Jo da. Det er isolert sett riktig at man hører lettest forskjell med korte lytteintervaller. Men ikke når disse repteres mange ganger. Da låter de likt. Det er noe de fleste kjenner seg igjen i. Du holder på en hel dag hjemme og lytter og lytter på noe i anlegget. På slutten av økten går alt i surr og man blir lyttetrett.orso skrev:Det er ingenting i veien for å utføre en blindtest med f.eks tre forsøk om gangen.
Når det gjelder lengde på lytting, så er undersøkelsene klar på den audiofile hukommelsen fungerer best med korte lytteintervaller. Det er ikke så mye å diskutere.
Et annet poeng er at hørselen er kognitiv. Man tolker hva man hører. Dette er et triks hifi-pushere utnytter, ved å fremstille enhver forandring som en forbedring. I denne sammenheng må man ta i bruk lange lytteintervaller. Personlig er jeg ikke så opptatt av om jeg hører forskjell på komponent A og B, jeg er mer oppsatt på å finne ut hva forskjellen består i og om den er gavnelig. Er det et skritt frem eller et skritt til siden? Slik finsmaking og evaluering tar gjerne dagesvis.