Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    da ser det ut som vegajon har slått på tromma og klint til med en JVC KD-95 bilder vil komme i morgen:) må bare få hentet den først :LOL: dette er faktisk en maskin jeg har veldig lyst på

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har du typebetegnelse, eventuelt mål, på beltet? Sikkert samme belte som på LX3, som jeg har problemer med å finne riktig belte til. De jeg har kjøpt på virker begge litt for korte (FRSP 9.2 og FRSP 9.6).
    Mottok et kort svar: FRW9.7

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.175
    Torget vurderinger
    10
    Mottok et kort svar: FRW9.7
    0,1 ' (2,5 mm) lenger enn det lengste av mine nye FRSP 9.6. Ikke store forskjellen altså. Så spørs det jo også litt på tykkelse og bredde hvor elastisk beltet er. Det overrasker hvor mange forskjellige meninger det er på hva som er riktig belte til Nakamichi LX3 og LX5. Alle forslag jeg har mottatt virker imidlertid omtrent like lange og alle er 2-3 cm kortere enn originalbeltet. Dette er nok strukket en del, men 2-3 cm virker ikke sannsynlig.

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    pioneera7.jpg

når jeg spilte mitt nye opptak på ct a7 peaket den og på +6db på det meste slik som jeg satte den opp til og ta opp på kenwooden. opptaket ble veldig bra. og det viser også at kenwooden og pioneer ct a7 er like friske??? lyden var knall liker mere lyden i ct a7 en kenwooden men kenwooden gjør bra opptak. da har jeg fått konstantert det. selv om jeg slet med bias justeringen ble dette godt nok for meg.

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Hmm, ja, belter blir ganske slappe etter en stund, har skiftet i Tandberg og alle tre gamle belter har forskjellig lengde, det lengste sikkert en cm lengre enn det korteste.
    Mitt gamle LX5 belte er ca 12,6cm og 5 mm bredt.
    Til Tandberg brukte jeg bare "original" belter, tynde og smalle, nå bruker jeg PRB belte, det er tykkere og wow falt med 50%.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sa jeg la den død der, men OK, jeg skal svare: Har lite med misunnelse å gjøre, dette. Jeg har 24 Thats metals som er ei VIDEREUTVIKLING av Suono, foretrekker faktisk dem. Men Suono ER verdens dyreste type 4. Og så lave priser er unntaket. Det blir følgelig ikke solgt mer herfra innen kassetter på etpar år. Om noen gang..det får vi se. Jeg gleder meg gjerne over andres gode kjøp, jeg..Derfor skrev jeg de siste innleggene slik jeg gjorde. Fordi det faktisk ER uhyre sjeldent å komme over sånne, men det skal aldri FORVENTES at man NOEN GANG gjør det. Eller at et formats priser kan forventes justert etter de få gangene sånt FAKTISK skjer. Slik det har sett ut i reaksjonene på mine prinsipper. Fairness har alltid stått i høy kurs hos meg, og det vil det gjøre sålenge jeg lever. En transaksjon er aldri fullendt før alle involverte parter er fornøyde. Og det håper jeg folket nå er.. Kassettene koster, så vit hvilke du tar inn, og hvordan de brukes riktig. Good hunting!

Sist redigert:

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Det er fascinerende å se hvordan en kassettsamling utvikler seg til å bli som en myntsamling...noen kassetter skyrocketer i pris pga ulike faktorer. Enda mer fascinerende er det som skjer med minidisc, litt motsatt der opptaksdiscer er billige, men originalutgivelser er rådyre. Virker som det er mye penger og samlemani i markedet 🤷‍♂️

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    du er inne på noe der komfort. noen minidisc album er jo svindyre mens opptaks disker får man grise billig. en av grunnene til at jeg ikke samler på minidisc er at albumene er for dyre. for dyre til at det skal gi noe menig for min del.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg samler og jeg bruker. Å samle på ting for å gjemme det bort har jeg aldri forstått. Å samle fordi prisene stiger viser jo bare at det er pengene som er viktigst. Da blir hobbyen pengesamling og da er kanskje børsen et bedre sted å være. Det jeg samler på skal stå fremme godt synlig. Og det skal brukes, leses, åpnes, tukles med. Enten det er biler, motorsykler, kunst, bøker, kassetter, tegneserier, figurer, modellbiler, modelltog whatever. Nå har jeg måttet begrense meg stort etter å ha flyttet verden rundt og konsentrerer meg nå om uinspilte kassetter og minidisc, i tillegg er single malt whisky spennende. Men alt brukes og det er til glede for meg. At jeg spretter plasten på XGer, Metal Mastere og nyter kvaliteten både på hus og tape gir meg mening. Å samle en haug av de i en pappeske fordi prisen stiger er helt uvesentlig for meg.

Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Fin tråd!

Jeg applauderer innlegget til Terje-A; "Jeg samler og jeg bruker.." Helt enig, selv om jeg nok samler (særlig kameraer) mer enn jeg bruker - men ikke for å senere sope inn fortjeneste. Slikt gidder jeg ikke. Og stæsjet må / bør frem i lyset og beundres, "tukles med" og være til glede.

Nåvel, jeg går og funderer på innkjøp av en kassettspiller (av nostalgiske grunner) – og det vil være en Technics spiller. Technics var for undertegnede det «ultimate» merket ca. 1980 og deromkring. At det finnes (langt?) bedre spillere der ute er jeg klar over, men uansett blir det en Technics av no’ slag. Skal plasseres sammen med min SL-151 m/Black Widow arm… :) Muligens en forsterker etterhvert...

Når jeg leser denne tråden, blir en stakkar nesten litt motløs med tanke på kassetter og priser. Jeg trodde i min naivitet at å få «skrapet» sammen noen kvalitetsbånd ikke ville koste rart. Så feil kan man ta ser det ut som …:)

Jeg burde jo ikke være overrasket. Jeg samler som tidligere nevnt på andre «greier» (og da særlig eldre analogt fotoutstyr ) og prisene er alt annet enn komfortable for fine eksemplarer.

Nåh, jeg regner med det blir en spiller – men jeg kommer nok til å grave meg ned i lettere frustrasjoner når det gjelder å skaffe noen få av disse båndene. Kanskje jeg har noen gamle ferdiginnspilte på loftet ;) Noen samling blir det ikke – dette er kun for litt nostalgisk kos med metere og/ eller blinkende lys.

Kommer helt sikkert tilbake til denne tråden med evt. spørsmål når jeg evt. har anskaffet en boks. Imens fortsetter jeg å lese jeg med stor interesse.

komfort

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Antall liker
    509
    Jeg samler og jeg bruker. Å samle på ting for å gjemme det bort har jeg aldri forstått. Å samle fordi prisene stiger viser jo bare at det er pengene som er viktigst. Da blir hobbyen pengesamling og da er kanskje børsen et bedre sted å være. Det jeg samler på skal stå fremme godt synlig. Og det skal brukes, leses, åpnes, tukles med. Enten det er biler, motorsykler, kunst, bøker, kassetter, tegneserier, figurer, modellbiler, modelltog whatever. Nå har jeg måttet begrense meg stort etter å ha flyttet verden rundt og konsentrerer meg nå om uinspilte kassetter og minidisc, i tillegg er single malt whisky spennende. Men alt brukes og det er til glede for meg. At jeg spretter plasten på XGer, Metal Mastere og nyter kvaliteten både på hus og tape gir meg mening. Å samle en haug av de i en pappeske fordi prisen stiger er helt uvesentlig for meg.
    Enig, men så tror jeg ikke du er en av de som har betalt >800kr/stk for metal master?? 😉 Fordi du bruker flertall" XG'er og Metal Mastre" skulle ønske jeg kunne bruke flertall her også 😄

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fin tråd!

Jeg applauderer innlegget til Terje-A; "Jeg samler og jeg bruker.." Helt enig, selv om jeg nok samler (særlig kameraer) mer enn jeg bruker - men ikke for å senere sope inn fortjeneste. Slikt gidder jeg ikke. Og stæsjet må / bør frem i lyset og beundres, "tukles med" og være til glede.

Nåvel, jeg går og funderer på innkjøp av en kassettspiller (av nostalgiske grunner) – og det vil være en Technics spiller. Technics var for undertegnede det «ultimate» merket ca. 1980 og deromkring. At det finnes (langt?) bedre spillere der ute er jeg klar over, men uansett blir det en Technics av no’ slag. Skal plasseres sammen med min SL-151 m/Black Widow arm… :) Muligens en forsterker etterhvert...

Når jeg leser denne tråden, blir en stakkar nesten litt motløs med tanke på kassetter og priser. Jeg trodde i min naivitet at å få «skrapet» sammen noen kvalitetsbånd ikke ville koste rart. Så feil kan man ta ser det ut som …:)

Jeg burde jo ikke være overrasket. Jeg samler som tidligere nevnt på andre «greier» (og da særlig eldre analogt fotoutstyr ) og prisene er alt annet enn komfortable for fine eksemplarer.

Nåh, jeg regner med det blir en spiller – men jeg kommer nok til å grave meg ned i lettere frustrasjoner når det gjelder å skaffe noen få av disse båndene. Kanskje jeg har noen gamle ferdiginnspilte på loftet ;) Noen samling blir det ikke – dette er kun for litt nostalgisk kos med metere og/ eller blinkende lys.

Kommer helt sikkert tilbake til denne tråden med evt. spørsmål når jeg evt. har anskaffet en boks. Imens fortsetter jeg å lese jeg med stor interesse.
    Moro at det er flere som synes kassetter, vu-metere og knapper, knotter og rare saker er gøy. Hvis det er Technics som gir godfølelsen så er det muligheter uten at det blir så dyrt. F.eks. så er positron-e på eBay en selger som har flere og det ser ut til at dette er ganske seriøse greier. Jeg har ikke handlet fra han, men det ser bra ut. Og så har vi jo en skikkelig Technics mann ikke så langt unna, med Tesalong og greier.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Enig, men så tror jeg ikke du er en av de som har betalt >800kr/stk for metal master?? 😉 Fordi du bruker flertall" XG'er og Metal Mastre" skulle ønske jeg kunne bruke flertall her også 😄
    Å joda, du er ikke alene om å handle kassetter til rundt tusenlappen på eBay. :)

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Godt innlegg! Jeg tenkte faktisk å legge den ene Suono-esken på Finn, men det er jo så tøft å ha de i samlingen og! Eneste grunnen til at jeg ikke spretter kassetter så ofte nå er at jeg har fått i meg et par-tre lotter med lett brukte topp-kassetter. Tror likevel jeg skal unne meg å sprette en Suono en gang, bare jeg finner den rette musikken.

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Jeg sa jeg la den død der, men OK, jeg skal svare: Har lite med misunnelse å gjøre, dette. Jeg har 24 Thats metals som er ei VIDEREUTVIKLING av Suono, foretrekker faktisk dem. Men Suono ER verdens dyreste type 4. Og så lave priser er unntaket. Det blir følgelig ikke solgt mer herfra innen kassetter på etpar år. Om noen gang..det får vi se. Jeg gleder meg gjerne over andres gode kjøp, jeg..Derfor skrev jeg de siste innleggene slik jeg gjorde. Fordi det faktisk ER uhyre sjeldent å komme over sånne, men det skal aldri FORVENTES at man NOEN GANG gjør det. Eller at et formats priser kan forventes justert etter de få gangene sånt FAKTISK skjer. Slik det har sett ut i reaksjonene på mine prinsipper. Fairness har alltid stått i høy kurs hos meg, og det vil det gjøre sålenge jeg lever. En transaksjon er aldri fullendt før alle involverte parter er fornøyde. Og det håper jeg folket nå er.. Kassettene koster, så vit hvilke du tar inn, og hvordan de brukes riktig. Good hunting!
    Kan du ikke bare slappe av litt? Du ligger jo på 10/10 hele tiden, hva med å justere ned til 6 eller 7? Nei, det blir nok ikke solgt mer kassetter fra samlingen som noen aldri har sett, ihvertfall ikke med dine priser!

Du må gjerne utdype hvilke topp-bånd That's utviklet etter Suono, det tror jeg kan være interessant å vite for alle kassett-entusiaster, til og med på internasjonalt plan! Eller er det bare den sedvanlige tastatur-hamringen fra din side? Du trenger ikke å finne på ting for vår del, jeg har ikke sett at noen i tråden har latt seg imponere.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.364
    Sted
    Smurfeland
    Syns dette er en bra innstilling. Livet skal leves, ikke konserveres. :)

torstej

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    1.017
    Tror likevel jeg skal unne meg å sprette en Suono en gang, bare jeg finner den rette musikken.
    Kan du ikke filme at du åpner 3 på rappen, sånn som en viss kassett-"kjendis" gjorde med MA-XG? :)
    Det som er litt morsomt er at folk faktisk blir provosert av det.

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Kan du ikke filme at du åpner 3 på rappen, sånn som en viss kassett-"kjendis" gjorde med MA-XG? :)
    Det som er litt morsomt er at folk faktisk blir provosert av det.
    Haha, eller kanskje stappe kassetten i en reiseradio? :D

Jeg synes ikke det er noen motsetning i det å ha det moro med hobbyen, og likevel ha full forståelse og respekt for forskjellen på en UR og en MA-XG. Selvhøytidelighet har jeg ikke mye til overs for.

torstej

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    1.017
    Haha, eller kanskje stappe kassetten i en reiseradio? :D
    😁 Jepp, eller kanskje en sånn?
    1644657138669.jpeg
    For så å klage over hvor dårlig lydkvaliteten og kassetten er. Da hadde det tatt av i kommentarfeltet. Skulle gjerne hatt en sånn spiller selv, lurer på hvor bra/dårlig den egentlig er.

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Over til noe annet - er det noen som har erfaring med TDK DS-X? Ser de er beregnet på dubbing, men er de også bra til vanlige opptak? Kan komme over de ganske rimelig på eBay.

S

Snacky

Gjest
    Over til noe annet - er det noen som har erfaring med TDK DS-X? Ser de er beregnet på dubbing, men er de også bra til vanlige opptak? Kan komme over de ganske rimelig på eBay.
    De fleste der er vel fra USA og frakten koster mer enn båndet. DS-X er meget bra! Det er TDK AR bånd i en annen kassett.
    Jeg har også forsøkt å få tak i noe DS-X, men synes det blir for dyrt fra eBay (USA), da det er vanskelig å finne store nok kvanta og lave nok fraktpriser om dagen. Andre steder finnes de jo neste ikke i det hele tatt. Det er heller ikke veldig mange som er klar over at dette er en TDK AR i "fåreklær", noe som vanskeliggjør videresalg :) med selv den minste fortjeneste, da jeg liker å finanisere mitt eget forbruk ved å videreselge det meste av et større parti og kun bruke en liten del av det selv (shit pomfritt, nå hørtes jeg vel ut som den überhekta doplangeren) :)

Snacky

Sist redigert av en moderator:

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Jeg har også forsøkt å få tak i noe DS-X, men synes det blir for dyrt fra eBay (USA), da det er vanskelig å finne store nok kvanta og lave nok fraktpriser om dagen. Andre steder finnes de jo neste ikke i det hele tatt. Det er heller ikke veldig mange som er klar over at dette er en TDK AR i "fåreklær", noe som vanskeliggjør videresalg :) med selv den minste fortjeneste, da jeg liker å finanisere mitt eget forbruk ved å videreselge det meste av et større parti og kun bruke en liten del av det selv (shit pomfritt, nå hørtes jeg vel ut som den überhekta doplangeren) :)

Snacky
    Jeg har også tenkt slik noen ganger, kjøp inn stort og så selge nok til å hente inn litt av utlegget. Dessverre blir jeg alt for ofte "forelsket" i kassettene og så blir de her :D

Grunnen til at jeg spør er at jeg er ute etter en sånn kassettholder i stoff, til å ha i bilen, og jeg ser ofte at de dukker opp i pakker sammen med f.eks DS-X.

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    😁 Jepp, eller kanskje en sånn?
    Vis vedlegget 790728
    For så å klage over hvor dårlig lydkvaliteten og kassetten er. Da hadde det tatt av i kommentarfeltet. Skulle gjerne hatt en sånn spiller selv, lurer på hvor bra/dårlig den egentlig er.
    Prøvde en sånn MA-R her, men synes ikke det var noe god lyd i den. Skjønner ikke hvorfor folk gir så mye for de! Null bass og myye W&F!
    1644669698384.jpeg

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg var så heldig i dag.. nå tror jeg det ikke det blir flere spillere... denne er recappet og virker knall.
    jvc kd 95.jpg

jeg lovet bilder og her er de. men nå må jeg også rydde unna litt. dette var ikke planlagt kjøp. men men hva skal man gjøre?

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    selgeren var så fair at han ga meg en lavere pris en hva jeg bydde han. skikkelig hyggelig fyr jeg henta den hos. jeg har faktisk lett etter en slik som denne
    kd95\kd3030. men i utlandet er prisene høye og de trenger som regel full overhaling. dette er gromt. jeg synes det var rart den stod så lenge den gjorde på finn.

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    nå har jeg sittet oppe i hele natt og snurra kassetter på tide med en blund. ps TT kan vente seg noe kult til uka. fikk tatt opp med kd95 og TT du for gi en respons på hvordan opptaket fra jvc ble. slenger med en mixtape jeg lagde i natt på maxell xl2 -s :cool:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    nå har jeg sittet oppe i hele natt og snurra kassetter på tide med en blund. ps TT kan vente seg noe kult til uka. fikk tatt opp med kd95 og TT du for gi en respons på hvordan opptaket fra jvc ble. slenger med en mixtape jeg lagde i natt på maxell xl2 -s :cool:
    Gleder meg stort til å motta og jeg har siden tidlig 80 tallet hatt lyst på slik, da en kompis hadde en slik mens jeg hadde en "gammeldags" med "VU-metere"

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Det er så morsomt når tiden bare flyr og man sitter og koser seg med alskens musikk og forskjellige kassetter! Siden jeg har fått meg bil med kassettspiller så må jeg jo også ha kassetter, så nå driver jeg og spiller inn gamle mixtapes på andre typer bånd, meget interessant øvelse! Fuji FR-I Super kunne jeg tenkt meg flere av, det er en morsom kassett!

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    I og med at vi er inne på kuriosa, noen av dere som har vært borti Nagaoka-kassetter av eldre årgang?

I jakten på 80-tallskassetter kom jeg over sånne, som ser ut til å være 1981-årgang. Men ikke mye info å finne der ute om produsent, hvordan det oppfører seg etc.

nagaoka.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn