Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer ! De Nakamichiene der er kompromissløse, helt herlig, autoreverse er ikke bra nok så derfor må vi snu hele kassetten.;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jim: De der kan tilogmed gi Birger-G litt konkurranse..Om de er pene/kompromissløse kan vel diskuteres, men kule , det er de!!:rolleyes: Og det å finne en omtrent NOS-NIB 505, det skjer IKKE hver dag. Som om jeg skulle funnet en fabrikkny, aldri åpnet DRS810 på Hi-Fi Klubbens lager, sammen med 200 forseglede HD8-90:rolleyes: Ta vare på dem...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Selvfølgelig blir de det-det er en Denon DN790R, laget for proffbruk. ...Jeg foretrekker bare å bruke annet enn Sonybånd her hos meg, da jeg syns de enten ikke leverer nok (HF) eller for mye i toppen (Metal XR).. Jeg har dessuten vært svært uheldig med absolutt alle mine UX-Ser, produsert i Frankrike. Du kan trøste deg med at du altså ikke kommer til å oppleve båndtørke med det første- i motsetning til meg og endel andre her... hence my extensive stockpile...;)Dog, tonalbalansen hos deg er det nok svært lite i veien med nå, etter overgang til Focus 110...
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Terje-A: Tack!

    Auditor: Men BirgerG har ju TRE dragon! ... förutom alla andra kassettdäck han har ... du skall se att du kommer snubbla över en NOS-NIB DRS-810:a med 200 förseglade HD8-90 vilket liv som helst ... ;) Bara du är snäll ... :rolleyes: :)
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nå har jeg bare to:p Men litt over 40 forskjellige Nakamichi spillere (og nå venter jeg på en 682 ZX :) ) (og en Denon DR-M4 og Technic RS-M95 og en Akai GX-75 MKII ) :);):cool:
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    BirgerG: Men då är jag ju snart ikapp ... INTE, he-he. Jag såg någon bild på alla dina kassettdäck någonstans i tråden (tror jag det var), och visade min fru hur det stod drivor med kassettdäck av alla märken och sorter. Det känns skönt att visa henne att det finns de som är MYCKET värre än jag ... och då kan det få smyga sig in ett till emellanåt, så det tackar jag för! :D

    682ZX har jag hört skall låta super-duper-bra med en väldigt djup bas. Technics RS-M95 skall ju även den låta fint, och ett Akai GX-75 MKII har jag själv haft, men det har jag sålt. Men jag gillade dess design.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    BirgerG: Men då är jag ju snart ikapp ... INTE, he-he. Jag såg någon bild på alla dina kassettdäck någonstans i tråden (tror jag det var), och visade min fru hur det stod drivor med kassettdäck av alla märken och sorter. Det känns skönt att visa henne att det finns de som är MYCKET värre än jag ... och då kan det få smyga sig in ett till emellanåt, så det tackar jag för! :D
    Jeg har også vist kona mi det bildet så det takker jeg Birger for.;)
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    BirgerG: Men då är jag ju snart ikapp ... INTE, he-he. Jag såg någon bild på alla dina kassettdäck någonstans i tråden (tror jag det var), och visade min fru hur det stod drivor med kassettdäck av alla märken och sorter. Det känns skönt att visa henne att det finns de som är MYCKET värre än jag ... och då kan det få smyga sig in ett till emellanåt, så det tackar jag för! :D
    Jeg har også vist kona mi det bildet så det takker jeg Birger for.;)
    Skönt att BirgerG finns, hurra, vi är räddade! :D :D :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Nåvel..jeg har fem stk selv, hvorav to Denons, en Onkyo, en Pioneer, en RFT...Det holder.
    Birger: Du fornekter deg absolutt ikke! :cool: Mr. Nakamichi Norway himself ....
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Vintage Japan på sitt beste, den der.. Minst like tøff i trynet som Nakamichi..
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Ovenstående er GX-F95 (og den mangler jeg og kommer nok til å mangle)
    Neste er GX 75MKll. Sammespiller, som GX 95MKll, men uten tresider. Har en GX 95
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Auditor & BirgerG: Tack för svaren. Jag tycker som Auditor att den ser lika stöddig ut som vilken Nakamichi som helst (nästan), i vart fall utseendemässigt. Hur den låter är svårt att avgöra av den film som BirgerG lade upp, men jag tycker den var fin hur som. Mycket knappar och lampor som blinkar ... :cool: det är jag väldigt svag för ... :rolleyes: Och skulle det dyka upp någon i Sverige så skulle jag i vart fall kolla upp den.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jim: Gjør det! Flere av de gamle BASF LHene jeg har er tatt opp på en sånn Akai...Disse japanerne lager noen utmerkede MIDI-keyboards også..Veldig lettspilte, med gode muligheter for å vise egne tekniske dynamikkferdigheter hos musikeren. Jeg har prøvd..
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Best var 12 bit-samplerne deres. Jeg hadde en i studio, men den ble aldri brukt lenger etter årtusenskiftet.

    retrozoneakais7001.gif


    Mange, spesielt hiphop- og houseartister, likte 12-bitsamplerne bedre enn 16-bit. Det er et opptaksmedie, men kanskje bittelitt OT i denne tråden?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, Terje-A: Og de er i hus her om to-tre timer...hvis jeg har forstatt en god venn riktig..

    Kan hende jeg selger litt ned nå....
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det chrometape du får så må du være litt forsiktig med å selge deg ned. Det blir stadig færre og færre på markedet.
    Du liker jo å ha mange på lager....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Har kontroll på det også, jeg..Se deg om blant annonsene...Det er noen interessante små franco-tyskere der..Disse Emtec´ene er nok også perfekte til å ta opp med på RFT- den er tross alt tysk. Og partiet er stort nok til å bruke noen også.

    Baluba: Mtp. hva du har fått ut av Landgren-skiva på samme Emtec, tatt opp hos meg, blir vel ovennevnte kombinasjon ekstra spennende å prøve, skulle jeg tro. Klart er det imidlertid at RFT og Beo langtfra skal kunne sammenlignes på totale kvaliteter. Men kalibreringen av RFT bør være Emtec-vennlig, som på en Beocord. Tipper på en liten overraskelse. Når jeg først får adapterleddet..

    Vurderer også ei lita løsning for valg mellom tre forskjellige decks som avspiller. Ser ut til at BTech BT31 kan løse det. En ekstra boks i signalveien, men det sparer fysisk omkobling OG mekanikk- feks på DRS610. På de eldre BASFene mine er nok Pioneeren mer passende, og det å kunne velge via vribryter . det frister litt...
     
    Sist redigert:

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Jeg var tilfeldigvis innom her for noen dager siden og kom da på at jeg har en Denon DRS-610 liggende på loftet, kjøpt ny av meg for konfirmasjonspenger.
    I dag fant jeg fram spilleren med tanke på salg.
    Spilleren er nært strøken og fungerer som den skal foruten litt skraping i volumpotten.
    Den er ikke mye brukt da den ble mest brukt til å ta opp kassetter til walkman og etterhvert bil bruk.
    Det gikk jo mest i cd den gangen så den har nåkk ikke mange timer drift bak seg.
     
    Sist redigert:

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Etter å ha koblet opp, funnet fram noen gamle kassetter og lyttet en liten stund så er jeg ikke så lysten på salg lenger, jeg har jo endel veteranbiler så kansje jeg kan ta opp kassett bruk igjen der og da må jeg jo ha en maskin stående for å ta opp nye kassetter...
    DSC_1061.jpg

    DSC_1062.jpg
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Mekaniac:

    ELEKTRONISK BUREAU- ALT AV TILBEHØR FOR ANALOG MUSIKKGJENGIVELSE

    Nagaoka HC800II+ Nagaoka QC220. Og husk noen That´s CDMH/ en Tonar DeMag samtidig. Da vil du definitivt aldri kvitte deg med den. Det bør du heller ikke, Så strøken en 610 er sjelden. Pass heller på den, du. Som den gullbarren den er. Forøvrig noe ganske så klassisk Priest der...Det er ikke helt riktig å spille de der på vinyl...
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Litt mer og fetere lyd enn DT770 rett i kassettspilleren må jeg få til, en Antique Sound Lab Twin-Head mark 2 ligger også på loftet så da ble det enda en runde dit.
    Asl 'n er 20kg to chassis rør pre og hodetelefonforsterker med switchbar trafo/otl drift og 2A3 effektrør.
    Nå ble det mer rock n roll 8)
    DSC_1065.jpg

    DSC_1069.jpg
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Takk for tips :)
    Det gjør godt å få satt opp og brukt noe av utstyret som har ligget på lager i årsvis og ikke mins få spilt gamle kassetter igjen, det vekker mange minner ;D
    Det neste blir vel en tur i kjellern til fattern, der tror jeg det ligger mye gamle kassetter og en Nikko kassetspiller...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Mekaniac: Et tips til: Rydd hylla til venstre for Denonen, fløtt ASLen ned derfra...Den skal helst ikke "bygges for mye på"...
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Mekaniac: Se der! Rock on!:cool: Får håpe opphavets Nikko fortsatt går, reimer dertil får du her:

    www.thakker.eu

    Anbefaler å ta inn noen stk av Nagaoka QC220, men HC800 er svært drøyt i bruk. Ett sett der er iallefall nok til tjue renser. Og en Tonar bruker knappcellebatteri- tar bokstavlig talt to sekunder å avmagnetisere med den. Effektive er de alle..
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Mekaniac: Du bør koble vekk alt annet enn kassettspilleren når den skal demagnetiseres. Feltet fra Tonar er såpass kraftig, så.. Vil du gjøre det samme på linjenivå, prøv Gryphon Exorcist. Jeg har hatt min i 25 år. Sistnevnte finnes i LP-utgave også, til phonobruk.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En fin kassettspiller pynter skikkelig opp der den står og forteller sin historie....... Gratulerer med å ha tatt vare på både spiller og eske. Ten points:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Det er sånn det skal være, det...

    Ellers er 2 stk Denons- enda sjeldnere enn HD8 i Norge- på vei til meg vestfra...

    Happy Edit: Mottatt 2x Denon S-Port 100. Metal, må vite...:rolleyes: Utfra folieringa er det visst en US-type fra 91-93...Huset er noe mer robust enn standard, la oss si HD8. Men ikke like "High Endsk" Omtrent som GT IIX bilstereokassettene fra Fuji kontra standard JP2. Uansett: Disse har jeg ventet LENGE på å få i skuffene mine.. p.d. dessverre i alt for lite antall.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har alltid elsket Technics' design, og mye av elektronikken lever opp til det tøffe utseendet. Kassettspillerne derfra har jeg dessverre null erfaring med, med unntak av Elcaset. Der har jeg litt erfaring med Technics, utelukkende gode utover det faktum at mediet er stein dødt og kun NOS-taper er å oppdrive. Gaaaaamle NOS-taper, korriger meg hvis jeg tar feil. Men knallbra låt det, noen få år etter at Elcaset døde. Men det jeg kan gå ut fra er at både Elcaset og spolebånd fra Technics var virkelig bra, så er det stor grunn til å anta at de også hadde styr på vanlige kompaktkassetter. Så lykke til, gi oss noen ord om progresjonen. Jeg må forresten beklage at jeg ikke har skrevet så mye i denne tråden i det siste, men jeg føler at slikt lett ideologiske beskrivelser av kassettlyd som jeg gir i egen tråd ikke hører hjemme her inne. Her er vi jo alle enige om dette, så det blir litt feil å forklare hva jeg hører for de som allerede vet. Men det jeg kan skrive er at Naka Deck 2 lever helt opp til forventningene. ;D

    Kjekt å kunne gi inspirasjon som ikke bare viser meg som et dårlig eksempel for andre. ;)
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Det er lyd i den, reimer byttet og så er den renset. Men én ting jeg ikke finner ut av er at det er en slags pulserende lyd i venstre kanal.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med en fin spiller og det er artig med enda et kassetthue;) her på sentralen. Det er mye mekanikk og elektronikk i spillerne så det er mye som kan gå galt. Alle spillerne som vi har er jo minst 20 år gamle, noen av de nærmer seg 40 og derfor skriker de etter en god gjennomgang av noen som kan det og som har utstyret til å gjøre jobben skikkelig. Jeg har brukt Teletor på min KA3ES og det ga såpass mersmak at han skal få lov til å ta en titt på mine andre spillere også etterhvert.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Liker veldig godt utsende på technics spilleren. Men den nærmer seg 40 år og jeg tror det fort kan bli dyrt å la teletor ta i den? Kanskje jeg skulle kjøpt meg en nyere spiller, men noe med lignende design?
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Liker veldig godt utsende på technics spilleren. Men den nærmer seg 40 år og jeg tror det fort kan bli dyrt å la teletor ta i den? Kanskje jeg skulle kjøpt meg en nyere spiller, men noe med lignende design?
    Mitt Naka Deck 2 har et design som lar seg integrere med Technics når det kommer til utseende. Deck 1.5 og 1 ser nesten make ut og er enda bedre. De er fra nittitallet. Men kanskje noen vet hva den pulserende lyden kommer av, og om den lar seg fikse enkelt og billig. Har du forsøkt med og uten Dolby, Chrome etc? Lyden kan jo ligge i en av kretsene, og pulserende lyd ville jeg mistenkt Dolby-enheten for å bidra med.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Veldig flotte spillere, Baluba. Men de vokser antageligvis ikke på trær. En annen spiller jeg syntes er flott er NAD 6340. Den gir meg litt vintage braun vibber.

    NAD_6340.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    63xx-modellene fra NAD er vel deres høydepunkt i kassettverdenen. Absolutt anbefalelseverdig hvis ikke kabinettet tilsier knallhard bruk, for det er litt delikate maskiner. Lydmessig helt tilstede, med play trim til å eq-justere for azimuth-avvik før Dolby-kretsløpet. Hvis spilleren hovedsaklig skal brukes til avspilling av eksisterende tapes vil jeg anbefale en NAD med play trim eller en Nakamichi med fysisk justering av playback azimuth. De vil i egenskap av å være de eneste maskinene som kan justere for diskanttapet som oppstår når taper spilles av på en annen maskin enn den de var tatt opp på. Yamaha hadde også play trim, men merket er ikke å anbefale på grunn av dårlig deletilgang.

    Den siste kassettspilleren NAD laget var 613. Den ble laget fra 97 til 01, og er vel blant de yngste spillerne som er verdt å plukke opp. Jeg har en slik, og den er bare glimrende til avspilling av originalkassetter og mine gamle kassetter fra åttitallet. Men når tapene er virkelig gode så låter de bedre på Deck 2.

    nad_613_cassette_deck.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn