toriamos skrev:
Blant annet - medfører dette at det i utgangspuktet er uheldig å kjøpe en DAC for så å finne et drivverk som passer. Bør man (alltid) satse på integrerte løsninger? - Som en tommelfingerregel, mener jeg.
Jeg mener at det er klare fordeler med integrerte løsninger, blant annet at man kan klokke transport og DAC til samme klokke, og bruke andre overføringsformater enn AES3 (f eks I2S) internt i boksen. Ulempen er at du kanskje ønsker å dekode andre digitale kilder enn CD.
Når man ser litt fremover, så vil CD-formatet etterhvert bli mindre viktig, men musikksignalene vil fortsatt være digitale, med ulike samplingsrater og ordlengder. Forhåpentligvis vil musikkindustrien etterhvert fatte poenget, slik at man kan laste ned lovlig musikk i høy kvalitet til en rimelig penge til sin egen server. Jeg vil være villig til å betale minst like mye for en høykvalitets fil med studiokvalitet som for en ihjelkomprimert CD fra butikken, mens plateselskap og artist har mye mindre kostnader ved å tilby et slikt produkt enn ved dagens distribusjon. Det mest ironiske med dagens musikkindustri er at vi har formater som kan gjengi 100 dB dynamisk spenn, men plateprodusentene komprimerer musikken så ekstremt at de faktisk tilbyr mindre dynamikk enn en Edison Phonograph fra 1909.
Så, hvis jeg skulle anskaffet et digitalt system fra scratch i dag, ville jeg prioritert en DAC med høy kvalitet og mulighet til å dekode mest mulig forskjellig input. Det betyr også at den burde være mest mulig immun mot jitter på input. Benchmark Pre 1 ville vært en kandidat. Eventuelt en DAC kombinert med romkorreksjon/delefilter/preamp i en DEQX, eller med en trådløs nettverksenhet som i Logitech Transporter. Det virker mere fremtidsrettet å legge pengene i en jitter-immun DAC med mulighet til å koble til "hva som helst" enn i en ultrafancy CD-transport med verdens laveste jitter på utgangen for å kunne drive hvilken DAC som helst.
knutinh skrev:
Da får jeg driste meg: Er det noen som har hørt forskjell på forskjellige konstruksjoner/oppsett hvor jitter var fornuftig forklaring?
Hvis ikke, hvorfor diskuterer vi jitter?
Hvis vi aksepterer at det, under enkelte omstendigheter, er mulig å høre forskjell på forskjellige digitale signalkjeder, så er det ikke så veldig mye mer enn jitter og bit-feil som kan forklare det. Ukorrigerte bit-feil ville skape så grove artifakter at forskjellene blir helt åpenbare (klikkelyder, muting, etc). Hvis feilkorreksjonskretsen velger å interpolere, så kan det sikkert gjøres mer eller mindre bra, med hørbare konsekvenser, men det er litt vanskelig å se for seg at alle CDer skulle være i en slik tilstand at de knapt kan leses i et velfungerende drev. Gamle CDer vil degraderes etter hvert, så det kan tenkes at 80-talls-innspillingene nå mosjonerer feilkorreksjonskretsene mer enn godt er. (Men de låt iskaldt som nye også...)
For ting som faktisk fungerer, ser det ut til å være en sammenheng mellom at CD-spillere (transport + DAC) har lavt jitternivå og at de sies å låte "analogt", hva det nå enn betyr. Det er mulig å vise (
http://www.lavryengineering.com/white_papers/jitter.pdf) at jitterkomponenter på 100 ps stikker ut over støygulvet i et 16-bits signal, mens 10 ps er begravd i støyen. Hvis signalet er behandlet med dithering og noise shaping etter alle kunstens regler, sånn at støygulvet er lavest der øret er mest sensitivt, så ville 100 ps stikke ut enda mer enn det som er vist her. Om dette er hørbart eller ikke kommer helt an på støygulvet i resten av kjeden. Jeg ville ikke regnet med å kunne høre forskjell på 10 og 100 ps jitter i bilen eller på kjøkkenet, men
kanskje i godstolen en stille kveld. Som vi har diskutert før, finnes det en drøss av hørbarhetseksperimenter som ender opp med hørbarhetsterskler på alt fra 10 ps til 250 ns.
10 ps ligger et sted mellom 18 og 20 bits oppløsning. Altså, 24 bits med 30-40 ps jitter er fortsatt bare 16-17 bits reell oppløsning, noe som kanskje forklarer at enkelte "24/96"-dingser faktisk ikke låter bedre enn 16/44.1.
KindOfBlue skrev:
Fordi det er det eneste hifi-bransjen har kunnet finne på som vekker en forbindelse til analog avspilling av plater, med problemene det medfører, når det gjelder tracking.
Jitters eventuelle innvirkning på musikken du lytter til har like stor effekt som et lite meteornedslag på månen har innvirkning på solnedgangen du står og kikker på, her på jorden.
Men det kan man ikke snakke om, selvsagt, siden jitter er opplest og vedtatt som noe man må bruke mange penger på å gjøre noe med, i et hifi-anlegg.
Vel, det ser ut som profesjonelt studioutstyr også bruker ganske mye ressurser på å gjøre DAC'er jitter-immune, og de er vel neppe spesielt opptatt av elger i solnedgang:
http://www.weiss.ch/dac1/dac1.html. Greia med
Benchmark DAC1 - proffutstyr som har blitt konsumentprodukt - er forresten at den har en alternativ måte å kvitte seg med innkommende jitter på, uten å ta den betydelige kostnaden som ligger i en state-of-the-art PLL. De kaller løsningen
UltraLock, og er litt hemmelighetsfulle om eksakt hvordan den virker, men skryter desto mer av hvor bra den virker. Uansett, hvis den virker så bra som de påstår, så kan du glemme jitter fra transporten med en sånn DAC i huset, og dermed også glemme å høre forskjell på transporter og digitalkabler. Tror jeg. Og håper at en Benchmark DAC1 er med i den avtalte lyttetesten, sammen med en Audio Note DAC1, for å ta to ytterpunkter.