Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Livstidperspektiv er noe jeg liker. Det har jeg på flere av komponentene mine.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De som følger med kryptens krønike vet allerede dette, men jeg har altså endelig falt ned på en standard Walkman med litt ekstras som diktafonfunksjon og FM. Da er framtidens (tids)reisemaskin i hus, takket være forumsbroder espege.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.561
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    2
    Følger nøye med i krypten,fin spiller Baluba. :)
    Har ikke fått tid til å sjekke hvilken spiller jeg har i mitt barndomshjem men vet at det er ikke en Sony.
    Maybe next week.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Finn ut av det, begge to. Så får vi se hva som må gjøres med dem- noe er det garantert. Men du har to Walkmen der, Baluba, som -HVIS du kan skaffe reimer- tar ti min hver å fikse for den som er fingernem.
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    Noen som vil komme med anbefaling av kassettspiller(e) som passer et budsjett på opp til 5000,-? Tenker det er å tide å kjøpe noe som duger. Er primært avspilling det skal gå i, men kan jo være kjekt med noe som kan brukes til å ta opp med og. Prøvd å lese meg litt opp og sitter igjen med følelsen av at en spiller med 3-hoder bør være noe å gå for, men her er jeg helt grønn.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Mortuus: Med et såpass saftig budsjett er det egentlig bare en ting å gjøre hvis du ønsker en som ikke trenger service.: Gå rett til topps. Det betyr en av disse:

    -Denon DRS810. Like solid som en ES, både lyd- og byggemessig. Men de koster noe mindre. Og er utrolig intuitive i bruk.
    -Sony ES- Finner du en av dem i topp stand må du nok legge på to og et halvt, de er svært gode, men kompliserte. Og svært husegne.
    -Teac W890RMk2. Denne er dobbel. Det siste decket Teac bygde, finnes sprell ny på Ebay fra Italia. Unike opptaksfunksjoner, solid mekk.

    Nakamichi er også der, men de gikk konk på tidlig 90-tall, beste derfra er Dragon, men de ligger utafor budsjettet ditt. Og begynner å bli steingamle nå.

    Har du sett deg ut en? Hva har du av utstyr ellers?
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.561
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vil komme med anbefaling av kassettspiller(e) som passer et budsjett på opp til 5000,-? Tenker det er å tide å kjøpe noe som duger. Er primært avspilling det skal gå i, men kan jo være kjekt med noe som kan brukes til å ta opp med og. Prøvd å lese meg litt opp og sitter igjen med følelsen av at en spiller med 3-hoder bør være noe å gå for, men her er jeg helt grønn.
    På side 196,innlegg #3903 får du en grei oversikt på flotte Sony spillere som kan være aktuelle.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Noen som vil komme med anbefaling av kassettspiller(e) som passer et budsjett på opp til 5000,-? Tenker det er å tide å kjøpe noe som duger. Er primært avspilling det skal gå i, men kan jo være kjekt med noe som kan brukes til å ta opp med og. Prøvd å lese meg litt opp og sitter igjen med følelsen av at en spiller med 3-hoder bør være noe å gå for, men her er jeg helt grønn.
    Har en Nakamichi LX-5 jeg skal selge etter at jeg har gått gjennom den for evt nødvendig bytte av drifts deler og oppjustering av inn/avspillings styrke, hastighet, azimuth o.a.
    Pris litt under hva du har, som budsjett.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Noen som vil komme med anbefaling av kassettspiller(e) som passer et budsjett på opp til 5000,-? Tenker det er å tide å kjøpe noe som duger. Er primært avspilling det skal gå i, men kan jo være kjekt med noe som kan brukes til å ta opp med og. Prøvd å lese meg litt opp og sitter igjen med følelsen av at en spiller med 3-hoder bør være noe å gå for, men her er jeg helt grønn.
    Har en Nakamichi LX-5 jeg skal selge etter at jeg har gått gjennom den for evt nødvendig bytte av drifts deler og oppjustering av inn/avspillings styrke, hastighet, azimuth o.a.
    Pris litt under hva du har, som budsjett.
    @mortuus; under fem laken for en 3 hoders Nakamichi som har fått en service.... Ingenting å lure på. Klem til.
     

    mortuus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.04.2014
    Innlegg
    53
    Antall liker
    32
    @Auditor: Takk for tips! Jeg har ikke fått brukt så mye tid på dette enda, bare bestemt meg for at jeg ønsker å få inn noe som låter bra og som helst passer inn "estetisk", dvs sort finish siden det passer best med resten av utstyret og rommet ellers.

    Per nå har jeg en Primare I22 m/DAC forsterker som nesten utelukkende brukes for å lytte til vinyl (på en modifisert Technics 1210 mk3) på et par Klipsch RP-250F. Primare'n blir "oppgradert" til en Hegel H90 eller noe i den klassen i løpet av neste år - har to rom som trenger lyd, derav "oppgradert". Samme gjelder høyttalerne, skal kjøpe inn et par til men ikke helt bestemt meg for hva jeg vil teste ut/gå for. Blir vel å lese litt anmeldelser og søke tips til noen som passer den forsterkeren jeg ender opp med.

    Har også en eldgammel Sony etellerannetdobbelkassettspiller fra barndommen (noe billiggreier, så ingenting å ta vare på), som er det jeg nå vil kaste ut. På tide å kunne spille av alle kassettene med god lyd, tenker jeg.

    @HeyHo; takk for tips, skal sjekke ut posten!

    @BirgerG: Hadde spilleren vært i sort finish hadde det nok vært veldig interessant, men den kræsjer dessverre litt med resten mht utseende (som jeg vet fruen kommer til å gnåle om). * Skal dog ikke avskrive det helt enda, virker nå å være en god deal.

    Ellers, hvis noen vet av/har hørt om sjapper i Tokyo der man kan finne slikt så rop ut, skal østover i slutten av måneden så kan alltids ta en titt der også.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Mortuus: Glem Hegel!! Rega Elicit R har både topp innebygd RIAA og tapesløyfe (record out) . Dessuten eter den I22 dac OG Hegel til frokost lydmessig. Og går strøkent sammen med Klipsch/Technics/Regas egne spinnere. Se på den. Så går du for en av de nevnte tapedecks.Vil du ha nærmest ubegrensede digitalmuligheter i tillegg? Gi den en Regadac-R, eventuelt Saturn R.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Batesam: As we have known for years already...Dessuten, finn EN feil i den artikkelen...
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.055
    Antall liker
    12.138
    Sted
    Hus
    ^^ Flott spiller det derre. Hele den serien av komponenter oser det kvalitet av :)
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.561
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    2
    Da er det avtalt innlevering av CT n,Servicekompaniet i Republikken tar oppdraget.
    Er ganske spent på om den er like vakker inni som utenpå.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: Sist jeg sjekka hadde vi ikke katalanske tilstander i Norge. Men enkelte bergensere (også kalt begrensere) er visst for republikk, og regner sin by som en..hehe..Men da håper jeg du har avtalt reimskifte også- på de reimer som er..
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Mulig spørsmålet har blitt besvart her før, men tråden er litt lang å kave seg igjennom.
    Vil leke med kassetter igjen etter flere tiår in absentia. Foruten ønsket om en kvalitetsspiller og en opplevelse av at mediet ofte undervurderes som gjengiver, så må produktet også være en smule eye pleasing. Noe som åpenbart innskrenket utvalget. Høyst subjektivt det siste selvsagt, men det er nå engang jeg som skal gledes over synet.
    Sikler etter TCD 3014A/911 og Naka 700ZXE, men prisene der ute verden blir litt galematias når frakt og import adderes. Her hjemme kreves det vel en god dose tålmodighet for få satt kloa i en av disse, antageligvis mer enn jeg er i besittelse av. Dermed blir det til at man kanskje må se på andre modeller og tenker da at jeg like så greit kan hoppe litt frem i tid og få med meg f.eks Dolby S.
    Har så smått vurdert: Aiwa XK-S9000 og TEAC V-8030S
    Noen erfaring med disse?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Equilibrium: Finner du en av de bør du være sikra LENGE. Sånne Aiwaer ser ikke bare bra ut, de er nærmest uslitelige! Sony henta flere av de beste mekanismene sine hos Aiwa , og kjøpte selskapet outright, blant annet for å få deres ekspertise på båndhåndtering inn under eget flagg.. Aiwa er eneste selskapet som faktisk har slått Sony i dere eget (Walkman)-spill. Reimene finner du her: Hadde forresten en hierarkisk litt lavere Teac en gang. Spør BirgerG hva han fikk ut av den. Det er ikke lite...

    www.thakker.eu
     
    Sist redigert:

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Aiwa var vel ikke helt bortreist på reel to reel heller, så ekspertisen burde helt klart være tilstede. Det samme burde jo også gjelde TEAC. Ikke gratis disse spillerne heller, men de er jo ikke i like stor grad berørt av den lett spenstige prissettingen som Tandberg og Nakamichi har ute i den store verden. Litt kjipt å skulle gi opp drømmen om en TCD 3014A, men man kan jo alltids håpe at det dukker opp én lokalt ved en senere anledning.

    TEAC V-6030S f.eks finnes til enda mer edruelige priser og står ikke mye tilbake for storebror. Også et alternativ.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Equilibrium: .Hør med Bartesam.. En av de større på Tandis her..
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Ad pris og Aiwa XK-S9000. Det går vanligvis for 10 og over, selv om de en skjelden gang de siste tre åra har gått for rundt 7, men moms hit kommer i tillegg til ganske dyr frakt. Det sies at XK-S9000 har beste Doloby S av samtlige med den funksjonen. En nydelig spiller, men kjennere mener XK-S7000 har bedre lyd pga annen OPamp? Har begge:)
    Ad Teac er min topp model denne (hentet bildet fra nett)
    teac_v-7010_stereo_cassette_deck.jpg


    Mye penere enn 8030S og en fantastisk god spiller. Det fleste topp spillere må du nok regne med pluss 10 for i dag :(
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Så får vi se om reimstørrelsene til WM/HS finnes i USA....Sendt en forespørsel nå...
     

    equilibrium

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.10.2010
    Innlegg
    928
    Antall liker
    609
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Torget vurderinger
    3
    Ad pris og Aiwa XK-S9000. Det går vanligvis for 10 og over, selv om de en skjelden gang de siste tre åra har gått for rundt 7, men moms hit kommer i tillegg til ganske dyr frakt. Det sies at XK-S9000 har beste Doloby S av samtlige med den funksjonen. En nydelig spiller, men kjennere mener XK-S7000 har bedre lyd pga annen OPamp? Har begge:)
    Ad Teac er min topp model denne (hentet bildet fra nett) Vis vedlegget 465941

    Mye penere enn 8030S og en fantastisk god spiller. Det fleste topp spillere må du nok regne med pluss 10 for i dag :(
    10+ er ikke avskrekkende, man bruker jo glatt noen frognertiere ellers i denne hobbyen. Men langt hyggeligere å putte disse pengene i forét på en medforumist enn å source litt billigere fra utlandet og ende på samme pris frakt og moms inkludert.

    Nydelig den TEAC’en :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Equilibrium: Det gir deg en spiller i toppsjiktet, ja...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.590
    Antall liker
    9.398
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En feit Sony eller Pioneer er heller ikke umulig. Må du ha Dolby S så begrenser det utvalget en smule. Hvis du går på vintagecassette.com og legger inn Dolby S som et filter får du opp noen go'biter som kan gi deg vann i munnen;) Det er for mange å ramse opp her men sett deg ned og lag en oversikt og deretter kan jakten begynne. Mye fint det er helt sikkert.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Fine maskiner på Finn akkurat nå:

    Til Frosken våres:

    Trondheim: Nakamichi 500 m/feil, 1250 kr.. Mest sanns. pære og standardfeil. Eneste Nakamodellene jeg noen sinne har hatt lyst på selver denne, og en 700/ LX3.

    Og til Equilibrium:

    Syvde: Onkyo Integra TA2850 , STRØKEN, latterlig lave 1750 kr.. Dette er et av Japans beste gjennom tidene. Bunnsolid og vellydende til tusen:cool:
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    4.011
    Antall liker
    1.344
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nak lx3 og lx5 er helt utmerkede spillere, jeg liker designet (Tapeheads kalder de plastikk spillere jo), betjening er helt suveren, lyden i topp og de er ganske solide. Det er en pain in the butt å skifte idler gummi men med tålmodighet og en skjerm til å fange opp den vesle fjæren når den suser ut i rommet går det bra.
    Min LX5 har nye belter fra Marrs, ikke spilt så mye på den siden de blev satt i men der blir vel tid etterhvert håber jeg. Har gjort målinger med forskellige bånd på den og det er helt utrolig så like de kurvene er.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.561
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    2
    Fine maskiner på Finn akkurat nå:

    Til Frosken våres:

    Trondheim: Nakamichi 500 m/feil, 1250 kr.. Mest sanns. pære og standardfeil. Eneste Nakamodellene jeg noen sinne har hatt lyst på selver denne, og en 700/ LX3.

    Og til Equilibrium:

    Syvde: Onkyo Integra TA2850 , STRØKEN, latterlig lave 1750 kr.. Dette er et av Japans beste gjennom tidene. Bunnsolid og vellydende til tusen:cool:
    Ikke langt til Syvde,ene datteren nysgjerrig på tape. Hmm
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.561
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    2
    En feit Sony eller Pioneer er heller ikke umulig. Må du ha Dolby S så begrenser det utvalget en smule. Hvis du går på vintagecassette.com og legger inn Dolby S som et filter får du opp noen go'biter som kan gi deg vann i munnen;) Det er for mange å ramse opp her men sett deg ned og lag en oversikt og deretter kan jakten begynne. Mye fint det er helt sikkert.
    Fin side,hvor mange kassettspillere må en ha for å vere en ekte tapehead? :cool:
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har vært i kontakt om den Nakamichi 500en. Ingen motor lyd og mest sannsynlig ikke koblet om fra 110 til 240 volt, så viktige komponenter er brent. Har forklart han at det mest sannsynlig vil medføre en repp hos proff, til minimum 2500. Han ville at jeg skulle reparere den for kr 200,-!
    Prisen med slike feil er rein svindel!
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.561
    Antall liker
    3.086
    Torget vurderinger
    2
    Er det sikkert at det går å reparere?
    Det virker som Finn er en søpppeldynge for mange når en sammmenligner med Ebay
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Generelt veldig mye overprising på Finn. Folk finner kassettdeck på et loft, stikker inn kontakten og ser det lyser opp for så å tro at de kan selge det til gode penger fordi det virker.. Jeg har vært borti to slike tilfeller her i Trondheim.

    Litt av problemet er Finn.no selv da selger ikke taper noe på å prøve seg.. Det var bedre den gangen de tok 25,- for å legge ut annonser. Da ble prisen gjerne litt mer realistisk.

    Jeg har aldri kjøpt ett enda kassettdeck brukt som ikke trengte en viss form for reparasjon for å virke skikkelig. Dette er en av grunnene til at jeg bare kjøper lokalt da jeg i det minste får testet det først for å se om det i det hele tatt er håp. Skulle jeg engang falle for fristelsen å kjøpe langtveisifra så er det fordi jeg er 100% sikker på at jeg kan tjene penger på det defekt eller ei..

    Frog79
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig i det. Er selv kritisk etterhvert som jeg leser rapporter om feil som dukker opp på brukte decks. Derfor har jeg kjøpt mine Naka fra verksted der de har kommet fra service, og NAD-en falt ned i fanget på meg fra en venn som døde. På grunn av at det plutselig har blitt fokus på at kassett er kult så ser folk ut til å tro at de sitter på gull. Walkman-er som i sin tid kostet noen hundrelapper annonseres dyrere enn nypris, for eksempel. Heldigvis finnes det hederlige personer.

    I dag satt jeg en kassett med bedre kvalitet på lyden enn den som fulgte med i min nye Sony, og den lever virkelig opp til forventningene. Nå skal den få en rens for å sjekke om det er enda mer å hente ut av den. Viva MC! 8)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Da kan du jo hente den Integraen for meg, da...hehe...Fått Nakaen hjem? Brukt Sony HF enda? Prisene på Walkmen er som de er fordi det ER flere av dem, men de blir behandlet noe røffere og overlever i mindre antall. På tross av det er de enklere å fikse- da HAR man MC-gull.

    Frog: Så du klarte altså ikke å få selger til å godta en mer rimelig pris? 600, feks??
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har fått en Naka hjem, den andre er forsinket fordi jeg ikke hadde tid til å vente i Oslo. Men den ene ble med i bagasjen. Er enda ikke koblet opp, men ser ut som om den er flett ny. Sony er nettopp renset, så den skal være tipp topp nå. Venter litt mens den tørker før jeg igjen setter en kassett i den.

    Den Integra-en på Finn tror jeg er solgt. Befant den seg nær meg, da?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Syvde er da ikke langt fra deg??? Eller er min geografi forkludret av en manglende dose sosial motorolje? Jeg får gå ut på kjøkkenet og se etter..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Syvde er da ikke langt fra deg??? Eller er min geografi forkludret av en manglende dose sosial motorolje? Jeg får gå ut på kjøkkenet og se etter..
    Du må be skolen om å få erstatning for det du tapte i geografiundervisningen. Syvde er da i Møre og Romsdal. Imellom Rogaland og det fylket ligger det hele to fylker, og det er 3143 ferjestrekninger mellom Kopervik og Syvde. Koster i underkant av 50.000 kroner å kjøre dit, bompenger og ferjebilletter medregnet. Give and take... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn