Mat, drikke og røyk Kaffe...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.026
    Sted
    Holmestrand
    Vi kan jo satse på selvberging av kaffe. Slikt er jo inn for tiden. Sikkert noen bønder på Jæren som kan dyrke kaffe i drivhus bare de får nok subsidier.
    At vi skal produsere egen mat kan vel ikke være særlig kontroversielt?
    Men produksjon av kaffe, spesielt i Norge, kommer nok et stykke ned på beredskapslista vil jeg tro.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    At vi skal produsere egen mat kan vel ikke være særlig kontroversielt?
    Men produksjon av kaffe, spesielt i Norge, kommer nok et stykke ned på beredskapslista vil jeg tro.
    Det var noko svineri dei kalla surrogatkaffi dei hadde under krigen. Var visstnok ikkje god, etter det bestefar sa.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.999
    Sted
    Smurfeland
    Elkjøp har en del kundeklubbtilbud på kaffetraktere nå, i tilfelle noen er på kaffetrakterjakt. :)

Vurderer nesten å prøve en sånn Wilfa for moro skyld, siden jeg har lånt/gitt bort den eldgamle Moccamasteren.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.026
    Sted
    Holmestrand
    Elkjøp har en del kundeklubbtilbud på kaffetraktere nå, i tilfelle noen er på kaffetrakterjakt. :)

Vurderer nesten å prøve en sånn Wilfa for moro skyld, siden jeg har lånt/gitt bort den eldgamle Moccamasteren.

Gikk inn med et greit ambisjonsnivå, men ble «jordet» av min kone som mente vi burde kjøpe noe slikt (vår er en eldre modell). Konen hadde rett. De har ofte det. Enkelt og greit, og kaffen er god. 🤗 A1659674-64D6-4F19-9084-F2FDBE95AB85.jpeg

2

2xJ

Gjest
    ^
    Hvordan er det og gjøre rent slike ? tenker da på kniver ( kvernen).. og alt det andre som må være rent for og få god kaffe.
    Renhold er blant de viktigste tingene for og få god kaffe.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.026
    Sted
    Holmestrand
    ^
    Hvordan er det og gjøre rent slike ? tenker da på kniver ( kvernen).. og alt det andre som må være rent for og få god kaffe.
    Renhold er blant de viktigste tingene for og få god kaffe.
    Det er en renseprosedyre, men det med kvern bekymrer meg også.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.999
    Sted
    Smurfeland
    Blir kaffen filtrert for fett fra bønnene som i et traktefilter i en slik maskin?

2

2xJ

Gjest
    Blir kaffen filtrert for fett fra bønnene som i et traktefilter i en slik maskin?
    Om man bruker rett type bønner med brennemåte så er det allikevel bedre.
    En annen ting er at det er kortere ekstrasjonstid (den tid vannet er i kontakt med med bønner/kaffe).

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.999
    Sted
    Smurfeland
    Om man bruker rett type bønner med brennemåte så er det allikevel bedre.
    En annen ting er at det er kortere ekstrasjonstid (den tid vannet er i kontakt med med bønner/kaffe).
    Høres ut som mye å sette seg inn i. Tror nok kaffetrakter fortsatt er den løsningen som passer best for meg.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.791
    No 4 er nok favoritten her, men av og til så må jeg også trø til med no.3. 5 er også ofte i huset.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.190
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    No 3, 5 og 6 ble med hjem fra den lokale kaffebaren her i Horten i ettermiddag. Vi har jo ikke det utvalget hovedstaden kan skilte med.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt viktig poeng her om hvorfor vekt er viktigere enn volum.

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Etter noen år som ikke-veldig-engasjert kaffedrikker med en sliten kapselmaskin på benken så er det på tide med ett nytt kapittel. Kapselsmaskinen takket for seg og et lite tilbud senere så er denne på vei. Innfall? så absolutt. Overkill? definitivt. Men why not? har ikke noe veldig godt svar der :D

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.026
    Sted
    Holmestrand
    Etter noen år som ikke-veldig-engasjert kaffedrikker med en sliten kapselmaskin på benken så er det på tide med ett nytt kapittel. Kapselsmaskinen takket for seg og et lite tilbud senere så er denne på vei. Innfall? så absolutt. Overkill? definitivt. Men why not? har ikke noe veldig godt svar der :D

Kjøpte omtrent samme for et par år siden. Ved lunsjtider i dag så tenkte jeg:»Herre gud så mye mere kaffe vi drikker enn vi gjorde før vi kjøpte kaffemaskin …».
    😂

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Skrotnisse

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte omtrent samme for et par år siden. Ved lunsjtider i dag så tenkte jeg:»Herre gud så mye mere kaffe vi drikker enn vi gjorde før vi kjøpte kaffemaskin …».
    😂
    Litt over ett døgn i eierskapet har jeg fått en viss forståelse for den der :D

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.026
    Sted
    Holmestrand
    Litt over ett døgn i eierskapet har jeg fått en viss forståelse for den der :D
    Kona drakk en kopp i jubelåret. Nå drikker hun kaffe hver dag! 💝
    Det morsommer at vi dro for kjøpe kaffemaskin til 15 laken.
    duden på elkjøp spurte noen spørsmål, og sa: «Jeg synes dere skal kjøpe denne.» som kostet halvparten, og vi er superfornøyde. 🤗

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.436
    Sted
    Oslo
    Kona drakk en kopp i jubelåret. Nå drikker hun kaffe hver dag! 💝
    Det morsommer at vi dro for kjøpe kaffemaskin til 15 laken.
    duden på elkjøp spurte noen spørsmål, og sa: «Jeg synes dere skal kjøpe denne.» som kostet halvparten, og vi er superfornøyde. 🤗
    Den duden var vel en av de med tariffavtale og ikke bonuslønn, har sansen for sånne!
    Og i morgen er det 1. Mai!

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.791
    Carlos Coffee i Kristiansand er en nytt bekjentskap for meg, må prøve litt forskjellig. Når kaffen er brent samme dag som den blir sendt så er det en god start. Camelia er som det står på labelen veldig frisk og syrlig, pleier å bli fort lei slike espressoer men denne er nydelig synes jeg, flott kaffe for de som ikke liker den altfor heavy. Men likevel så er nok Santa Barbara nærmere min smak, den likte jeg! Fyldig med en nydelig og lang ettersmak.

Og så liker jeg 500 gr. poser, det er liksom akkurat passe med vårt forbruk.

IMG_0873.jpeg

Sist redigert:
    2

2xJ

Gjest
    F@@k--- på under et år så har noen av mine hverdagskaffer gått opp nesten 80% :mad:

Gode tips om steder med relativt rimelig kaffenettsteder taes imot med takk og min ubestridte gunst !!!

Lavaza i forskjellige smaker har vært min foretrukne - ok pris og bra smak.
    Bruker Rancilio miss Silva og Rocky kvern.

Oro som jeg har likt.. gikk i vinter for 129,- kr kg - hele bønner, NÅ 199,- :mad::mad::mad:

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.358
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    F@@k--- på under et år så har noen av mine hverdagskaffer gått opp nesten 80% :mad:

Gode tips om steder med relativt rimelig kaffenettsteder taes imot med takk og min ubestridte gunst !!!

Oro som jeg har likt.. gikk i vinter for 129,- kr kg - hele bønner, NÅ 199,- :mad::mad::mad:
    Hur många koppar får du på ett kilo kaffe?

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.106
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Siste besøk her i gården ga terningkast "1"
    Chalsus og Sluket ga meg et rapp på hånda.

:mad:

..som da betyr, presskanne, hele bønner, og kværn.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.636
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

Skulle til å si kaffekapselen.no, men der er du allerede, kanskje.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.313
    Torget vurderinger
    23
    Siste besøk her i gården ga terningkast "1"
    Chalsus og Sluket ga meg et rapp på hånda.

:mad:

..som da betyr, presskanne, hele bønner, og kværn.
    For helsike... hvis du fortsatt vil ha celebert besøk får du jaggu skjerpe deg! Ikke noe flere hifiinvesteringer før du har fått deg en anstendig kafferigg 🤬🤬

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn