Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Terje-A: Tross alt må man jo innrømme at Akio Moritas grunnidë om transportabel lyd- aka Walkman- funka..Men så måtte de da også kjøpe et visst annet merke noen år etterpå, for å kunne klare å bygge ES-linjene..40th Anniversaries er ikke til å kimse av.

    AGSXX: Bytt valsene, skaff deg et rensesett for vedlikehold.
    Takk for alle tips! Jeg har levert K970ES til Teletor. Jeg har forklart problemet så jeg regner med han vet hva han må gjøre. Han fikk beskjed om full overhaling. Ser ut some jeg må levere inn KA6ES også. Gleder meg til å få de tilbake slik at jeg kan kose meg med kassettene igjen uten for mye bekymringer for ødelagte kassetter.
    Noen som har tips om rensevesker? Jeg bestilte et Nagaoka rensesett fra Elektronisk Bureau - er det det beste alternativet?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Tross alt må man jo innrømme at Akio Moritas grunnidë om transportabel lyd- aka Walkman- funka..Men så måtte de da også kjøpe et visst annet merke noen år etterpå, for å kunne klare å bygge ES-linjene..40th Anniversaries er ikke til å kimse av.

    AGSXX: Bytt valsene, skaff deg et rensesett for vedlikehold.
    Du er et skikkelig Aiwaludder du Auditor;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Slike betegnelser passer ikke på- eller for- en respektabel mann, takk De bør derfor unngås i størst mulig grad. En venn av formatet, det er jeg dog..Du vet bedre enn de fleste både hvem som i årevis leverte Sonys mekanismer, hvorfor de gjorde det og hva som var grunnen til oppkjøpet. Resultatet har du selv flere eksempler på, om jeg ikke husker helt feil..Og de låter bra.

    AGSXX: Rensevæske? Nagaoka har. Og etter en tur til Teletor kan de ikke unngå å vekke kassettgleden din.Gode maskiner, grei tilgang til husegne Sony-bånd. På en Sony skal du bruke Sony for best resultat. Det betyr ikke at du ikke kan forvente gode resultater med andre båndmerker. De får du..men ikke med hvilke som helst andre..

    ELEKTRONISK BUREAU- ALT AV TILBEHØR FOR ANALOG MUSIKKGJENGIVELSE
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Tross alt må man jo innrømme at Akio Moritas grunnidë om transportabel lyd- aka Walkman- funka..Men så måtte de da også kjøpe et visst annet merke noen år etterpå, for å kunne klare å bygge ES-linjene..40th Anniversaries er ikke til å kimse av.

    AGSXX: Bytt valsene, skaff deg et rensesett for vedlikehold.
    Takk for alle tips! Jeg har levert K970ES til Teletor. Jeg har forklart problemet så jeg regner med han vet hva han må gjøre. Han fikk beskjed om full overhaling. Ser ut some jeg må levere inn KA6ES også. Gleder meg til å få de tilbake slik at jeg kan kose meg med kassettene igjen uten for mye bekymringer for ødelagte kassetter.
    Noen som har tips om rensevesker? Jeg bestilte et Nagaoka rensesett fra Elektronisk Bureau - er det det beste alternativet?
    Jeg bruker denne:
    images (2).jpeg

    Bestilte den på nett, husker i farten ikke hvor, men jeg tror det var fra USA.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Og enkelte ganger har jeg sett femlitere på Ebay av den AR-væska..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Problemet er frakten, en liten flaske er realistisk å få sendt som en liten pakke med fly. Firmaet jeg kjøpte den av sendte den til meg uten spørsmål, med fly, men du kan jo prøve å sende en fem liters dunk... Dette er farlig gods og kan egentlig ikke sendes med fly. Og den lille flaska holder lenge, et par q- tips av og til. Tipper jeg har den livet ut.:)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Kanskje det...men enkelte har litt lenger igjen, vet du...;D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Bad News, tapeheads: Ser ut til at EB har solgt ut hele lageret med That´s CDMH-60. De er iallefall borte fra web. Så dere bør være forsiktige med dem, dere som har igjen. Selv har jeg ca 150 stykk, så det er liten fare med tilgang for min del. Men jeg tenkte å si fra ikevel. Prisen er på vei dit den skal også: OPP:cool:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det noen som vet om dette er NOS sent 90 eller om det er av relativt ny produksjon?

    Står riktignok "Good for CD" på de så jeg personlig heller mot sent 90. Men Terje sendte meg en Sony HF her tidligere som han hadde kjøpt ny i østen for en av mine Denon tester.

    Vis vedlegget 545194

    Vis vedlegget 545195

    Frog79
    Har kommet hjem og gravd litt i arkivet, disse er fra perioden 1999-2001. Designet passer perfekt med dette;
    SONY 1999-2001 EUROPE
    Og strekkoden 4 901780 197378 ser ut å bekrefte dette når jeg f.eks. sjekker mine UX-S fra samme tidsperiode (de har 4 901780 198511)
    Nå nerder vi så skikkelig at jeg får gåsehud her;)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Tidlig 2000s...Samme som Buy-in-holland har storpartier av. Og Sonys- om enn noe fåfengte- svar på mine normalfavoritter Emtec FE-I, knallbåndet TDK D og- selvfølgelig - Denons deilige DXer av nyere dato. . Passer vel hovedsaklig best til en Sony- og da en TC-modell, imo..Men de funker på andre også..selvfølgelig..Relativt stabile shells, OK tape, fine på driftssikkerhet også. Har hatt langt mer problemer med de franskproduserte UX-S enn med nyere HFer her. Basically , a safe bet.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bad News, tapeheads: Ser ut til at EB har solgt ut hele lageret med That´s CDMH-60. De er iallefall borte fra web. Så dere bør være forsiktige med dem, dere som har igjen. Selv har jeg ca 150 stykk, så det er liten fare med tilgang for min del. Men jeg tenkte å si fra ikevel. Prisen er på vei dit den skal også: OPP:cool:
    Det skal vi Sony eiere være glade for, dårligste chromekassetten i manns minne, passer utrolig dårlig til mine ES spillere i hvertfall.
    Men jeg må skryte av det partiet jeg og frog fikk tak i fra Tapeline, en no name chrome tape som er veldig bra, vi kom vel frem til at det var noe fra BASF, Emtec såvidt jeg husker. Ellers synes jeg bortsett i fra Sony, at TDK, Axia/Fujii og nevnte BASF, passer svært bra til Sony ES.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: That´s CDMH har den fordelen at den absolutt IKKE er dårlig. Sålenge du IKKE bruker den med Sony, funker den mer enn tilfredsstillende:rolleyes: Topp fra et metalbånd, melomregister fra de beste type 2. Og det er MASSE av dem rundtom i verden også. Til rundt regna halve prisen av en forsegla Denon HD-M.. Original That´s Suono er fire ganger så dyr som den igjen,TDK og Fuji er go-to for min del, så båndtørke unngås. Den kommer dog en gang også for dere Sonister;D Emtec er like kritisk for ca den 30%en av kassettspillere som IKKE liker dem. De mest fleksible jeg vet om er og blir Denon. Dyre, men deilige..hehe..Bare så synd shellet sprakk på tre av mine fem UX-S...
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: That´s CDMH har den fordelen at den absolutt IKKE er dårlig. Sålenge du IKKE bruker den med Sony, funker den mer enn tilfredsstillende:rolleyes: Og Det er MASSE av dem rundtom i verden også. Til rundt regna halve prisen av en forsegla Denon HD-M..TDK og Fuji er go-to for min del, så båndtørke unngås. Den kommer dog en gang også for dere Sonister;D Emtec er like kritisk for ca den 30%en av kassettspillere som IKKE liker dem. De mest fleksible jeg vet om er og blir Denon. Dyre, men deilige..hehe..Bare så synd shellet sprakk på tre av mine fem UX-S...
    Du var sikkert klønete og mistet dem i gulvet ;) Jeg har hatt en feil som husker godt på et metalbånd og det var TDK MA, feil kan ramme selv de kassettene som er av ypperste kvalitet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Nix! Jeg åpnet forseglingen på vanlig måte, tok ut kassetten, og mens jeg prøvde å skrive på dem ramla shellet fra hverandre. PÅ TRE STYKK..Sprø plast, dårlig sammenføyd..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Nix! Jeg åpnet forseglingen på vanlig måte, tok ut kassetten, og mens jeg prøvde å skrive på dem ramla shellet fra hverandre. PÅ TRE STYKK..Sprø plast, dårlig sammenføyd..
    Men selve kassetten var ok? Eller misforstår jeg?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Hele båndføringa, og derigjennom en krølla tape + shell falt fra hverandre mellom henda mine. Fikk et passe OK resultat med de to andre UX-S jeg har. Men Sony kunne gjort noe med formuleringa av heftmiddel der, du..det er ikke bestandig det tåler lagring, tydeligveis. Har opplevd noe av det samme på en -tipper jeg- for varmt lagret RAKS SP2, men den er tross alt tyrkisk, med tysk bånd. Og ellers en absolutt cracker av en tape. Eldre BASF LH faller også lett fra hverandre , spesielt hvis den ikke har fått knekt tabs da den var ny, og du prøver på det etter førti år med lagring. Har mistet flere av dem de siste åra. Tilogmed en av SA-XSene mine var knust ved åpning. Men det tar jeg på min kappe. De har aldri ellers laget trøbbel og træls..Noe som for min del sier en masse om hvilke tre japanske merker jeg helst burde bruke som referanser.. Rutinene i Chuo-ku og hos Denon var nok noe mer gjennomførte enn hos Sony..Visste du forresten at det var Denon som i sin tid produserte kassettene for Pioneer?;) Lyser Denon av en N-serie- tape derfra, for eksempel. Samme som du kan se TDK i en Nakamichitape.
     
    Sist redigert:

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Kassetter er både frustrerende (på grunn av prisene blant annet) og stor moro. Moro på grunn av mange ting: De er kule og nostalgiske. De er både tungvindte (med sin mekanikk) og geniale (enkle å bruke og ta med seg). Noen ganger er de robuste og overlever hardhendt bruk, noen ganger faller de fra hverandre tilsynelatende uten god grunn. Noen ganger blir de spist opp av kassettspilleren (ikke moro). Med litt innsats har man en god kassett man kan sitte og nyte..:)
    Og det finnes så mye forskjellig der ute. Jeg har en god del Sony, TDK, Maxell og Basf og litt Fuji. Andre merker har jeg bare små kvanta av.
    Jeg har kjøpt bånd jeg husker fra kassett perioden min ca 1979-1986 (nostalgien), samt nyere bånd.
    Jeg var heldig og fikk kjøpt en god del pent brukte bånd (uten skriblerier og innspilt kun en gang) til en ikke altfor avskrekkende pris. De andre NOS båndene mine har jeg betalt blodpris for. Men nå har jeg et lite lager som skal holde en god stund. Problemet er at jeg liker å hamstre, så antakelig ender jeg opp med for mye. Tror det er mange som tenker sånn.
    Jeg lurer på hvor taket går for priser på NOS bånd? Det må vel nå en slags grense snart?

    For meg virker det som Sony spillerene gir godt resultat med forskjellig typer bånd, men jeg har ikke testet veldig mange typer ennå.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange som samler der ute, særlig de ekstreme variantene, TDK med metalhus og Sony med keramiske hus er ekstremiteter som viste hvor langt de var villig til å strekke seg.... sjeldne og dyre. En tusenlapp pr. stk. for forseglede er realistisk. Halv pris hvis de er åpnet. Jeg er nok litt som deg, liker å samle:)
    Jeg prøver å begrense meg ved å ha plass til så og så mye. Det skal ikke "renne" over. Greier det sånn nogenlunde. Har nok nå. Muligens litt for mye. Men artig å ha ting i hylla som besøkende bare fjernt husker noe av;).
    Hvor dyre de forskjellige kassettene er og hvor mye de kan komme til å koste er jo ikke så helt enkelt å forutse, men jeg ser at prisene har gått opp vesentlig de siste 5-6 årene. Ingenting lages lenger, bortsett i fra normaltape. Chrometape forsvant for 15 år siden og metaltape for 20.
    Normaltape er billig og gir forbausende gode opptak. Chrometape er også overkommelig, men det begynner å koste. Metaltape er blitt veldig kostbart.
    Men om vi har kjøpt tape for 10-20, kanskje 30 tusen i løpet av et år eller to så gjør vel ikke det noe. Ikke blir de ødelagt og ikke koster det noe å ha de i hylla, bare koselig. Og jeg driver jo med minidisc i tillegg:) Bra jeg ikke har plass til DAT og spolebånd også, da ville det jo tatt helt av.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    AGSXX: Hva legger du i begrepet blodpris? Etpar tusen for en enkelt original, ultrasjelden That´s Suono i forseglet stand er mer enn akseptabelt for den som har riktig utstyr til å utnytte de ekstreme egenskapene dette båndet besitter. Fordi vedkommende som regel vet akkurat hvor grensene går, hva markedet har og hvor mye disse FAKTISK er verd for andre som søker dem. Produksjonen var liten, altså ryker prisene kun en vei: OPP. Jeg har selv flere titalls "analoge gullbarrer"- som Emtec TP-IV, Denon HD-M, TDK MA-XG og- etter min info- Europas 24 siste (nye) That´s CD IV. Det gjelder å vite akkurat hva slags bånd du vil bruke til hva, hvorfor du gjør det og så skal man også ha et lager, der kassettene er tilpassa egen deckpark.. Uten lager, ingen tapehead...Med de Sonyene du har, bør du altså hovedsaklig gå etter Sony. Da slipper du å betale for mye, får best resultater med dine egne maskiner og kan opprettholde hobbyen over tid. For deg vil de være verd mer enn en Denon, f.eks...Fordi Denon ikke funker optimalt med en ES-maskin. Tandberg-eiere går av samme grunn etter Maxell. Fordi Tandberg kalibrerte etter dette merket. Kassetter kan- og vil- lære deg matching. Og matching er ALT innen Hi-Fi..Det, og interessen for musikk.
     
    Sist redigert:

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Blodpris er min beskrivelse av generelt høye priser, særlig når man starter en samling fra null i dagens marked. Jeg har jo levd en gang hvor jeg gikk inn i en butikk og kjøpte 10-pakker med gode type 2 bånd over disk til en overkommelig pris, og da var jeg tenåring uten så mye ekstra penger.
    Når det er sagt så er jeg helt med på at for mange kan det være verdt pengene å få tak i helt spesielle ting, og at man må akseptere markedet for hva det er.
    Jeg har selv betalt store summer for sjeldne/ettertraktet vinyl- og cd utgivelser. Da er det verdt pengene for meg.
    Jeg har lite Denon bånd, men har noen HD8 som fortsatt er forseglet. Det blir vel ikke de første jeg pakker ut, skjønner jeg. Faktisk har jeg en Denon metal CD/Jack IV 50 på vei akkurat nå. Det er en gave/bonus fra en av mine musikk-langere i statene. Mulig jeg må bruke den som hard valuta for å bytte meg til en Metal Master eller noe tilsvarende..;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    AGSXX: Det er iallefall en veldig grei valuta for bytte i annen type 2 i tilsvarende kvalitet, som vil funke langt bedre på Sony..TDK, feks..
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Siste tilskudd til en relativt omfangsrik familie. Kom fra Tyskland i går med prislapp fra posten på 400:mad:
    Moms er greit, men behandlings gebyret :mad::mad::mad:
    Har drevet justering av nivåer og testet med en BASF fe-cr. Ble bra ;)
    66448769_875812286105992_8433909219094167552_n.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: 5025? Med en BASF CR2 i ? Gedigen er den, iallefall... 4000 er vel noe drøyt, men vet du hvorvidt den har blitt gjort noe mer med i DE? Reimer osv...?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Det var nå 400 da. 158 til posten:mad: Så da er det bare å regne hva pris pluss porto var.
    Tviler på at det var gjort noe med den fra før. Ganske mye å justere. Hastighet var absolutt innenfor og samme med hodehøyde.Men azimuth, avspilling styrke, meter justering og innspilling måtte justeres opp, ned, bort, (nesten vekk?) osv. Men godt fornøyd. Skaffet meg en 5010 for ikke så lenge siden, den i blank. Sikler vel litt etter en 5220 og helst i svart, men selv blanke ligger jo med forlangende fra 5 og til over 10 tusen, så det få værå:'(
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Under seks hundre , levert på døra? Det er jo langtfra verst! En toppstands DRS- eller RFTen min- koster langt mer enn det. Så spørs det om du har passende bånd dertil, da? Fortsatt mye japansk der oppe hos deg?
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Ææ. 242 i moms, skulle vel tilsi kr. 968. Men ser at jeg faktisk har vært heldig med beregningen av totalen :rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Selvfølgelig. rett under tusen høres mer logisk ut for en slik maskin. Som hvis du lar være å bruke krombånd på´n , til fordel for topp normal, bør gi gode opptak også;) Det er pga RFTen at jeg fortsatt har et bra parti Emtec FE her.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.580
    Antall liker
    9.924
    Torget vurderinger
    2
    Lurte bare på om dette med kassettspiller er nostalgi fra 70 tallet eller om kassetter har noen praktisk nytte idag? Eller er det bare vintage moro!
    Finnes der ikke måter å ta opp digitalt som er bedre, selv har jeg en Tascam digitalopptaker...
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nostalgi og vintage moro her:D Kassetter passer bra når man liker å samle, systematisere, reparere, osv. Blir stadig imponert over hvor langt produsentene var villig til å gå for å få best mulig kvalitet ut av kassetten. Kassetthus i metall eller keramikk imponerer. Og spillere som veier 13 kilo gjør inntrykk. Synes at et par spillere og kassetter stående i hylla pynter fint opp i stereobenken også. Og opptakene blir jo også veldig bra:)
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    "Praktisk nytte" er langt nede på listen. For å si det rett ut ligger det vel ingen "normal" fornuft bak kassett interessen min. "Nostalgi og vintage moro" synes jeg er en god oppsummering.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Balle Clorin: Kassetter er kassetter, digitalt er digitalt. Men har du vurdert DAT?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Balle Clorin: Poenget med kassetter er autentisitet. Enkelte album bare SKAL være på kassett for å lyde riktig. 80s er ikke 80s uten kassetten. Og noen album finnes ikke på andre formater heller. Så den som har vokst opp med dem KAN rett og slett ikke overse kassetten. Ikke nostalgi, hovedsaklig, men jeg bruker den rett og slett som verktøy. Fordi den lærer deg matching, enten du vil eller ikke. Kassetter er DØNN SERIØS MORO her i huset, det. Fordi du som kassettbruker må JOBBE for resultatet- som tar akkurat den tid det tar.. Der har datamaskiner null med saken å gjøre. Kassetter har nemlig et poeng til: De er og skal forbli fullstendig analoge. Fra evighet og til evighet:cool: Den perfekte motgift mot Zuckerbergs syndrom- aka sosiale medier.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kjøpte noen brukte MA-R i fjor og en av de var ikke helt god, disse er produsert i førsten på åttitallet, i 1986 kom MA-XG og da snakker vi om creme de la creme fra TDK. De neste ti årene ble det produsert mye snadder av både kassetter og spillere.
    IMG_20190712_144259406.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: 89-92...det er creme de la creme...både fra Denon, Agfa og TDK.. Barnesykdommene efektivt utryddet, båndet så bra som det noensinne ble. Min favoritt HD8 er 91-92-årgang..den med "asfalt-og-gull-foil". Perfekt hus, perfekt bånd, perfekte labels..alt stemte. Men de tidlige 88-90-utgavene er kule, de og..bare så jævlig smale labels på..Jeg er heller ikke helt fan av dobbelvindusshell..Kan se ut til at det kommer noen flere sjeldne lagertilskudd hit i sommer--Uten at jeg tør å love noe enda, da...

    Edit: Her spilles det Mother´s Finest for sola ute idag , via Denon og Emtec..
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    En del av hobbyen har behov for disse:
    Test kassetter.jpg


    Blir en del kroner, men uten, blir det enda flere besøke hos ekspertene. Og det er jo absolutt lærerikt :)
    Imidlertid må man også ha "duppedatter" for tilkobling og avlesing av test kassettene.
    Tar tid å bygge opp for en amatør.

    Har også en del andre test kassetter, men de avbildede er de viktigste, samt at mange av de andre dekker samme behov, som enkelte av disse.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Der ser jeg en TP, ja...men tydeligvis en TP2...Mer sjelden i Norge enn metalversjonen, men absolutt den tyske chromereferansen. Sammen med Agfa sitt Good Bye Edition, da...Grailbånd , så dyre at det svir andre steder enn i lommeboka også..
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Du tenker på TDK Pro kassettene?

    Tja, ene er fra ANT, den andre spesial laget i USA og for disse folka er bare det ypperste av råvare godt nok ;)

    Legger ved bilde av et par kassetter til. Demag kassetter benytter jeg bare når annen type (stav) de magnetisering, ikke er mulig.

    Testkassetter2.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Som bildet står, øverst, nr. 2 fra venstre: BASF TP2;)
    Mer Emtec på vei fra Spania nå...ble 30x flere FE-I, men halvannentimere denne gangen. Høsten står i MCens tegn..Absolutt alle skal brukes.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn