Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Pent parti, BirgerG. Vedr Fuji, er det der de bør ligge. Evt opptil det dobbelte.. Undervurdert er en vag beskrivelse..
    Sikkert greit vedr Fuji :) Og ville jeg bruke Fuji, kunne jeg ha justert opp den av spillerne jeg ville for bruk med dem. Men opptak skjer stort sett med Nakamichi og Tandberg og da er TDK og Maxell topp. Blir jeg ikke fornøyd da, må kjeramiske trekkere og måleutstyr finnes fram for fin justering :love:
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    prøver nå opptak med basf cr-eii og juster bias/level etter skjema. for se hvordan den ligger ann. men den er spiller fint.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vega Jon: La du merke til at det skjemaet også har justeringer for Denon?😊 Veldig hendig, det..
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Tar opp litt musikk nå. Lee Morgans "Cornbread" i DSD256format avspilt fra en gammel mac laptop via USB til Topping E30 DAC -> NAD 314 -> Denon DRM-710 uten dolby på en TDK SA-X jeg fant på bruktsjappe til 10 spenn....hadde helt glemt hvor god lyd en kassett kan gi :)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    prøver nå opptak med basf cr-eii og juster bias/level etter skjema. for se hvordan den ligger ann. men den er spiller fint.
    Artig spiller. Jeg har sett 2-hodede spillere med auto-kalibrering før (Technics sent 90-tall), men aldri med manuell bias og level kalibrering.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Sikkert greit vedr Fuji :) Og ville jeg bruke Fuji, kunne jeg ha justert opp den av spillerne jeg ville for bruk med dem. Men opptak skjer stort sett med Nakamichi og Tandberg og da er TDK og Maxell topp. Blir jeg ikke fornøyd da, må kjeramiske trekkere og måleutstyr finnes fram for fin justering :love:
    Bruker du Dragon eller ZX-7/ZX-9, så er det jo ikke noe stress om du bruker hverken det ene eller det andre. Er jo bare å kalibrere bias og level med de innebygde test-tonene. Selv om man bruker en TDK SA, som spilleren ble kalibrert til originalt, så er det jo god praksis å kalibrere manuelt før opptak til hver kassett, da det er noe forskjell på båndene mellom forskjellige generasjoner SA, som vist i denne videoen der man ser på 1990, 1992, 1995 og siste generasjon Imation TDK SA.
     

    BirgerG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    650
    Antall liker
    1.005
    Torget vurderinger
    1
    Bruker du Dragon eller ZX-7/ZX-9, så er det jo ikke noe stress om du bruker hverken det ene eller det andre. Er jo bare å kalibrere bias og level med de innebygde test-tonene. Selv om man bruker en TDK SA, som spilleren ble kalibrert til originalt, så er det jo god praksis å kalibrere manuelt før opptak til hver kassett, da det er noe forskjell på båndene mellom forskjellige generasjoner SA, som vist i denne videoen der man ser på 1990, 1992, 1995 og siste generasjon Imation TDK SA.
    De nevnte, samt CR-7 og ZXL spillerne fixer de fleste bånd. Noen er riktignok utenfor både automatisk og manuelt justerings område. For de fleste andre spillere må man inn for å justere opp level og bias for aktuell bånd type. Utvendig bias justering, som finnes på mange spillere gir da XO kvalitet på opptak også fra slike spillere (men TOTL Tandberg og Nakamichi er nok forbi XO stadiet :love: )
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.508
    Det er vel ikke bruksverdi som er årsak til at noen er villig til å betale 700,- for en kassett? Men jeg er usikker på om tomme kassetter har samme samlerpotensiale og med ditto verdiøkning som frimerker og klokker har i overskuelig framtid?

    Om påskeværet holder samme form som i dag håper jeg få montert reimer i en slik en maskin neste uke.

    1616668118713.png
     

    Svullo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    2.427
    Sted
    vest
    Dete skemaet till VegaJon, er det slik å fårstå at den ene kolonne er biasjustering å denn andre inspilningsnivå, og er denna generell eller er det kunn for denna Ken wood marskinen? Oplys mig
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Dete skemaet till VegaJon, er det slik å fårstå at den ene kolonne er biasjustering å denn andre inspilningsnivå, og er denna generell eller er det kunn for denna Ken wood marskinen? Oplys mig
    Ja den ene er bias og andre er rec level. Den gjelder kun for den kenwood-spilleren, skjemaet er hentet fra instruksjonsmanualen.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Dete skemaet till VegaJon, er det slik å fårstå at den ene kolonne er biasjustering å denn andre inspilningsnivå, og er denna generell eller er det kunn for denna Ken wood marskinen? Oplys mig
    men det skjemaet gir en peke pin på hvordan andre tape skal justeres hvis spiller'n er satt opp på maxell som denne kenwooden er. så har du en oversiktpå hva du skal tweake. om bias og level blir noe annet på en annen spiller kan jeg ikke svare på. men jeg tror det skjemaet burde gjelde for alle spillere satt opp på maxell i forhold til bias level justering. rett gjerne på meg nå hvis jeg tar feil i det jeg sier.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    men det skjemaet gir en peke pin på hvordan andre tape skal justeres hvis spiller'n er satt opp på maxell som denne kenwooden er. så har du en oversiktpå hva du skal tweake. om bias og level blir noe annet på en annen spiller kan jeg ikke svare på. men jeg tror det skjemaet burde gjelde for alle spillere satt opp på maxell i forhold til bias level justering. rett gjerne på meg nå hvis jeg tar feil i det jeg sier.
    En pekepinn, ja absolutt. Hvis de er intern-kalibrert etter samme bånd, og max og min for bias og rec level er lik for kenwooden og "spiller B", så virker det logisk at man skal justere tilsvarende for "spiller B" som for kenwooden. Men hvor mye man har mulighet til å justere kan nok variere fra merke til merke og modell til modell. Noen har et stort spenn og kan fjerne eller legge til mye bias, mens andre ikke er så fleksible. Så følger man skjemaet slavisk tror jeg man risikerer å ende opp med for mye eller for lite fordi mengden bias man fjerner/legger til potensielt er ulik på "klokka x" mellom spillere. Skjemaet i seg selv viser jo forøvrig også intervaller, så det er egentlig kun en pekepinn også for kenwooden. Man må bruke øret for den siste fininnstillingen :)
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    Lørdag formiddag med fersk kaffe i koppen og ferskt opptak på dagens kassett. Den Korea-produserte Saehan-BASF-bastarden 1991 Ferro Extra I, laget for det nord-amerikanske markedet.

    basf.jpg
    1991 Ferro extra I produsert for det europeiske markedet ser sånn ut (legg merke til de horisontale stripene nede til venstre):
    euro_basf.jpg

    Den nord-amerikanske varianten har et billigere standard Saehan-shell og andre hubs. Kvaliteten er helt ordinær for å si det sånn... Men selve båndet, om det er Saehan eller BASF sitt eget, er det ikke noe galt med, så lytteopplevelsen er fin.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Afen,Torstej: Det der er ingen blodpris, men derimot helt riktig. For den som bruker Sony deck. Og den nordamerikanske BASFen der har tysk bånd i koreansk hus. Selv har jeg metals liggende til en verdi tilsvarende en pent kjørt, brukt, femårig Citroën C1. Og de selger jeg ikke.. Ferro Extra sistelinje-som de jeg har over femti av- tåler å utstyres som en knallgod type 2..Ser dere til Tyrkia, vil dere finne at alle de nyere kassettene fra RAKS også har Emtecs bånd. I lokalt hus. For eksempel er SP2 ganske så utrolig mtp resultater du kan få ut derav.
     
    Sist redigert:

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Sykkelkjedeolje fungerte fint en stund, men nå begynte den å pipe litt igjen....Kanskje våpenolje er tingen (y)

    IMG_20210328_135709.jpg
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    ja, jeg driver og googler litt, tok bilder av motoren isted så skal se om jeg får bestilt ny.


    IMG_20210328_134840.jpg
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    ja, jeg driver og googler litt, tok bilder av motoren isted så skal se om jeg får bestilt ny.
    Ikke bestill denne. Jeg har en sånn fra før (bestilt fra det nettstedet) du kan få av meg som jeg ikke har bruk for, hvis du er interessert. Jeg var ikke fornøyd med kvaliteten på den og endte opp med å bestille en sånn istedet.
     

    slemmo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2021
    Innlegg
    266
    Antall liker
    559
    Sted
    Eidsvoll Verk
    Takk for tilbud og tips, jeg skal se an litt hvordan det går med denne runden med olje, tror jeg kanskje fikk i litt lite forrige gang.
    Det ligger en bx-300 på finn som jeg har litt lyst på også.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    her er en fin video på hvordan du kan justere inn spiller'n med en tone generator.
     

    FroBe

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.08.2014
    Innlegg
    89
    Antall liker
    146
    Sted
    Ryfylke
    Du kan også generere testtoner med en app på en mobiltelefon/nettbrett (med analog utgang eller adapter).
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    luxman k8.jpg

    ny liten lekkerbisk som venter på nye reimer. denne håper jeg bliir 100% frisk igjen. har og en tascam 202 mk3 som jeg har bestilt nye reimer i fra usa til og..
     
    Sist redigert:

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    j
    Spennende. Hva slags bånd er det i de?
    tja si det det stod bare music grade tape. så blir spennede og finne ut av hvordan de funker. er type 1 bånd av et slag. håper det bare ikke er type 0. og jeg venter på en spiller med full kalebrering og dd drift. som burde være ok. så den skal jeg teste med.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    thumbnail_IMG_0245.jpg
    thumbnail_IMG_0246.jpg

    et par bilder av tapen. nei jeg fikk et lite impuls kjøp svullo. og ville prøve "nye" tapes. og stacke opp litt. blandt de som selger kassetter syntes jeg disse var kule. og de brenner for analog tape i canada hvistnok. om tapen er god vet jeg ikke før jeg har prøvd den med en maskin som kan kalibrere nogelunde. tapen er veldig mørk, men ser ok ut? beklager dårlig bilder. sist her. men var vanskelig og få iphonen til og fokusere.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    noe super ferric kan jeg si med en gang det ikke er hvertfall:D men jeg prøvde et kjapt opptak nå. og de trengte mye level hvertfall. jeg bomma litt på opptaket. jeg skal prøve på nytt.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    opptak nr3 med mye level og negativ bias ble bedre. men dette er close til type 0 ikke noe og rope hurra for. tror fox rtm er bedre. men de fungerer fint til retro wave sjanger. jeg litke lyden på de. selv om de ikke var noe supertape.
     

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    @vega jon : Jeg betaler gjerne porto og en liten sum for å få tilsendt et par av de kassettene. Hadde vært artig å se hva en CR-7 klarer å få ut av de.
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.370
    Antall liker
    1.185
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tilbud og tips, jeg skal se an litt hvordan det går med denne runden med olje, tror jeg kanskje fikk i litt lite forrige gang.
    Det ligger en bx-300 på finn som jeg har litt lyst på også.
    den bx-300 har akuratt samma transport som yamaha kx1200, kenwood kx880 og min kommende hx1100, kenwood kx 5010(atcs) og nad 6300 det er en god transport og ikke så ille og overhale. yamaha fra kx800 og opp har auto bias tuning. kenwood 880 har bias og level kalebrering men er ikke en 3 hoder. derimot hx1100 har. og den bx 'n du har lyst på er det en kyndig som selger. så her er det vel ingen tvil???
    The Nak has a different head bridge, idler gear .
    The kenwood work with gearing.
    There are some differences, but it remains a sankyo drive.
     
    Sist redigert:

    torstej

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Innlegg
    627
    Antall liker
    1.007
    5000 er fortsatt mye penger, jeg skal ta meg et par øl i kveld og tenke over saken :ROFLMAO:
    Du kan jo prøve å forhandle litt, den har ligget ute til salgs for 5000 kr i flere omganger uten å bli solgt..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn