Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    og der stoppet den igjen......vel, det er forbedring iaf.
    Vær forsiktig med pussing av pinch rollere, i verste fall blir de urunde, og da får du blant annet økt wow & flutter. Det bør holde med en skikkelig runde rengjøring med riktige rengjøringsmidler.

    For meg høres symptomene dine ut som en av de klassiske svakhetene på Sankyo-mekanismen, for dårlig friksjon mellom idler tire og supply/take up reel. Spesielt det at du opplever at det stopper også under spoling taler for at det er feilen. Ved spoling er ikke pinch rollere eller capstan involvert. Du skriver at selger byttet gummiringen, men det er ikke grunn god nok for å utelukke dette som feilårsak. Selger kan ha satt inn en gummiring av dårlig kvalitet, og/eller ikke rengjort tilstrekkelig relevante deler, noe som ville resultert i at spilleren initielt fremsto som fikset, men etter en stund fikk tilbake de samme problemene.

    Dårlig friksjon er egentlig ganske enkelt å "diagnostisere", og godt forklart i denne videoen.

    Dette er ikke en feil som går bort av seg selv ved jevnlig bruk. De beste gummiringene får man kjøpt hos eslabs, gitt at det er det som er feilen og du ønsker å bytte den selv. Det er ikke det billigste du får tak i, men det er noe med det at det er bedre å gjøre jobben en gang ordentlig, enn å stadig "flikke" på noe som virker halvbra.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Stopp under spoling har kun skjedd en gang, men jeg skal se på videoen du har linket til uansett.
    Sjekket beltet også nå, og det er temmelig slapt.

    IMG_20210403_194248.jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Stopp under spoling har kun skjedd en gang, men jeg skal se på videoen du har linket til uansett.
    Sjekket beltet også nå, og det er temmelig slapt.
    Hvis det er noe galt med capstan-beltet, så vil du visuelt kunne se at det "glipper" under avspilling av kassett.

    Forresten... har selger byttet back tension beltet, merket med rødt på bildet under? (beklager bruk av engelske ord, men jeg er så vant til det). Dette er kjent for å være av typen som utvider seg og i verste fall "smelter", og MÅ byttes på disse spillerne før eller siden. Det kan muligens også være feilen din.
    1617473198030.jpeg

    Ellers så skal man være forsiktig med hva man kjøper inn av belter til disse. Følgende passer:
    Back tension belt: PRB SCY3.2
    Capstan-belte: PRB FRSP8.97

    Du må nok av med bakplate og inspirere, ingen vei utenom. Den er enkel å ta av, kun 2 skruer (pass på at du ikke mister de)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    kasseth (2).jpg


    Vet vel egentlig ikke helt hvordan den brukes, men, det må jo gå an å lære. Greit å ha gode gamle venner - som har erfaring med det ene og det andre av lyd og bilde produksjon. Da dukket denne opp...
    Mvh
    JMK
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Ellers så skal man være forsiktig med hva man kjøper inn av belter til disse. Følgende passer:
    Back tension belt: PRB SCY3.2
    Capstan-belte: PRB FRSP8.97
    Har bestilt disse to beltene nå, status foreløpig er at jeg ble tilbydd å få tilbake pengene for spilleren, eller få en kompensasjon. Så vi ble enige og jeg har beholdt spilleren. Har som sagt pusset pinchrollerne og renset med isopropanol, og renset capstanbelte og begge hjulene. Spilleren spiller nå i lengre perioder med en sjelden stopp innimellom. De gangene den stopper så har den ikke dratt ut like mye bånd av kassetten som den gjorde de første gangene. Når den stopper så skjer det som regel ved at høyre spindel bare slutter å gå, også stopper spilleren rett etterpå, noen få ganger stopper og starter spindelen 1-2 ganger før spilleren stopper avspilling. Om jeg spiller mekanismen uten kassett i trekker den bra på høyre spindel, så jeg tror ikke det er motorrelatert. Det virker som den store forbedringen kom når jeg renset pinchrollerene, så jeg vurderer om jeg skal bestille nye av disse også.

    Lagde en video for moro skyld: Charles Mingus "Better Get Hit in Your Soul" on Nakamichi BX-300 - YouTube
    Til info er jeg ikke noen stor fan av jazz, men man må ha litt forskjellig for å teste utstyret :LOL:
     
    Sist redigert:

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Idler fikk selger av meg. Den er fra "øverste hylle". Tviler på at det er kapstan beltet, som er problemet. Men back tension beltet kan være et problem. Ganske vanlig å måtte bytte på sankyo mekanismer, som bruker slikt. Og jeg har sett forslag om bytte hvert annet år. Feilen kan også dukke opp veldig plutselig. Ikke alt, som selges, som passer! Kjøpt flere, som var dårlige, så da ble det innkjøp av reserve, som jeg vet virker.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Jeg er i beit for en kassettspiller, da jeg har noen kassetter liggende. Det er ikke viktig at den er high-end, da det er lofi Black metal som skal spilles. Pålitelighet er viktigere. Har medlemmene her noen kontrete tips fra f eks finn? Jeg aner ikke hva som er verdt å gå etter. Helst noe som krever lite vedlikehold, og om det er nødvendig, at deler er tilgjengelig. Tenker opptil 1500 kr.
    Er det kun til lytting så får du ofte Tandberg TCD310 og TCD320 rimelig på Finn, og de er bygd som en tanks.

    80-talls Sony ES Metal er som disse andre "holy grail"-kassettene ikke lenger priset i stil med lyttekvaliteten man får ut av den, men som "samleobjekter til kassettsamlingen". Med mindre en av disse sjeldne mulighetene dere snakker om dukker opp :) Jeg forstår de som spretter en Sony ES Metal for å få et opptak av "den helt spesielle plata som betyr så mye", men for alle andre anledninger så vil jeg påstå at det finnes mange bedre alternativer. Skal man ha mye type 4 kassett for pengene, så finnes f.eks. sene 90-tallsutgaver som Sony Metal XR, Maxell Metal CD ++. Ingen av de kan konkurrere med det nydelige shellet til ES Metal, men har mine tvil om kvaliteten på opptakene blir noe nevnverdig dårligere. Det er små marginer i toppen.
    Det var vel Tony fra CassetteComeback som sa at det handler vel så mye om nostalgi, som kvaliteten på kassettene. Jeg synes at TDX SA-X med gulletiketten fra 80-tallet er en mye lekrere kassett enn den med det lille vinduet fra 90-tallet, men den nyere er en mye bedre kassett å gjøre opptak på.

    jeg har og akseptert at en kassett skal koste penger. men når en sony es metal kassett skal koste 690 kr da har det gått for langt. da jeg får samma kassetten for 225.- et annet sted. og de type 2 bånda burde man få tak i for 50kr stk(kjøper man mange kommer prsen ned i 25 kr stk på ebay... ikke 100. han har over 150% påslag på de han selger. han du støtter tjener grovt på dette. fint for han ja. men ikke fint mot oss andre som faktisk liker hobby'n og prøver og dra mest mulig ut av folk er ufint blir som en dårlig bilselger. finnes grenser. så da velger jeg og kjøpe av andre en han. .
    Han har nok grov fortjeneste på kassettene han selger, men det ser jo faktisk ut til at det meste av det han legger ut blir solgt. Jeg har ingen interesse av å betale det han skal ha for kassettene, men det er tydeligvis en del som gjør det!
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jeg har kjøpt kassetter av han og de var lavere priset enn tilsvarende på ebay, at man får lavere priser om man kjøper noe i store kvanta er jo en sak som på en måte ikke er relevant, du får bedre priser om du kjøper store kvanta på ebay, og dårligere priser om du kjøper små kvanta. forstod det også sånn at en del av kassettene var kjøpt for lenge siden. Er også en kjensgjerning at nesten alle som skal kjøpe noe på finn pruter så det griner, så man er jo idiot om man legger ut noe til den prisen man faktisk vil ha for varen. Jeg skulle ønske det ikke var sånn for jeg synes pruting er en uting, men det er realiteten.

    Jeg solgte f.eks en lenestol en gang, ble enig med samboer at 1000 kroner hadde vært en grei pris for den, så jeg la den ut til 2000, først kommer en fyr og byr 1500 for den, jeg sier ok, så sier han at han hadde funnet en annen stol, så han ikke trengte den alikevel.
    To timer senere blir jeg kontaktet av en finnbruker med samme etternavn som bydde 1000 kroner for den. Jeg skjønte jo lett at det var dama hans som hadde bedt han trekke budet så hun kunne prute litt mer, så de fikk den for 1000 kroner og både selger og kjøper var fornøyd :LOL:
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fikk meg en god del brukte tapes til en rimlig penge i dag, meste så ut til og være maxell type 2 bånd:) fikk nesten 100 bånd for noen hundre lapper. og det kommer i fra en som har tatt vare på de. det må jeg si meg fornøyd med ellers dukket det opp noe i går kveld jeg kynne ikke dy meg :)
    thumbnail_63943640872__A6CA65A4-88B3-4A93-9312-06ECFFC34959.jpg
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    etter en halv boks med q tips er jeg nå i mål med og få bort all gugga. nå gjenstår bare nye belter... jeg må prøve og få lurt belte rundt capstan uten og skru for mye ser jeg:D
    thumbnail_IMG_0259.jpg
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte nettopp 40 av den typen på ebay. Riktignok C90, men pris fra USA inkl. porto og moms; par og 90 kroner.

    Men stort sett alt den selgeren legger på finn er vel ca 3 ganger normalen. Nakamichi RE202 til 17900,- :ROFLMAO: Har riktignok solgt slik selv etter full oppjustering av mekanisme og for kjøpers valgte taper, smøring og bytte av belter, samt idler (likevel var det feil på idler, antagelig brukte fra dårlig leverandør. No More!) Solgte for 6500,-
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Han får vel aldri solgt noe heller, jeg begynner å bli ganske lei av å se de samme annonsene bumpes omigjen i det uendelige, men dessverre kan man ikke blokkere finnbrukere.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Han får vel aldri solgt noe heller, jeg begynner å bli ganske lei av å se de samme annonsene bumpes omigjen i det uendelige, men dessverre kan man ikke blokkere finnbrukere.
    Det går an å ekskludere annonser fra søkene sine basert på adresse, f.eks. ikke vise annonser fra en spesifikk by.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    fikk endlig fart på sansuien men har litt feil belte. er litt for tigth. har noen reimer på vei så får håpe det årner seg da. men ellers tror jeg ikke denne har hvært i bruk på en del år. alt av bånd måtte byttes. pinchroller'n er forsatt myk og ser bra ut. hodet har lite slitasje. men måtte rense alt av kontakter før jeg fikk ut noe lyd av den og. potmeterne var som limt fast. 120v bygget om til 220v .. men virket uskrudd ellers.
    thumbnail_IMG_0262.jpg
     

    Vedlegg

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Over til noe helt annet, er det noen som kan anbefale en demagnetizer...eller er det unødvendig?
    Jeg har et par sånne liggende til overs, fortsatt forseglet. Har ikke testet denne typen (eller andre) og aner ikke om den er brukbar, det får andre svare på :)

    Skjermbilde 2021-04-08 kl. 08.34.22.jpg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    fikk meg en god del brukte tapes til en rimlig penge i dag, meste så ut til og være maxell type 2 bånd:) fikk nesten 100 bånd for noen hundre lapper. og det kommer i fra en som har tatt vare på de. det må jeg si meg fornøyd med ellers dukket det opp noe i går kveld jeg kynne ikke dy meg :)
    Jeg har begynt å se litt etter brukte kassetter, jeg har ikke noe i mot å spille inn på en pent brukt kassett. Noen av selgerene skal ha nypriser for de og, men innimellom kan man gjøre seg et kupp. Synes det er litt unødvendig å sprette en ny kassett hver gang jeg skal gjøre opptak, uansett om det er en Sony HF eller en Denon HD-M.
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Kjøpte nettopp 40 av den typen på ebay. Riktignok C90, men pris fra USA inkl. porto og moms; par og 90 kroner.
    Det som er litt kjedelig med å by på eBay er at man byr i mot de som slipper å betale moms og frakt til Norge. Ser ofte annonser der kassettene i seg selv har en hyggelig pris, men det blir for kostbart når man legger til moms og frakt.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    646
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    1
    Det som er litt kjedelig med å by på eBay er at man byr i mot de som slipper å betale moms og frakt til Norge. Ser ofte annonser der kassettene i seg selv har en hyggelig pris, men det blir for kostbart når man legger til moms og frakt.
    Var kjøp nå pris med mulighet til å gi lavere bud. Under kr. 100,- for disse med alle ekstra er ikke ille i dagens marked.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Det som er litt kjedelig med å by på eBay er at man byr i mot de som slipper å betale moms og frakt til Norge. Ser ofte annonser der kassettene i seg selv har en hyggelig pris, men det blir for kostbart når man legger til moms og frakt.
    Jeg gir blaffen jeg. Ser jeg noe jeg liker på eBay og har råd til det, så kjøper jeg av og til selv om det ikke nødvendigvis er noe man kan skryte av var et godt kjøp. Her om dagen kjøpte jeg 10 stk 1991 BASF Ferro Extra 1 til 1300 kr alt inkludert. Altså 130 kr pr stk for en ganske basic type 1 kassett. Det er riktignok versjonen produsert for det europeiske markedet og ikke korea-versjonen som det florerer av til langt lavere priser. Men allikevel.... men man lever bare en gang, og noen ganger så gidder jeg ikke å vente i ukes- og månedsvis på en bedre handel.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    264
    Antall liker
    556
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Jeg har begynt å se litt etter brukte kassetter, jeg har ikke noe i mot å spille inn på en pent brukt kassett. Noen av selgerene skal ha nypriser for de og, men innimellom kan man gjøre seg et kupp. Synes det er litt unødvendig å sprette en ny kassett hver gang jeg skal gjøre opptak, uansett om det er en Sony HF eller en Denon HD-M.
    Hvor mange opptak synes folk det er greit å ta på en kassett, gitt at man har kvalitetskassetter og en bra spiller?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    i dag kom kenwood kx1100 fra tyskland og heldige meg slapp jeg unna toll og avgifter:D så da ble ikke spiller'n så jeskla dyr kom meg på 3500 ink frakt. tar opp 1 kassett nå for test. tdk ma lot seg kalibrere hvertfall.
    thumbnail_IMG_0269.jpg
     

    afen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    227
    Antall liker
    715
    Forøvrig, om man skal snakke om overprising av kassetter. TDK SA til 270 kroner per stk! Det er rundt 4 ganger over ebaypriser: Musikk kassetter Chrom Type II - TDK | FINN.no
    Ikke bare er det stive priser, selgeren er heller ikke redelig. Tidligere så hadde en annonse ut med en "strøken" spiller der man så tydelige skader i fronten som hadde blitt forsøkt skjult med tusj-trikset.

    Jeg gir blaffen jeg. Ser jeg noe jeg liker på eBay og har råd til det, så kjøper jeg av og til selv om det ikke nødvendigvis er noe man kan skryte av var et godt kjøp. Her om dagen kjøpte jeg 10 stk 1991 BASF Ferro Extra 1 til 1300 kr alt inkludert. Altså 130 kr pr stk for en ganske basic type 1 kassett. Det er riktignok versjonen produsert for det europeiske markedet og ikke korea-versjonen som det florerer av til langt lavere priser. Men allikevel.... men man lever bare en gang, og noen ganger så gidder jeg ikke å vente i ukes- og månedsvis på en bedre handel.
    Selv om det er moro å gjøre seg en god handel, så tenker litt det samme jeg også, det får bare bli dyrt noen ganger. Angrer litt på at jeg lot en lot med Sony UX-S slippe her nylig, men sikler litt på et parti UX-Pro som er til salgs. Billig, nei? Men du og du så gøy!

    Hvor mange opptak synes folk det er greit å ta på en kassett, gitt at man har kvalitetskassetter og en bra spiller?
    Jeg har hørt at det ikke er så bra å overspille metal-bånd flere ganger, men jeg har ikke hatt noen problemer med det. Det viktigste er kanskje en god opptaker? Går det så går det, og går det ikke så går det ikke?
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har tatt over metal bånd flere ganger uten problemer. men noen spillere har bedre eraser head en andre har jeg funnet ut når jeg har prøvd med forskjellige spillere. kunne tenkt meg en bulk eraser for slipe og bruke en spiller til og slette.. hvis jeg må slette noe. .
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    merkelig de funky cassettene mine lot seg kalibrere gitt.. er ikke noe type 0 alikavell ser det ut som. kenwooden spiste de. virker det som. (y)
    blir spennede og høre hva du får til med de torstein. blir de kalibrert på kenwood må de bli kalibrert på en nak. tror jeg. sendte deg og et par andre gamle new stock tapes som jeg ikke har noe aning om hva de er,. som og er type 1. men jeg tror de retro cassettene er bedre en de .
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    etter nytt opptak med den nye kenwooden er jeg veldig fornøyd med resultatet. spesielt med de canada tapene. de er noe for seg selv. håper du opp når samme resultat som meg torstein på de . . spiller'n funker som den skal. jeg kan se den er litt mere brukt enn hx880 jeg har. mulig jeg bytter over driverket med tiden. men er ikke vits så lenge alt funker gull. :giggle:
     

    AGSXX

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    01.07.2019
    Innlegg
    59
    Antall liker
    115
    Sted
    Oslo
    Finn selgere og kassettspillere.... har jeg noen gang ikke blitt skuffet? Kun en gang.
    Han fra Kristiansand svarte ikke på meldingene etter at spilleren han sa funket, absolutt ikke funket. Flere slike historier, som ender med at jeg må bruke penger på service.
    Den ene gangen hvor spilleren faktisk fungerte og var i god stand, kom den fra Grimstad. Ja det er høye priser, men for meg var det likevel den billigste jeg har kjøpt på Finn.
    Ikke at jeg har noe spesielt behov for å forsvare noen.
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    da har fått smurt litt ekstra når noen løpe hjul begynte og skrike litt. kjapp fix. fikk justert hastigheten nå. og måtte sette på et gammelt belte jeg hadde liggende. det fungerte mye bedre en det som ble for stramt her er et bilde av herligheten. alle andre reimer er nytt.
    thumbnail_IMG_0276.jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Jeg har en RX-202 der første forvarsel kom her om dagen. Flere av knappene lyste opp samtidig uten at det var respons på trykkingen. Fikk den i gang igjen, men rens/renovering av motoren står på TODO-listen.
    Renoverte motoren idag, brukte denne videoen som guide. Glemte å ta bilder :( Det gikk fint, motoren var overraskende grei å demontere og montere. Denne cam/mode-motoren er åpenbart laget for å kunne tas fra hverandre, i motsetning til diverse capstan-motorer fra Matsushita med syltynne og skjøre børster. Mulig det er en placeboeffekt, men føler at mekanismen reagerer raskere på knappetrykk nå.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    623
    Antall liker
    1.003
    Finn selgere og kassettspillere.... har jeg noen gang ikke blitt skuffet? Kun en gang.
    Han fra Kristiansand svarte ikke på meldingene etter at spilleren han sa funket, absolutt ikke funket. Flere slike historier, som ender med at jeg må bruke penger på service. Den ene gangen hvor spilleren faktisk fungerte og var i god stand, kom den fra Grimstad. Ja det er høye priser, men for meg var det likevel den billigste jeg har kjøpt på Finn. Ikke at jeg har noe spesielt behov for å forsvare noen.
    Jeg tenker at hvis man ønsker å kjøpe en kassettspiller i god bruksstand, så bør man spørre åpne spørsmål som "hva av vedlikehold er gjort på spilleren de siste årene?" og "hva har du testet fungerer?". Hvis svaret på spørsmål 1 er "ingenting" eller "vet ikke" så er det ganske høy risiko for at spilleren ikke er i god bruksstand i og med at alle kassettspillere trenger vedlikehold og spesielt nå når de fleste er så gamle. Er også en fordel å sette seg inn i kjente feil og problemer med modellen man spør om, og der er Tapeheads-forumet en god ressurs. Da har man et bedre grunnlag for å vite noe om hva som burde vært gjort med spilleren i nyere tid av vedlikehold for at den skal kvalifisere til å være i god bruksstand. Når det gjelder spørsmål 2, hva som er testet og ikke, så bør jo selger ha gått gjennom og verifisert at alle funksjonene til spilleren faktisk fungerer. Å sette i en gammel kassett og konstatere at det kommer lyd av spilleren når man trykker play er ikke nødvendigvis noe bevis for at den er i god stand :)

    Jeg har lest folk på tapeheads irritere seg over det samme ifbm eBay-kjøp og tilsvarende, og den røde tråden i den sammenhengen er at flere av de mener det er like greit å kjøpe en ikke-fungerende spiller for mindre enn en spiller i påstått god stand for mer, for sannsynligheten for at spilleren i påstått god stand også må repareres er så stor at regnestykket til slutt like gjerne kan gå i favør spilleren som ble annonsert som ikke-fungerende.

    Et eksempel på en praktisk test som kan gi en indikasjon på en spillers stand hvis man har mulighet til å teste før kjøp, er en wow & flutter test. En spiller i god stand bør ligge tett opp til eller på spesifikasjonene fra fabrikken, men dette skal litt til å få til i praksis. En spiller som "nettopp er tatt opp fra kjelleren" etter lang tids lagring vil ligge langt unna fabrikktallene, og det samme dersom service er gjort dårlig eller feil, eller det er satt på feil belter eller belter av lav kvalitet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn