Kassett-spillernes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• torstej

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.10.2018
    Antall liker
    1.017
    Det er idler på min, men BT er det mulig at det ikke er på disse. Og jeg holder med HasseB om å sjekke først :)
    Sikker på du husker det riktig, du har jo så mange spillere ;) Bildene fra CR1 sin service-manual hinter om idler gear. Og:
    WernerO (en av de kunnskapsrike på tapeheads): AFAIK all European CR-1s have gear drive, no tire.
    Men, for all del, ryktet skal ha det til at Nakamichi blandet idler tire og gear på enkelte av sine andre modeller, så ville vel ikke vært så rart om de blandet på CR-1 også. BT-belte er det garantert ikke, jeg sjekket service-manualen. Men teller-belte er det.
    Enig at idler bør sjekkes, av med lokket @HasseBasse ! :)

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    1648244402108.png

Noen som kjenner til Scotch XSII-SP? Finner ikke noe om de på nettet, og det ser ut til å være få til salgs.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    Var en periode man fikk de til god pris. Litt avhengig av årstall er det enten BASF eller Denon bånd i de.
    Jeg synes de er gode.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Slemmo: Vent nå litt! For det første: Jeg ser hvorfor du gjør det du gjør, og har alltid sagt det er fair nok. Les tråden fra begynnelsen om du tviler. Jeg ønsker tvertimot at du og de andre her skal kunne få like mye glede ut av opptakene nå som om tjue år. Det betyr at kassetten skal og må holde over tid. Selv har jeg så liten tid igjen over bakken at jeg mer enn gjerne står for ett av mine mottoer:

Livet er og blir for kort til å kompromisse på noe som helst.

Det fordrer i dette tilfelle en klassisk tilnærming, der kassetten er nødt til å tas som det seriøse format den både var og er. Jeg har sett altfor mange gjøre altfor grove feil til å ikke ville bidra til det. Mens jeg ennå kan. For deg eller andre her. Altfor mange reduserer dem- og vinylen/CDen- til en kuriositet. Og DET, det tåler jeg ikke å se, så glad som jeg er i alle de fysiske formatene. De fortjener å vise sitt beste i flere tiår til. Alle sammen. Og i den prosessen er det visse kjensgjerninger som skal tas til etterretning. As per flere av mine tidligere innlegg. Jeg sa: Vi regner avkastningen forskjellig. Med det menes at vi nok har forskjellig oppfatning om hva som gjør kassetten så interessant. Fair nok..igjen. Så kos deg med normalene, du. Dog, prøv gjerne ett og annet maskintilpassa, dyrere bånd til den musikk som virkelig betyr noe for deg. Det har du MYE igjen for..også når flere av oss her - inkludert meg, ubeskjedent nok- er borte. Velg kvalitet, vit hvor den finnes, tenk langsiktig. Du har tid til det…

Så håper jeg det var med på en liten oppklaring😈 For dere alle.. Jeg har iallefall liten tid igjen til misforståelser, og prøver å unngå dem etter alle kunstens regler.

Over & Out!

Sist redigert:

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    "Det fordrer i dette tilfelle en klassisk tilnærming, der kassetten er nødt til å tas som det seriøse format den både var og er"
    &
    "Altfor mange reduserer dem- og vinylen/CDen- til en kuriositet. Og DET, det tåler jeg ikke å se..."

Jaja :) jeg tror denne 'Auditor' får putte meg på ignore lista - han kommer nok til å bli ille berørt hvis han evt. leser mine fremtidige innlegg hvor jeg viser en noe "slurvete" tilnærming og manglende seriøsitet til det hele ...

For her i gården vil det nok fremover i tid bli gjort "grove" feil - og det kanskje via dyrere bånd (metal) samt bruk av en meget aldrende og kanskje litt simpel (i forhold til de "nye" maskinene) Technics RS-M88.

Nåvel, når Teletor er ferdig med boksen skal det jaggu bli kassettkos her i heimen (håper kona mener det samme ;)). Lurer på om jeg skal kjøpe en god flaske Highland Park, og nippe litt til denne samtidig som jeg (slurvete?) spiller inn noen gamle rockeklassikere på et dyrt metal bånd...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.364
    Sted
    Smurfeland
    Slemmo: Vent nå litt! For det første: Jeg ser hvorfor du gjør det du gjør, og har alltid sagt det er fair nok. Les tråden fra begynnelsen om du tviler. Jeg ønsker tvertimot at du og de andre her skal kunne få like mye glede ut av opptakene nå som om tjue år. Det betyr at kassetten skal og må holde over tid. Selv har jeg så liten tid igjen over bakken at jeg mer enn gjerne står for ett av mine mottoer:

Livet er og blir for kort til å kompromisse på noe som helst.

Det fordrer i dette tilfelle en klassisk tilnærming, der kassetten er nødt til å tas som det seriøse format den både var og er. Jeg har sett altfor mange gjøre altfor grove feil til å ikke ville bidra til det. Mens jeg ennå kan. For deg eller andre her. Altfor mange reduserer dem- og vinylen/CDen- til en kuriositet. Og DET, det tåler jeg ikke å se, så glad som jeg er i alle de fysiske formatene. De fortjener å vise sitt beste i flere tiår til. Alle sammen. Og i den prosessen er det visse kjensgjerninger som skal tas til etterretning. As per flere av mine tidligere innlegg. Jeg sa: Vi regner avkastningen forskjellig. Med det menes at vi nok har forskjellig oppfatning om hva som gjør kassetten så interessant. Fair nok..igjen. Så kos deg med normalene, du. Dog, prøv gjerne ett og annet maskintilpassa, dyrere bånd til den musikk som virkelig betyr noe for deg. Det har du MYE igjen for..også når flere av oss her - inkludert meg, ubeskjedent nok- er borte. Velg kvalitet, vit hvor den finnes, tenk langsiktig. Du har tid til det…

Så håper jeg det var med på en liten oppklaring😈 For dere alle.. Jeg har iallefall liten tid igjen til misforståelser, og prøver å unngå dem etter alle kunstens regler.

Over & Out!
    Jeg kan ta feil, men jeg tror kanskje de fleste driver med dette aller mest for moro skyld, og ikke fordi de har et religiøst forhold til forskjellige formater. At man tar noe veldig seriøst er jo helt fint og greit det, men det må være rom for de som har et mer avslappet forhold til ting også.

Livet er for kort til å ta alt så fordømt alvorlig hele tiden. Slapp av, ha det gøy.

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.015
    Torget vurderinger
    1
    Sikker på du husker det riktig, du har jo så mange spillere ;) Bildene fra CR1 sin service-manual hinter om idler gear. Og:
    WernerO (en av de kunnskapsrike på tapeheads): AFAIK all European CR-1s have gear drive, no tire.
    Men, for all del, ryktet skal ha det til at Nakamichi blandet idler tire og gear på enkelte av sine andre modeller, så ville vel ikke vært så rart om de blandet på CR-1 også. BT-belte er det garantert ikke, jeg sjekket service-manualen. Men teller-belte er det.
    Enig at idler bør sjekkes, av med lokket @HasseBasse ! :)
    :cry: Teflon hadde lagt et beskyttende lag. Jeg gikk igjennom svært mange av Nakamichi spillerne for noen mnd siden for å sjekke dette, MEN.....

Vedlegg

Svullo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Det var en kasett med noen båndføringarmer inni en gang. Var det Basf kasetter?

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    den gamle crII kassetten til basf har vel det mener jeg. eneste basf kassetten jeg har åpnet. og den hadde slike armer. mulig flere har det og.

Auditor

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    BirgerG: AGFA og BASF hadde flere likheter, ja. Som historien viser..Men det gikk på LISENSER derimellom.

Ellers er det visst umulig å nå fram til endel, så jeg trekker meg fra diskusjonen. Og håper det læres av eventuelle større feil. I noen tilfeller lønner det seg bedre å heller klippe over en MA-XG, altså..Merk ellers det jeg skrev om userøsitet her i overkanten..

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Antall liker
    1.336
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har ikke et problem med ikke å bruke MA-XG, min Tandberg liker de ikke likevel! Skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med "feil".....

BirgerG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    1.015
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke et problem med ikke å bruke MA-XG, min Tandberg liker de ikke likevel! Skjønner fortsatt ikke helt hva du mener med "feil".....
    Jeg tror bånd overflaten på MA-XG er av glattere variant, enn de fleste andre. Har vel ikke brukt mye av disse i mine 440A, men på 3014 med blanke akslinger glapp den av og til. Er sikkert samme på 440A. Men finnes da så mange andre topp kassetter :love:

vega jon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Antall liker
    1.193
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg har kun prøvd ma xg på min ct a7 uten problemer. litt mere usikker på om jeg kan putte de inn i gamle jvc'ne. men burde gå fint.

Svullo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Fik lyst på noen jeg åsså, menn de er vel alerede sålt tenker jeg. Noen kjöper sikkert alle i en pakke

Svullo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Synes det er lit höye priser på kasettene, så jeg for holde meg til PK inntill videre. Penger er ike gratis

Svullo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2017
    Antall liker
    2.433
    Sted
    vest
    Jeg sente pm på de jeg lurte på. Da ble pris opgitt, men enig det bør opgis pris

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.502
    beatles-1ultra11.jpeg

Trodde jeg hadde hørt ihjel Beatles frem til 2066 etter at monoboksen kom. Men nå er det jammen liv i leiren igjen, så da er dagens prosjekt å få disse og en del andre bootlegs fra harddisken og over på tape. Nå føles jobben jeg gjorde med å rippe alle cd'ene mine i 2007 eller så nesten verdt det.

Det blir en salig blanding av 1 album på C46 og 2 på C60 og C70, men det å velge riktige lengder skal jeg klare å se på litt av moroa

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn