Kabler som stjeler detaljer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    lars_erik skrev:
    OAlex skrev:
    Får håpe lars_eriks lytteferdigheter er bedre enn hans leseferdigheter.
    Hvor leser jeg Asbjørns meninger feil?
    I at kabelforskjeller indikerer feil i konstruksjonen av komponentene?

Tøv er fortsatt tøv, selv om det pakkes inn i mange ord.
    Asbjørn har gjort en god jobb i å forklare hvorfor det kan være forskjeller mellom kabler. Han har vært mer åpen og grundig i sin tilnærming enn de fleste. Noen orakelstatus har han imidlertid ikke gjort krav på.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    lars_erik skrev:
    OAlex skrev:

Asbjørn har gjort en god jobb i å forklare hvorfor det kan være forskjeller mellom kabler. Han har vært mer åpen og grundig i sin tilnærming enn de fleste. Noen orakelstatus har han imidlertid ikke gjort krav på.
    Hans konklusjoner vitner ikke om annet enn et saksframlegg fra en kabelskeptiker. Jeg hører slett ikke forskjeller på kabler pga av hverken placebo eller feilkonstruksjoner.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Hans konklusjoner vitner ikke om annet enn et saksframlegg fra en kabelskeptiker. Jeg hører slett ikke forskjeller på kabler pga av hverken placebo eller feilkonstruksjoner.
    Han sa vel ikke det heller?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    lars_erik skrev:
    OAlex skrev:
    lars_erik skrev:
    OAlex skrev:

Hvor gjør han krav på orakelstatus? Vis til et innlegg.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Vel, bare fra i dag:
    Asbjørn skrev:
    Jeg hører til og med forskjell på kabler, noen ganger.
    [...]
    Om det ikke er noen forskjell hos meg, kan det jo likevel være forskjeller i andre anlegg.
    Må nok si meg ganske enig med Valentino her. Merkelig hvor forskjellig det som ble lest kan være fra det som ble skrevet. Men så har jeg heller ikke brukt en kvart million på kabler, heldigvis.

Petterone

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Antall liker
    730
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Hvor gjør han krav på orakelstatus? Vis til et innlegg
    For att noen skal syntes det behøver det vel det ikke skrives med ord ! det er hvordan "noen" oppfatter det slik jeg oppfatter det ;)

La nå ikke dette bli en tråd med "ikke klag på kammeraten min",kan vi ikke bare diskutere fenomenet som sådan ?

Vet bare att ved skifte av HT kabler her hjemme betydde det skifte av plassering for HT ,og faktisk størst forskjell i nyanser på Powerlines :eek:

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Petterone skrev:
    For att noen skal syntes det behøver det vel det ikke skrives med ord ! det er hvordan "noen" oppfatter det slik jeg oppfatter det ;)
    Her tror jeg vi er ved årsaken til mye av kranglingen her. Hvis man bare leser og reagerer på det andre faktisk skriver, i stedet for å tillegge andre nye meninger og reagere på noe man innbiller seg at de mener, vil debatten gå mye mer sivilisert for seg.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    lars_erik skrev:
    Vel, bare fra i dag:
    Asbjørn skrev:
    Jeg hører til og med forskjell på kabler, noen ganger.
    [...]
    Om det ikke er noen forskjell hos meg, kan det jo likevel være forskjeller i andre anlegg.
    Må nok si meg ganske enig med Valentino her. Merkelig hvor forskjellig det som ble lest kan være fra det som ble skrevet. Men så har jeg heller ikke brukt en kvart million på kabler, heldigvis.
    Ikke jeg heller. Men skulle gjerne hatt noen meter Odin ;D

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Petterone skrev:

La nå ikke dette bli en tråd med "ikke klag på kammeraten min",kan vi ikke bare diskutere fenomenet som sådan ?

Vet bare att ved skifte av HT kabler her hjemme betydde det skifte av plassering for HT ,og faktisk størst forskjell i nyanser på Powerlines :eek:
    Når noen skriver at forskjeller skyldes feilkonstruksjoner i komponentene, karakteriserer jeg det som å oppnevne seg til orakel. At noen da føler kompisen sin for mobbet, blir vel deres problem.

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Petterone skrev:
    Når enkelte (lars_erik) støyer til debatten med personkarakteristikker (og det er ikke første gang det skjer), så kan det være på sin plass å avkreve vedkommende en forklaring.

Det hadde vært befriende :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    Petterone skrev:
    Når enkelte (lars_erik) støyer til debatten med personkarakteristikker (og det er ikke første gang det skjer), så kan det være på sin plass å avkreve vedkommende en forklaring.

Det hadde vært befriende :)
    Personkarakteristikk?
    Orakel? Neppe det verste man kan kalles.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du slipper ikke den, du?

Jeg antar du sikter til at noen (vet ikke om det var Asbjørn, men...) har sagt at hvis en kabel har så høy eller lav induktans eller konduktans at forsterkere/kilder begynner å oppføre seg rart, er noe i kjeden "feilkonstruert"?

Tror du drar det litt ut av proporsjon, men det hadde jo vært flott hvis alle som produserte kabler kunne holde seg innenfor visse rammebetingelser for elektriske egenskaper, som igjen produsentene av elektronikk kunne forholde seg til og designe etter. Da burde alle kabler med akseptabelt tverrsnitt og terminering låte likt, og så hadde vi en ting mindre å tenke på/krangle om.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke at jeg synes at jeg har skrevet noe som trenger et forsvar, men jeg har ærlig talt litt vanskelig for å se hvordan dette skulle være spesielt orakel-aktig:
    Asbjørn skrev:
    Dessuten er disse tingene systemavhengige. Det kommer an på hvordan utgangstrinn og inngangstrinn er konstruert. Om det ikke er noen forskjell hos meg, kan det jo likevel være forskjeller i andre anlegg. Likevel, hvis komponentene er så marginale at det blir lett hørbare forskjeller avhengig av hvilken kabel som brukes til å koble dem sammen, så mener jeg fortsatt at de komponentene er feilkonstruerte eller defekte.
    Jeg skriver jo i klartekst at dette er min personlige mening, altså ut fra hva jeg mener å vite og har erfart til nå, uten å gjøre krav på absolutte og evige sannheter hverken den ene eller andre veien. Kan det være så vanskelig å forstå?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    Likevel, hvis komponentene er så marginale at det blir lett hørbare forskjeller avhengig av hvilken kabel som brukes til å koble dem sammen, så mener jeg fortsatt at de komponentene er feilkonstruerte eller defekte.
    Her har du det, Dazed.

Men siden jeg uansett hører forskjell, så har det liten hensikt å diskutere på slike premisser.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    Da lar jeg bare denne stå.

OAlex skrev:
    Og siden det kom fra den "rette" siden, er det ikke personkarakteristikk. Ikke sant?

På tide å holde forsettene sine. Lytte til musikk, som er hva denne hobbyen går ut på.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    lars_erik skrev:
    OAlex skrev:
    Da lar jeg bare denne stå.

OAlex skrev:
    Og siden det kom fra den "rette" siden, er det ikke personkarakteristikk. Ikke sant?

...
    Pøh. Det er du som flagger lytteferdighetene dine så høyt i disse debattene.
    Oi ::)

For mange er det ingen "ferdighet" å høre forskjell på kabler.
    Da kan man jo lure på ferdighetene til de som ikke hører...

Og siden de som flagger at de ikke hører forskjeller, mener at da kan man karakterisere de som hører nedlatende, må vel det gjelde andre veien også?
    Eller er det slik at skaptikerne sitter på fasiten, OAlex? Og derfor da også kan hevde at det ene er rettferdig mens det andre er ufint?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.201
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ang. ditt søte "kompis"-argument har jeg aldri truffet Asbjørn, lars_erik.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    La meg nå en gang for alle få ett saklig svar fra de som mener at det ikke kan gi forskjeller i lyd ved bytte av kabler.....

Når jeg bytter signal og HT-kabler i mitt anlegg og lydbildet som treffer mine ører etter byttet er forskjellig.......-hva skilles dette? Er en av disse: Bladelius Embla Classic,Gryphon Diablo og Dynaudio Confidence C4 feilkonstruert?
    Har jeg før jeg spiller etter byttet bestemt meg for at dette blir bedre?(Placebo)

Hvordan forklares at min samboer som som ikke er interessert i hverken Hifi eller musikk i særlig grad også legger merke til forskjellene og kommenterer dette uten at jeg i det hele tatt spør?

Vær så snill og svar meg på dette.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Schumacher skrev:
    La meg nå en gang for alle få ett saklig svar fra de som mener at det ikke kan gi forskjeller i lyd ved bytte av kabler.....

Når jeg bytter signal og HT-kabler i mitt anlegg og lydbildet som treffer mine ører etter byttet er forskjellig.......-hva skilles dette? Er en av disse: Bladelius Embla Classic,Gryphon Diablo og Dynaudio Confidence C4 feilkonstruert?
    Har jeg før jeg spiller etter byttet bestemt meg for at dette blir bedre?(Placebo)

Hvordan forklares at min samboer som som ikke er interessert i hverken Hifi eller musikk i særlig grad også legger merke til forskjellene og kommenterer dette uten at jeg i det hele tatt spør?

Du er svart før, svært nedlatende. Av OAlex, som ellers er den høye beskytter angående personkarakteristikker.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    OAlex skrev:
    Schumacher skrev:
    Nå samboeren min som ikke er interessert i hverken musikk i særlig grad eller HiFi generelt hører forskjell etter at jeg bytter kabler i anlegget og kommenterer dette uten at jeg spør.....-er det placebo da?
    -Hører du forskjell nå? Og nå? Enn nå da?
    -Jada. Jada. Ja.
    Her.

L

larkus

Gjest
    Asbjørn prøver å gi en fornuftig forklaring på hvorfor kabler kan låte forskjellig. Det liker ikke kabelentusiastene. Det ødelegger mystikken rundt det de driver med.

Og lars_erik, du må slutte å gaule sånn. Ingen er tunghørte her!

mvh
    kabelsatan

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    lars_erik skrev:
    OAlex skrev:
    Schumacher skrev:
    Nå samboeren min som ikke er interessert i hverken musikk i særlig grad eller HiFi generelt hører forskjell etter at jeg bytter kabler i anlegget og kommenterer dette uten at jeg spør.....-er det placebo da?
    -Jada. Jada. Ja.
    Her.

Jeg vet det...-jeg spurte om saklige svar som vitner om interesse og kompetanse om dette temaet.Dermed er svar fra OAlex ikke hensyntatt ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    kabelsatan skrev:
    Asbjørn prøver å gi en fornuftig forklaring på hvorfor kabler kan låte forskjellig. Det liker ikke kabelentusiastene. Det ødelegger mystikken rundt det de driver med.

mvh
    kabelsatan
    Ikke?
    Det virker ikke slik ;)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    kabelsatan skrev:
    Hvilken mystikk?

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Schumacher skrev:
    lars_erik skrev:
    OAlex skrev:
    Schumacher skrev:
    -Jada. Jada. Ja.
    Her.

Jeg vet det...-jeg spurte om saklige svar som vitner om interesse og kompetanse om dette temaet.Dermed er svar fra OAlex ikke hensyntatt ;)
    Haha, den hadde jeg faktisk glemt. Tenk at min ungdomssynd skulle bite meg i nesen :) Men du har sitert meg feil. Jeg benytter standard font.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Asbjørn skrev:
    Likevel, hvis komponentene er så marginale at det blir lett hørbare forskjeller avhengig av hvilken kabel som brukes til å koble dem sammen, så mener jeg fortsatt at de komponentene er feilkonstruerte eller defekte.
    Her har du det, Dazed.

Men siden jeg uansett hører forskjell, så har det liten hensikt å diskutere på slike premisser.
    Hehe. Hadde du bokmerket den, sånn i tilfelle? ;)

Vel. jeg tolker det litt i samme mening som det jeg skrev i mitt forrige innlegg, og ikke som "Hvis du hører forskjell på kabler er forsterkeren din ræva, og dessuten er du lettlurt", slik det virker som er nærmere måten du velger å tolke det. ;)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Det er jo stor forskjell på kabler. Om det er stor forskjell på lyden av kabler er kanskje ikke like sikkert. Mange opplever forskjeller og er sikre på at det er i lyden forskjellen ligger - ikke i prisen, omtalen, fargen, teksturen, lengden, tyngden, stivheten eller navnet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:

Sannsynligvis er det en forskjell, stor eller liten. Sånn sett er jeg kanskje ikke den rette til å svare deg, siden jeg jo mener at det kan være forskjeller. Hva de forskjellene består i dette tilfellet vet jeg ikke, ettersom jeg ikke har hørt hva som skjer hos deg. Rent filosofisk er det slik at det finnes uendelig mange mulige, mer eller mindre sannsynlige, forklaringer som passer med en gitt observasjon. (http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_induction)

Likevel, det jeg anser som mest sannsynlig er at forskjeller mellom de elektriske egenskapene i de forskjellige kablene virker sammen med utgangs- og inngangsimpedanser i komponentene i hver ende, og at du derfor vil få litt ulik frekvens- og fasegang i de forskjellige tilfellene. For eksempel: impedansen i høyttaleren varierer med frekvens (og blir seriøst lav ved noen frekvenser!). Sammen med utgangsimpedansen i effektforsterkeren og den frekvensavhengige impedansen i kabelen vil dette føre til små avvik i frekvens- og fasegang gjennom kretsen. Tverrsnittet i høyttalerkabelen skaper størst forskjeller, men induktans (som også er en konsekvens av geometrisk oppbygning) kan tenkes å ha en viss betydning i diskanten.

De forskjellene er i størrelsesorden 0,1 - 0,5 dB, men virker over såpass store frekvensområder at jeg ikke blir spesielt overrasket om de er hørbare. Spesielt hvis de havner på frekvenser som av en eller annen grunn fremheves av høyttalerne og rommet (hvor avvikene er i størrelsesorden +12 / -50 dB, forresten). Det er bare slik den kretsen virker, uten at noe nødvendigvis er feilkonstruert av den grunn. Det er mulig å konstruere slik at kretsen ikke påvirkes noe særlig, f eks med lav og frekvensuavhengig utgangsimpedans på effektforsterkeren sammen med høy og tilnærmet frekvensuavhengig inngangsimpedans på høyttalerne, men det må veies opp mot mange andre hensyn. Spørsmålet er snarere om de forskjellene er store nok til å bli hørbare, og i så fall om de er noe å bry seg om/betale penger for. Du kan uansett gjenskape de forskjellene med enkle midler uten å betale spesielt mye penger. Tilstrekkelig tverrsnitt, enkel oppbygning uten å gå til ytterligheter med hverken kapasitans eller induktans - ferdig arbeid.

Hvis det derimot er hørbare forskjeller i forvrengningsnivå, for eksempel fordi utgangstrinnet i effektforsterkeren slår knute på seg ved så små forskjeller i lastimpedans som det er snakk om ved et kabelbytte, så ville jeg mistenkt at noe var defekt et eller annet sted i kjeden. Eller feilkonstruert, for den del, men det virker jo ikke spesielt sannsynlig med de komponentene du har.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    kabelsatan skrev:

mvh
    kabelsatan
    konspirasjonsteorier

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen som kan svare på hvorfor enkelte høytaler produsenter med høytalere til over 100tusen bruker interne kabler til et par tiere for metern?

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    41.733
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    eddie1 skrev:
    Er det noen som kan svare på hvorfor enkelte høytaler produsenter med høytalere til over 100tusen bruker interne kabler til et par tiere for metern?
    Et veldig godt spørsmål :-\

mvh

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Ikke vet jeg heller hva som skjer og hvorfor Asbjørn...-jeg bare registrerer at de skjer og at jeg hører at det skjer. :)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.649
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Schumacher skrev:
    Ikke vet jeg heller hva som skjer og hvorfor Asbjørn...-jeg bare registrerer at de skjer og at jeg hører at det skjer. :)
    Nettopp. Og det er mer enn bra nok for meg. Og samtidig er det nok til å oppleve de som forteller meg at jeg tar feil, som plagsomme insekt ::)
    Og de gjør man hva med? Insektene, altså? ::)

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    lars_erik skrev:
    Schumacher skrev:
    Nettopp. Og det er mer enn bra nok for meg. Og samtidig er det nok til å oppleve de som forteller meg at jeg tar feil, som plagsomme insekt ::)
    Og du klager over at andre er nedlatende og respektløse ??

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.795
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    Schumacher skrev:
    Som du vet fra andre diskusjoner, anser jeg den typen argumentasjon hvor man fradømmer andre mennesker deres menneskeverd og -identitet som helt uakseptabel. Slikt hører man vanligvis som propaganda før kriger og folkemord: "Gruppe X er kakerlakker og må drepes." Den kommentaren kan du bare gulpe i deg igjen, i det minste hvis du skal ha noen som helst troverdighet når du selv argumenterer mot rasehat etc.

Når det er sagt, er det interessant at det som ser ut til å irritere deg aller mest er å få vite hvorfor disse forskjellene oppstår. Når du selv erklærer at du ikke er det minste interessert i det tekniske, er det nesten påfallende hvordan du reagerer når noen kommer med andre forklaringer enn de du selv godtar. Det bidrar ikke til sakens oppklarelse, akkurat.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Skal bli moro å få rapport fra Asbjørns (kommende) besøk hos pedal. DP-forsterkerne regner jeg med har rimelig lav utgangsimpedanse, og hvis bånda til pedal er ren resestiv last som andre store bånd jeg har sett specs på, så skulle det være lite sannsynlig med store variasjoner på høyttalerkabler i diskanten etter Asbjørns teori. Skulle det likevel være forskjeller kan det bli en interessant diskusjon.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    eddie1 skrev:
    To muligheter sånn på rasken:
    1. De er billigst.
    2. Det er akkurat dem de prøver ut og finner BEST til akkurat DET bygget.

Om vi liker det eller ikke er jo en smaksak. Akkurat som alt innenfor hobbyen vår.

Jadda, kabler engasjerer.
    Men det som bekymrer meg mer, er at folket ( les HFS'ere) ikke er er mer tolerante ovenfor hverandres smak og synspunkter. Og det å ha muligheten åpen for at det faktisk er noe som heter placebo - i en eller annen form, som vi alle blir utsatt for inn i mellom, enten vi tror det eller ei. Jeg kjenner ingen, hverken i musikermiljøet eller utenfor som har total "audiografisk hukommelse" på lyd og lydsignatur.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn