Schumacher skrev:
La meg nå en gang for alle få ett saklig svar fra de som mener at det ikke kan gi forskjeller i lyd ved bytte av kabler.....
Når jeg bytter signal og HT-kabler i mitt anlegg og lydbildet som treffer mine ører etter byttet er forskjellig.......-hva skilles dette? Er en av disse: Bladelius Embla Classic,Gryphon Diablo og Dynaudio Confidence C4 feilkonstruert?
Har jeg før jeg spiller etter byttet bestemt meg for at dette blir bedre?(Placebo)
Hvordan forklares at min samboer som som ikke er interessert i hverken Hifi eller musikk i særlig grad også legger merke til forskjellene og kommenterer dette uten at jeg i det hele tatt spør?
Vær så snill og svar meg på dette.
Sannsynligvis er det en forskjell, stor eller liten. Sånn sett er jeg kanskje ikke den rette til å svare deg, siden jeg jo mener at det
kan være forskjeller. Hva de forskjellene består i dette tilfellet vet jeg ikke, ettersom jeg ikke har hørt hva som skjer hos deg. Rent filosofisk er det slik at det finnes uendelig mange mulige, mer eller mindre sannsynlige, forklaringer som passer med en gitt observasjon. (
http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_induction)
Likevel, det jeg anser som mest sannsynlig er at forskjeller mellom de elektriske egenskapene i de forskjellige kablene virker sammen med utgangs- og inngangsimpedanser i komponentene i hver ende, og at du derfor vil få litt ulik frekvens- og fasegang i de forskjellige tilfellene. For eksempel: impedansen i høyttaleren varierer med frekvens (og blir seriøst lav ved noen frekvenser!). Sammen med utgangsimpedansen i effektforsterkeren og den frekvensavhengige impedansen i kabelen
vil dette føre til små avvik i frekvens- og fasegang gjennom kretsen. Tverrsnittet i høyttalerkabelen skaper størst forskjeller, men induktans (som også er en konsekvens av geometrisk oppbygning) kan tenkes å ha en viss betydning i diskanten.
De forskjellene er i størrelsesorden 0,1 - 0,5 dB, men virker over såpass store frekvensområder at jeg ikke blir spesielt overrasket om de er hørbare. Spesielt hvis de havner på frekvenser som av en eller annen grunn fremheves av høyttalerne og rommet (hvor avvikene er i størrelsesorden +12 / -50 dB, forresten). Det er bare slik den kretsen virker, uten at noe nødvendigvis er feilkonstruert av den grunn. Det er mulig å konstruere slik at kretsen ikke påvirkes noe særlig, f eks med lav og frekvensuavhengig utgangsimpedans på effektforsterkeren sammen med høy og tilnærmet frekvensuavhengig inngangsimpedans på høyttalerne, men det må veies opp mot mange andre hensyn. Spørsmålet er snarere om de forskjellene er store nok til å bli hørbare, og i så fall om de er noe å bry seg om/betale penger for. Du kan uansett gjenskape de forskjellene med enkle midler uten å betale spesielt mye penger. Tilstrekkelig tverrsnitt, enkel oppbygning uten å gå til ytterligheter med hverken kapasitans eller induktans - ferdig arbeid.
Hvis det derimot er hørbare forskjeller i forvrengningsnivå, for eksempel fordi utgangstrinnet i effektforsterkeren slår knute på seg ved så små forskjeller i lastimpedans som det er snakk om ved et kabelbytte, så ville jeg mistenkt at noe var defekt et eller annet sted i kjeden. Eller feilkonstruert, for den del, men det virker jo ikke spesielt sannsynlig med de komponentene du har.