Kan vi ikke lage en el-gitar, pappa?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå passer det bra å fortelle Sagaen om Pickupen. Det falt seg slik på en av mine reiser at jeg forlot Texas en sen kveld og reiste gjennom Louisiana mot Mississippi. Ved midnatt var jeg dypt inne i Mississippi-deltaet. Plutselig ble luften kaldere og et lett regn begynte å falle. Regnet frøs til is på trærnes grener. Snart var hver kvist innhyllet i en skimrende kappe som av glass. Jeg stanset et sted hvor to veier krysset hverandre og gikk ut. I mørket så jeg en stor, svart mann komme mot meg. Han strakte ut armen og ga meg en liten eske. "This package is for you", sa han med dyp stemme før han forsvant inn i mørket igjen. Senere, i mitt nattelosji, åpnet jeg pakken. Der fant jeg en skinnende hvit Duncan Distortion TB-6 Trembucker, full av magiske toner hentet fra deltaets dyp.

    Historien blir bare dårligere av å legge til at den pickupen ble kjøpt på nett og sendt til hotellet før jeg kom frem, og at det var resepsjonisten på Best Western som overrakte den. Uansett, trembuckeren er tilpasset litt bredere strengeavstand enn den vanlige humbuckeren. Det passer bra på denne gitaren. Trembuckeren har også tre hull for festeskruer på hver side, i stedet for det ene hullet på humbuckeren. Det er bare de midterste hullene som har gjenger. Jeg syntes det ble litt vaklevorent med bare en skrue og fjær på hver side. Derfor gjenget jeg opp de ytterste hullene også i dimensjon M2,5. To skruer med fjær rundt på hver side, og den pickupen sitter fjellstøtt. Dessuten gir det en viss mulighet til å justere vinkelen, hvis man vil ha den ene spolen nærmere strengene enn den andre.

    Og da ble det slik:
    DSC02716 (Small).JPG


    Plekterbrettet i Porsche Alpinweiss ble litt i hviteste laget, så det har fått et par ekstra strøk halvblank Tre Stjerner gulvlakk for å gulne til riktig nyanse. De andre aluminiumsplatene fikk samme behandling. I motsatt ende av gitaren satte jeg på stemmeskruene, Schaller med låsing på undersiden. Riktignok skal dette se retro ut, men det skader ikke om tingen holder seg stemt heller.

    DSC02718 (Small).JPG


    Da jeg hadde montert det lokket begynte jeg å tenke på sånne, av en eller annen grunn:

    1958_Corvette_Front.jpg
     
    Sist redigert:

    Eviledorf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Kanon bra prosjekt. Skal ikke utelukke at jeg må gjøre det samme når junior blir gammel nok. Keep up the good work!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.129
    Pinadø, så flott den blir.
    Og nå er det jo like før tonene strømmer ut fra herligheten! :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ble litt lodding i går kveld. Det er litt fiksfakseri med elektronikken også. Som jeg fortalte tidligere, går signalet først til en vippebryter som velger parallell - single coil - seriekoblet humbucker. Den siste stillingen gir sterkest signal, mens induktansen i kretsen går som L/2 - L - 2L. Det vil påvirke resonansfrekvensen en hel del.

    Derfra går signalet til en tonekontroll fra Helmuth Lemme. I stedet for bare å være en kondensator til jord med variabel motstand foran, skifter den mellom et antall ulike kondensatorverdier. Når både L og C er variabel vil det bli ganske mye rom for å forme frekvensgangen i kretsen. Forklaringen finnes her: BuildYourGuitar.com :: The Secrets of Electric Guitar Pickups

    Volumkontrollen er derimot helt standard, en 500k audio taper pot. Etter den sitter det en treveis-bryter hvor de to ytterstillingene er passive vreng-kretser. Kretsen er helt enkelt to Schottky-dioder som står hver sin vei, koblet mellom signal og jord. På den ene siden er det to like dioder med ganske lav innslagsspenning. Da er tanken at det skal klippe symmetrisk og forholdsvis hardt, i den grad en passiv krets greier noe sånt. Den andre siden er to ulike dioder med litt høyere foroverspenning. Forhåpentligvis gir det en litt mildere klipping med innslag av asymmetriske andreordens komponenter. Hvis vi har flaks vil volumkontrollen også regulere graden av klipping, forutsatt at pickupen gir tilstrekkelig signalnivå. (Derfor en "hot" Duncan Distortion heller enn en mer retro humbucker.) Vi finner snart ut om det virker.

    Og så er det en fjærbelastet trykknapp som helt enkelt kortslutter pluss til minus på utgangen og kverker signalet, en kill switch. Rød plasthette på den knappen for at det skal se litt dramatisk ut. "Hva gjør den knappen?" "Ikke rør den! Det er en momentan kill switch!" Joda.

    DSC02719 (Small).JPG


    DSC02721 (Small).JPG


    Fortsatt et par småting som mangler...
     
    Sist redigert:
    T

    tce-teams

    Gjest
    Utrolig flott gitar må si meg imponert over arbeidet du har lagt i den.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så hvordan funker herligheten? :)
    Vet ikke ennå, det må strenger til. Men vi plugget den inn og kakket på magnetene med en binders. Joda, det er signal, og volumkontrollen funker. Men mer vet vi ikke ennå. Strenger, stemming og intonasjon blir kveldsaktivitet. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Joda, det er lyd i den. Mye lyd.

    Men for å ta det i tur og orden: Jeg hadde latt det stå igjen litt finpussing på sadelen inntil jeg kunne teste med riktige strenger. Først måtte stolen på, og så kunne det files ivei. Favorittstrengene til poden er Ernie Ball 10-52 "Light Top, Heavy Bottom", og det stemte ikke helt med filsettet fra StewMac. Måtte utvide et par av sporene med sandpapir. Schaller selvlåsende knopper for gitarremmen er også kjekt å ha, og tror dere ikke at det fantes en rem i canvas og lær som matchet fargene ganske bra. Jeg fjernet Seymour Duncan-logoen på pickupen med et viskelær. Den ødela litt for WTF?-faktoren.

    DSC02723 (Small).JPG


    DSC02724 (Small).JPG
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Junior stemte og prøvespilte mens jeg var ute et ærend. Han var ikke spesielt misfornøyd da jeg kom tilbake. Det var litt buzz på noen av strengene, men han mente at intonasjonen var spot on. Jeg måtte nærmest vriste gitaren fra ham for å ta den tilbake på arbeidsbenken en tur. Litt finjustering av truss rod og høyden på stolen, så var det slutt på buzzingen. Intonasjonen var kanskje ikke så perfekt som han ville ha det til, men etter litt mer finjustering på stolen ble det riktig bra hele veien opp. De tre første (glatte) strengene er spot on hele veien opp, mens de tre siste (spunne) strengene blir ørlittegranne skarpere (~5 cent) i den andre og tredje oktaven. Vanligvis er den glatte G-strengen problematisk, så det ser ut som om det trikset mitt med kompensasjon i nullte bånd fungerte. Nå er sjettestrengen helt i bunn på intonasjonsskruene, og tredje, fjerde og femte streng ikke så langt unna. Det er mulig å flytte hele stolen litt nedover for å få intonasjonen enda mer presis, men da må jeg sette inn noen skruer på undersiden av stolen som ikke ser så veldig pene ut. Det er godt nok som det er. Til slutt kom junior ned i hobbyrommet og tok fra meg den kromatiske tuneren. :)

    DSC02736 (Custom).JPG


    Førsteinntrykket av lyden er at det er enormt mye signalnivå ut av den pickupen. Stemt i drop D-tuning er det en fetere lyd og mer "growl" enn med Stratocasteren, såpass stor forskjell at jeg lett hører det her jeg sitter i motsatt ende av huset. Kill-switch'en ble en instant favoritt, spesielt kombinert med tapping, men de andre kontrollene gjorde nok mindre forskjell på lyden enn hva jeg hadde forventet. Det kommer sikkert en oppdatering på det etterhvert. Det er også nok akustisk volum til at det går fint å øve med den unplugged. Jeg fikk nettopp høre en akustisk versjon av "Blackbird" - det gripebrettet virker ganske godt egnet til fingerspill. Nå skal gitaren (og gutten) først på gitartime på kulturskolen i morgen, så øving med bandet på torsdag, og formodentlig konsert på fredag. Da får vi også testet hvor solid en sammenlimt eikeplanke og bøkeplate er. :)

    "Pawnshop miracle", sa han etter å ha prøvd litt. Ser retro ut, men spillbar som en superstrat, og låter metall. Balansen på remmen ble også riktig bra. Vi kan visst besvare spørsmålet i tittelen på tråden med et "ja, det kunne vi."
     
    Sist redigert:

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.139
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk tråd, har vært morsomt å følge. Mangler bare en youtube link med lyd og bilder :)

    haavard
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    JØSS, gratulerer med kjempe utført jobb. Ser bra ut den, og håper det spiller like bra.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Youtube-klipp kommer etterhvert. Junior lover på ære og samvittighet. Skal se om vi kan fikse noen bilder fra konserten på fredag også.
     

    LV-426

    Medlem
    Ble medlem
    03.01.2009
    Innlegg
    10
    Antall liker
    2
    Sted
    Akershus
    Fint at han ble fornøyd:) Av ren nyskjerrighet; kan være at det har blitt nevnt, men,,,, hva skjer med båndene helst øverst på halsen? Heltoner?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Knall!!
    Gratulerer med supert bygge og takk for fin tråd - så langt :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fint at han ble fornøyd:) Av ren nyskjerrighet; kan være at det har blitt nevnt, men,,,, hva skjer med båndene helst øverst på halsen? Heltoner?
    Bånd # 29 og 31? Jo, det er nevnt tidligere, men poenget er at båndene kommer så tett sammen der oppe at det nesten ikke er plass til fingre. Opp til # 27 er alt "normalt", men vi har helt enkelt droppet bånd # 28 og 30. De to er nokså overflødige, musikalsk sett. De to som står der er henholdsvis fem og sju halvtoner over den andre oktaven, dvs kvart og kvint. Men jeg droppet å legge inn markeringer i gripebrettet som på de første to oktavene. Der er det en prikk ved tredje, femte, sjuende og niende halvtone i hver oktav, og så doble prikker på oktavene (bånd 12 og 24). De tre siste båndene er tredje, femte og sjuende halvtone i den tredje oktaven, og da virket det litt overflødig å legge inn markører for akkurat det.

    Vi tar med et bilde til, før den drar ut i verden på tokt:

    DSC02737 (Small).JPG
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Gutt og gitar er tilbake fra kulturskolen. Den spilletimen ble litt annerledes enn læreren hadde tenkt. Mye gitarprat og prøvespilling på elgitar i stedet for terping på nylonstrenger. Det var tydeligvis et nytt konsept for læreren at man kan spikke sin egen elgitar. Men alle kommentarene om gitaren var visst positive. Vi noterer det som bestått prøve med ekstern sensor. :)
     
    N

    nb

    Gjest
    Gratulerer med vel utført jobb! Flott tråd å følge og imponerende arbeid.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.684
    Antall liker
    17.766
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Støvbøying utført:)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selv takk!! (Rødmer kledelig.)

    Navn, ja. Arbeidsnavnet var "IKEA Spesial" etter benkeplaten. Jeg hadde et par forslag, men poden mente det ble "for kleint". Jeg har også vært innom diverse stedsnavn fra Bohuslän, sånne med mange tødler i, siden heavy-gutta visstnok liker unødvendige tødler. Nöddö, for eksempel. Eller Väddö. Men den er nok navnløs inntil videre. Det er delegert til eieren å finne på noe å skrive i det hvite feltet på gitarhodet. Initialene hans, kanskje.

    Et par andre tegn i tiden: I dag tidlig dukket ikke poden opp til frokost. Vi hørte gittarspæll fra rommet hans omtrent fra vekkerklokken ringte til han løp for å rekke toget. Derimot funderte jeg litt etter at han kom hjem fra gitartimen. Da det hadde gått et kvarter fra han kom hjem uten at jeg hadde hørt brølet fra gitaren gikk jeg opp og så etter. Da satt han og øvde på de akustiske gitarleksene på den nye el-gitaren. Den er visstnok bedre å spille på. Like bra gripebrett, men mye nærmere kroppen, og tilstrekkelig lyd til at han hører hva han holder på med.

    Så langt ser dette ut som en innertier. :)
     

    zoso87

    Fersking
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Imponerende :)
    Leste at du ikke fikk til den samme finishen som er proffe gitarer, hemmeligheten er wetsanding og deretter polering da blir den så glinsende at man kan speile seg i den ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var det jeg gjorde. Våtsliping med 800 og 1200-papir, rubbing med polermaskin, håndpolering med mikrofiberklut og polérmiddel, så carnaubavoks. Det ble ganske blankt, som bildet på forrige side viser.

    Vis vedlegget 182543

    Problemet, i den grad det er noe, er at noen pussemerker i fargesjiktet synes gjennom klarlakken og at jeg ikke slipte ned alle ujevnhetene fra lakkeringen med pensel. Det var en risikovurdering: Ville ikke risikere å slipe gjennom klarlakken noe sted og bli nødt til å lakkere enda en gang. Det ville tatt en uke ekstra, så det får heller være litt mindre enn perfekt i finishen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    noen pussemerker i fargesjiktet synes gjennom klarlakken
    Det gjør det på min gitar også, håndbygget av proffer og lakkert med ekte nitrocellulose-lakk, så det synes jeg ikke du skal bekymre deg om som har klart å bygge dette instrumentet i garasjen! :D


    Kampradcaster? :)
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Nydelig arbeid synes du skulle bare sette i gang med den nye HelNorske produserte gitaren( Asbjorn ) bare navnet i seg selv ville slå hardt ned i Metall feltet i det store utland tenk deg Asbjorn djevlens planke for deg med langt svart ondt hår :D .

    Mvh

    Lars
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nydelig arbeid synes du skulle bare sette i gang med den nye HelNorske produserte gitaren( Asbjorn ) bare navnet i seg selv ville slå hardt ned i Metall feltet i det store utland tenk deg Asbjorn djevlens planke for deg med langt svart ondt hår :D
    Jo, takk. Det fornavnet mitt krever ofte litt forklaring ovenfor amerikanere. "As" som i "hinn Ás", dvs selveste Odin. Delen med "bjorn" er lettere å fatte. Og hvis jeg forklarer at det er samme som det angelsaksiske Osborn er vi fort over i en diskusjon om å bite hodet av flaggermus. Men det må være tødler hvis det skal være metall, så "Ásbjörn" kunne funket. Eventuelt i runeskrift.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Herlig Asbjørn - gratulerer med et meget godt gjennomført prosjekt :)

    Men, det må jo bli en Ascaster?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Eller snarere en "Westtown Ascaster", så får du med stedet den ble bygd på også?
     
    Y

    ymir

    Gjest
    Nydelig arbeid synes du skulle bare sette i gang med den nye HelNorske produserte gitaren( Asbjorn ) bare navnet i seg selv ville slå hardt ned i Metall feltet i det store utland tenk deg Asbjorn djevlens planke for deg med langt svart ondt hår :D
    Jo, takk. Det fornavnet mitt krever ofte litt forklaring ovenfor amerikanere. "As" som i "hinn Ás", dvs selveste Odin. Delen med "bjorn" er lettere å fatte. Og hvis jeg forklarer at det er samme som det angelsaksiske Osborn er vi fort over i en diskusjon om å bite hodet av flaggermus. Men det må være tødler hvis det skal være metall, så "Ásbjörn" kunne funket. Eventuelt i runeskrift.

    Óðinn


     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.362
    Antall liker
    37.188
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eller kanskje Loki (Lökï?). Den tingen er noe annet enn den først ser ut til å være, samtidig som hovedmotivet i designet kan sies å være flammer. Men junior sier at dette skal gitaren finne ut av selv. Han kommer til vite hva navnet er når han bare blir litt mer kjent med den.

    Bandøvingen er også bestått. Junior sier at kontrollene på gitaren gjør mye mer med lyden i det lyddempede øvingslokalet enn da vi prøvde her hjemme. Jeg tipper at den akustiske lyden av gitaren var en nokså dominerende del av hva vi hørte her. I øvingslokalet (og formodentlig med et helt annet volum) var visst utslagene mye større, både med pickupvelger og tonekontroll.

    En effekt som han oppdaget ganske fort er at å sveipe tonekontrollen raskt opp og ned blir en slags innebygget wah-wah. Korrekt observert, for det er eksakt hva den tonekontrollen gjør. Sammen med pickupvelgeren skaper den tonekontrollen en markant resonans ved en eller annen frekvens. Tonekontrollen flytter resonansfrekvensen oppover eller nedover, mens pickupvelgeren flytter hele greia til et annet frekvensbånd. Dette er annerledes enn "vanlige" tonekontroller, som bare øker eller reduserer peakingen ved en bestemt frekvens.

    For å illustrere: Jeg målte ca 9 Henries induktans med spolene seriekoblet, 4,5 Henries med en enkelt spole, og 2,3 Henries med spolene i parallell. Seriemotstanden vet vi jo (ca 8,2 kiloohm per spole), og kapasitansen i selve pickupen kan vi gjette på. Tonekontrollen har seks steg fra 470 pF til 10 nF. Vi kan også gå ut fra at volumkontrollen står på max og at forsterkerinngangen har 100 kiloohm og 220 pF (inkludert kabel). Da blir de mulige transferfunksjonene omtrent slik, med bare høyeste og laveste stilling på tonekontrollen vist for hver av de tre stillingene på pickupvelgeren.

    transfer functions.png


    Med parallelle spoler og minst kapasitans vil den gi ca 12 dB peak ved 3,5 kHz. Over resonansfrekvensen demper den overtoner som et tredjeordens lavpassfilter med 18 dB/oktav. Digresjon: Det er dette som er lyden av en el-gitar. Det er ikke helt tilfeldig at det stemmer overens med overtonene rundt 3 kHz hos menneskelige sangere. Make it sing, yes indeed. (http://www.geofex.com/Article_Folders/wahpedl/voicewah.htm)

    Med høyere kapasitans fra tonekontrollen og andre stillinger på pickupvelgeren vil den gi gradvis lavere resonanstopper ved lavere frekvenser. Til sammenligning vil en Strat-pickup med tonekontrollen vid åpen ved samme betingelser som dette gi ca 12 dB peaking ved ca 6 kHz, så denne gitaren vil alltid være god del mørkere i røsten enn en Stratocaster. Passer bra, det.

    En annen ting gutten rapporterte var at de vreng-kretsene riktignok ikke ga noe nevneverdig vreng, men derimot var de riktig effektive som feedback-killer. De fungerer som en limiter og kutter signalet ved et gitt nivå, og da vil også eventuell feedback bli kvalt i fødselen. Så det ble visst en innebygget compressor/limiter-krets i stedet for passiv vreng. Jaja, men det gjør kanskje ikke så veldig mye, ettersom han har en slik i signalkjeden fra før:

    4339_1.jpg


    Det er en interessant refleksjon at denne gitaren er bygget for å gi så markante resonansfrekvenser som mulig for å skape en distinkt "personlighet". Det gjelder både mekanisk (stivhet og masse), akustisk (resonanskamre og f-hull) og elektrisk (induktans og kapasitans). Så er det elektronikk som gjør det mulig å velge hvilke resonanser som fremheves og med hvor mye. På mange måter er det stikk motsatt av å bygge en høyttaler. Der prøver vi å gjøre det hele så nøytralt som mulig for ikke å tilføre mer "personlighet" enn høyst nødvendig. Men det er de samme naturlovene som gjelder der også, og det er de samme elektriske, akustiske og mekaniske størrelsene å leke med.
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.059
    Antall liker
    1.438
    Sted
    Trondheim
    Bravo! Dette er en tråd jeg ønsker bare kunne fortsette og fortsette.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.272
    Sted
    Oslo
    Planke gitarer m. deler fra. bl. Stakseth er ingen heksekunst. Bra resultat f.ø. Prøv en Gretsch neste gang:cool:.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn