slemmo
Hi-Fi entusiast
og der stoppet den igjen......vel, det er forbedring iaf.
Vær forsiktig med pussing av pinch rollere, i verste fall blir de urunde, og da får du blant annet økt wow & flutter. Det bør holde med en skikkelig runde rengjøring med riktige rengjøringsmidler.og der stoppet den igjen......vel, det er forbedring iaf.
Hvis det er noe galt med capstan-beltet, så vil du visuelt kunne se at det "glipper" under avspilling av kassett.Stopp under spoling har kun skjedd en gang, men jeg skal se på videoen du har linket til uansett.
Sjekket beltet også nå, og det er temmelig slapt.
Har bestilt disse to beltene nå, status foreløpig er at jeg ble tilbydd å få tilbake pengene for spilleren, eller få en kompensasjon. Så vi ble enige og jeg har beholdt spilleren. Har som sagt pusset pinchrollerne og renset med isopropanol, og renset capstanbelte og begge hjulene. Spilleren spiller nå i lengre perioder med en sjelden stopp innimellom. De gangene den stopper så har den ikke dratt ut like mye bånd av kassetten som den gjorde de første gangene. Når den stopper så skjer det som regel ved at høyre spindel bare slutter å gå, også stopper spilleren rett etterpå, noen få ganger stopper og starter spindelen 1-2 ganger før spilleren stopper avspilling. Om jeg spiller mekanismen uten kassett i trekker den bra på høyre spindel, så jeg tror ikke det er motorrelatert. Det virker som den store forbedringen kom når jeg renset pinchrollerene, så jeg vurderer om jeg skal bestille nye av disse også.Ellers så skal man være forsiktig med hva man kjøper inn av belter til disse. Følgende passer:
Back tension belt: PRB SCY3.2
Capstan-belte: PRB FRSP8.97
Er det kun til lytting så får du ofte Tandberg TCD310 og TCD320 rimelig på Finn, og de er bygd som en tanks.Jeg er i beit for en kassettspiller, da jeg har noen kassetter liggende. Det er ikke viktig at den er high-end, da det er lofi Black metal som skal spilles. Pålitelighet er viktigere. Har medlemmene her noen kontrete tips fra f eks finn? Jeg aner ikke hva som er verdt å gå etter. Helst noe som krever lite vedlikehold, og om det er nødvendig, at deler er tilgjengelig. Tenker opptil 1500 kr.
Det var vel Tony fra CassetteComeback som sa at det handler vel så mye om nostalgi, som kvaliteten på kassettene. Jeg synes at TDX SA-X med gulletiketten fra 80-tallet er en mye lekrere kassett enn den med det lille vinduet fra 90-tallet, men den nyere er en mye bedre kassett å gjøre opptak på.80-talls Sony ES Metal er som disse andre "holy grail"-kassettene ikke lenger priset i stil med lyttekvaliteten man får ut av den, men som "samleobjekter til kassettsamlingen". Med mindre en av disse sjeldne mulighetene dere snakker om dukker opp Jeg forstår de som spretter en Sony ES Metal for å få et opptak av "den helt spesielle plata som betyr så mye", men for alle andre anledninger så vil jeg påstå at det finnes mange bedre alternativer. Skal man ha mye type 4 kassett for pengene, så finnes f.eks. sene 90-tallsutgaver som Sony Metal XR, Maxell Metal CD ++. Ingen av de kan konkurrere med det nydelige shellet til ES Metal, men har mine tvil om kvaliteten på opptakene blir noe nevnverdig dårligere. Det er små marginer i toppen.
Han har nok grov fortjeneste på kassettene han selger, men det ser jo faktisk ut til at det meste av det han legger ut blir solgt. Jeg har ingen interesse av å betale det han skal ha for kassettene, men det er tydeligvis en del som gjør det!jeg har og akseptert at en kassett skal koste penger. men når en sony es metal kassett skal koste 690 kr da har det gått for langt. da jeg får samma kassetten for 225.- et annet sted. og de type 2 bånda burde man få tak i for 50kr stk(kjøper man mange kommer prsen ned i 25 kr stk på ebay... ikke 100. han har over 150% påslag på de han selger. han du støtter tjener grovt på dette. fint for han ja. men ikke fint mot oss andre som faktisk liker hobby'n og prøver og dra mest mulig ut av folk er ufint blir som en dårlig bilselger. finnes grenser. så da velger jeg og kjøpe av andre en han. .
Det går an å ekskludere annonser fra søkene sine basert på adresse, f.eks. ikke vise annonser fra en spesifikk by.Han får vel aldri solgt noe heller, jeg begynner å bli ganske lei av å se de samme annonsene bumpes omigjen i det uendelige, men dessverre kan man ikke blokkere finnbrukere.
selvfølgelig!.....at det går an å være så dum! tenkte ikke på det. Vekk med alle søk fra Grimstad.Det går an å ekskludere annonser fra søkene sine basert på adresse, f.eks. ikke vise annonser fra en spesifikk by.
jeg sier meg herved frivillig til og teste ut!Jeg har et par sånne liggende til overs, fortsatt forseglet. Har ikke testet denne typen (eller andre) og aner ikke om den er brukbar, det får andre svare på
Vis vedlegget 712248
Tester gjerne en, send meg en melding evt for pris med frakt.Jeg har et par sånne liggende til overs, fortsatt forseglet. Har ikke testet denne typen (eller andre) og aner ikke om den er brukbar, det får andre svare på
Har en TDK HD-01 demagnetizer liggende hjemme. Kjøpt på tidlig 80 tall en gang.....Forøvrig, om man skal snakke om overprising av kassetter. TDK SA til 270 kroner per stk! Det er rundt 4 ganger over ebaypriser: Musikk kassetter Chrom Type II - TDK | FINN.no
Over til noe helt annet, er det noen som kan anbefale en demagnetizer...eller er det unødvendig?
Jeg har begynt å se litt etter brukte kassetter, jeg har ikke noe i mot å spille inn på en pent brukt kassett. Noen av selgerene skal ha nypriser for de og, men innimellom kan man gjøre seg et kupp. Synes det er litt unødvendig å sprette en ny kassett hver gang jeg skal gjøre opptak, uansett om det er en Sony HF eller en Denon HD-M.fikk meg en god del brukte tapes til en rimlig penge i dag, meste så ut til og være maxell type 2 bånd fikk nesten 100 bånd for noen hundre lapper. og det kommer i fra en som har tatt vare på de. det må jeg si meg fornøyd med ellers dukket det opp noe i går kveld jeg kynne ikke dy meg
Det som er litt kjedelig med å by på eBay er at man byr i mot de som slipper å betale moms og frakt til Norge. Ser ofte annonser der kassettene i seg selv har en hyggelig pris, men det blir for kostbart når man legger til moms og frakt.Kjøpte nettopp 40 av den typen på ebay. Riktignok C90, men pris fra USA inkl. porto og moms; par og 90 kroner.
Var kjøp nå pris med mulighet til å gi lavere bud. Under kr. 100,- for disse med alle ekstra er ikke ille i dagens marked.Det som er litt kjedelig med å by på eBay er at man byr i mot de som slipper å betale moms og frakt til Norge. Ser ofte annonser der kassettene i seg selv har en hyggelig pris, men det blir for kostbart når man legger til moms og frakt.
Jeg gir blaffen jeg. Ser jeg noe jeg liker på eBay og har råd til det, så kjøper jeg av og til selv om det ikke nødvendigvis er noe man kan skryte av var et godt kjøp. Her om dagen kjøpte jeg 10 stk 1991 BASF Ferro Extra 1 til 1300 kr alt inkludert. Altså 130 kr pr stk for en ganske basic type 1 kassett. Det er riktignok versjonen produsert for det europeiske markedet og ikke korea-versjonen som det florerer av til langt lavere priser. Men allikevel.... men man lever bare en gang, og noen ganger så gidder jeg ikke å vente i ukes- og månedsvis på en bedre handel.Det som er litt kjedelig med å by på eBay er at man byr i mot de som slipper å betale moms og frakt til Norge. Ser ofte annonser der kassettene i seg selv har en hyggelig pris, men det blir for kostbart når man legger til moms og frakt.
Hvor mange opptak synes folk det er greit å ta på en kassett, gitt at man har kvalitetskassetter og en bra spiller?Jeg har begynt å se litt etter brukte kassetter, jeg har ikke noe i mot å spille inn på en pent brukt kassett. Noen av selgerene skal ha nypriser for de og, men innimellom kan man gjøre seg et kupp. Synes det er litt unødvendig å sprette en ny kassett hver gang jeg skal gjøre opptak, uansett om det er en Sony HF eller en Denon HD-M.
Ikke bare er det stive priser, selgeren er heller ikke redelig. Tidligere så hadde en annonse ut med en "strøken" spiller der man så tydelige skader i fronten som hadde blitt forsøkt skjult med tusj-trikset.Forøvrig, om man skal snakke om overprising av kassetter. TDK SA til 270 kroner per stk! Det er rundt 4 ganger over ebaypriser: Musikk kassetter Chrom Type II - TDK | FINN.no
Selv om det er moro å gjøre seg en god handel, så tenker litt det samme jeg også, det får bare bli dyrt noen ganger. Angrer litt på at jeg lot en lot med Sony UX-S slippe her nylig, men sikler litt på et parti UX-Pro som er til salgs. Billig, nei? Men du og du så gøy!Jeg gir blaffen jeg. Ser jeg noe jeg liker på eBay og har råd til det, så kjøper jeg av og til selv om det ikke nødvendigvis er noe man kan skryte av var et godt kjøp. Her om dagen kjøpte jeg 10 stk 1991 BASF Ferro Extra 1 til 1300 kr alt inkludert. Altså 130 kr pr stk for en ganske basic type 1 kassett. Det er riktignok versjonen produsert for det europeiske markedet og ikke korea-versjonen som det florerer av til langt lavere priser. Men allikevel.... men man lever bare en gang, og noen ganger så gidder jeg ikke å vente i ukes- og månedsvis på en bedre handel.
Jeg har hørt at det ikke er så bra å overspille metal-bånd flere ganger, men jeg har ikke hatt noen problemer med det. Det viktigste er kanskje en god opptaker? Går det så går det, og går det ikke så går det ikke?Hvor mange opptak synes folk det er greit å ta på en kassett, gitt at man har kvalitetskassetter og en bra spiller?
Renoverte motoren idag, brukte denne videoen som guide. Glemte å ta bilder Det gikk fint, motoren var overraskende grei å demontere og montere. Denne cam/mode-motoren er åpenbart laget for å kunne tas fra hverandre, i motsetning til diverse capstan-motorer fra Matsushita med syltynne og skjøre børster. Mulig det er en placeboeffekt, men føler at mekanismen reagerer raskere på knappetrykk nå.Jeg har en RX-202 der første forvarsel kom her om dagen. Flere av knappene lyste opp samtidig uten at det var respons på trykkingen. Fikk den i gang igjen, men rens/renovering av motoren står på TODO-listen.
Jeg tenker at hvis man ønsker å kjøpe en kassettspiller i god bruksstand, så bør man spørre åpne spørsmål som "hva av vedlikehold er gjort på spilleren de siste årene?" og "hva har du testet fungerer?". Hvis svaret på spørsmål 1 er "ingenting" eller "vet ikke" så er det ganske høy risiko for at spilleren ikke er i god bruksstand i og med at alle kassettspillere trenger vedlikehold og spesielt nå når de fleste er så gamle. Er også en fordel å sette seg inn i kjente feil og problemer med modellen man spør om, og der er Tapeheads-forumet en god ressurs. Da har man et bedre grunnlag for å vite noe om hva som burde vært gjort med spilleren i nyere tid av vedlikehold for at den skal kvalifisere til å være i god bruksstand. Når det gjelder spørsmål 2, hva som er testet og ikke, så bør jo selger ha gått gjennom og verifisert at alle funksjonene til spilleren faktisk fungerer. Å sette i en gammel kassett og konstatere at det kommer lyd av spilleren når man trykker play er ikke nødvendigvis noe bevis for at den er i god standFinn selgere og kassettspillere.... har jeg noen gang ikke blitt skuffet? Kun en gang.
Han fra Kristiansand svarte ikke på meldingene etter at spilleren han sa funket, absolutt ikke funket. Flere slike historier, som ender med at jeg må bruke penger på service. Den ene gangen hvor spilleren faktisk fungerte og var i god stand, kom den fra Grimstad. Ja det er høye priser, men for meg var det likevel den billigste jeg har kjøpt på Finn. Ikke at jeg har noe spesielt behov for å forsvare noen.