knutinh skrev:
Rotekroken skrev:
Fjernet det som du ikke har skrevet selv, Knut..
Det som du ikke klarer å skrive selv, det har null betydning for min del..
Jeg må takke for tilliten du viser meg ved å tillegge meg større vekt enn de som publiserer i AES. Men du vil altså ikke følge rådet mitt om å bli medlem og lese det rett fra kilden?
Tar mer enn gjerne imot erfaringer, tips, råd, ja you name it, men seriøst så må du klarer å prate for deg selv uten å legge inn avhandlinger fra andre eller linker..
Det er ikke slik vitenskaplig debatt fungerer. Hvis vi må se bort ifra Ohms lov og Newton så kan vi like gjerne kjøpe hver vår spåkule.
Bare så det er helt krystallklart, jeg er ikke her for å overbevise noen eller å fortelle at din erfaring er gal, eller hva du enn måtte tro..
Syns det er greit å ha slikt på det rene..
Jeg har ikke bidratt med erfaring. Hvor mange ganger tror du jeg kommer til å gjenta det i denne tråden?
Men har du brent deg nok ganger, eller kasta større mengder penger ut av vinduet, så lærer du å da går du ikke i den fella atter en gang..
Det er din påstand.
Et forum som dette er til for å kunne hjelpe andre for å ikke gå i en slik felle, vi prøver så godt vi kan å hjelpe andre, hvertfall de fleste av oss..
Det er sikkert like mange grunner til å delta her som det er deltakere.
Jeg er gjerne et "objekt" for en test til, i tillegg til den testen som skal foregå hos, Impulse..
Overbevis meg gjerne om at jeg ikke klarer å høre forskjell på drivverk..
Stryker jeg til testen, så skal jeg ikke være snauere enn at jeg skriver det her på HFS..
Man "stryker" ikke en blindtest. Det er viktig å få fram, og det er sannsynligvisviktig å bruke en annen mentalitet under testen. Hensikten er å bevise positivt at en sammenheng eksisterer (i tilfellet ABX).
Har du rett at ingen normale mennesker klarer å høre forskjell på drivverk, så vil jeg selvfølgelig bane vei og fortelle folket dette, slik at de også slipper å kaste pengene ut vinduet..
En blindtest kan ikke bevise det. Den kan bevise at det er hørbar forskjell, eller den kan svikte i å bevise noe.
DAC og drev har jeg, hva slags drev kan jeg kjøpe som er like bra som det jeg har.?
Drevet er noe gammalt ræl fra sen 90 tall, så det er nok ikke rare greiene som skal til for å danke ut selveste gamlefar..
På en måte er jeg fryktelig enig med deg, det skulle ikke være nødvendig å bruke masse penger på drivverk..
Men av alle drivverkene jeg har prøvd, så har jeg hørt så store forskjeller at jeg ikke kan nøye meg med en "søpplespiller" heller, jeg må ha et godt drivverk for å få frem ganske mye detaljer som et billig/dårlig drivverk ikke makter å få frem..
Jeg tar jevnlig feil, og i dette tilfellet så vil en signifikant blindtest mellom to fungerende drivverk som har samme bitstrøm ut tilkoblet en "normal" DAC overraske meg. Ingenting er bedre enn å få revidert egne feiloppfatninger, eller hva?
Kan jeg spare masse penger på et annet rimeligere drev, så vil jeg heller det enn å fortsette å kaste penga ut av vinduet..
Jeg går ut ifra at de fleste vil det?
-k
Vil en test overraske deg.?
Er det for at du ikke har testet slikt selv noen gang.?
Hadde det enda bare vært snakk om bitstrøm, så kunne det har vært mindre forskjeller mellom drivverk enn det er, men verden er vel litt annerledes enn du skal ha det til, Knut.?
Er vel LITT mer enn bare en laser som leser i sporet vi snakker om her.?
Bare ta noe så enkelt som målbare forskeller på kondensatorer som sitter i drivverk, ja det er faktisk målbare forskjeller, vil ikke det da fortelle deg at lyden også blir forandret på ett eller annet vis.?
Siden du påstår at det som måler likt låter likt, så håper jeg du mener at det som måler forskjellig låter forskjellig.?
Vil du si at jeg kan bruke en DVD spiller som drivverk i steden for CD spiller.?
Eller en Blue-Ray spiller som drivverk i steden for CD spiller.?
Og reslutatet via DAC vil bli det samma som med CD spiller.?
Eller om jeg bruker en billig CD spiller som er like gammel som den andre jeg har.?
Resultatet rent lydmessig vil da være det samma, om du har rett.?
Og det som en fasit på alle anlegg i hele verden, om du har rett i dine påstander.?
Det har seg nemlig slik at jeg har testet en god del drivverk på en del DAC'er i år (stort sett hvert eneste år, faktisk)..
Samma komponenter ellers og samma kabler..
Ingen drivverk var i nærheten av hverandre serru, de låter veldig forskjellig alle sammen..
Hvor stor er sjansen for at flere drivverk er "ødelagt" etter din mening.?
Siden de spiller forskjellig på samma DAC, så må vel alle 4 være ødelagte.?
Og det på forskjellige måter siden de spiller forskjellig..
Om jeg setter opp 10 drivverk og hører forskjell på alle 10, er alle 10 drivverkene ødelagte på ett eller annet vis.?
Eller har det seg slik at alle DAC'ene er ødelagte på ett eller annet vis.?
Det har seg slik, Knut, at jeg har i løpet av siste 5 års periode hatt en god del drivverk og en del DAC'er, har også fått låne av meget gode venner, jeg har også hatt folk på besøk som har hatt med seg DAC og drivverk..
Summen av antal drivverk og DAC er ikke rent lite..
Jeg besitter ikke fasiten, men jeg hører forskjell på
alle drivverk..
Har faktisk ikke hatt ett eneste drivverk som er veldig lik hverandre noen gang, alle har spilt så forskjellig at jeg skal ta de i whatever blindtest eller hva du måtte finne på for noe sprell..
Alt dette er praktisk erfaring basert på lytting, hva slags erfaring er det du har basert på praktisk erfaring.?
Du hevder hele tiden at det ikke er forskjell på drivverk, ønsker du at vi andre skal lyve om dette eller hva er det du ønsker.?
Når du sier at det ikke er forskjell på drivverk, så er du nødt til å bevise dette på en eller annen måte.!
Ikke teorier, linker eller hva andre mener/sier, men praktisk erfaring og tester som du personlig har foretatt..
Jeg stoler på ørene mine og jeg stoler på at du ikke lyver, men målinger har jeg absolutt ingen tiltro til siden jeg hører vesentlig forskjeller på det som måler likt.!
Setter pris på at du gir UTFYLLENDE svar på alle mine spørsmål og påstander her, Knut..
Klarer du ikke å gi meg gode nok svar basert på
egen erfaring, så bør du trekke deg fra alle slike diskusjoner, sett med mine øyne, for da er det bare tomme ord og teorier som ikke holder mål i praksis..
Men jeg håper virkelig at du har rett i dine påstander, for da kan vi alle kaste de dyre drivverkene på dør og bruke småpenger på billige drivverk 8)
Kjell