Jeg har i noen år nå sporet opp og kjøpt en del safety mastertape på 1/4" ruller 15 IPS, også en del mastertape kopier har funnet veien. Det første man finner ut når man begynner med slikt er at det forsvinner mye musikk i prosessen fra mastertape til et sluttprodukt som CD, filer og vinyl, like det eller ikke men slik er det. Spille masteren rett i preampen er det som gjelder, altså kortreist musikk.
I den forbindelse så har jeg lenge lekt med tanken om hvordan det vil være å kopiere rett fra safety mastertapen og inn på kassett? Hva bor det egentlig i dette formatet hvis man kjører linja helt ut? Kun en ledning mellom tape spilleren og kassett spilleren, altså ingen lydforringende bokser etc. i signal veien. Grunnet litt forskjellig så har det ikke blitt noe med meg men i dag så fant jeg frem en kassettspiller og koblet den opp mot en Studer A80R tape spiller og rett og slett gjorde noen opptak, gøy å leke litt.
Kassett spilleren er en kurant Denon som virker 100%, har andre spillere også men trenger deler. Men erfaringen gjort med kopiering til tape forteller meg at det er utgangspunktet som er viktigst. Kassetten var en Maxell XL II, prøvde litt frem og tilbake og endte opp med å bruke Dolby C NR.
Det som er veldig bra med disse safety tapene er at det er test toner før musikken slik at det er enkelt å finne riktig nivå på signalet inn.
Kopierte først Dindo Haydn tapen, innspilt i 2008. Satte på kassetten og fikk rett og slett en geip...det låt rett og slett utrolig bra! Fantastisk åpent og klart, skikkelig solid fundament i celloen, jeg ble veldig overrasket kan man si... Nå er det usedvanlig god lyd på denne master kopien og den er kun gitt ut på tape så jeg kan ikke sammenligne den med noe.
Hardingfela lagde forøvrig en flott tråd om lytteinntrykk fra denne på tape.
http://www.hifisentralen.no/forumet/analog-ba-ndavspilling/88928-noen-herlige-lyttetimer.html#top
Så derfor måtte jeg ta opp en som jeg har på andre ting og valget falt på Masqualero-Bande à part, en av mine stooore jazz favoritter. Den har jeg på alt. Spilte ECM CD`en etterpå og det låter som alltid flott, satte så på kassetten...og det låter pinadø enda bedre, det er en større tyngde og definisjon nedover, det er åpnere og det beveger seg mer, det låter mer naturlig synes jeg. Hentet den objektive i huset uten at jeg sa noenting, og hun sa det samme som meg etterpå. Denne er næmere LP`en enn det CD`en er, fact.
Mest av alt på gøy men også en ny bekreftelse på at det er kortreist som gjelder.