Kartlegging av lydmessige preferanser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.692
    Antall liker
    3.224
    Torget vurderinger
    0
    Hehe, bytter ikke w11..
    Men ja, jeg har både disker og disketstasjoner liggende i huset.
    Ok....lydkortføkket kom med Win11 så innganger/utganger lydkort hopper litt rundtomkring og skifte av USB-porter starter Tombola
    Funker det greit nå?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.213
    Antall liker
    37.501
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke merket noe problem jeg.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.692
    Antall liker
    3.224
    Torget vurderinger
    0
    Har ikke merket noe problem jeg.
    Ok.....tenkte også det....... at du startet Fredagen litt tidlig........ ;)

    " Skal se.. nå krøllet rew seg her, uansett så fungerer mikrofonene dårlig, ved ene testen så viser den 22db vet test, så avinstallerte jeg rew og installerte på nytt koblet til mic, la til cal.fil så viser den plutsleig 109db :unsure:"
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.213
    Antall liker
    37.501
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok.....tenkte også det....... at du startet Fredagen litt tidlig........ ;)

    " Skal se.. nå krøllet rew seg her, uansett så fungerer mikrofonene dårlig, ved ene testen så viser den 22db vet test, så avinstallerte jeg rew og installerte på nytt koblet til mic, la til cal.fil så viser den plutsleig 109db :unsure:"
    Tror ikke det har noe med w11 å gjøre...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hva betyr de stiplede linjene da. Er alle mottatte data innenfor det området? Eller?
    Hei, de stiplede linjene er bare +/-3dB i forhold til den hypotetiske kurven som jeg konstruerte. Jeg er litt var for å legge ut for mye detaljer av resultater før jeg før mer data inn. Jeg ønsker ikke at «meningsmålinger» skal påvirke «valget» i for stor grad. Det viktigste er at medlemmene bidrar med det de lever med daglig enten det likner eller er ulikt kurven som ble vist. Så vil konklusjonene komme etter analysen er gjort. Får håpe det er noen flere som har tid til å sende kopi av sin siste REW måling fra sweetspot. Ekte folk, ekte anlegg og ekte stuer er det som er interessant å få inn. Da tenker jeg at dataene helst bør favne alt fra spesialbygde rom til enkle rom.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    5.751
    Antall liker
    17.409
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Eg gløymde å lagre data når eg målte med REW og UMIK for toogeithavt år sidan, men eg lagra bilete av kurvene. Tok fleire målingar frå nærfelt og så bakover i ståva. Alle målingar i senterlinja mellom høgtalerane og signal i begge kanalane. Eg bruker ikkje DSP og har trevegshøgtalerar med passive delefilter.
    Likevel ser det det ut til at eg er nokså nær snittkurva som er presentert her. Eg er nøgd med lyden i heimen.

    210121-2-Stova.jpg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk til dere som har bidratt så langt. Jeg mangler ca 10 sett med målinger før jeg kan si meg fornøyd. Er det noen av dere som kan bidra? Det viktige er ikke at du har verdens flotteste kurver - det som er viktig er at det er realistiske målinger tatt i sweetspot.:)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.066
    Antall liker
    4.108
    Sted
    Tårnåsen
    Takk til dere som har bidratt så langt. Jeg mangler ca 10 sett med målinger før jeg kan si meg fornøyd. Er det noen av dere som kan bidra? Det viktige er ikke at du har verdens flotteste kurver - det som er viktig er at det er realistiske målinger tatt i sweetspot.:)
    Tidspunktet var litt ubeleilig for meg dessverre. Målingene kommer men litt vrient å få til fra båten :)
     

    iGlenn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2019
    Innlegg
    171
    Antall liker
    287
    Jeg kan godt bli med her. Bare å sende pm med instrukser 👌 🤓
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    noe nytt her? ang samlet resultat?
    Jeg har stort sett bare samlet data, laget gjennomsnittskurver og sett på avvik fra gjennomsnittskurven i forskjellige frekvensbånd.

    For rommene som er analysert har vi en gjennomsnittlig Schrøder frekvens på ca 140hz, og da en inndeling som blir circa slik:

    20-140 Hz: Modal respons
    140-560 Hz: Transisjon/diffusjon
    560 Hz - 20 kHz: Reflekterende/absorberende

    EDIT: Jeg mangler data for 2 av rommene, slik at det pt ikke er 1 til 1 forhold mellom målingene nedenfor og Schrøder beregningene.

    Grafen nedenfor viser 10 kurver hvor DSP og eller romkorreksjon har blitt brukt. Gjennomsnittskurven ligger da innenfor +/- 1.5dB fra den hypotetiske idealkurven som er beskrevet i bildet med nivåer. Kort fortalt Flatt fra 30-70Hz, 5dB fall fra 70-200hz, 2dB fall fra 200Hz til 2kHz og flatt fra 2kHz til 15khz. Fall under 20Hz og over 15kHz er nok en funksjon av kapasitet i større grad enn at det er ønsket respons.

    Ved 1/3 okt glatting så holder de 10 DSP kurvene seg i stor grad innenfor +2/-5dB og over 900hz stort sett innenfor +/- 2dB.

    1-10 DSP.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    9.932
    Torget vurderinger
    2
    Er det en Klipsch eller PMC høyttaler vi se der i øvre høyre hjørne mon tro?Eller en viss B&W.? ;)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.172
    Antall liker
    16.675
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    Fant en gammel kurve i arkivet. Tror jeg er sånn ca der fortsatt, har dog ikke målt.
    BbuyrCo.png
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et par plot av Schrøder frekvens i forhold til rom volum og T30 verdi i forhold til rom volum for de rommene hvor målene har blitt rapportert inn. T30 verdiene er selvsagt frekvensavhengige, så der har jeg tatt et gjennomsnitt for hvert rom, slik at Schrøder frekvensen kan regnes ut. T30 verdier på mellom 0,25 og 0,40 ser ut til å være et nivå som mange har sett seg fornøyd med eller bare må leve med.
    Schrøder plot.png
    T30 plot.png
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.585
    Antall liker
    23.394
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ved 1/3 okt glatting så holder de 10 DSP kurvene seg i stor grad innenfor +2/-5dB og over 900hz stort sett innenfor +/- 2dB.
    +/-2dB er rikelig for lydsmaksetting, dog over bredere frekvensområder. :)

    Kjekt at folket leverer sommerlige data.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.942
    Antall liker
    15.633
    Sted
    Langesund
    Et par plot av Schrøder frekvens i forhold til rom volum og T30 verdi i forhold til rom volum for de rommene hvor målene har blitt rapportert inn. T30 verdiene er selvsagt frekvensavhengige, så der har jeg tatt et gjennomsnitt for hvert rom, slik at Schrøder frekvensen kan regnes ut. T30 verdier på mellom 0,25 og 0,40 ser ut til å være et nivå som mange har sett seg fornøyd med eller bare må leve med. Vis vedlegget 933168 Vis vedlegget 933169
    Bare en tosk som skiller seg ut ser det ut som. :ROFLMAO:
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvor mange kurver har du hvor DSP ikke har blitt brukt? Mange nok til å presentere et snitt? Hvordan ser det ut i forhold i så fall?
    14 kurver med DSP og 3 anlegg hvor DSP ikke er inklduert. Teknisk sett har jeg også noen med og uten DSP, men så langt har jeg valgt å ikke se på kurvene uten DSP for rommene hvor dette er tilgjengelig. Årsaken til det er at man med DSP tilgjengelig kan velge andre plasseringen av høyttalere nettopp fordi DSP er tilgjengelig. Som eksempel er mine basstårn plassert i hjørnene, for å få best mulig impulsrespons og redusere kanselleringer. Ulempen er at jeg da må ta ned noen topper med DSP.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.942
    Antall liker
    15.633
    Sted
    Langesund
    Ble det redigert på prikkene i diagrammet over når jeg fikk levert den nye og mer riktige målingen? Tror egentlig ikke de skal flytte seg nevneverdig, siden rommet og anlegget er det samme.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ble det redigert på prikkene i diagrammet over når jeg fikk levert den nye og mer riktige målingen? Tror egentlig ikke de skal flytte seg nevneverdig, siden rommet og anlegget er det samme.
    Jeg så ikke noe forskjell, men kan sjekke
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Tiden flyr, og sommeren ble ikke helt som planlagt, men nå er høsten her med mye flott innevær! (her kommer vinter'n...)

    Det som imidlertid er klart er et "DSP gruppen" har en annen frekvensgang hjemme hos seg selv enn de som ikke bruker DSP. For gruppen uten DSP er det helt klart en basskul i området 35-70 Hz, og på individuell basis er det større variasjoner i forhold til gjennomsnittskurven (vist nedenfor). Totalt sett er dermed også fallet på kurven langt høyere for de som ikke skrur sine egne kurver. Med flere data inne på DSP kurver, så ser vi at denne trender mot en kurve som viser et stadig jevnere fall ved høyere frekvens, dog med noe utflating over ca 1-2kHz. Avvikene fra enkeltkurvene og til gjennomsnittskurven er også mindre for DSP gjengen.

    I korte trekk kan man kanskje konkludere med at de med DSP toner ned ujevnheter i responsen fra rommet og reduserer tydelige resonanser i bassområdet. Ikke noe "bad-ass" oppførsel altså. Faktisk ganske så sivilisert.

    230819 DSP vs non-DSP.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.592
    Antall liker
    9.932
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på om DSP gutta korrigere over 1-2k for å gjøre det jevnere i toppen , Eller om de rett og slett har bedre rom/ behandling/ oppsett eller bedre høyttalere enn de uten DSP.
    Jeg vet at jeg med min DSP korigerrer over 1000Hz også. Dvs enn viss høyttalerkorreksjon, men tror jeg er nokså alene om det...hva gjør de andre med DSP?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    For egen del korrigerer jeg også over 1khz både i hovedanlegget og på hytta. I kinoen og TV’stua er det uten korreksjon.

    da mine anlegg stort sett har DIY høyttalere (nesten alle kjøpe høyttalerne er på overskuddslageret) så er det ingen grunn til å å gjøre detalj-tuningen av frekvensresponsen gjennom analoge filtre, hvis man like vel kan gjøre det enkelt i det digitaledomenet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.674
    Antall liker
    3.309
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Lurer på om DSP gutta korrigere over 1-2k for å gjøre det jevnere i toppen , Eller om de rett og slett har bedre rom/ behandling/ oppsett eller bedre høyttalere enn de uten DSP.
    Jeg vet at jeg med min DSP korigerrer over 1000Hz også. Dvs enn viss høyttalerkorreksjon, men tror jeg er nokså alene om det...hva gjør de andre med DSP?
    Når det gjelder etterklangstid i rommene så ser ikke de veeeldig annerledes ut for DSP gjengen i forhold til de som ikke bruker DSP, dog med noen få unntak…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn