Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Noen ganger lurer jeg på om produsentene gjør ting vanskelig bare for å gjøre ting vanskelig.. Slik som denne Sony`en.

Pot`n til hastighetsjustering ligger på innsiden av et PCB som er sandwicha sammen med transporten. Slik at man må skru ut skruer og bøye PCB til man nærmest hører det knaker før man såvidt når til med et skrujern.. Hva med å montere en pot på selve hovedkortet? Har de gjort det slik for å unngå at folk skal prøve på det selv og heller leverer det inn til service slik at Sony kan tjene noen ekstra kroner? :confused:

DSCF7849.jpg

Frog79

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Frog: It´s a Sony....;D Ta ut mekken, skru kortet av, juster, reverser prosessen.

Terje-A; Ei utsøkt plate..har den der selv, men klarer ikke lytte til den enda..Får meg til å tenke for mye på familie som ikke er her lenger.

Sist redigert:

rorres

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Antall liker
    1.806
    Torget vurderinger
    29
    Sansui D-X111HX

Fikk denne spilleren med i en handel.
    Er den noe å samle på?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sansui D-X111HX er en standard greie fra tidlig nittitall med permalloy playback/record hode.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    2
    Terje-A,er dette en sånn du mener ? "50 Watt AC Voltage Power Converter 50W for 220V/230V/240V Step Down 100V Japan"
    Ligger sånne til £22 på Ebay,Hongkong selger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A,er dette en sånn du mener ? "50 Watt AC Voltage Power Converter 50W for 220V/230V/240V Step Down 100V Japan"
    Det er riktig, akkurat sånn som jeg har. (Nå vil noen her sikkert si at de ikke er Nemko godkjent, jukse CE merket,, whatever og dermed kan være brannfarlige. Jeg synes min gir et godt kvalitetsinntrykk) Men jeg garderte meg likevel, jeg kjøpte en kort skjøteledning på Clas Ohlson og satt på en bryter på denne. Dermed har ikke converteren strøm når jeg ikke bruker den. Enkelt og greit:)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    2
    Det er riktig, akkurat sånn som jeg har. (Nå vil noen her sikkert si at de ikke er Nemko godkjent, jukse CE merket,, whatever og dermed kan være brannfarlige. Jeg synes min gir et godt kvalitetsinntrykk) Men jeg garderte meg likevel, jeg kjøpte en kort skjøteledning på Clas Ohlson og satt på en bryter på denne. Dermed har ikke converteren strøm når jeg ikke bruker den. Enkelt og greit:)
    Takker så meget :)
    Mulig noe på gang her så jeg vil ha klart for meg hva det er jeg trenger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Prøv å få tak i en som har nye reimer og capstanhjul. Lykke til med jakten:)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    2
    Har 2 jeg vurderer,den ene har nye reimer (333esl) den andre har nye reimer og capstanhjul (950es). Over 2000 i prisforsjell på de,japan spilleren billigst.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Har 2 jeg vurderer,den ene har nye reimer (333esl) den andre har nye reimer og capstanhjul (950es). Over 2000 i prisforsjell på de,japan spilleren billigst.
    Capstanhjulene blir dårlige på de, spesielt det venstre som er kritisk. Spillerne er fra -91 og -90 så det er merkelig hvis ikke venstre capstanhjul er byttet i hvertfall en gang på den japanske versjonen. Disse to spillerne er så og si identiske. Jeg har ikke greid å finne ut av hva som egentlig er forskjell på 950/970/990 og selvfølgelig 333xxx serien. Ifølge guruene på Tapeheads er det bare kosmetiske endringer fra modell til modell. Nå har jeg fått koblet opp min 970 og det er en feit god lyd i disse her:). Jeg har tidligere vist i tråden her hvordan man bytter venstre capstanhjul, det er ikke så vanskelig men problemet er å få fjærtrykket riktig etterpå. Her må det egentlig brukes en spesiell vekt eller så må du skru skruen til den posisjonen som var der før du starter jobben og satse på at det er godt nok. Jeg var heldig med min 770 og ikke fullt så heldig med min 850. Capstanhjulene skal være glatte og fine. Ser du et nærbilde av hjulet så vil du se om det trengs å skiftes ut. Det ligger bilder av dette bak i denne tråden. Du kan kanskje tenke på at ved et eventuelt salg senere så vil nok 950 være lettere å selge....
    Men uansett lykke til på denne reisen inn i kassettspillernes verden. Her er det bare hyggelige mennesker:)

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    2
    s-l1600.jpg

Har ikke kompetanse til å se om dette er bra.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vanskelig å se med 100% sikkerhet, men jeg synes den ser ganske bra ut. Den som jeg byttet ut var vesentlig mer rufsete.....

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å se med 100% sikkerhet, men jeg synes den ser ganske bra ut. Den som jeg byttet ut var vesentlig mer rufsete.....
    Får sove på det ei natt eller to.
    Har mest lyst på 950'n men lommeboka heier på 333 :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at electric Eddie fra Holland har en 950 på eBay, det var derfra jeg kjøpte min 970. Electric Eddie bruker et rep sett fra revox.de når han bytter capstanhjul. Ser at de samme hjulene som jeg har på min 970 sitter på hans 950. Og jeg ser også at retro audio i Berlin har en til salgs, der kjøpte min 7BII:) Begge disse fikk positiv tilbakemelding fra meg fordi de pakker godt og det ser ut til at det ikke er noe bambus de driver med. Men alt kjøp av gamle brukte ting er jo en risiko...Jeg regner med å bruke noen kroner på vedlikehold i løpet av noen år. Men det er innafor.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    2
    Det er Eddie sin som topper listen min,den ser strøken ut.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er Eddie sin som topper listen min,den ser strøken ut.
    Enig, den ser fin ut. Min ligner jo veldig, men min har ikke treverk på sidene og hodetelefonutgangen er flyttet til venstre siden.
    Prisen er ca. den samme.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    2
    Er inne på et sidespor i jakten på kassettspiller,så spørsmålet blir: hvor kan jeg få utført service på kassettspillere?

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo_ Pass bare på. Teletor rører ikke maskiner som er åpna tidligere. Og det koster det det koster. Er du villig til det, finnes nesten ikke bedre kassettmann i Norge.

HeyHo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Antall liker
    3.159
    Torget vurderinger
    2
    HeyHo_ Pass bare på. Teletor rører ikke maskiner som er åpna tidligere. Og det koster det det koster. Er du villig til det, finnes nesten ikke bedre kassettmann i Norge.
    Det er notert.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Jeg har i noen år nå sporet opp og kjøpt en del safety mastertape på 1/4" ruller 15 IPS, også en del mastertape kopier har funnet veien. Det første man finner ut når man begynner med slikt er at det forsvinner mye musikk i prosessen fra mastertape til et sluttprodukt som CD, filer og vinyl, like det eller ikke men slik er det. Spille masteren rett i preampen er det som gjelder, altså kortreist musikk.

I den forbindelse så har jeg lenge lekt med tanken om hvordan det vil være å kopiere rett fra safety mastertapen og inn på kassett? Hva bor det egentlig i dette formatet hvis man kjører linja helt ut? Kun en ledning mellom tape spilleren og kassett spilleren, altså ingen lydforringende bokser etc. i signal veien. Grunnet litt forskjellig så har det ikke blitt noe med meg men i dag så fant jeg frem en kassettspiller og koblet den opp mot en Studer A80R tape spiller og rett og slett gjorde noen opptak, gøy å leke litt.

Kassett spilleren er en kurant Denon som virker 100%, har andre spillere også men trenger deler. Men erfaringen gjort med kopiering til tape forteller meg at det er utgangspunktet som er viktigst. Kassetten var en Maxell XL II, prøvde litt frem og tilbake og endte opp med å bruke Dolby C NR.

Det som er veldig bra med disse safety tapene er at det er test toner før musikken slik at det er enkelt å finne riktig nivå på signalet inn.

Kopierte først Dindo Haydn tapen, innspilt i 2008. Satte på kassetten og fikk rett og slett en geip...det låt rett og slett utrolig bra! Fantastisk åpent og klart, skikkelig solid fundament i celloen, jeg ble veldig overrasket kan man si... Nå er det usedvanlig god lyd på denne master kopien og den er kun gitt ut på tape så jeg kan ikke sammenligne den med noe.

Hardingfela lagde forøvrig en flott tråd om lytteinntrykk fra denne på tape.

http://www.hifisentralen.no/forumet/analog-ba-ndavspilling/88928-noen-herlige-lyttetimer.html#top

Så derfor måtte jeg ta opp en som jeg har på andre ting og valget falt på Masqualero-Bande à part, en av mine stooore jazz favoritter. Den har jeg på alt. Spilte ECM CD`en etterpå og det låter som alltid flott, satte så på kassetten...og det låter pinadø enda bedre, det er en større tyngde og definisjon nedover, det er åpnere og det beveger seg mer, det låter mer naturlig synes jeg. Hentet den objektive i huset uten at jeg sa noenting, og hun sa det samme som meg etterpå. Denne er næmere LP`en enn det CD`en er, fact.

Mest av alt på gøy men også en ny bekreftelse på at det er kortreist som gjelder.

IMG_3135.jpg

IMG_3136.jpg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Med gode råvarer så må det blir bra. Kjør på med metaltape så blir det sannsynligvis enda litt bedre:cool:

J

Gjest
    Det var bare på gøy dette, men kanskje jeg gjør noen kopier til stueanlegget (les samboer sitt...) hvor det er en spiller stående. Det kommer aldri opp imot the real thing (svær tape...) uansett men likevel beviser det at det er alltid noe å hente med et skikkelig utgangspunkt og at man hopper over lydforringende apparater som strengt tatt ikke trenger å være der ved opptak.

Har en del kassetter liggende fra gamle tider, det er mulig det ligger noe metalltape der, får kikke neste gang jeg er i de mørkeste avkroker og leter etter noe....

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Hvilken Denon ble brukt til dette opptaket?

Frog79

Sist redigert:
    J

Gjest
    En helt vanlig kurant sak, er ikke hjemme nå men kan det være noe med 555?

Har noen litt heftigere spillere stående men trenger deler, jeg får se hvor langt jeg går med disse, skal ha tid til alt også. Store ruller tar det meste av tiden (..og pengene...).

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Fins det et verktøy på markedet som er laget for å skånsomt fjerne og sette på slike låseskiver som denne?

skive.jpg

Man finner av og til disse som låseskiver for capstan på frontsiden av transporten.. Og de er et sant helvete å få av og enda verre å få på igjen.. Og ettersom de ligger rundt capstan tør man ikke ta ibruk vanlige låseskivetenger heller da hakk på denne delen ikke akkurat er noe man trakter etter..

Men bruker man for mye makt med selv ikke metalliske redskapet risikerer man å bøye capstan..

Hadde en episode her igår med en Pioneer der jeg fikk av skiven etterhvert med WD40 og keramiske skrujern.. Men når jeg skulle sette den på igjen med låseskiven under neglen og den andre fingeren som støtte for capstan så snurret skiven rundt.. Deretter hørte jeg utpå gulvet "Tikk..... tikk.... tikk... tikk..tikktikktikk" Det var nåla i høystaken det;) Fant den igjen men det må være enklere måter å gjøre dette på?

Frog79

Ine123

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Antall liker
    4.766
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Funker nok knall ! :) Poenget er jo at du skal "utvide" låseskiven når den skal på,..... eller av. Disse tengene virker motsatt av det du er vant med, dvs. de "utvider seg" når du klemmer de sammen.

Mvh.
    Johnny

frog79

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Antall liker
    719
    Hei du!

Er klar over hvordan de fungerer men de jeg har selv og har sett i salg har alltid vært for store til slikt småarbeid som dette..
    Med dette settet ser jeg for meg at jeg faktisk kan dekke til mye av "nebbet" med krympeslange for å unngå skader på capstan som låseringen er festet til..

Igjen takk for tips!

Frog79

Sist redigert:

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.015
    Torget vurderinger
    1
    Det er notert.
    Jo, det gjør han, men om han finner feil, så blir også de rettet og selvfølgelig blir prisen enda høyere totalt.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning