Kabler som stjeler detaljer?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.402
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    JENO skrev:
    Skal bli moro å få rapport fra Asbjørns (kommende) besøk hos pedal. DP-forsterkerne regner jeg med har rimelig lav utgangsimpedanse, og hvis bånda til pedal er ren resestiv last som andre store bånd jeg har sett specs på, så skulle det være lite sannsynlig med store variasjoner på høyttalerkabler i diskanten etter Asbjørns teori. Skulle det likevel være forskjeller kan det bli en interessant diskusjon.
    Ja, jeg ser også frem til det, men er også interessert i de bass-tårna. Jeg holder på med å bygge basskasser selv (2x12" Beyma pr side), så der har jeg nok mye å lære. Rett under resonansfrekvensen vil de være alt annet enn en rent resistiv last, snarere sterkt induktive (positiv elektrisk fasevinkel), men med ganske høy impedans. Time will show.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Asbjørn skrev:
    lars_erik skrev:
    Schumacher skrev:
    Ikke vet jeg heller hva som skjer og hvorfor Asbjørn...-jeg bare registrerer at de skjer og at jeg hører at det skjer. :)
    Nettopp. Og det er mer enn bra nok for meg. Og samtidig er det nok til å oppleve de som forteller meg at jeg tar feil, som plagsomme insekt ::)
    Og de gjør man hva med? Insektene, altså? ::)
    Som du vet fra andre diskusjoner, anser jeg den typen argumentasjon hvor man fradømmer andre mennesker deres menneskeverd og -identitet helt uakseptabel. Slikt hører man vanligvis som propaganda før kriger og folkemord: "Gruppe X er kakerlakker og må drepes." Den kommentaren kan du bare gulpe i deg igjen, i det minste hvis du skal ha noen som helst troverdighet når du selv argumenterer mot rasehat etc.

Når det er sagt, er det interessant at det som ser ut til å irritere deg aller mest er å få vite hvorfor disse forskjellene oppstår. Når du selv erklærer at du ikke er det minste interessert i det tekniske, er det nesten påfallende hvordan du reagerer når noen kommer med andre forklaringer enn de du selv godtar. Det bidrar ikke til sakens oppklarelse, akkurat.
    Du er flink til å ta den forurettedes holdning til din, Asbjørn. Ikke noe verre i mitt innlegg enn i utallige andres. Det er bare det, at der er de enige i din virkelighetsoppfatning.
    Dessuten, og det er du fullt ut klar over, var det svært spøkefullt ment.

Du kan forresten spare meg for den absurde sammenligningen med folkemord! Det mest usakelige du har kommet med til nå.

Ei heller er det noe "sakens oppklarelse" å finne. Som sagt, det finnes enda ikke det måleinstrumentet oppfunnet som kan måle alle nyanser øret kan oppfatte.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Hvis du ikke kan måle det du uten tvil kan høre med ørene , måler du feil parameter ;D

ansepe74

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    eddie1 skrev:
    Er det noen som kan svare på hvorfor enkelte høytaler produsenter med høytalere til over 100tusen bruker interne kabler til et par tiere for metern?
    Dokumentasjon?
    ...og gjerne en som ikke er eldre enn 2-3år? :)

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Ørene er nok ganske pålitelige , hvis man ikke er forkjølet eller ikke har rensket dem på en stund . Tror det er verre med organet som skal analysere det øret plukker opp , det er nok desverre mye mer ustabilt , og lett å påvirke/manipulere ....... . Bare spør de som har hørt når Lars Kristensen knipser på Nordost kablene , hvor dårlig lyden blir pga resonans i kabelen ;D

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Hvorfor blir lyden så mye bedre når man nyter alkohol ?
    Fordi alkoholen renser øra ? ;D
    Skål folkens , og nyt musikken 8)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    E.I.A. skrev:
    En grunn, er at man blir mindre kritisk ;)

M

Medlem 1792

Gjest
    E.I.A. skrev:
    Feil, lyden blir dårligere men musikken blir bedre!
    Jepp, skål! Ikke mere "kritisk" lytting i kveld ;D

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    ansepe74 skrev:
    eddie1 skrev:
    Er det noen som kan svare på hvorfor enkelte høytaler produsenter med høytalere til over 100tusen bruker interne kabler til et par tiere for metern?
    Dokumentasjon?
    Skal gjøre et forsøk her med høyttalere til ca 60 000,- ikke akkurat over 100 tusen men alikevel en liten pekepinn på type og prisklasse på innvendig kabling i relativt dyre høyttalere .
    Dette er Paradigm signature s6 V3

Vedlegg

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Holmium skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    nemlig overføre et særdeles båndbreddebegrenset signal med minst mulig forstyrrelse over en distanse på 0,5 - 3 meter.
    Så fordi lyden "bare" går til noen kilohertz og ikke megahertz så skal det være en smal sak å overføre de mest komplekse hørselsinntrykk øret kan oppfatte (i virkeligheten eller gjennom et anlegg) fullverdig i hvilken som helst lakrisledning man kan sende strøm gjennom, på det nærmeste?
    Faktisk ikke så halvgalt oppsummert :)

Hva tenker du om internkablingen i komponenter? Hvorfor de de av en så "simpel" konstruksjon og ikke minst "så uegnet art" for overføring av de særdeles komplekse elektriske signalene vi her snakker om?
    Fanget aldri opp forklaringen her.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.930
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har skrudd opp rimelig mange HT fra anerkjente produsenter. Til nå er det kun 2 som har hatt "audiofil" internkabel. B&W Matrix 805 med van den hul og Audio Note med Audio Note kabel.
    Ellers brukes "skytestreng" og disse brune med gjennomsiktig plast rundt. HT til over 100k er skrudd på.

Har også sett supra ply 2.0 internt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    Har skrudd opp rimelig mange HT fra anerkjente produsenter. Til nå er det kun 2 som har hatt "audiofil" internkabel. B&W Matrix 805 med van den hul og Audio Note med Audio Note kabel.
    Ellers brukes "skytestreng" og disse brune med gjennomsiktig plast rundt. HT til over 100k er skrudd på.

System Audio bruker Nordost, mine Katana bruker Cardas, så er nok ikke så ille som enkelte vil ha det til.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.930
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja det er sikkert mange flere. Og felles er at de aller fleste "gjør et nummer" ut av det.
    Respons med transparent bl.a.

Er endel samarbeid med kabelprodusenter og HT produsenter. Gjenspeiler seg også ofte hos hifi sjapper rundt om i verden. Er rimelig sikker på at butikker som selger System Audio også har Nordost i sortementet sitt.
    Det siste er bare et eksempel. Mye som går hånd i hånd her.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    De som er ukritisk er de som tror på egne ører.....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    ansepe74 skrev:
    eddie1 skrev:
    Dokumentasjon?
    Det er bare å åpne hvilken som helst høyttaler, det finnes ikke høyttalerkabler i kobber som koster mer enn et par tiere for metern å produsere.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Voff skrev:
    lars_erik skrev:
    De som er ukritisk er de som tror på egne ører.....
    Morsomt. 8)

Man skulle kanskje stukket en gulrot i hvert øre, inntil man hadde fått målt om det var rett før man lot ørene slippe til ::)

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    Ja det er sikkert mange flere. Og felles er at de aller fleste "gjør et nummer" ut av det.
    Respons med transparent bl.a.

Er endel samarbeid med kabelprodusenter og HT produsenter. Gjenspeiler seg også ofte hos hifi sjapper rundt om i verden. Er rimelig sikker på at butikker som selger System Audio også har Nordost i sortementet sitt.
    Det siste er bare et eksempel. Mye som går hånd i hånd her.
    Skulle de ikke opplyse om det da?

Konspirasjonsteorier, som finger65 sa tidligere.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.930
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er av dem som mener det er lydmessige forskjell på kabler. Forskjellige kabler kan ha små nyanser av forskjell lydmessig. Men det er absolutt ikke alltid de dyreste er de beste. Det får være opp til hver enkelt å bedømme.

Egentlig det samme med cd spillere, forsterkere etc. også. Lydmessige forskjeller uten at den ene er entydig bedre enn den andre i enkelte tilfeller. Dette til tross for av og til store prisforskjeller.

Mine siltech kabler til 50k+ følte jeg var dårligere enn zucable wax som jeg betalte 1500kr for (tror egentlig de er litt dyrere egentlig). Siltech ble solgt. Bruker nå soundstring HT kabler som jeg synes både er pene å se på og anlegget låter supert. De er myke også og det setter jeg pris på.

WIreworld gold haddde jeg som digitalkabel. Trodde lenge den var god og bedre enn alt annet jeg prøvde. Helt til jeg lot en "billig" sak stå lenge i anlegget.
    Når jeg dro fram WW igjen var det ingen forskjell slik jeg hadde hørt tidligere når jeg switchet fram og tilbake.
    Merk! hodet mitt måtte bli fortrolig med den rimelige kabelen før jeg kunne gjøre en ny test. Å teste fram og tilbake med vissheten om at den ene kostet flere tusen og den andre et par hundre kroner funket ikke. Dvs. det funket. Den dyre låt bare mye bedre........trodde jeg og det holdt.
    Det var godt nok og jeg slo meg til ro med det helt til jeg tok tiden til hjelp, renset hodet og skjønte bedre..

Til signalkabler bruker jeg kun diy sølv.

Endel kabeltesting av signal, HT, strøm etc. har det vært gjennom årene både alene og med venner og kjente.
    Er også såpass bevandret i diy verden at bulldetektoren slår inn av og til. Ikke alltid men av og til. Det er betryggende.
    Kanskje det er en av grunnene til at kabler er så omdiskutert? Det er så såre enkelt. Frakte signal fra a-b og det kan alle forstå. Derfor den store interessen.

Ingen av dem stjal foresten detaljer av noe slag.

Og jeg har opplevd større forskjeller på å skifte internkabel enn selve HT kabel uansett. Samt reterminert og god kontakt. Det er viktig.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    219
    kabelsatan skrev:
    Flott og tillitsvekkende kabling det der. :)

mvh
    kabelsatan
    Nja, som du ser så er det kabler til noen få kroner pr meter som benyttes. Lodding ser også ut til å være av ganske så ordinær kvalitet/utførelse.
    Dette er faktisk høyttalere til ca 60 000 Nok, så prisen på intern kabling er nok mer promille enn prosent av utsalgspris.
    Da er det jo bra at det finnes betydelig dyrere kabler som kan rette opp manglende kvalitet på intern kabling ved å kobles mellom forsterker og de høyttalerene her..... ;) Uforståelig for meg hvordan det er mulig, men er nok helt sikkert noen her inne som kan forklare det... !

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.930
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Delefilter (sikkert ikke hele) til Consequence Ultimate Edition.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    bambadoo skrev:
    Jeg er av dem som mener det er lydmessige forskjell på kabler. Forskjellige kabler kan ha små nyanser av forskjell lydmessig. Men det er absolutt ikke alltid de dyreste er de beste. Det får være opp til hver enkelt å bedømme.

Egentlig det samme med cd spillere, forsterkere etc. også. Lydmessige forskjeller uten at den ene er entydig bedre enn den andre i enkelte tilfeller. Dette til tross for av og til store prisforskjeller.

Mine siltech kabler til 50k+ følte jeg var dårligere enn zucable wax som jeg betalte 1500kr for (tror egentlig de er litt dyrere egentlig). Siltech ble solgt. Bruker nå soundstring HT kabler som jeg synes både er pene å se på og anlegget låter supert. De er myke også og det setter jeg pris på.

WIreworld gold haddde jeg som digitalkabel. Trodde lenge den var god og bedre enn alt annet jeg prøvde. Helt til jeg lot en "billig" sak stå lenge i anlegget.
    Når jeg dro fram WW igjen var det ingen forskjell slik jeg hadde hørt tidligere når jeg switchet fram og tilbake.
    Merk! hodet mitt måtte bli fortrolig med den rimelige kabelen før jeg kunne gjøre en ny test. Å teste fram og tilbake med vissheten om at den ene kostet flere tusen og den andre et par hundre kroner funket ikke. Dvs. det funket. Den dyre låt bare mye bedre........trodde jeg og det holdt.
    Det var godt nok og jeg slo meg til ro med det helt til jeg tok tiden til hjelp, renset hodet og skjønte bedre..

Til signalkabler bruker jeg kun diy sølv.

Endel kabeltesting av signal, HT, strøm etc. har det vært gjennom årene både alene og med venner og kjente.
    Er også såpass bevandret i diy verden at bulldetektoren slår inn av og til. Ikke alltid men av og til. Det er betryggende.
    Kanskje det er en av grunnene til at kabler er så omdiskutert? Det er så såre enkelt. Frakte signal fra a-b og det kan alle forstå. Derfor den store interessen.

Ingen av dem stjal foresten detaljer av noe slag.

Og jeg har opplevd større forskjeller på å skifte internkabel enn selve HT kabel uansett. Samt reterminert og god kontakt. Det er viktig.
    Helt enig i at dyrest ikke nødvendigvis er best. Dog, når det gjelder cd-spillere har min opplevelse vært at bedre betyr dyrere. Tidligere hadde jeg en Esoteric 03, en kjempespiller. Den ble suverent parkert av dCS Puccini. Som ellers, får man som oftest det man betaler for. Heldigvis brukt i dette tilfellet. Den samme erfaringen har jeg også med kabler og komponenter. Dyrere er som oftest bedre. Desverre.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Holmium skrev:
    Holmium skrev:
    Kule-Trygve skrev:
    nemlig overføre et særdeles båndbreddebegrenset signal med minst mulig forstyrrelse over en distanse på 0,5 - 3 meter.
    Så fordi lyden "bare" går til noen kilohertz og ikke megahertz så skal det være en smal sak å overføre de mest komplekse hørselsinntrykk øret kan oppfatte (i virkeligheten eller gjennom et anlegg) fullverdig i hvilken som helst lakrisledning man kan sende strøm gjennom, på det nærmeste?
    Faktisk ikke så halvgalt oppsummert :)

Hva tenker du om internkablingen i komponenter? Hvorfor de de av en så "simpel" konstruksjon og ikke minst "så uegnet art" for overføring av de særdeles komplekse elektriske signalene vi her snakker om?
    Fanget aldri opp forklaringen her.
    Jeg vet ikke hva som brukes som internkabling rundt om, det er ikke akkurat noe det opplyses så veldig om i datablad m.m. Men

Jeg har sett bilder av forforsterkeren min innvendig, og jeg tror ikke jeg har fått øye på en eneste kabel der. Alt er kretskort og transistorer..For det blotte øye ser det ut som alminnelige kretskort slik vi ser i datamaskiner…Kontraster kretskortene til Audio Research.

Jeg vet at noen har skiftet internkabling i Edge til Renaissance Audio. Forhåpentligvis har dette gitt forbedring.

Ellers mener jeg å huske at Roald Mikkelsen hadde vage planer om å muligens skifte internkablingen i noen Avalon Isis (til over 600k). Dette ble muligens bare med tanken..jeg vet ikke.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Nå har jeg gjort et lite eksperiment her..jeg har hevet en cd jeg har spilt en del i det siste (på anlegget) inn i DVD- ROM`en på pc`en. Dette blir så prosessert av et SoundBlaster lydkort som kostet kr 300 cirka for 5-6 år siden. Så ut i mine Vivanco SR 950 hodetelefoner, som jeg er ganske fornøyd med. (Ikke at jeg har prøvd noe mer fancy innen hodetelefoner..)
    Avspilling via Windows Media Player.
    Førsteinntrykket er at dette faktisk er ganske ok lyd. Detaljert gjennom hele frekvensspekteret, rimelig raffinert lyd vil jeg nesten påstå. Og det aldeles gratis..(bortsett fra hodetelefonene). Ok ikke like silkemykt og realistisk som i anlegget, og mer mekanisk utført, men faktisk ok å høre på. (På samme måte som at kjøttkaker kan smake ganske ok selv om det ikke er biff)

Men så det gøye: Frem med den grafiske equalizeren. Her skal man sjekke hva disse digitale selvbyggerne egentlig holder på med.
    Jada man kan frembringe mer engasjerende eller spennende lyd ved litt diskantheving i toppen, for eksempel. Men er det bedre eller bare litt annerledes? Blir man "lurt" av det resulterende høyere lydnivået? For når jeg hever bassbåndene også, blir det jo bare enda tøffere, selv om kurven nå er flat igjen!
    Å få til ekstrem, grusom forvrengning klarte jeg også. Ved å kjøre 1 KHz- nivået i topp, som på bildet. EQ må tydeligvis brukes med omhu. Men er det i det hele tatt bruk for EQ dersom man bruker mer enn 2 minutter på høyttalerplassering (og dessuten godtar samme "innstilling" på alt man spiller)?

Vedlegg

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Kule-Trygve skrev:
    Nå har jeg gjort et lite eksperiment her..jeg har hevet en cd jeg har spilt en del i det siste (på anlegget) inn i DVD- ROM`en på pc`en. Dette blir så prosessert av et SoundBlaster lydkort som kostet kr 300 cirka for 5-6 år siden. Så ut i mine Vivanco SR 950 hodetelefoner, som jeg er ganske fornøyd med. (Ikke at jeg har prøvd noe mer fancy innen hodetelefoner..)
    Avspilling via Windows Media Player.
    Førsteinntrykket er at dette faktisk er ganske ok lyd. Detaljert gjennom hele frekvensspekteret, rimelig raffinert lyd vil jeg nesten påstå. Og det aldeles gratis..(bortsett fra hodetelefonene). Ok ikke like silkemykt og realistisk som i anlegget, og mer mekanisk utført, men faktisk ok å høre på. (På samme måte som at kjøttkaker kan smake ganske ok selv om det ikke er biff)

Men så det gøye: Frem med den grafiske equalizeren. Her skal man sjekke hva disse digitale selvbyggerne egentlig holder på med.
    Jada man kan frembringe mer engasjerende eller spennende lyd ved litt diskantheving i toppen, for eksempel. Men er det bedre eller bare litt annerledes? Blir man "lurt" av det resulterende høyere lydnivået? For når jeg hever bassbåndene også, blir det jo bare enda tøffere, selv om kurven nå er flat igjen!
    Å få til ekstrem, grusom forvrengning klarte jeg også. Ved å kjøre 1 KHz- nivået i topp, som på bildet. EQ må tydeligvis brukes med omhu. Men er det i det hele tatt bruk for EQ dersom man bruker mer enn 2 minutter på høyttalerplassering (og dessuten godtar samme "innstilling" på alt man spiller)?
    EQ dreper dynamikk, og er fy, fy.

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.660
    Torget vurderinger
    10
    lars_erik skrev:
    bambadoo skrev:

System Audio bruker Nordost, mine Katana bruker Cardas, så er nok ikke så ille som enkelte vil ha det til.
    Mine Verity Lohengrin II bruker Nordost.

Mvh.
    SAL

PS. Ellers opplever jeg kabelbytter som "store" forskjeller.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.930
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gode HT de Lohengrin. Hørte de på messa for noen år siden. Skrøt til Hoium da :)

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.660
    Torget vurderinger
    10
    bambadoo skrev:
    Gode HT de Lohengrin. Hørte de på messa for noen år siden. Skrøt til Hoium da :)
    Takk for det! Kjøpte de av Høium, har oppgradert til versjon II. Ble faktisk en god del bedre!

Mvh.
    SAL

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    lars_erik skrev:
    EQ dreper dynamikk, og er fy, fy.
    Ikke nødvendigvis. Kommer ann på hvordan det brukes. Fint verktøy til å f.eks redusere peaker i bassen.

Equalizeren i WMP er kanskje ikke den bør bruke for å bedømme EQ.... Og så må man måle først når EQ skal brukes.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kule-Trygve skrev:
    Jeg trir ikke akkurat at en 5-bånds EQ i et pc-avspillingsprogram eller i en lyddriver kan sammenliknes med et skikkelig system for EQ/romkorreksjon.

Selv om du setter de fem sliderene på samme nivå (et annet sted enn på "0") blir forøvrig ikke kurven "flat igjen". Med så lite som fem bånd, vil den få fem ganske markerte topper, tenker jeg.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.248
    Torget vurderinger
    96
    Schumacher skrev:
    Jeg får mer glede av å høre musikk enn å lese bok.Å lese en bok som forteller meg hvordan jeg hører eller skal høre trenger jeg ikke.
    Og slik kommer man videre i verden. Fabelaktig innstilling. Vi utfordrer ikke våre innarbeidede sannheter, gjør vi vel? Bra!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^Flere som har den innstillingen at man trenger ikke lese hva andre mener man hører. Utfordringene tar man ved aktiv lytting. Skjønnliteratur, derimot, kan godt brukes i sweetspot.
    Sikkert derfor at jeg liker lese hifi litteratur som forteller om hvordan ting lyder, mens det er uinteressant å lese om hva det måler.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.248
    Torget vurderinger
    96
    Kule-Trygve skrev:
    Men er det i det hele tatt bruk for EQ dersom man bruker mer enn 2 minutter på høyttalerplassering (og dessuten godtar samme "innstilling" på alt man spiller)?
    En pinlig uttalelse, og viser jo at du forstår svært lite av høyttalere og deres påvirkning av rommet. Hvis du tror du kan utjevne nivåforskjeller på 10-15-20 dB eller kraftige refleksjoner KUN ved å flytte på høyttalerne... kan jeg fortelle at det ikke er mulig.
    Med vanlige dynamiske kassehøyttalere lar det seg ikke gjøre å få nøytral lyd i en vanlig norsk "glatt" stue uten tiltak. Man blir aldri kvitt visse imponatoreffekter, ekko og etterklangsfenomen etc.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.402
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Apropos aerospace-krav til kabler: Jeg kom over en interessant artikkel, så jeg legger linken her ettersom denne tråden har begynt å røre på seg igjen.

Kortversjonen er at passiv intermodulasjonsforvrenging i kontakter stort sett oppstår på grunn av oksyderte kontaktflater. Hvis kontaktflaten er tilstrekkelig ren, er det ikke noe problem. Det er også tilstrekkelig å sjekke det med en alminnelig måling av kontaktresistans. Ikke spesielt overraskende, kanskje.

http://esamultimedia.esa.int/conferences/03C26/papers/a022.pdf
    CONCLUSION

The most important source of nonlinearities in the RF coaxial switches is the RF contact interface. For gold plated contacts, if the thickness of the insulating film is between 5 and 15 Angstroms, the tunnel resistance adds a small amount to the constriction resistance and the current – voltage characteristic remains quasi-linear. This reduces significantly the intermodulation products. If the thickness of the insulating layer is greater than 15 Angstroms nonlinearities may start to appear in the current – voltage characteristic either as a result of tunneling mechanisms type 2 and 3 or as result of fritting phenomena. The thick contaminant layers on the switch contacts are readily detectable by a standard DC contact resistance measurements. Therefore, testing that measures contact resistance to demonstrate clean contacts, low contact resistance, and low variability over repeated engagements provides sufficient action to confirm the assumptions of the contact PIM model.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Detaljene som blir borte, går de til varme?

L

larkus

Gjest
    Asbjørn skrev:
    Kortversjonen er at passiv intermodulasjonsforvrenging i kontakter stort sett oppstår på grunn av oksyderte kontaktflater. Hvis kontaktflaten er tilstrekkelig ren, er det ikke noe problem. Det er også tilstrekkelig å sjekke det med en alminnelig måling av kontaktresistans. Ikke spesielt overraskende, kanskje.
    Det har jeg vært klar over i nesten en mannsalder ;) . Forskjellene mellom kabler reduseres til nesten null dersom alle kontaktpunkter renses omhyggelig før en eventuell sammenligning. Tro det eller ei!

mvh
    ks

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.402
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel fortsatt slik at noen av oss mener at rene kontaktflater, tilstrekkelig tverrsnitt på høyttalerkabler, korte kabellengder, og forskjellige ledertyper (f eks strøm og signal) plassert et stykke fra hverandre dekker minst 99 % av de reelle forskjellene.

For å komme til 99,9 % kan det være en tanke å holde kapasitansen lavest mulig på signalkabler, induktansen lav på høyttalerkabler (men ikke så lav at kapasitansen blir ekstremt høy i stedet!), og sånn noenlunde riktig impedans på digitalkabler. Da er vi i prisleiet rundt 2-3 hundrelapper for et meterlangt kabelpar.

Så kan vi diskutere den siste 0,1 % i ukesvis, inkludert om den egentlig eksisterer og hva den i så fall er verdt. ;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.781
    Torget vurderinger
    1
    lars_erik skrev:
    ^Flere som har den innstillingen at man trenger ikke lese hva andre mener man hører. Utfordringene tar man ved aktiv lytting. Skjønnliteratur, derimot, kan godt brukes i sweetspot.
    Sikkert derfor at jeg liker lese hifi litteratur som forteller om hvordan ting lyder, mens det er uinteressant å lese om hva det måler.
    Hvordan ting lyder er jo subjektivt og derfor av liten verdi. Hvordan det måler er vel objektivt og derfor av en viss verdi.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn