Kabler som stjeler detaljer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.766
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Noen som har tenkt på at forskjeller også kan være i den ikke-tekniske delen ? Dvs at vi alle har vår unike måte å høre på, samt fysiske forutsetninger gitt av alder, slitasje og evt skader på lytte-evnen? Måleapparater kan avdekke forskjeller på kablenes tekniske utforming , men er vår lytte-evne godt nok kartlagt... ???
    Kabelurenes utforming er som sådan irreleavnt - det er ytelsen som er poenget, enten ytelsen evalueres med ørene eller den måles.

Spørsmålet er om to ulike kabler med tilnærmet lik teknisk ytelse likevel gir hørbare forskjeller.

På grunnlag av praktisk prøving og feiling mener jeg at svaret er entydig «nei» og at det er 100% samsvar mellom tekniske egenskaper og lydlige resultater.

mvh
    KJ

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    KJ skrev:
    HCS skrev:
    Noen som har tenkt på at forskjeller også kan være i den ikke-tekniske delen ? Dvs at vi alle har vår unike måte å høre på, samt fysiske forutsetninger gitt av alder, slitasje og evt skader på lytte-evnen? Måleapparater kan avdekke forskjeller på kablenes tekniske utforming , men er vår lytte-evne godt nok kartlagt... ???
    Kabelurenes utforming er som sådan irreleavnt - det er ytelsen som er poenget, enten ytelsen evalueres med ørene eller den måles.

Spørsmålet er om to ulike kabler med tilnærmet lik teknisk ytelse likevel gir hørbare forskjeller.

På grunnlag av praktisk prøving og feiling mener jeg at svaret er entydig «nei» og at det er 100% samsvar mellom tekniske egenskaper og lydlige resultater.

mvh
    KJ
    Hva har ytelsen å si om det ikke kan høres ? Er musikken derav en graf på et papir basert på ytelse ?

Og der er vi uenige. 100% er en tallverdi jeg ikke får til å gå opp med mine egen utprøvinger av kabler. Men full respekt for ditt ståsted. Sålenge jeg får ha mitt i fred ;)

L

larkus

Gjest
    Følgende testprosedyre kunne være interessant.

Et antall kabler testes, la oss si 4 stk. i vidt forskjellige prisklasser. Lyttepanelet vet hvilke kabler det dreier seg om, men vet ikke i hvilken rekkefølge de prøves. Samme musikkstykke spilles 4 ganger med forskjellig kabel oppkoblet hver gang.
    Lyttepanelet har ikke lov å diskutere seg imellom under seansen, men skriver sine ned sine lytteobservasjoner.
    Etterpå sammenlignes det som er nedskrevet. Resultatet hadde garantert vært interessant ;)
    Deltagerene kunne jo også få tippe hva som var den billigste og den dyreste kabelen av det de hørte.

mvh
    kabelsatan

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.716
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    kabelsatan skrev:
    Følgende testprosedyre kunne være interessant.

Et antall kabler testes, la oss si 4 stk. i vidt forskjellige prisklasser. Lyttepanelet vet hvilke kabler det dreier seg om, men vet ikke i hvilken rekkefølge de prøves. Samme musikkstykke spilles 4 ganger med forskjellig kabel oppkoblet hver gang.
    Lyttepanelet har ikke lov å diskutere seg imellom under seansen, men skriver sine ned sine lytteobservasjoner.
    Etterpå sammenlignes det som er nedskrevet. Resultatet hadde garantert vært interessant ;)

mvh
    kabelsatan
    En god ide,men det blir jo aldri noe av slike tester :-\

mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    kabelsatan skrev:
    Merkelig hvor stille det ble her!

mvh
    K.A. Belsatan
    Det har nok ikke så mye med ditt forslag om testing- noe som er meningsløst når enkelte hevder at det er umulig å høre forskjell, men mer med en generell trøtthet på slike meninngsløse "diskusjoner". Hører man forskjell på kabler, ja så gjør man det. Ferdig med den saken.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    kabelsatan skrev:
    Merkelig hvor stille det ble her!

mvh
    K.A. Belsatan

De fleste blir vel lei gnålet og oppkonstruerte debatter som ikke fører til noen ensidig konklusjon... 8)

L

larkus

Gjest
    lars_erik skrev:
    Det har nok ikke så mye med ditt forslag om testing- noe som er meningsløst når enkelte hevder at det er umulig å høre forskjell,
    Mitt forslag til testprosedyre er alldeles ikke meningsløst. Testpanelet må naturligvis bestå av ihuga hifi-entusiaster som påberoper seg å lett høre forskjell på kabler. Kabelfornektere/skeptikere ville sannsynligvis bli beskyldt for å sabotere testen hvis de deltok i testpanelet.

En slik testprosedyre er ikke på langt nær så stressende som en ABX-blindtest, og burde derfor være mye mer pålitelig.

Mener nå jeg :)

mvh
    kabelsatan

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    kabelsatan skrev:
    lars_erik skrev:
    Det har nok ikke så mye med ditt forslag om testing- noe som er meningsløst når enkelte hevder at det er umulig å høre forskjell,
    Mitt forslag til testprosedyre er alldeles ikke meningsløst. Testpanelet må naturligvis bestå av ihuga hifi-entusiaster som påberoper seg å lett høre forskjell på kabler. Kabelfornektere/skeptikere ville sannsynligvis bli beskyldt for å sabotere testen hvis de deltok i testpanelet.

En slik testprosedyre er ikke på langt nær så stressende som en ABX-blindtest, og burde derfor være mye mer pålitelig.

Mener nå jeg :)

mvh
    kabelsatan
    Mulig det. Men du tror ikke de av oss som hører forskjeller på kabler, ikke helt ser verdien i dette? Hva skulle den fortelle oss?

L

larkus

Gjest
    lars_erik skrev:
    Mulig det. Men du tror ikke de av oss som hører forskjeller på kabler, ikke helt ser verdien i dette?
    Nei, det hadde jeg heller ikke regnet med. Men hvis en slik test avslørte mange nok sammenfallende lytteinntrykk hos deltakerene, så ville det vel være en skikkelig fjær i hatten de som hevder at de lett hører forskjell ;) ;)
    Men frykten for at det motsatte skulle skje er vel kanskje overveldende?

mvh
    kabelsatan

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    kabelsatan skrev:
    lars_erik skrev:
    Mulig det. Men du tror ikke de av oss som hører forskjeller på kabler, ikke helt ser verdien i dette?
    Nei, det hadde jeg heller ikke regnet med. Men hvis en slik test avslørte mange nok sammenfallende lytteinntrykk hos deltakerene, så ville det vel være en skikkelig fjær i hatten de som hevder at de lett hører forskjell ;) ;)
    Men frykten for at det motsatte skulle skje er vel kanskje overveldende?

mvh
    kabelsatan
    Ingen frykt nei, bare en indre ro og selvsikkerhet rundt egen hørsel, erfaring og viten om klangnyanser og hvordan de enkelte instrumenter skal høres ut.
    Som utdannet musiker, er det en god ballast.

L

larkus

Gjest
    Du hadde sikkert klart deg godt i en slik test :)

mvh
    kabelsatan

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan
    Det jeg ville ha fram, er at det finnes flere enn sivilingeniører og elektrikere med kunnskap om lyd. Mange flere enn de, faktisk, og med vel så mye kunnskap om lyd. Selv om det ikke virker slik her inne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    ...klangnyanser
    Er ikke det eksakt det samme som jeg har sagt hele veien? Klangnyanser, små forskjeller i tonalitet, små avvik i frekvensgang - er det noen forskjell?

Her er en forskjellen mellom to ulike fioliner, begge bygget av Guarneri og testet av Anders Buen - ikke helt ukjent med lyden av felespill, han heller:

http://home.online.no/~an-buen/e_svingnin.htm

Riktignok er dette større forskjeller enn de som kan dokumenteres mellom hvilke som helst to kabler, men likevel: Er det ikke nettopp disse forskjellene i frekvensgang som er klangnyansene mellom disse to?

Se også her: http://home.online.no/~an-buen/publications1.htm
    During this presentation one should be able to hear and see what makes a violin sound more or less classic Italian. Additionally, some ideas how to increase the probability of making an instrument with such characteristics is presented.
    Violin timbre is discussed and demonstrated in light of Heinrich Dünnwalds work on parameters for relative levels of certain frequency ranges of narrowband violin body spectra. He analyzed more than 700 violins and found some characteristic objective features in the spectra of Old Italian violins that differed from modern master and factory made violins.
    Using data from my impact hammer data set of violins and hardangers I compare the spectra of instruments with low versus high values of these Dünnwald parameters and make “difference filters” between them. These filters are then used in modifications of a short played violin phrase demonstrating the effects as the Dünnwald parameters are varied. I will also present some preliminary results from a data mining project where I extract some simple significant correlations between construction details and these objective timbre parameters.
    Eller her, hvis du funderer på klangnyansene mellom en Stradivarius og en Guarneri: http://home.online.no/~an-buen/TN_Buen.pdf
    The one-third octave band spectra from Stradivari and del Gesú
    violins looks similar even when different music pieces are played
    on the instruments. However, there seem to be systematic
    differences between the average Stradivari and del Gesú responses
    varying from close to 0 dB in the 4 kHz band to 2 dB in the 200 Hz
    and 1.25 Hz bands and -2 dB in the 1.6 kHz band. Such differences
    are heard as a more dark sound in the del Gesús and a more brilliant
    sound and strong fundamentals of the lowest notes in the Strads.
    Eller her, hvis du er mer nysgjerrig på klangnyansene mellom de litt mindre hardingfelene fra rundt 1860 og dagens:
    http://home.online.no/~an-buen/Det%20er%20gledeleg%20aa%20sjaa%20at%20utviklinga%20av%20hardingfela%20vert%20undersokt%20naerare.htm

Eller så kan du se hva klangnyanse ("timbre" på engelsk) egentlig består i her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Timbre
    http://books.google.com/books?id=KChoKKhjOb0C&printsec=frontcover&source=gbs_summary_r#v=onepage&q&f=false

Hvis du foretrekker tysk, har du noe å bryne deg på her (også det Amati, Stradivarius & Guarneri vs røkla)
    http://www.uni-koeln.de/phil-fak/muwi/fricke/235heike.pdf
    Kortversjon: Frekvensspektrumet ligner mer eller mindre på formantene, dvs spektrumet, for visse vokaler, f eks "E". Altså små ulikheter i frekvensgang, igjen. Klangnyanser, som hvis du hører nøye etter, kan skille mellom en Amati og en skolefiolin. Hvis ingen har tuklet det til med mikrofonplassering, romklang og eq i produksjonen, da.

Og hvis vi først er enige om det, så kan jeg godt forklare deg eksakt hvilke tekniske egenskaper ved en kabel som kan skape små forskjeller i klangnyanser, og hvorfor de egenskapene ikke behøver å koste noe som helst.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Orker ikke skrive noe innlegg nå, men til disse frekvenskurve-uber-alles-folkene kan jeg liste noen linker her, så kan de lese seg opp på hva som påvirker lydkvaliteten så lenge (skal prøve å lese jeg også)

http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_quality

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_quality_measurement

http://en.wikipedia.org/wiki/Signal_to_Noise_Ratio

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_system_measurements

Dette med rett frekvenskurve, som er så dødsviktig for enkelte (som vel bare er en del av "kravet" om at audiosystemet skal kunne gjengi alt fra dyp bass til høy diskant) er bare en faktor blant mange, i forhold til alle forvrengningsformene mm. Men dette kan folk lese om like godt og bedre enn meg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men nå var spørsmålet klangnyanser og kabler. Det er selvsagt mye annet som bestemmer lydkvalitet, men de andre tingene har stort sett det til felles at en kabel ikke kan gjøre noe til eller fra, med mindre tilkoblet utstyr er så sårbart for små endringer i last at det må kalles feilkonstruert. Eksempelvis forvrengning, bakgrunnsstøy, signal/støy-forhold, osv. Det er ennå ikke påvist ikke-lineær forvrenging i en kobberkabel, uansett hvor mye det prates om "mikro-dioder" og alt det der. Derimot kan en kabel føre til noen små endringer i frekvensgang, spesielt i diskanten, via lineære mekanismer som ikke er spesielt vanskelige å forstå og som heller ikke behøver å koste spesielt mange kronene å tune inn "just so".

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Gleder meg som en liten unge, til at du skal være med på kabeltesten sammen med pedal, og det skalbli veldig interresant å se hva dere kommer frem til ;)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det blir en trivelig kveld, enten vi hører det ene eller det andre.

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    lars_erik skrev:
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan
    Det jeg ville ha fram, er at det finnes flere enn sivilingeniører og elektrikere med kunnskap om lyd. Mange flere enn de, faktisk, og med vel så mye kunnskap om lyd. Selv om det ikke virker slik her inne.
    Det er vel nettop at de tror dette som er problemet, veldig mange tror de vet mye om lyd (mens de kan lite, og tydligvis ingenting om psykologi). Lure selgere derimot, har lært seg mye om dette emnet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til sammenligning: Her er en liten katalog over noen av kildene til ikke-lineær forvrengning i en alminnelig høyttaler. Det er mange, de er tildels store, og de kan både høres, måles, og forklares med forståelige virkningsmekanismer. Renhetsgrad og kornstørrelse i internkablingen er ikke en av dem.
    http://www.klippel.de/dm/?page=download&pid=73&fid=173

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    lars_erik skrev:
    orso skrev:
    Det er bare rent svada.
    Dersom man kan tweake klangbalansen med kabler, så er enten kabelen eller forsterkeren feilkonstruert.
    Billige kobberkabler og tilstrekkelig tversnitt er alt man trenger å tenke på.

Har engentlig bestemt meg for å ikke engasjere meg mer i slike debatter, men når man fortsetter å opptre på denne måten, må noen ta til motmæle!

Hold svadabeskyldnings -tøvet for deg selv, og la de som hører forskjell slippe slik idiotisk oppførsel! Om du ikke hører forskjell; greit for deg. Om du mener å vite at det ikke er forskjell; greit nok. Men kom pokker ikke å fortelle meg og andre som har drevet med musikk og lyd i årtier at vi tar feil når vi hører forskjell! Det er respektløst og nedlatende!
    hehe dere tror ihvertfall at dere hører forskjell så da betyr det vel ikke noe at dere faktisk ikke hører forskjell! Kommer langt med å bare tro ;)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.621
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    hehe dere tror ihvertfall at dere hører forskjell så da betyr det vel ikke noe at dere faktisk ikke hører forskjell! Kommer langt med å bare tro ;)
    For en bedriten kommentar du lirte av deg her.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    eddie1 skrev:
    lars_erik skrev:
    orso skrev:
    Det er bare rent svada.
    Dersom man kan tweake klangbalansen med kabler, så er enten kabelen eller forsterkeren feilkonstruert.
    Billige kobberkabler og tilstrekkelig tversnitt er alt man trenger å tenke på.

Har engentlig bestemt meg for å ikke engasjere meg mer i slike debatter, men når man fortsetter å opptre på denne måten, må noen ta til motmæle!

Hold svadabeskyldnings -tøvet for deg selv, og la de som hører forskjell slippe slik idiotisk oppførsel! Om du ikke hører forskjell; greit for deg. Om du mener å vite at det ikke er forskjell; greit nok. Men kom pokker ikke å fortelle meg og andre som har drevet med musikk og lyd i årtier at vi tar feil når vi hører forskjell! Det er respektløst og nedlatende!

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    hehe dere tror ihvertfall at dere hører forskjell så da betyr det vel ikke noe at dere faktisk ikke hører forskjell! Kommer langt med å bare tro
    Unskyld men er det helt umulig att man bare rett og slett er dauhørt ? eller sagt på en annen måte ,er det mulig att det er ett aldersbetinget hørselstap ?
    Eller har jobbet i støyende omgivelser i mange år,eller feks spilt litt for høyt i sine unge dager ;Dikke rat att man får nedsatt hørsel da eller ?

Er det en mulig forklaring på att noen hører mens andre ikke :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.132
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Til sammenligning: Her er en liten katalog over noen av kildene til ikke-lineær forvrengning i en alminnelig høyttaler. Det er mange, de er tildels store, og de kan både høres, måles, og forklares med forståelige virkningsmekanismer. Renhetsgrad og kornstørrelse i internkablingen er ikke en av dem.
    http://www.klippel.de/dm/?page=download&pid=73&fid=173
    But this one goes to eleven.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    Petterone skrev:
    Forklaringen er placebo som rammer 100% av menneskeheten. Reelle hørbare forskjeller kan dokumenteres.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Leser i blant utrykket "mer av alt" ved f.eks. kabelbytte......................................
    Jeg (føler jeg) opplever det ved å øke volumet jeg 8)

Mvh.KW

M

Medlem 1792

Gjest
    Placebo er et mye brukt ord i kabel debatter ser det ut til, hvorfor det tro?
    De som er religiøse (alle relegioner) er de rammet av placebo effekten tro, er jo kanskje ikke alt som er målbart der heller vel?
    Men, det er jo altid noen som påberoper seg ”sannheten” (om det gjelder relegion eller Hi-Fi) og alle andre tar jo da ”feil”......

http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    Petterone skrev:
    hehe dere tror ihvertfall at dere hører forskjell så da betyr det vel ikke noe at dere faktisk ikke hører forskjell! Kommer langt med å bare tro

Unskyld men er det helt umulig att man bare rett og slett er dauhørt ? eller sagt på en annen måte ,er det mulig att det er ett aldersbetinget hørselstap ?
    Eller har jobbet i støyende omgivelser i mange år,eller feks spilt litt for høyt i sine unge dager ;Dikke rat att man får nedsatt hørsel da eller ?

Hvorfor skal nedsatt hørsel alltid trekkes frem som forklaring, når noen tør å innrømme at de ikke hører de "fantastiske" egenskapene til en eller annen hifi-kabel ???

Rett og slett ufint er det komme med slike teorier/påstander om personer, kun og blott fordi at de har en annen erfaring og mening.

Det har tidligere i denne tråden blitt etterlyst respekt overfor de som mener å høre de egenskapene enkelte kabler angivelig skal ha. Hvorfor skal det da ikke vises den samme respekt overfor de som mener å ikke høre det samme ??

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219

BanjoArrne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Antall liker
    31
    teddyh skrev:
    Petterone skrev:
    teddyh skrev:

Hvorfor skal nedsatt hørsel alltid trekkes frem som forklaring, når noen tør å innrømme at de ikke hører de "fantastiske" egenskapene til en eller annen hifi-kabel ???

Rett og slett ufint er det komme med slike teorier/påstander om personer, kun og blott fordi at de har en annen erfaring og mening.

Det har tidligere i denne tråden blitt etterlyst respekt overfor de som mener å høre de egenskapene enkelte kabler angivelig skal ha. Hvorfor skal det da ikke vises den samme respekt overfor de som mener å ikke høre det samme ??
    Den som sår bygg, kan ikke høste hvete.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skal nedsatt hørsel alltid trekkes frem som forklaring, når noen tør å innrømme at de ikke hører de "fantastiske" egenskapene til en eller annen hifi-kabel

Man skal selvfølgelig ikke være ufin helt enig ,men man snakker her feks om to personer,den ene hører,den andre hører ingen ting eller lite.
    Det er vel da muligens man kan anta att den som ikke hører noe har dårligere hørsel en den andre ,dette er helt normalt når du blir eldre foreksempel,ingenting galt i det.

Ytterpunktene blir jo og sammenligne en ungdom og en pensjonist hørsel vedrørende dette temaet,det blir feil IMO

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke god eller dårlig hørsel er en del av forklaringen. Personlig hører jeg tydelig forskjell om en bitvis identisk datastrøm kommer fra et Philips Pro CD-drivverk eller fra en Logitech Transporter, og det er heller ikke noe problem å høre virkningen av vibrasjonsdempende underlag under komponenter. Jeg hører til og med forskjell på kabler, noen ganger.

Derimot kan det hende at vi hører etter litt forskjellige ting. Jeg er bortimot allergisk mot forvrengning og hardhet, ganske opptatt av dynamisk kontrast og live-følelse, mens jeg ser litt stort på mindre avvik i frekvensgang. De kan jeg jo dra inn igjen elektronisk uten at det koster meg en krone. De knøttsmå kabelforskjellene jeg har hørt i eget anlegg handler om små ulikheter i diskantgjengivelsen, som igjen påvirker noen subjektive parametre som presisjon i 3D-plasseringen av enkeltinstrumenter i lydbildet. Jeg måtte faktisk lete ganske lenge før jeg fant en RCA-kabel som var lang nok og dårlig nok til at det ble noen hørbar forskjell i det hele tatt. Det kostet heller ikke stort å få det "riktig", ettersom det ikke var mulig å høre noen forskjell mellom ulike signalkabler med passe lengde, og en halvmeter kabel er tross alt billigere enn tre meter kabel. Ti kroner i stedet for seksti kroner, sånn circa.

Dessuten er disse tingene systemavhengige. Det kommer an på hvordan utgangstrinn og inngangstrinn er konstruert. Om det ikke er noen forskjell hos meg, kan det jo likevel være forskjeller i andre anlegg. Likevel, hvis komponentene er så marginale at det blir lett hørbare forskjeller avhengig av hvilken kabel som brukes til å koble dem sammen, så mener jeg fortsatt at de komponentene er feilkonstruerte eller defekte.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Jeg mener fortsatt du tar feil så det suser.
    Det har også mye med hva man spiller på. Jeg har før kommentert at ditt anlegg i seks kanaler neppe er det best egnede til å dedektere kabelforskjeller.

L

larkus

Gjest
    Jeg tror ikke at du har fått med deg hva Asbjørn sitt "stereo i 6 kanaler" innebærer, lars_erik.

mvh
    kabelsatan

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    kabelsatan skrev:
    Jeg tror ikke at du har fått med deg hva Asbjørn sitt "stereo i 6 kanaler" innebærer, lars_erik.

mvh
    kabelsatan
    Har jeg sikkert ikke :)
    Ikke betyr det noe hvor mye han hører av forskjeller heller. Men at at utroper seg til et orakel om at forskjellene er knapt hørbare, er litt mer over the top.
    Hva andre hører, vet han ingenting om.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Får håpe lars_eriks lytteferdigheter er bedre enn hans leseferdigheter.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    Får håpe lars_eriks lytteferdigheter er bedre enn hans leseferdigheter.
    Hvor leser jeg Asbjørns meninger feil?
    I at kabelforskjeller indikerer feil i konstruksjonen av komponentene?

Tøv er fortsatt tøv, selv om det pakkes inn i mange ord.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn