Nå har jeg gjort et lite eksperiment her..jeg har hevet en cd jeg har spilt en del i det siste (på anlegget) inn i DVD- ROM`en på pc`en. Dette blir så prosessert av et SoundBlaster lydkort som kostet kr 300 cirka for 5-6 år siden. Så ut i mine Vivanco SR 950 hodetelefoner, som jeg er ganske fornøyd med. (Ikke at jeg har prøvd noe mer fancy innen hodetelefoner..)
Avspilling via Windows Media Player.
Førsteinntrykket er at dette faktisk er ganske ok lyd. Detaljert gjennom hele frekvensspekteret, rimelig raffinert lyd vil jeg nesten påstå. Og det aldeles gratis..(bortsett fra hodetelefonene). Ok ikke like silkemykt og realistisk som i anlegget, og mer mekanisk utført, men faktisk ok å høre på. (På samme måte som at kjøttkaker kan smake ganske ok selv om det ikke er biff)
Men så det gøye: Frem med den grafiske equalizeren. Her skal man sjekke hva disse digitale selvbyggerne egentlig holder på med.
Jada man kan frembringe mer engasjerende eller spennende lyd ved litt diskantheving i toppen, for eksempel. Men er det bedre eller bare litt annerledes? Blir man "lurt" av det resulterende høyere lydnivået? For når jeg hever bassbåndene også, blir det jo bare enda tøffere, selv om kurven nå er flat igjen!
Å få til ekstrem, grusom forvrengning klarte jeg også. Ved å kjøre 1 KHz- nivået i topp, som på bildet. EQ må tydeligvis brukes med omhu. Men er det i det hele tatt bruk for EQ dersom man bruker mer enn 2 minutter på høyttalerplassering (og dessuten godtar samme "innstilling" på alt man spiller)?