Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    94
    Antall liker
    153
    Sted
    Ryfylke
    Står tallet 10 på BASF-kassetten for 10 minutters spilletid?
    Det blir dyre minutter...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    FroBe: Kvalitet koster. Testkassetter bør egentlig ikke være lenger enn det. Timinuttere unngår du båndsvinn med:cool: Og det er egentlig veldig smart å legge dem til chromebånd, da metals har mye høyere krav både til utstyret rundt og til lommeboka. Jeg har selv over femti metalbånd, de blir her i folien sin..hehe..Type II er både mest brukt og mest tilgjengelig av de to bedre båndtypene. Fordi de virkelig gode derav KAN ligge farlig tett opptil metals prestasjonsmessig When used properly, that is.. That´s CD-MH er et slikt bånd. Det er Denon HD8, Sony UX Pro (til deg, Terje-A:cool:) og TDK SA-XS også. Har multipler av alle dem her, av åpenbare grunner.
     
    Sist redigert:

    toral1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.06.2005
    Innlegg
    178
    Antall liker
    77
    Torget vurderinger
    14
    Eeeeeeee, kunne det ikke være mere om kassett spillere, og ikke så mye om bånd.

    Det dreier seg jo i hovedsak om kassett spillere, altså maskinen.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Siste kassettene, jeg la bilder av, dreier seg definitivt om spillere. Uten riktig utstyr for vedlikehold og reparasjon, er spillerne like nyttige, som en bil uten motor
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Toral1: Tråden bør ha absolutt like mye om software som hardware her. . Riktig bånd, riktig spiller, riktig opptak, tildels også riktig musikk. ALLE disse, HELE tida. Pga en ufravikelig sammenheng. Nå sier tross alt ikke jeg at det er like viktig for alle å vite så mye som mulig om typer, logikk hvor du bør bruke hvilket, men se hva BirgerG sier. Konklusjonen da er at hvis en i det hele tatt har noen plan med kassetter- utenom å behandle dem som en rein kuriositet- hører den sammenhengen hjemme i bakhodet. Og , tross alt, kunnskap er som oftest lett å bære med seg. Du har en masse av den selv, og uten både den og interessen for å lære mer...use it or lose it..Kassetter- som vinyl og generell match- er og blir en totalpakke.

    Terje-A: Regna med du ville reagere på den, ja..hehe..Fortsatt god sommer. Sett sammen ei halvannentimespakke når du vil, og si så fra til meg;)

    Vi høres kanskje til vinteren, folkens..Jeg har nok å gjøre her, og håper det samme for dere alle..Begynn for eksempel med å sjekke ut retrotilbudet på PK nå. Tipper Crosley Cassette Player kan skapes litt blest om. Tross mono. Den bruker nok en Tanashin-mekk, men er det den uten den blå, permanente magneten i øverkanten kan den overraske. Seks hundre kr, forresten.. Da kan man fort starte ny interesse.. Og så har jo Tascam sin, da. Over & Out.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hadde det vært stor interesse for spillere, kassetter, renseutstyr, testkassetter, osv. osv. Så kunne vi hatt en tråd til hvert tema. Slik er interessen ikke. Hvis vi ønsker 1 innlegg i kvartalet eller kanskje i halvåret så kan vi kun poste innlegg som gjelder spillerne. Men jeg tror ikke det er ønskelig. Det er flere her som også er interessert i det som er rundt selve spilleren. Deriblant kassetter. Det er produsert et utrolig antall forskjellige typer. Variasjoner i tapekvalitet, hus i metall, keramikk, med og uten skruer. Artig design er det også. Forskjellig utseende avhengig av hvilket marked de er beregnet på.Jeg har postet mange innlegg med bilder av spillere tidligere og kommet med tips og råd om det meste. Jeg kommer til å fortsette med å poste innlegg om det men jeg skal absolutt poste innlegg som kun inneholder kassetter også. De som synes det blir for lite spillere kan ta noen bilder av sine egne spillere og legge de ut her.
    En av mine favoritter. ES kassett til Sony ES selvfølgelig:cool:
    20190119_164109.jpg
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    For det meste legger jeg ut bilder av egne spiller, ganske mange, så det kan fort oppfattes, som skryt. Men for meg handler nok denne siden først om selve spillerne og om du har en gammel Aiwa til en 100 lapp (de finnes vel ennå), eller en Nakamichi 1000ZXL Limited, som jeg har sett priset rundt 160 tusen (og da kommer nok MVA i tilegg), så håper jeg at det er interesse fror å dele bilder og gjerne tekniske data, eller historikk rundt.

    Min siste spiller, er faktisk en Aiwa, samme, som min første og den er faktisk ofte beskrevet, som den første Boombox.

    Den virker ikke og ligger derfor i deler. Har funnet ut at mekanisk, er det bare et par belter, som er problemet og da jeg fikk inn et belte, fikk jeg avspilling, men feil hastighet, som roet seg da jeg holdt igjen rew siden (virket ikke på rew). Radio delen derimot må je nok sette bort om jeg prioriterer at den skal fungere 100%. Moro å får tak i det man vokste opp med. Og kanskje det kommer et bilde når/om jeg får den i orden :rolleyes:

    Men til materialet vi benytter i spillerne (kaller det for kassetter jeg da :p, Auditor: software)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Får ugyldig vedlegg på linkene dine Birger, og du kan ta det helt med ro, jeg oppfatter ingen innlegg med bilder og tekst som skryt, dette er bare masse informasjon som deles med likesinnede. Og om det er et beist av en spiller eller en enklere utgave spiller liten rolle.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    655
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    1
    Er visst ikke mulig å legge inn pdf her?:(
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Språk tilpasset vår tid, vet du...Digitaldyra må jo forstå for å kunne oppdage hva de går glipp av ved å ikke kunne se sitt format;)
    Har du vurdert totalfornyelse av kondisene i den Aiwaen- as per MsMadLemons " Sr. Sanyo" på YT? Anbefales, da den nok er moden for det. Jeg blir forresten her inne til over helga..hehe..
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Her er et utdrag av en omfattende test av kassetter i det amerikanske bladet Audio i mars 1990. ( Takk til Birger som sendte meg denne på epost)

    Resultatene er et kompromiss mellom S/N, Response, Low Freq. Mol, Uniformity, Smoothness og High Freq. Sol. Testene er utført på Nakamichi 582, men det ble i tillegg brukt Nakamichi CR-7A, og spillere fra Akai, Kenwood, Teac og Technics for å kryssjekke resultatene.

    Jeg har tatt ut de beste kassettene fra hver type, hele testen er en .pdf fil, med mye tekst og informasjon til de som liker sånt.
    De som vil ha den på mail kan sende meg en PM.
    Høyest prosentscore er best.
    36 forskjellige Type 1 ble testet, disse er de beste:
    82% TDK AR-X
    81% TDK AR
    80% Maxell XL1-S, TDK AD, Sony HF-S
    79% Denon DX4, Maxell UD1
    78% Goldstar HR, Nakamichi EXII, That's CD
    77% BASF Ferro Super 1, BASF Ferro Maxima 1
    76% DAK MLX, SKC AX, TDK D

    36 forskjellige type II ble testet, disse er de beste:
    (Overraskende dårlig resultat for Maxell og BASF)
    84% Realistic Supertape MII
    82% Denon HD8, Memorex CDX II
    81% Sony UX-ES, That's CD-MH
    80% Sony UX-Pro
    78% Nakamichi SX
    77% Fuji FR-IIx, Sony UX-S, TDK SA
    76% Goldstar CRX, Maxell UDII, TDK SA-X
    75% Denon HD7, Fuji FR-IIx PRO, Realistic Supertape HD, TDK SD
    74% Maxell XLII-S
    73% BASF Chrome Maxima II, Fuji DR-II, Maxell UDX-II, Maxell XLII

    16 forskjellige type IV ble testet, her er alle sammen med:
    92% TDK MA-XG
    91% Sony Metal-ES
    90% Fuji FR Metal, Nakamichi ZX, Sony Metal Master, TDK MA-X
    89% Realistic Supertape MIV, Sony Metal-SR, That's CD-IV
    87% Maxell MX, TDK MA
    86% Denon HD-M, Goldstar MT, JVC AFIV,
    84% SKC ZX
    76% BASF Metal Maxima IV
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Og overraskende- eller er det egentlig det- gode resultater for de amerikanske Realistic-kassettene. Et merke som ALDRI har funka her:( Ellers ser jo den lista ut til å være lettere tilpassa dem som har Nakamichi/Sony...Kassettene skal og må være tilpassa egen deckpark, så ta gjerne den lista med ei klype salt. GROVT salt. Denon DX-4 og Maxell UD-I på samme plassering??? Maxellen er da direkte SLØV ift den DXen der..Jeg har begge deler..Plasseringene kan til en viss grad forstås, ettersom det lenge har vært klart hvem som produserte kassettene til feks Nakamichi- dem lyser det TDK av. Så: TDK gir knallopptak på Nakamichi. Det gjør de delvis på Denon også. Memorex CDX2 kan forøvrig heller ikke sammenlignes med HD8...Samme går for SKC AX og TDK D-to helt forskjellige verdener. Men så skal det jo også sies at jeg ikke lever hverken med Naka eller Sony..
     
    Sist redigert:

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Jeg liker diskusjoner og innlegg om kassetter. Jeg er ikke enig i de som mener det er for mye om kassetter i denne tråden.
    Denne tråden fortsetter i behagelig tempo, og jeg er glad for den "harde kjernen" som holder den gående. Håper flere kan bidra også.
    Det kunne ikke falle meg inn å kritisere de som holder tråden levende for å poste innlegg om kassetter.
    Kassettspillere og kassetter henger sammen, og begge deler definerer vår småsære hobby som består av både glede over musikk/lyd/utstyr og utfordringer knyttet til et format som er forlatt av de fleste aktører og menigmann.

    Håper dere fortsetter med diskusjoner om spillere og kassetter. Jeg håper også en dag å få kunnskap og erfaring til å bidra.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Og overraskende- eller er det egentlig det- gode resultater for de amerikanske Realistic-kassettene. Et merke som ALDRI har funka her:( Ellers ser jo den lista ut til å være lettere tilpassa dem som har Nakamichi/Sony...Kassettene skal og må være tilpassa egen deckpark, så ta gjerne den lista med ei klype salt. GROVT salt. Denon DX-4 og Maxell UD-I på samme plassering??? Maxellen er da direkte SLØV ift den DXen der..Jeg har begge deler..Plasseringene kan til en viss grad forstås, ettersom det lenge har vært klart hvem som produserte kassettene til feks Nakamichi- dem lyser det TDK av. Så: TDK gir knallopptak på Nakamichi. Det gjør de delvis på Denon også. Memorex CDX2 kan forøvrig heller ikke sammenlignes med HD8...Samme går for SKC AX og TDK D-to helt forskjellige verdener. Men så skal det jo også sies at jeg ikke lever hverken med N aka eller Sony..
    Lista er ikke tilpassa hverken Sony eller Nakamichi, Sony ble forøvrig ikke brukt i testen i det hele tatt. Send meg epostadressen din på PM så skal du få hele testen på mail så kan du lese, den er veldig omfattende. Det som jeg gjengir her er bare en pekepinn på hva som gjelder.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Sålenge man selv vet hva som funker for eget deck, og kan bruke det i valgsituasjon for software til noe i nærheten av 100% av de befintlige decks i et gitt marked, er den amerikanske testen der veldig lett å oppfatte som partisk.Jfr. eldre Memorex CDX2 og Realistics kunstig høye plassering. Nesten som det man så da de svenske Track-kassettene var i salg i Norden. Jeg avhendet min eneste Track etter å ha redda innholdet over på Denon i vår. Ikke et sekund for tidlig heller, da båndet røk så fort jeg var ferdig med den. Amerikanerne prøvde tross alt å konkurrere med Japan på kassetter, dog feila de tildels miserabelt Memorex normalbånd og amerikansk produksjon av TDK- supervised from JAPAN- er både hederlige unntak fra, og bevis på den regelen. Memorex hadde nemlig produksjon hos Saehan ( nyere DBS) og SKC (CD2, seint 90s), så helt galt var det definitivt ikke. Koreanerne har bestandig hatt en "dab hand" med kassetter. Se bare på hva vi får ut av Fuji K2. Produsert. også den, hos SKC.;) Memorex selv kutta båndproduksjon i 1988, om jeg ikke husker feil, etter at de amerikanskproduserte tapene fikk ord på seg for å falle sammen, miste kanaler over tid og for ei filtskive som smuldret opp. Det har jeg forresten opplevd selv. De koreanskproduserte Memorexene klarte altså til en viss grad å redde merkets ry. Derfor har jeg null problem med å konsekvent anbefale nyere Type 1 derfra. Og kommer til å prøve CD2 dersom jeg finner dem NOS. Det skal også sies at Memorex var svært gode til å bygge VHS-kassetter- jeg har selv hatt flere titalls av dem, de siste Memorex HS jeg tok opp på selv ble avhendet ifjor. Etter 30 års daglig-omtrent- bruk. Og jeg har flere forseglede med T-merke fra USA derav også. Skal prøves når multisystemspilleren min blir vekket fra dvale nå i høst. Prøv det samme med en Maxell HG eller -dessverre - Sony Vivax VHS , så tipper jeg du sliter litt..Mine siste ble kasta etter seks mnd, fordi de var smekk fulle av dropouts, og lydsporet var HELT i tåka, tross nyrensa Tandberg TBV-3 spiller. En spiller Norge forøvrig kan være stolt av, made for Tandberg in Korea, South. Det verste var at jeg måtte kaste alle mine 40 Vivax-timer fra OL i Albertville, 1992, av akkurat samme grunn:( Ski-VM 1991, fra Val Di Fiemme, tatt opp på TDK HS, varte på video hos meg helt til 2008..

    Du ser at Sony her har høyere plasseringer enn Denon? Det vil egentlig kun hjelpe den som selv har Sonyspiller, ettersom Denon- og dette er bevist over tid- er langt mindre husegen enn en Sonykassett, Denon HD8 vil naturlig nok funke helt GULL på spillere som min mest brukte, men er også langt mer fleksibel enn det. Det samme går for That´s og Emtec- også merker som Sonys spillere ikke helt uten videre går overens med.. derfor bruker nok du mer Fuji enn CD-MH. Emtec har dog en relativt stor prosentandel av spillere fra andre enn Sony der de åpenbart blir feil valg. Men de er fullstendig riktige for andre- som eldre Pioneer, RFT og B&O. Pga at Emtec også har markedets råeste utstyring i toppen, og derfor kan hjelpe de ellers noe sløve Pioneerene og Olufsens i det selvsamme området. Det dynamiske potensialet og nøytraliteten gjør også at det tyske merket går strøkent overens med Denon. Fordi Denon takler å jobbe med dem, og utnytter Emtecs styrker på samme måte som deres spillere gjør med husegen HD-8- NESTEN... Kudos til begge. Mtp. forholdet RFT/Emtec bunner det nok like mye i at begge merkene var tyske, så inkompatibilitet derimellom er/var utenkelig.

    Det store paradokset med Pioneers kassettspillere kontra deres mer nøytralt stemte grunnsignatur i andre formater og deler av kjeden, er at kassettspillerne faktisk lyder mer organisk og varmt enn man skulle tro mulig derfra. Så de takler så nøytrale og dynamiske bånd som Emtec rent av fortreffelig;) Fordi de- som Denon- nøytraliserer noe av den i noen tilfeller svært lyse totalklangen man får ved bruk av Emtec i feil deck. ESer har nok av den nøytraliteten ad egen signaturvei, så der brukes andre- helst merkesegne - kassetter for det beste resultatet, og Emtec funker ikke. Verre er det ikke med den saken. Sjekk gjerne testen av Maxell URs forskjellige versjoner hos Cassette Comeback-igjen- så får du en påminnelse om matchens viktighet, også innen kassetter. Tester og lister kan hjelpe på vei, men man må bruke andre verktøy til å lære den. På CC-kanalen vil du også få et par lure tips, slik at produsenten kan avlures hemmeligheten om sine underleverandører, og om hvem som egentlig står bak UR-produksjonen. Er det Indonesias Panggung, Saehan i Korea eller er de kinavare? Det beror faktisk på hvilken årsmodell du har. :cool: Samt hvor i verden du bor.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi må ikke være så opptatt av konspirasjonsteorier, og Denon er da ikke så dårlig. Chrometapen til Denon får jo en veldig bra score, 82% er absolutt godkjent.
    Her er det forfatteren skriver om Denon HD8: This unusual formulation provided a balanced, good performance - particularly evident when its pie chart is compared to others. The 0dB response was second best for Type IIs and Type IVs. The uniformity rating was low beacuse of the very high sensivity and å response peak near 20kHz at -20dB record/playback level. The high overall rating is 82%, exceeded by just one other Type II cassette in this survey.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Se hva Cassette Comeback sier om Denons bånd, du..:cool: Rare, expensive..and worth it:cool: Full beskrivelse av hvorfor Denoner er så gode- og grunnen til at de lett forsvarer sin pris. Har fortstt et kjempeparti Type 1 på vei- det ble mye større enn jeg først hadde tenkt:cool: Visstnok 110 + stk...Maxell og Emtec. Blir forresten morsomt å sjekke versjoneringen der.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: Regna med det før eller sia kom en link til den der:cool: Ligger i favorittene her:rolleyes:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Se hva Cassette Comeback sier om Denons bånd, du..:cool: Rare, expensive..and worth it:cool: Full beskrivelse av hvorfor Denoner er så gode- og grunnen til at de lett forsvarer sin pris. Har fortstt et kjempeparti Type 1 på vei- det ble mye større enn jeg først hadde tenkt:cool: Visstnok 110 + stk...Maxell og Emtec.
    Sitter og koser meg og bestiller noen kassetter fra fjern og nær, Sony selvfølgelig :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Bra de havner hos en som får det beste ut av dem:cool: Jeg tipper det kommer til å gå en god slump tid nå før jeg bestiller inn mer. 115 stykker, fordelt på to merker og like mange spillere holder tross alt ganske så lenge. Selv om det er normaler. Tør man spørre HVILKE Sonys herren har i vente?

    JIH: Ikke enda, nei. Men jeg tipper du kommer rimelig mye lenger med Tascams nye 202 Mk7, lansert for en tid sia..Det er nok Tanashin som har laga mekken i dem også. ATR, altså..
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.857
    Antall liker
    10.062
    Noen som har prøvd de nye kassettene fra ATR og RTM?
    Har ikke prøvd noen av de, men ATR er egentlig BASF chrometape og det har jeg god erfaring med. Men prisene er jo i nærheten av det som de andre utgåtte alternativene ligger på.

    https://www.thomann.de/gb/atr_magnetics_prochrome_master_cassette_c90.htm
    Ja er klar over hva det er, også RTM sine. Bare lurte på om noen hadde prøvd dem.

    Kanskje jeg tar med noen neste gang jeg kjøper tape.
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Bra de havner hos en som får det beste ut av dem:cool: Jeg tipper det kommer til å gå en god slump tid nå før jeg bestiller inn mer. 115 stykker, fordelt på to merker og like mange spillere holder tross alt ganske så lenge. Selv om det er normaler. Tør man spørre HVILKE Sonys herren har i vente?

    JIH: Ikke enda, nei. Men jeg tipper du kommer rimelig mye lenger med Tascams nye, lansert for en tid sia..Det er nok Tanashin som har laga mekken i dem også. ATR, altså..
    Skal teste litt Sony super duper type 1 tape utover høsten. Får inn HF-S, HF-X, HF-ES, HF-Pro og ES 1.
    Bl.a. denne;
    SONY_ES_I_C74.jpg
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Sony har jo reine oppsjøen av spesialer, markedsegne tapes osv..SÅ: Hvorfor ikke? De vil fungere hos deg uansett. Håper bare det er snakk om partier av anstendig, Auditorisk størrelse..hehe--:cool: 10x+, altså, for noe såpass sjeldent..
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Da fant jeg endelig noe taperelatert igjen..

    Det har vært mye plate og CD spillere innomhus de siste mnd så det skal bli godt å jobbe med kassettspillere igjen. Ingenting fancy men man kan jo ikke klage. 150,- tilsammen.

    DSCF8867.jpg


    Vectoren ser ut til å ha mekaniske pianoknapper men det er faktisk motorisert hodeblokk (?) på denne. Ser ut til å være en tidlig Tanashin mekanisme? Ikke så altfor mye metall i svinghjul men noe er det iallefall..

    DSCF8868.jpg


    Ser ut til å være lite brukt med tanke på slitasje på hode og roller. Meget pent chassis i tillegg. 1986 ifølge motoren og disse ble vel produsert ifra 84-88 ifølge nett. Virker fint men en god del W/F og symptomer på slitne belter.. Men skal nok få denne opp og gå igjen.

    Sonyen har derimot hatt et hardt liv. Mye slitasje.. Får se hva man får til med dette. Jeg liker egentlig ikke å jobbe med disse da det er mye bittesmå deler og plast som gjerne synger på siste verset.. Sjelden jeg får de opp til noenlunde standard igjen men jeg skal nå prøve.

    Phillipsen ser faktisk så godt som ny ut.. Byggekvaliteten er hus forbi Sonyen i tillegg.. Har tro på denne.

    Alle virker sånn noenlunde.. Så det er håp. Nå håper jeg bare på det vanlige trønderske sjitværet slik at jeg får samvittighet nok til å sitte inne og skru på disse..

    Frog79
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Frog: Vector Research?? I Norge??? Om så bare for merkets del, gi Vectoren full overhaling. Samtidig maskin med min Pioneer, den der. Sonys belter sitter vel som på en WM35: Åpent, så langt unna toppen på mekken som mulig. Altså: 4 skruer, ut med det hele og bytt! Huset kan forresten være helt skrueløst også- bare klipsa sammen. Da jeg hadde Sony, tok servicen på den nyeste av dem- inklusive reimskift- sju-7- effektive minutter fra ende til annen. Philipsen der er jeg derimot usikker på . Jeg sender opp noe regn til deg , slik at du får satt av to helger.. Vector har du herved tre effektive timer arbeid på...Manual ligger her:

    www.vintagemanualsgo.com

    Anton Strikes Again;)
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A: Sony har jo reine oppsjøen av spesialer, markedsegne tapes osv..SÅ: Hvorfor ikke? De vil fungere hos deg uansett. Håper bare det er snakk om partier av anstendig, Auditorisk størrelse..hehe--:cool: 10x+, altså, for noe såpass sjeldent..
    Slapp av, her kommer det alltid inn anstendige auditoriske størrelser:D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: BRA:cool: Jeg rensa visst Fuji-beholdninga di før jul, så det må inn noe annet...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.584
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og nå kommer det inn et nytt deck også:D, en Technics igjen:eek:, men denne gang en single capstan og direktedrift. Ser denne for meg som en ypperlig arbeidshest når det gjelder avspilling. Men den har permalloy hoder så vi får se om de er ok. Selger påstar at alt fungerer perfekt, men det har jeg hørt før. Nye permalloy hoder er det også mulig å få tak i. Den har veldig gode omtaler på Tapeheads, og Alex (A.N.T Audio) er også glad i disse modellene fra ca. 1990.
    312417662_c217fd50-b22c-4d42-a93b-15090bed0b81.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.350
    Torget vurderinger
    1
    Terje-A: Jeg har brukt alle mine. Men du kan nok regne med at den Technicsen holder noen år- selv jeg bruker direktedrevent mer enn jeg hadde trodd jeg skulle gjøre her. Spørs bare om du fikk den for betalbare penger. Kjenner jeg deg rett, så gjorde du det Grattis, Jeg har faktisk hatt øya ute etter en av de der selv. Og vurderer en SL1900 også..
     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Ang vectoren så har jeg nå døpt denne fjæren:

    DSCF8879.jpg


    til Artigfjæren

    Den er H I N S I D E S morro og montere tilbake i mekanismen.. Ingen sure miner i det HELE tatt når den ramler av og gjemmer seg nede i leamikken for 17 gangen på 1 time.. Bare fryd og gammen så langt øyet kan se..:mad:

    Denne har forøvrig et annet problem jeg oppdaget når når jeg prøvde å ta opp på dette decket. Erase hodet virker ikke.. Men det var faktisk noe så enkelt som at en lodding hadde løsnet under selve hodet. Nå greide jeg faktisk all form for vedlikehold uten å ta ut transporten men da blir det en runde imorgen med full demontering skjønner jeg. Får håpe på dritvær.

    Jomjom79
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn