Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Morten S

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Antall liker
    574
    Torget vurderinger
    1
    Og jo lysere/rundere en kaffe er, desto mer syre/koffein er det i den,
    Hei! Vil først støtte kaffeengasjementet er på bruket. Men stusser på disse utsagnene:
    Rundere og mer syre. Vil legge til at koffeininnholdet i en kaffebønne ikke påvirkes av brenningsgrad.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Har syreinnholdet noe med koffeininnholdet å gjøre? Personlig sliter jeg med sur mage av traktekaffe fra helt vanlig kaffe (Ali, Evergood osv) i forhold til kaffe fra maskiner med hele bønner ofte basert på espresso basis.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.149
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Har lest at espressobønner har lavere syre enn mye annen kaffe. Men dette kan jeg nesten ingenting om.
    Desverre er trenden nå at det skal være så mye syrlighet i bønnene i hippe kaffesjapper at det nesten er vanskelig å få tak i klassiske, søte espressobønner med lav syrlighet.

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Kjære "medasylanter". Det nærmer seg jul, og vi kliner til med 25% rabatt fra i dag, og frem til nyttår på hele nettbutikken*
    Mukasa Kaffebrenneri AS | Alltid ferskbrent kaffe - Hjem

Bruk rabattkoden: " hifijul2017 "

Vi har fått inn en del nytt utstyr, og noen nye typer kaffe.

GOD JUL OG GODT NYTTÅR! Nyt tiden med god musikk og kaffe! :)

*med unntak av allerede nedprisede varer, kaffe abn. og frakt

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.385
    Torget vurderinger
    4
    Aiii...tomme for Rwanda - Nyamasheke ?
    Den var perfekt for min smak.
    Hvilken av de andre ligger nærmest ? Tanzania – Mbeya Peaberry ?

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Aiii...tomme for Rwanda - Nyamasheke ?
    Den var perfekt for min smak.
    Hvilken av de andre ligger nærmest ? Tanzania – Mbeya Peaberry ?
    Ja dessverre er vi helt tomme for denne. Den har vært veldig populær! Vi brant den med to ulike profiler (en lysbrunt med masse frukt og sødme) og en mørkere brent (espresso) som var litt rundere, søtere og hadde hint av sjokolade. Går ut fra at det var den lysbrente du siktet til?

Tanzania er både rund og fruktig på samme tid. Ingen utpregede hint av sjokolade, men kamille og sødmen gjør den fyldig i munnen. Den kan ikke direkte sammenlignes med kaffen vi solgte fra Rwanda, men fler kaféer som har servert Rwanda har gått over på Tanzania.. Så noen likheter bør det jo være :) Det er nok den som likner mest.

Etiopia Aroresa er ganske mørkbrent og minner veldig om den espresso brente fra Rwanda. Den er fruktig, fyldig og søt.
    Etiopia Hunkute økologisk er litt lysere brent, og minner mye om Etiopia Kello Sidama vi hadde tidligere. Dog litt annerledes.

Etter nyttår får vi inn Rwanda Jarama. Den er fra samme distriktet (Nyamasheke) som den forrige kaffen fra Rwanda, og smaks profilen er ganske lik.
    Vi får også inn en kaffe fra El Salvador.
    Ligger info om den på nettsiden "kommer snart". :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.318
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Tips til deg som er tom for kaffe, eller som vurderer innkjøp av Hario utstyr:

25% rabatt på HELE* nettbutikken til 14 feb. 23:59.

Rabattkode: val2018

Husk at du slipper frakt dersom du kan hente her. Dette krysser du av ved utsjekk.

*Gjelder ikke kaffe abn. og frakt. .
    Supert. Må ha mig en ny kaffevekt. Beställning kommer.
    Ja da passet det jo veldig bra! Til informasjon har vi kun 1 stk Hario Vekt/timer på lager. Den reserveres selvsagt når bestilling legges inn. :)

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.318
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13

Husk at du slipper frakt dersom du kan hente her. Dette krysser du av ved utsjekk.

Ja da passet det jo veldig bra! Til informasjon har vi kun 1 stk Hario Vekt/timer på lager. Den reserveres selvsagt når bestilling legges inn. :)
    Tack för heads up. Beställningen genomförd.

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17

Tack för heads up. Beställningen genomförd.
    Bare hyggelig! Hario vekta er et "must" til håndbrygg! :)

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    God ettermiddag :)

Vi kjører på med en rabattkode for kaffetørste HFS medlemmer som gjelder tom. førstkommende søndag.
    Få 20 % avslag på alt av kaffe og tilbehør/Hario utstyr. Bruk rabattkoden: hifikaffe2018 når du sjekker ut av butikken.
    Rabatten gjelder ikke på kaffe abonnement og frakt.

Mukasa Kaffebrenneri AS | Alltid ferskbrent kaffe

G

Gjestemedlem

Gjest
    Husker ikke om denne har vært postet før, men det handler om hvordan man lager god kaffe med en moccamaskin slik som mange italienere bruker hjemme. Noen små tricks for å få den mye bedre.

Men en ting jeg har lurt på med disse er at de fleste er laget av aluminium, og det skal jo ikke være helt sunt til mat med mye syre, slik kaffe gjerne har. Er ikke stål bedre tross alt?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kaffe har ph på 5.4. Dvs at flaskevann med kullsyre (uten smak) er surere.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kaffe har ph på 5.4. Dvs at flaskevann med kullsyre (uten smak) er surere.

Johan-Kr
    Høres ikke riktig ut. Etter en kopp kaffe er ofte det eneste som hjelper på balansen et glass vann med en teskje natron. Det skjer ikke etter flaskevann med kullsyre. Nesten samme hvor jeg drikker den eller hva slags sort det er. Syrlig appelsinjuice har samme effekten.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Sørlandet
    Benytter anledningen til å tipse om 17% rabatt på ferskbrent kaffe og Hario brygge utstyr, frem tom. 17 mai kl 23:59.
    Nettbutikk: Mukasa Kaffebrenneri AS | Alltid ferskbrent kaffe
    Rabattkode: 17mukasa

Ønsker alle en strålende 17 mai ;D
    Hei Mr Mukasa,

Kan du tipse meg om en karakterfull sommerkaffe fra sortimentet ditt? Ikke for brent, mørk eller kraftig men med mye smak og allikevel ikke så sær at du ikke gidder å drikke opp koppen.

Mvh
    -BB-

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Benytter anledningen til å tipse om 17% rabatt på ferskbrent kaffe og Hario brygge utstyr, frem tom. 17 mai kl 23:59.
    Nettbutikk: Mukasa Kaffebrenneri AS | Alltid ferskbrent kaffe
    Rabattkode: 17mukasa

Ønsker alle en strålende 17 mai ;D
    Hei Mr Mukasa,

Kan du tipse meg om en karakterfull sommerkaffe fra sortimentet ditt? Ikke for brent, mørk eller kraftig men med mye smak og allikevel ikke så sær at du ikke gidder å drikke opp koppen.

Mvh
    -BB-
    God dag,

I utgangspunktet ville jeg ha anbefalt både Tanzania og Etiopia som en lysbrent sommerkaffe med mye smak. Nå vet jeg ikke helt hva du legger i "sær smak", men både Tanzania og Etiopia er ganske fruktige i smaken, og skiller seg relativt mye fra annen kaffe i smaken. Tanzania har mer sitrus frukt i smaken, mens den etiopiske kaffen har en litt rundere og mykere avslutning.

Kan varmt anbefale Costa Rica kaffen som en sommerkaffe. Den er lys -> medium brent og har hint av lys melkesjokolade, valnøtt og honning. Det skal dog sies at avslutningen og ettersmaken i denne har tydelige hint av honning (den er honning prosessert), så det var dette med "sær smak" igjen da :)

Jeg vil tro at Etiopia Hunkute øko, eller Costa Rica Vista del Lago treffer best hos deg, siden du vil ha en lysbrent sommerkaffe med mye smak.

El Salvador La Joya kaffen vår er mørkere brent. Veldig rund og tykk munnfølelse. Søt og mektig med hint av røde bær og sjokolade.

God 17. mai :)

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Sørlandet
    Akkurat det svaret jeg ville ha. Takk!

-BB-
    Bare hyggelig! Håper du treffer! :)
    Får ikke lov til å betale med følgende beskjed fra nettbutikken:

Feil prosessering i kassen. Vær så snill, prøv på nytt.

Edit: Jeg fant ut av det. Det går ikke å registrere en ny ordre som en gjest hvis man er tidligere registrert. Jeg var nødt til å logge meg inn for å få igjennom min ordre.

-BB-

Sist redigert:

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17

-BB-

-BB-
    Det var ikke noe greit. Ser det ligger en feil der i koblingen mot betalingsleverandøren. Beklager.
    Har du Vipps? Isåfall kan du velge «betal kaffe abn» istede for kort ved utsjekk.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.233
    Sted
    Sørlandet

-BB-

-BB-
    Det var ikke noe greit. Ser det ligger en feil der i koblingen mot betalingsleverandøren. Beklager.
    Har du Vipps? Isåfall kan du velge «betal kaffe abn» istede for kort ved utsjekk.
    Se over..

Gleder meg til å smake kaffen.

-BB-

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17

-BB-
    Se over..

Gleder meg til å smake kaffen.

-BB-
    Så bra! Ser bestillingen nå. Det var jeg ikke klar over. Supert at du fant ut det 👍☕

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Sjakk ble spilt i disse kaffehusene. Oppviglere som var motstandere av kongehusene innførte at man skulle "legge kongen" som tegn på at man ga opp partiet. For enkelte var dette en majestetsfornærmelse, som gjerne kunne innby til en liten duell.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Absurd gode sjokolader fra Solé. De bruker opp til 30 timer i "konsolidering" av kakaomasse og kakaosmør, noe som er faktorer over hva som er vanlig.
    I tillegg usedvanlig god behandling av hasselnøtter, mandler, o.a., som røstes og tilsettes, i ulike sjokolader.

Det er ikke ofte jeg lett spiser 100% sjokolade, men det klarer jeg med Solés. Mandel med 73% sjokolade.

Anbefales til kaffe!

Solé.jpg

kmolds

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Antall liker
    894
    Sted
    Ulsteinvik
    Artig nok artikkel, men det er typisk hvordan man overdriver i slike blogger. De profesjonelle espessomaskinene kom til Bergen midt på åttitallet eller tidligere for alt jeg vet, ikke på slutten av nittitallet som Carl Eugen Johannesen påstår. Da jeg kom til Bergen fantes det to skikkelige kaffebutikker som solgte allslags eksotiske kaffetyper, Jordans i Vektertorget og en annen som jeg ikke husker lenger. Jordan ble en del av Birkeland Kjøtt og er nå bare en avdeling av deres butikk på Bystasjonen, men har røtter tilbake til før jeg ble født i alle fall. De lå vel på Torgalmenningen på seksti- og syttitallet. På Café Opera hadde de skikkelige maskiner både i første og andre etasje første gang jeg besøkte stedet vinteren 1986.

Sushi derimot var det lite av. Fram til etableringen av Nama rundt årtusenskiftet. Men tidligere, i siste halvdel av nittitallet, hadde vi en sushiklubb tilknyttet Havets Grøde på Kjøttbasaren. En gang i måneden fikk vi besøk av en sushikokk fra Oslo som laget mat til oss, vi måtte ha med sake og øl selv.
    Kom over dette innlegget fra i fjor. Jeg jobbet faktisk på Havets Grøde under ett av disse sushiklubb-arrangementene. Mener å huske en kar som kallet seg Kokkofonen. Det var tider det! Det glade 90/00-tallet i Bergen.

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Håper alle nyter sommeren!
    Tenkte å tipse om at det ligger inne en rabatt på 20% (ligger i kassen, ingen kode) på alt av Hario V60 utstyr, og ferskbrent kaffe på www.mukasa.no som gjelder tom søndag 23:59.
    Tipper du kan skaffe deg norges rimeligste Hario v60 vekt og Hario Skerton kvern med denne rabatten :)
    Anledningen for rabatten er at Mukasa fyller 1 år denne måneden :)

U

utgatt60135

Gjest
    Prøvde noe kaffe fra kolonialbutikk igjen. Friele frokostkaffe og Costa Rica fra Kolonihagen. Begge er helt greie, men ikke noe mer. Sistnevnte veldig tynn. Så prøvde jeg Limited Edition/ICA fra Equador. Den er ikke veldig raffinert men er veldig leskende og har mye sødme. Kan anbefales.

Ellers abbonerer jeg fortsatt på kaffebox.no Alltid spennende å se hva som dukker opp. Denne gangen fra Lippe. Som oftes pleier den ene å være bare grei og den andre veldig god.

pengelek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Viktig beskjed:
    Vi har akkurat oppdaget at rabatten på 20% som skulle bli trekt fra i kassen sluttet å fungere søndag kl 16:00. Vi beklager på det sterkeste for alle som har forsøkt å handle uten å få rabatten som var lovet.
    Vi har derfor valgt å forlenge 20% rabatt på Mukasa kaffe og Hario V60 til og med 10 juli kl 23:55. :)
    Prisene skal endre seg etter varen er lagt i handlekurven.
    www.mukasa.no

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn