Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Sjekk litt på https://www.vintagecassette.com og Tapeheads.Net Home Page og deretter eBay.
    Den løsningen i kombinasjon med et par øl resulterer lett i en bestilling av en go'sak.:) Og nesten uansett hva og hvor du handler så må du regne med å måtte koste på en service etterhvert. Poenget er å finne en spiller som du liker så godt at det å bruke noen tusen på det føles helt ok. Får du til det så blir det bra det her. Venter i spenning på hva du havner opp med.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da skal jeg være på utkikk etter de du nevner :)
    Fant en make til min i den søkemotoren som nylig har fått service til € 175. Selgeren er åpen for bud, søk på "Nakamichi Cassette Deck 2 (Just Serviced, Good Condition)" på ebukta. Vintagecassettedeck er en glimrende søkemotor hvis du ikke redd for å handle utenlands. Takk for tipset om den hjemmesiden (vintagecassettedecks), Terje. :)

    Ps: Det står feil pris i søkemotoren, der står det € 195, men åpner du annonsen kommer prisen jeg skrev fram.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Da skal jeg være på utkikk etter de du nevner :)
    Fant en make til min i den søkemotoren som nylig har fått service til € 175. Selgeren er åpen for bud, søk på "Nakamichi Cassette Deck 2 (Just Serviced, Good Condition)" på ebukta. Vintagecassettedeck er en glimrende søkemotor hvis du ikke redd for å handle utenlands. Takk for tipset om den hjemmesiden (vintagecassettedecks), Terje. :)

    Ps: Det står feil pris i søkemotoren, der står det € 195, men åpner du annonsen kommer prisen jeg skrev fram.
    Den er fin men synes kanskje det blir litt mye å bruke. Blir fort noen kroner med frakt og avgifter.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da skal jeg være på utkikk etter de du nevner :)
    Fant en make til min i den søkemotoren som nylig har fått service til € 175. Selgeren er åpen for bud, søk på "Nakamichi Cassette Deck 2 (Just Serviced, Good Condition)" på ebukta. Vintagecassettedeck er en glimrende søkemotor hvis du ikke redd for å handle utenlands. Takk for tipset om den hjemmesiden (vintagecassettedecks), Terje. :)

    Ps: Det står feil pris i søkemotoren, der står det € 195, men åpner du annonsen kommer prisen jeg skrev fram.
    Den er fin men synes kanskje det blir litt mye å bruke. Blir fort noen kroner med frakt og avgifter.
    Det er sant nok. Men den søkemotoren er grei å bruke. NAD 63xx, 61xx og 613 finner du nok til greiere priser. Da får du et overblikk over internasjonal prising.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Da skal jeg være på utkikk etter de du nevner :)
    Fant en make til min i den søkemotoren som nylig har fått service til € 175. Selgeren er åpen for bud, søk på "Nakamichi Cassette Deck 2 (Just Serviced, Good Condition)" på ebukta. Vintagecassettedeck er en glimrende søkemotor hvis du ikke redd for å handle utenlands. Takk for tipset om den hjemmesiden (vintagecassettedecks), Terje. :)

    Ps: Det står feil pris i søkemotoren, der står det € 195, men åpner du annonsen kommer prisen jeg skrev fram.
    Det synes jeg høres ut som en helt grei pris.....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Da skal jeg være på utkikk etter de du nevner :)
    Fant en make til min i den søkemotoren som nylig har fått service til € 175. Selgeren er åpen for bud, søk på "Nakamichi Cassette Deck 2 (Just Serviced, Good Condition)" på ebukta. Vintagecassettedeck er en glimrende søkemotor hvis du ikke redd for å handle utenlands. Takk for tipset om den hjemmesiden (vintagecassettedecks), Terje. :)

    Ps: Det står feil pris i søkemotoren, der står det € 195, men åpner du annonsen kommer prisen jeg skrev fram.
    Det synes jeg høres ut som en helt grei pris.....
    Det var det jeg også syntes. Service gjennomført, årevis med glede. Min kom også rett fra service. :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Zeitgeist: Endelig noe vi kan være enige om. jeg hadde den NADen der selv på 90-tallet. Imo låter den bedre enn Balubas 613, - unnskyldning herved sendt vestover- men de er mekanisk skjøre. Veldig skjøre. Har du en som derimot er tatt vare på- som Baluba har og jeg hadde i min nykjøpte 6340- er de der faktisk å foretrekke foran enhver 70s- tidlig 80s maskin.. Her i huset. Kanskje så nær som en Aiwa eller direktedreven Pioneer. Fordi en NAD av den årgangen faktisk låter fordømt bra, kan bruke omtrent alt av bånd og har noe av det beste fra Norgesstoltheten Tandberg innebygd.
    Har selv en for tiden strøken CT3070R, nevnt flere ganger i herværende tråd. Men da jeg fikk den i hus var den langtfra strøken. Dog, idag er den perfekt, som laget for å bruke BASF og Emtec på. Technics liker TDK, og Emtec funker også bra der...Både japansk serie D og tysk/fransk FE er strøkne til dem.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Auditor i det han skriver over, i alle fall om NAD. 6340 er klart en bedre maskin enn 613, i alle fall til innspilling. Til ren avspilling er det nok mindre forskjell på dem. Mekanisk er 613 minst solid av dem, jeg har også erfaring med 6300 over et par års tid så jeg vet det er en bedre spiller-serie. Brukte den hovedsaklig til å kopiere demotapes, men forsvinnende lite til opptak av musikk for eget bruk siden jeg hadde DAT-spiller.

    De låter uansett bra, og sett bort fra high end-maskiner er de nok overlegne det meste fra syttitallet og tidlig åttitall. Klart at Nakamichi, de siste modellene fra Tandberg, Revox, BIC og andre helt i toppsjiktet så er det ikke noen konkurranse å finne før midten av åttitallet, når utbredelsen av HX Pro løftet ordinære konsumentspillere i mellomklassen et godt steg til det bedre.

    En fordel med NAD kassettspillere er at de tar så og si alt av tapes uten noen store behov for finjustering av bias. Noe som uansett er veldig enkelt på trehodere som 6340.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Jeg har kun ett mellomklassedeck her: Onkyo K185X..RFT ligger av åpenbare grunner i budsjettklasse, dog har jeg ikke testet opptak der enda..Hele samlingen er her for hver sin helt spesielle grunn. Og hver har "sine" bånd. Nå kan jeg snart fortsette prosjektet her også, ting roer seg nok utover våren. Skjønt, vår?? Det er FULL vinter..;) Vant med det, jeg. Snøen pleier å ligge til midt i juni nordpå..men det er for jævlig å være konstant forkjøla i et halvt år også, da. Som jeg OGSÅ har vært.
     
    Sist redigert:

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    En liten oppdatering: Bestente meg å gi M17 en ny sjangse i dag med rens og justering. Gikk skikkelig over lydhodene. Og du verden der forsvant ulydene. Jeg har nok gjort en dårlig jobb sist jeg rengjorde den. Nå spiller den som bare det med en herlig dynamikk. Koser meg med King.

    207p16x.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    ZG: Se å få kledd på´n ordentlig, da...hehe...Fronten mangler, etter det jeg kan se..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Da er det på tide å åpne skuffene her, på jakt etter dubletter blant originalene mine...;) Har vel iallefall 30 stk...Rydde litt plass..hehe
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hu er påkledd nå :)
    Trodde den skulle være naken, som en slags teknologi tilhørende merkelig primitive krigerraser i Star Trek med romskip som ser ut som en blanding av steam punk og uferdig byggeprosess. ;)

    Grattis at du fikk liv i den, syntes det var for jævlig at en såpass kul maskin skulle avgå med døden. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Se der. Fant annonsen på Finn, han har også hatt en Dual som så interessant ut. Ser på eBay at den modellen du kjøpte kan oppnå relativt frisk pris, det ligger flere på eBay for 12-1400 kroner. Da går jeg ut fra at det er en god maskin, du har jo skrevet at det er en gammel kjenning for deg. Gratulerer! :)
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    273
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Se der. Fant annonsen på Finn, han har også hatt en Dual som så interessant ut. Ser på eBay at den modellen du kjøpte kan oppnå relativt frisk pris, det ligger flere på eBay for 12-1400 kroner. Da går jeg ut fra at det er en god maskin, du har jo skrevet at det er en gammel kjenning for deg. Gratulerer! :)
    Hadde en slik fra ca 77-81. Solid og nærmest uslitelig. Solgte og så kom det Tandberg inn i frontrekka :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Se der. Fant annonsen på Finn, han har også hatt en Dual som så interessant ut. Ser på eBay at den modellen du kjøpte kan oppnå relativt frisk pris, det ligger flere på eBay for 12-1400 kroner. Da går jeg ut fra at det er en god maskin, du har jo skrevet at det er en gammel kjenning for deg. Gratulerer! :)
    Hadde en slik fra ca 77-81. Solid og nærmest uslitelig. Solgte og så kom det Tandberg inn i frontrekka :)
    Skulle du ha behov for å skifte pinch rollers og reimer finnes det sett på eBay for denne modellen. Akai har mange fans, så det er neppe noen store problemer å holde den i live framover. Men når det kommer til autorevers så er jo jeg Naka-mann, og vi er vel programforpliktet til å ta avstand fra slikt. ;)
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    273
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Se der. Fant annonsen på Finn, han har også hatt en Dual som så interessant ut. Ser på eBay at den modellen du kjøpte kan oppnå relativt frisk pris, det ligger flere på eBay for 12-1400 kroner. Da går jeg ut fra at det er en god maskin, du har jo skrevet at det er en gammel kjenning for deg. Gratulerer! :)
    Hadde en slik fra ca 77-81. Solid og nærmest uslitelig. Solgte og så kom det Tandberg inn i frontrekka :)
    Skulle du ha behov for å skifte pinch rollers og reimer finnes det sett på eBay for denne modellen. Akai har mange fans, så det er neppe noen store problemer å holde den i live framover. Men når det kommer til autorevers så er jo jeg Naka-mann, og vi er vel programforpliktet til å ta avstand fra slikt. ;)
    Autoreverse er jo først og fremst et party tilbehør.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Se der. Fant annonsen på Finn, han har også hatt en Dual som så interessant ut. Ser på eBay at den modellen du kjøpte kan oppnå relativt frisk pris, det ligger flere på eBay for 12-1400 kroner. Da går jeg ut fra at det er en god maskin, du har jo skrevet at det er en gammel kjenning for deg. Gratulerer! :)
    Hadde en slik fra ca 77-81. Solid og nærmest uslitelig. Solgte og så kom det Tandberg inn i frontrekka :)
    Skulle du ha behov for å skifte pinch rollers og reimer finnes det sett på eBay for denne modellen. Akai har mange fans, så det er neppe noen store problemer å holde den i live framover. Men når det kommer til autorevers så er jo jeg Naka-mann, og vi er vel programforpliktet til å ta avstand fra slikt. ;)
    Autoreverse er jo først og fremst et party tilbehør.
    He he, mente det nok ikke så veldig alvorlig. Har litt lyst til å være skikkelig fanboy, men det er egentlig ikke noe jeg får helt til. :rolleyes:
    Hva måtte du ut med for en slik her i Norge? Amerikanere er litt gærnere enn oss når det kommer til kassetter og slikt.
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    273
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Skulle du ha behov for å skifte pinch rollers og reimer finnes det sett på eBay for denne modellen. Akai har mange fans, så det er neppe noen store problemer å holde den i live framover. Men når det kommer til autorevers så er jo jeg Naka-mann, og vi er vel programforpliktet til å ta avstand fra slikt. ;)
    Autoreverse er jo først og fremst et party tilbehør.
    He he, mente det nok ikke så veldig alvorlig. Har litt lyst til å være skikkelig fanboy, men det er egentlig ikke noe jeg får helt til. :rolleyes:
    Hva måtte du ut med for en slik her i Norge? Amerikanere er litt gærnere enn oss når det kommer til kassetter og slikt.
    Kan tenke meg en strøken GXC75D ville gå for 1000 lappen i Norge. Noe bedre på ebay.
    Syns det norske markedet er tregt for tiden.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jarlerik: Gratulerer! En bunnsolid maskin, full av musikk.. Tips: Emtec til opptak...:rolleyes: Fant nettopp en eldre BASF her, merket med "GXC-75D"...

    Baluba: Hva er det jeg leser i tråden fra Krypten? Har du noe på vei??
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Tok du "det hele"? I bytte for.....?
     

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Detta var väl Norges stolthet när det gällde kassettdäck på den tiden det begav sig? Ett Tandberg TCD 910. Detta exemplar gick för 35.050 svenska kronor igår på Tradera ... även om det är ett bra kassettdäck, kanske världens "bästa" så var det ett ganska högt slutpris, tycker jag. :rolleyes: Men de kanske alltid går för så högt pris, vad vet jag. De tillverkades ju endast 400 exemplar av dem, och det finns väl inte så många kvar i livet kan jag tro. Nästan som en Picasso ... ;)

    Men den som sålde det blev ju glad! :D

    https://www.tradera.com/item/170604...ld-best-extremely-rare-legend-#view-item-main
     
    Sist redigert:

    Jim.Y-A.

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    178
    Antall liker
    322
    Här ser jag ett till kul kassettdäck som jag själv gärna skulle äga, ett TEAC Z-7000, dock är priset alldeles för styvt för mig, 34.700 kronor, nästan i nivå med Tandberg. :( Men maffigt är det hur som, tycker jag. Om det sedan låter hälften så bra som det ser ut så är det ju bra, många knappar har det i vart fall, och det gillar ju jag. :cool:

    Det är ju även det ett väldigt ovanligt kassettdäck, speciellt i ett fint fullt fungerande skick, med fjärrkontroll. Mycket som kan gå fel där i den lådan ... men som bilden visar ser det ju ut att vara i ett väldigt fint skick exteriört. Handelson.se som sidan heter har en del kul saker (dock ganska dyra). Men deras saker de säljer är alltid genomgångna och fixade (av Vintage.se), så det borde ju borga för en problemfri affär. De (Vintage) är bra på att reparera, men kan ta en del tid på sig.

    kassettbanspelare
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.012
    Torget vurderinger
    1
    Se der. Fant annonsen på Finn, han har også hatt en Dual som så interessant ut. Ser på eBay at den modellen du kjøpte kan oppnå relativt frisk pris, det ligger flere på eBay for 12-1400 kroner. Da går jeg ut fra at det er en god maskin, du har jo skrevet at det er en gammel kjenning for deg. Gratulerer! :)
    Hadde en slik fra ca 77-81. Solid og nærmest uslitelig. Solgte og så kom det Tandberg inn i frontrekka :)
    Skulle du ha behov for å skifte pinch rollers og reimer finnes det sett på eBay for denne modellen. Akai har mange fans, så det er neppe noen store problemer å holde den i live framover. Men når det kommer til autorevers så er jo jeg Naka-mann, og vi er vel programforpliktet til å ta avstand fra slikt. ;)
    Autoreverse er jo først og fremst et party tilbehør.
    Hva! Nakamichi har da sine auto?revers. Tre stk RE(RX) + Dragon ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skulle du ha behov for å skifte pinch rollers og reimer finnes det sett på eBay for denne modellen. Akai har mange fans, så det er neppe noen store problemer å holde den i live framover. Men når det kommer til autorevers så er jo jeg Naka-mann, og vi er vel programforpliktet til å ta avstand fra slikt. ;)
    Autoreverse er jo først og fremst et party tilbehør.
    Hva! Nakamichi har da sine auto?revers. Tre stk RE(RX) + Dragon ;D
    Det var en spøk som henviser til denne teknikken i f.eks. RX-202. :)

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Detta var väl Norges stolthet när det gällde kassettdäck på den tiden det begav sig? Ett Tandberg TCD 910. Detta exemplar gick för 35.050 svenska kronor igår på Tradera ... även om det är ett bra kassettdäck, kanske världens "bästa" så var det ett ganska högt slutpris, tycker jag. :rolleyes: Men de kanske alltid går för så högt pris, vad vet jag. De tillverkades ju endast 400 exemplar av dem, och det finns väl inte så många kvar i livet kan jag tro. Nästan som en Picasso ... ;)

    Men den som sålde det blev ju glad! :D

    https://www.tradera.com/item/170604...ld-best-extremely-rare-legend-#view-item-main
    Et godt eksempel på at målehysteri ikke forteller oss alt om lydkvalitet. Faktisk har denne dårlige S/N enn den portable tohoderen Sony WM-D6C, men det er nok likevel ingen konkurranse om hvem av dem som er best.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    HeyHo har jo snakket om en 990ES, så jeg tror det er en slik underveis fra verdens største land; utlandet:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Baluba, HeyHo: Jeg har iallefall bestemt meg for å vise mine to små Sonys hvor døra ut er..Fordi Aiwa skal renoveres, og den låter imo bedre..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.639
    Antall liker
    9.484
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Baluba, HeyHo: Jeg har iallefall bestemt meg for å vise mine to små Sonys hvor døra ut er..Fordi Aiwa skal renoveres, og den låter imo bedre..
    Nå er du slem som prøver å psyke ut HeyHo som legger mange kroner i en feit Sony. Det virker som om du har et meget anstrengt forhold til Sony........
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Langt ifra...jeg har derimot for mange Walkmen.;) Det er til udiskutabel fordel for dere to Sonydyra våres..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn