impedanskurve og fasevinkler høyttaleren har. Det er R, L og C, det.

Derimot mener jeg vi trygt kan se bort fra skin-effect og de finere detaljer i materialkvalitet på leder og isolasjon, og at det derfor er fullt mulig å dekke alle relevante behov til en særdeles rimelig kostnad. F eks 200 - 300 kr for et ferdig terminert kabelpar på en meter eller så.

Edit: Det viktigste er nok likevel god kontakt i endene, med god terminering og rene kontaktflater. Det er mye viktigere enn hva som er inni kabelen. Det er jeg nok ganske enig med selveste kabelsatan.

L

larkus

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    Sinep lot du disse nesten gratis, grove installasjonskablene komme i nærheten av anlegget bare fordi noen anbefalte det her inne? De er sikkert totalt uegnet til hifibruk. Hva er materialkvaliteten på disse egentlig? Og hvordan i all verden kan du vite at det er skin- effekten som har hovedskylden for den dårlige lyden og ikke masse andre forhold? Nei, dette blir for mye "Fysikk på roterommet" for meg..

Vi har altså konstatert følgende faktorer vi tror er veldig viktig og som vi driver og maser om hver på vår kant:

1. Høy pris, materialkvalitet/ -struktur (Ukule- Trygve)
    2. Skin- effekt (sinep)
    3. RCL (Asbjørn)
    4. Placebo (erato)
    5.Tverrsnitt og terminering/kontaktkvalitet (Kabelsatan)

Og så er det alle disse "lure" quantum- kabelfabrikanttriksene vi ikke vet hva vi skal mene om..
    Jeg redigerte litt (feit skrift) i innlegget ditt, Kule ;)

mvh
    kabelsatan

L

larkus

Gjest
    Suverene rørkabelsko i fortinnet kobber fra BilXtra. Kr. 10.- pr stk. Fortinningen gjør forresten at det er lettere å lodde.
    Det er garantert noen "snobber" her på hfs som mener at dette er sarvekabelsko, og at de forringer lyden. 8)

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

• 91.6 KB Visninger: 335

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Hvis jeg har rett ;D , kan jeg skjønne at enkelte "kjellerfabrikanter" av kabler kan konkurrere med de beste av de store kabelprodusentene. Kabler kan rett og slett være ganske "low- tech" i praksis muligens.

Det er kanskje "greit" for kabelens ytelse om RCL har noe tilfeldige verdier, kabelmakeren trenger gjerne ikke vite hva RCL betyr en gang!

Skin- effekt holdes i tømme ved å velge anbefalte tverrsnitt, dette finner man opplysninger om på internett eller fra kabelprodusenters oppgitte tekniske data.

Dersom materialkvalitet er det viktigste (som jeg tror), kan man prøve å få levert materialer som er bedre enn det de fleste andre kabelprodusenter får levert. Siden man gjerne har minimale kostnader til markedsføring (selger på ryktet), og kan kutte ut importør/ butikkleddet, kan man legge pengene i materialene.

Flettemønster, isolasjonsprinsipp o.l. kan "kopieres" fra andre kommersielle produsenters velansette produkter.
    Plugger kan og kjøpes på øverste hylle.

"Produktutvikling" kan rett og slett bestå av å lage masse forskjellige prototyper, som så nøye testes ut i praksis.
    Slik kan en "hobbymekker" med god erfaring innen hifi og lyd sikkert klare å lage bedre kabler til prisen enn en ingeniør hos Nordost..

Det er mulig alle "quantum"- teknologiene hos kabelprodusentene er slikt som teoretisk gir bedre lyd, men ikke har så mye å si i praksis. At mye av det faktisk har like mye med markedsføring å gjøre som med god lyd å gjøre.

Men det er like fullt store kvalitetsforskjeller på kabler, mener jeg, og jeg tror det rett og slett dreier seg om å transportere signalet mest mulig uforstyrret gjennom kabelen, noe som oppnås ved rene materialer med store krystaller.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Kule-Trygve skrev:
    erato skrev:
    At mange tynne småledere gir mer detaljer, mens en tykk, kompakt kabel gir kraftigere bass, har Asbjørn skrevet om i en post, les den. Hint: Synsinntrykk og lytteinntrykk henger sammen.
    Manglende erfaring og sterke meninger henger visst også veldig godt sammen.
    På samme måte som overdreven tro på egen kunnskap og manglende evne til å lytte til andres erfaring og meninger (eller arroganse, som det også er kjent som...)

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    teddyh skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    erato skrev:
    At mange tynne småledere gir mer detaljer, mens en tykk, kompakt kabel gir kraftigere bass, har Asbjørn skrevet om i en post, les den. Hint: Synsinntrykk og lytteinntrykk henger sammen.
    På samme måte som overdreven tro på egen kunnskap og manglende evne til å lytte til andres erfaring og meninger (eller arroganse, som det også er kjent som...)
    Eller snobbefakter, men er vel litt snobb jeg også da ;)

Mvh :)

L

larkus

Gjest
    erato skrev:
    Hmm... kan det være at svarte kabler låter mørkere enn grå? Hva med grønne eller rosa kabler? Eller gjennomsiktige?
    Dette må det forskes på ;D

mvh
    kabelsatan

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.731
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    DoMentor skrev:
    teddyh skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    erato skrev:
    Eller snobbefakter, men er vel litt snobb jeg også da ;)

Jeg vil si at en snobb er en som ikke er intrisert i at andre har meninger og att det han mener er det rette i denne sammenheng.
    Man er jo ikke snobb selv om man har brukt noen eller mange kroner på kabler.
    Min mening om snobb er att vedkommende er nedlatende om andres meninger.
    Dette er bare mine tanker om dette.
    Snobb er jo i seg selv litt nedlatende ord om en person.

Steinar.

Music4all

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.04.2009
    Antall liker
    7
    [/quote] Eller snobbefakter, men er vel litt snobb jeg også da ;)

[/quote]Jeg vil si at en snobb er en som ikke er intrisert i at andre har meninger og att det han mener er det rette i denne sammenheng.
    Man er jo ikke snobb selv om man har brukt noen eller mange kroner på kabler.
    Min mening om snobb er att vedkommende er nedlatende om andres meninger.
    Dette er bare mine tanker om dette.
    Snobb er jo i seg selv litt nedlatende ord om en person.

Steinar.
    [/quote] Hei du, jeg var bare litt ironisk på egne vegne, siden mine kabler koster en del ;) Jeg er fullstendig klar over at det både er forskjell på kabler, og ikke minst på preferanser :)

Hvis du spør meg om f.eks Renaissance Audio er den beste kabelen vil jeg si at i et gitt oppsett i et gitt rom basert på dine preferanser så definitivt ja, men i et annet oppsett etc så nei :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg vært innom en lokal kabelpusher som jeg skrev tidligere i tråden at jeg skulle. Kjøpte med meg 5 meter skjermet 1.5 kvadrat og 6 meter 2.5 kvadrat skjermet Ølflex. Gav den nette sum av 160 kr for alt.

L

larkus

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Da har jeg vært innom en lokal kabelpusher som jeg skrev tidligere i tråden at jeg skulle. Kjøpte med meg 5 meter skjermet 1.5 kvadrat og 6 meter 2.5 kvadrat skjermet Ølflex. Gav den nette sum av 160 kr for alt.
    Ølflex 2,5 mm² skjermet med ferritring og pyntestrømpe fra ELFA.
    Lykke til :)

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Takker.
    Satser på at den er lettere å jobbe med enn Fat kabelen. Må finne noen støpsler på Ebay eller lignende så er jeg igang.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Griffenfeldt skrev:
    Takker.
    Satser på at den er lettere å jobbe med enn Fat kabelen. Må finne noen støpsler på Ebay eller lignende så er jeg igang.
    Hva slags Ölflex kjøpte du? Classic 110 CY?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    til kabler som koster mange hundre kroner pr meter, fra forskjellige leverandører
    Jeg har mest erfaring med kabler som koster flere (mange) tusen kroner meteren, og lite/ ingen erfaring med de som er billigere, så jeg tviler ikke dersom de som bare har testet billigere enn meg, ikke finner forskjeller å snakke om. Skjønt, skulle jo tro det var hørbare forskjeller i "low- end"- markedet også..

V

vredensgnag

Gjest
    Kule-Trygve skrev:
    til kabler som koster mange hundre kroner pr meter, fra forskjellige leverandører
    Jeg har mest erfaring med kabler som koster flere (mange) tusen kroner meteren, og lite/ ingen erfaring med de som er billigere, så jeg tviler ikke dersom de som bare har testet billigere enn meg, ikke finner forskjeller å snakke om. Skjønt, skulle jo tro det var hørbare forskjeller i "low- end"- markedet også..
    Du må vurdere kjøpssted, k-t, prisen "utvikler" seg langs kjøpskjeden. Her snakker vi førsteledd, og ikke "overføringer til landsted og seilbåt" leddet.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hmm,20 sider med kabelsnakk,og det kun pga ein singel kabel(solidcore,som dog er knallbra.)

På denne tiden har sluket motatt paller med hifi,tuter,dusin med elementer,planlagt angrepsvinkel med alle mulige triks fra 60-70tallet(på vestlandet kalles det gammelt sjømannstriks.)når ein gjer noko lurt.

Han har rigget/laget nytt bassystem og kun gud veit kva han ikkje har gjort.

Om 20 sider til blir nok kabelen enda bedre,garantert.

Det eg sjøl har gjort/ikkje gjort,er nok ingenting å skrive heim om,pytt pytt.

Mvh.

Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    samlanes skrev:
    Hmm,20 sider med kabelsnakk,og det kun pga ein singel kabel(solidcore,som dog er knallbra.)

På denne tiden har sluket motatt paller med hifi,tuter,dusin med elementer,planlagt angrepsvinkel med alle mulige triks fra 60-70tallet(på vestlandet kalles det gammelt sjømannstriks.)når ein gjer noko lurt.

Mvh.
    Og jeg har spist ett godt måltid.At antall paller med diverse tuter osv har ankommet de respektive hjem har jo ingenting i denne tråden å gjøre da den omhandler DIY skrikekabel. (Les strømførende)

Takk til trådstarter.

mvh

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Pad skrev:
    samlanes skrev:

Mvh.
    Og jeg har spist ett godt måltid.At antall paller med diverse tuter osv har ankommet de respektive hjem har jo ingenting i denne tråden å gjøre da den omhandler DIY skrikekabel. (Les strømførende)

Takk til trådstarter.

mvh
    Hehe,godt med god mat.
    Klager ikkje på trådstarter eg,bruker sjøl solidcore i heile mitt oppsett, både høgt og signalkabler.

Bare litt forundret over at folk gidder all diskusjonen fram og tilbake,så tilbake og fram att.
    Veit med meg sjøl om eg hadde feks 20k til bruk i oppsettet,hadde kabler havnet bakerst i rekken,det er sikkert.

Blir litt som å diskutere dekkmerke,det er ikkje ett merke som passer på alle biltyper og kjørestil:)

Mvh.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    OK -da roer vi ned her. En rekke innlegg som egner seg til provokasjoner og krangling er fjernet. Hold dere til tema, og vær saklige samt respekter hverandre.

bjornh, moderator

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    bjornh skrev:
    OK -da roer vi ned her. En rekke innlegg som egner seg til provokasjoner og krangling er fjernet. Hold dere til tema, og vær saklige samt respekter hverandre.

bjornh, moderator
    Ok, beklager om eg har "blitt revet med, og tråkket over grensen" her

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    Kule-Trygve skrev:
    Men det er like fullt store kvalitetsforskjeller på kabler, mener jeg, og jeg tror det rett og slett dreier seg om å transportere signalet mest mulig uforstyrret gjennom kabelen, noe som oppnås ved rene materialer med store krystaller.
    Her blir det mye "tror".

Hva slags "renhet" er det du egentlig snakker om?

Og disse "krystallene", kan du forklare mer om de?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.954
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    el_mariachi skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Her blir det mye "tror".

Og disse "krystallene", kan forklare mer om de?
    ....kan krystallene være "bling-bling"? ;D

mvh
    Proffen

L

larkus

Gjest
    Har brukt ettermidaggen til meningsfylte aktiviteter.
    Omterminerte Ølflexen til rørkabelsko.

Først krymping for god kontakt

Så lodding for enda bedre kontakt

Så litt krympeslange for det visuelle sin del

Resultatet ble bra :)

Klar til bruk

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.511
    Det som er litt morsomt er at de ringkabelskoa der er mye bedre enn de dyre blinggaffelskoa som high-end-kablene bruker.

;)

L

larkus

Gjest
    Helt enig, slowmotion!
    Eksempel på "highend"( ;) )-tilkobling.
    12mm² frem til bassterminaler. 8mm² jumpere videre til mellomtone/diskant-terminaler.

Mvh
    kabelsatan

Vedlegg

L

larkus

Gjest
    Etter all denne jobbingen er det på sin plass å belønne seg selv med en slik.
    Norges beste øl, mener nå jeg.
    Skål ;D
    En god lørdagskveld til alle som titter innom denne tråden ;)

mvh
    kabelsatan

Vedlegg

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    el_mariachi skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Her blir det mye "tror".

Du får søke opp det jeg har skrevet, har skrevet om dette sikkert et par dusin ganger nå. Grenser for hvor mange ganger jeg gidder gjenta meg selv.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.737
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kule-Trygve skrev:
    el_mariachi skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Her blir det mye "tror".

Du får søke opp det jeg har skrevet, har skrevet om dette sikkert et par dusin ganger nå. Grenser for hvor mange ganger jeg gidder gjenta meg selv.
    Gidder du en gang til? Bare én?

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Man må ha rene materialer i lederne, altså lite oksider/ forurensninger iblandet (enten det nå er kobber eller sølv vi snakker om), og store krystaller fordi krystallgrensene skaper diskontinueter i materialet som forstyrrer signalet. At dette er viktig har jeg erfart i praksis. Det er bare å prøve identiske kabler, der man har renere og mer homogent materiale i den ene kabelen. Alle aspekter ved lyden blir bedre i den renere kabelen..

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    Kule-Trygve skrev:
    el_mariachi skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    Her blir det mye "tror".

Nei vel.

Har du kanskje lyst til å delta i dette tankeeksperimentet for å se litt nærmere på hvor stor del av prisen på en bra kabel som går til materiale.

Hvis vi sier en høyttalerkabel fra en "velrenomert kabelprodusent" i klassen over hifi koster ut til deg som kunde, la oss si NOK. 50,000.

Hvor mye av denne summen går til følgende:

Mva?
    Fortjeneste siste ledd?
    Markedsføring?
    Transport?
    Montering?
    Råvarer?
    R & D?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn